Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 21-07-2025 om 17:06:

[..]

Ja, er zal een moment komen dat Israël helemaal alleen komt te staan. Dit is dus geen verrassing voor me, maar het gaat wel een stuk sneller dan ik had verwacht.

En daarom is het beleid van Netanyahu wat mij betreft niet in het belang van de inwoners van Israël. Het is veel te weinig gericht op de toekomst. 

Gelukkig hangt de toekomst van het volk Israël niet af van mensen. Ik geloof als Christen dat God's beloften over het volk Israël ook nu nog gelden.

Daglichtlamp schreef op 21-07-2025 om 17:32:

[..]

En daarom is het beleid van Netanyahu wat mij betreft niet in het belang van de inwoners van Israël. Het is veel te weinig gericht op de toekomst.

Gelukkig hangt de toekomst van het volk Israël niet af van mensen. Ik geloof als Christen dat God's beloften over het volk Israël ook nu nog gelden.

Ik geloof ook dat de beloften nog gelden en daarom verbaast het me ook niet dat Israël alleen komt te staan. 

Ik denk dat er weinig keuze is voor Netanyahu. Hamas wil geen vrede.

Daglichtlamp schreef op 21-07-2025 om 16:09:

Van de NOS
Nederland vindt dat de oorlog in Gaza onmiddellijk moet stoppen. Een verklaring met die boodschap is ondertekend door demissionair minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken en 24 van zijn collega's uit andere landen. "Het lijden van de burgers van Gaza heeft een nieuw dieptepunt bereikt", staat in de tekst. "Verder bloedvergieten heeft geen zin."

De landen noemen de manier waarop Israël nu hulp distribueert in de Gazastrook gevaarlijk en zeggen dat die leidt tot instabiliteit. "Het berooft de inwoners van Gaza van hun menselijke waardigheid. Het is afschuwelijk dat er meer dan 800 Palestijnen zijn gedood terwijl ze probeerden hulp te krijgen. Het weigeren van essentiële humanitaire hulp aan burgers door de Israëlische regering is onaanvaardbaar."

In de verklaring wordt ook gesproken over de gijzelaars die sinds 7 oktober 2023 worden vastgehouden door Hamas. Ze lijden nog steeds vreselijk, staat in de tekst. "Wij veroordelen hun voortdurende gevangenneming en roepen op om hen onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten."

De plannen om de Palestijnse bevolking gedwongen te verplaatsen naar een, zoals Israël dat noemt, "humanitaire stad" is "volstrekt onaanvaardbaar". Nederland en de andere ondertekenaars roepen de partijen en de internationale gemeenschap op om direct werk te maken van een staakt-het-vuren. Ze spreken hun steun uit aan de VS, Qatar en Egypte, die optreden als bemiddelaars.

De hele verklaring is hier te lezen: https://www.gov.uk/government/news/joint-statement-on-the-occupied-palestinian-territories
Ik maak me zorgen dat Israël steeds meer alleen komt te staan. Voor een land dat omringd wordt door vijanden zijn bondgenoten van essentieel belang.

Dat die oorlog stopt wil volgens mij iedereen.

Ik snap ook niet dat die terroristen in Gaza de gegijzelden niet vrij laten. Misschien zijn die gegijzelden er wel zo erg aan toe dat het de toestand tussen beide landen nóg erger zal maken. Hamas brengt zo ook de bevolking van Gaza in gevaar.

Malibu2 schreef op 21-07-2025 om 17:52:

[..]

Ik geloof ook dat de beloften nog gelden en daarom verbaast het me ook niet dat Israël alleen komt te staan.

Ik denk dat er weinig keuze is voor Netanyahu. Hamas wil geen vrede.

Dat geloof ik ook. Die haat richting Joden is enorm.

België en 24 andere landen roepen op tot onmiddellijk einde van oorlog in Gaza

"Het lijden van de burgers in Gaza heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Het Israëlische model voor de levering van hulp is gevaarlijk, voedt onzekerheid en berooft de Gazanen van hun menselijke waardigheid", luidt het. De ministers noemen het ook "verschrikkelijk" dat meer dan 800 Palestijnen zijn gedood terwijl ze proberen te voorzien in hun meest elementaire behoeften aan water en voedsel. Het is "onaanvaardbaar" dat de Israëlische regering essentiële humanitaire hulp weigert aan de bevolking in Gaza, klinkt het ook.

Daarnaast roepen ze Hamas op tot de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gijzelaars, en vragen ze een onderhandeld staakt-het-vuren.

Naast België, ondertekenden Australië, Oostenrijk, Canada, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Ierland, Italië, Japan, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk de brief, net als Europees Commissaris voor Crisisbeheer Hadja Lahbib.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/live-midden-oosten-belgie-en-24-andere-landen-roepen-op-tot-onmiddellijk-einde-van-oorlog-in-gaza~ba7f8873/

Koning Filip van België:

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/21/distributiepunten-israel-doodt-weer-tientallen-gazanen-bij-voedselpunten-a4900777

De Belgische koning Filip heeft „de ernstige humanitaire wantoestanden” in Gaza zondag „een schande voor de mensheid” genoemd. Tijdens zijn jaarlijkse toespraak op 21 juli, de nationale feestdag in België, riep hij daarnaast op tot een „onmiddellijk einde” aan de „ondraaglijke crisis”. De koning richtte zich in zijn toespraak weliswaar niet tot Israël, maar sprak zich desondanks niet eerder zo fel uit over de oorlog in de Gazastrook.

Met zijn toespraak is koning Filip feller over Gaza dan het Belgische kabinet.
In de Belgische regering, bestaande uit vijf partijen, is verdeeldheid ten aanzien van de oorlog in Gaza. Desondanks is zijn toespraak vooraf goedgekeurd door de regering, zo meldt de Vlaamse omroep VRT – in België is de regering net als in Nederland verantwoordelijk voor de publieke uitingen van het staatshoofd.

......etc.etc.etc.............

Het blijft van alle kanten ontzettend pijnlijk.

https://nos.nl/artikel/2575796 NOS Nieuws• 21 uur geleden
..............
Het Vlaamse Forum der Joodse Organisaties heeft kritisch gereageerd op de toespraak. De koepel van belangenorganisaties begrijpt niet dat de koning zich niet uitspreekt over de Palestijnse terroristische aanval van oktober 2023 en de gijzelaars die sindsdien vastzitten in de Gazastrook.

"Sinds die gruweldag verkeren er nog steeds tientallen gijzelaars in de tunnels van Gaza, waar zij onder mensonwaardige omstandigheden worden vastgehouden.
Voor hen en hun families is elke dag die in stilte voorbijgaat er één te veel", staat in een verklaring.

.............

Fleurtje_5 schreef op 21-07-2025 om 13:16:

[..]

Bijvoorbeeld om dit:

https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=9EZ0Mm9ykx_RCgdW Fidan Ekiz fileert 'hallucinante' oproep Kati Piri

en oa dit

https://youtu.be/4GQNfHA9Lns?si=jyP8zfSAeVSwwo5i Over motie Kati Piri | Frans Timmermans, Jaap de Hoop Scheffers, Sigrid Kaag | Buitenhof

Ik denk dat Timmermans en Piri vinden dat Israël eerst Iron Domes moet doneren aan Gaza en Iran alvorens aan te vallen. Want dan vechten ze met een gelijk verdedigingssysteem en dan zijn ze pas eerlijk!

Piri en Timmermans volgen volgens mij een dergelijke logica.

Dus eigenlijk hadden de geallieerden in 1945 eerst een heel goed verdedigingssysteem moeten doneren aan de Duitsers alvorens hen aan te vallen.

Ik heb er gewoon geen woorden voor wat er gebeurt, en dan blijven we in dit draadje maar kibbelen of commentaar op de staat Israël wel of geen antisemitisme is.
https://nos.nl/liveblog/2575829

Medewerkers van het internationale persbureau AFP slaan alarm over collega's die actief zijn in de Gazastrook. "Als er niet direct wordt ingegrepen, zullen de laatste verslaggevers in Gaza omkomen", staat in een verklaring van de vereniging van AFP-journalisten.

Het persbureau werkt in de Gazastrook samen met een verslaggever, drie fotografen en zes cameramensen. "Samen met een aantal anderen zijn ze de enigen die verslag doen van wat er gebeurt. De internationale pers mag het gebied al bijna twee jaar niet in. Wij weigeren hen te zien sterven."
--------
De verklaring besluit met de volgende tekst: "Sinds de oprichting van AFP in augustus 1944 zijn er collega's weggevallen door conflicten, verwondingen en gevangenschap, maar niemand van ons kan zich herinneren dat een medewerker de hongerdood stierf."

Hoe bestrijdt Israël Hamas door babyvoeding niet toe te laten tot de Gazastrook? Of door kinderen te beschieten in de buurt van voedselhulppunten? 

https://www.channel4.com/news/teenagers-being-shot-by-israeli-soldiers-british-surgeon-in-gaza

On the paediatric and tend to care unit, the lack of feed is dire. On the neonatal, I mean, they’ve been four premature babies who’ve died in recent weeks, purely because of malnutrition. Their mothers were too malnourished to breastfeed them and there was no formula feed to give them. And formula feed is being denied, they’re not getting any formula feed in. Some of my American medical colleagues had brought formula feed into Gaza but it was all confiscated at the border. The malnutrition I’m seeing is terrible and children and adults are dying as a result of it.

Daglichtlamp schreef op 21-07-2025 om 21:38:

Ik heb er gewoon geen woorden voor wat er gebeurt, en dan blijven we in dit draadje maar kibbelen of commentaar op de staat Israël werk of geen antisemitisme is.

Medewerkers van het internationale persbureau AFP slaan alarm over collega's die actief zijn in de Gazastrook. "Als er niet direct wordt ingegrepen, zullen de laatste verslaggevers in Gaza omkomen", staat in een verklaring van de vereniging van AFP-journalisten.

Het persbureau werkt in de Gazastrook samen met een verslaggever, drie fotografen en zes cameramensen. "Samen met een aantal anderen zijn ze de enigen die verslag doen van wat er gebeurt. De internationale pers mag het gebied al bijna twee jaar niet in. Wij weigeren hen te zien sterven."
--------
De verklaring besluit met de volgende tekst: "Sinds de oprichting van AFP in augustus 1944 zijn er collega's weggevallen door conflicten, verwondingen en gevangenschap, maar niemand van ons kan zich herinneren dat een medewerker de hongerdood stierf."

Er gebeuren daar de meest walgelijke dingen, ik hoorde vanavond op het 20:00 journaal dat de IDF expres bij tieners op hun geslachtsdelen schiet. Dit is bevestigd door arts daar die de verwondingen gezien heeft. Wat zijn dat voor beesten?

Zilver_gray schreef op 21-07-2025 om 21:51:

[..]

Er gebeuren daar de meest walgelijke dingen, ik hoorde vanavond op het 20:00 journaal dat de IDF expres bij tieners op hun geslachtsdelen schiet. Dit is bevestigd door arts daar die de verwondingen gezien heeft. Wat zijn dat voor beesten?

Al het nieuws wat we horen komt van de gazaanse kant. En dus gecontroleerd door Hamas. Ik ben zo enorm benieuwd hoe het nieuws door de NOS gecontroleerd wordt. Die arts werkt in een Palestijns ziekenhuis. Alles in Gaza is Hamas. Ik ben echt heel benieuwd wat waar is en niet waar. Ik denk dat er heel veel niet waar is en een enorme propaganda van Hamas. We zullen het horen, na de oorlog ooit.

Ik vind Twitter feeds altijd zeer verhelderend. 

Daglichtlamp schreef op 21-07-2025 om 21:38:

Ik heb er gewoon geen woorden voor wat er gebeurt, en dan blijven we in dit draadje maar kibbelen of commentaar op de staat Israël wel of geen antisemitisme is.

--------

Die journalisten van het AFP zijn niet lijfelijk aanwezig in Gaza, maar worden voorzien van nieuws door Gazanen. Die collega’s zijn Palestijnen  die daar wonen.

Malibu2 schreef op 21-07-2025 om 22:45:

Ik vind Twitter feeds altijd zeer verhelderend.

Ja, ik ook. Maar ik zou toch echt graag willen weten hoe de NOS doet aan hoor en wederhoor. Ik denk dat ze dat doen met de “ collega’s” uit Gaza.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.