Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Daglichtlamp
19-07-2025 om 13:37
Fleurtje_5 schreef op 19-07-2025 om 13:29:
[..]
Dat ben ik met je eens.
Maar waarom geen politie bij de deur van het gemeentehuis zodat géén boze demonstrant te tent komt ontregelen, dan hoeft de burgemeester niet onder politie en/of beveiliging weg begeleid te worden.
Is de vergadering daarna wel gewoon door gegaan?
Raadsvergaderingen zijn openbaar. Er werd gestemd over een inwonersmotie. Dus een onderwerp dat geagendeerd wordt door inwoners van Utrecht. Logisch dus dat ook de publieke tribune goed bezet was.
Je kunt mensen dus niet op voorhand buiten het gemeentehuis houden.
En ja door het kordate optreden van Dijksma kon de raadsvergadering vervolgens voortgezet worden.
Daglichtlamp
19-07-2025 om 13:39
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/18/israel-verwoest-duizenden-gebouwen-in-grootschalige-sloop-van-ga/
Luchtfoto's tonen aan dat Israël heel bewust massaal huizen sloopt in de Gazastrook. Zodat er niets overblijft voor de inwoners om naar terug te keren.
Malibu2
19-07-2025 om 14:01
Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 13:39:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/18/israel-verwoest-duizenden-gebouwen-in-grootschalige-sloop-van-ga/
Luchtfoto's tonen aan dat Israël heel bewust massaal huizen sloopt in de Gazastrook. Zodat er niets overblijft voor de inwoners om naar terug te keren.
Je weet hoeveel huizen door Hamas geboobytrapt zijn? In hoeveel huizen wapens zijn opgeslagen of een tunnel ingang is?
Ik word ook absoluut niet blij van deze mate van vernietiging, maar als je militaire experts hoort zoals John Spencer, Richard Kemp of Andrew Fox die ook in Gaza zijn geweest en het met eigen ogen hebben gezien dan begrijp je het wellicht beter. In heel veel huizen zijn door Hamas explosieven aangebracht die op afstand door Hamas tot ontploffing kunnen worden gebracht. Dit kost levens aan de zijde van de IDF als ze proberen de boel onschadelijk te maken, want Hamas laat de boel dan ontploffen. Dan is het helaas vaak het meest veilig om de gebouwen vanaf een veilige afstand te vernietigen. Huizen die anders wellicht gespaard zouden kunnen blijven.
Fleurtje_5
19-07-2025 om 14:05
Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 13:37:
[..]
Raadsvergaderingen zijn openbaar. Er werd gestemd over een inwonersmotie. Dus een onderwerp dat geagendeerd wordt door inwoners van Utrecht. Logisch dus dat ook de publieke tribune goed bezet was.
Je kunt mensen dus niet op voorhand buiten het gemeentehuis houden.
En ja door het kordate optreden van Dijksma kon de raadsvergadering vervolgens voortgezet worden.
Nou dat 'kordate optreden' staat wel daarna in de krant. En dat was geen mooie reclame voor de democratie. Want de burgemeester moest in veiligheid gebracht worden. 'Hier is de grens' had ze beter kunnen zeggen.
Malibu2
19-07-2025 om 14:11
Ik merk bij mezelf een dubbel gevoel voor wat betreft de gebeurtenissen rondom de raadsvergadering in Utrecht. Ik vind het bewonderenswaardig van Dijkema dat ze erop af stapte en probeerde te de-escaleren.
Aan de andere kant had ik liever gezien dat het was uitgelopen op een confrontatie met politie en/of ME. Zelf was ik destijds in Barneveld, vrienden van me waren in Zaltbommel en Katwijk. Wat ik zag was dat die gebeurtenissen door de politiek gebagatelliseerd werden. Burgemeesters die zeiden dat het allemaal wel meeviel etc. Nu zijn dit natuurlijk andere politici en ik gun het niemand dat ze zich onveilig voelen door dit soort tuig. Maar ik zit te wachten op het moment dat er daadwerkelijk stevig ingegrepen gaat worden. En ja, wat Dijkstra zei over dat het een lange gevangenisstraf kan opleveren, misschien is dat toch de betere weg dan dit pappen en nathouden tot het daadwerkelijk escaleert.
Daglichtlamp
19-07-2025 om 14:17
Malibu2 schreef op 19-07-2025 om 14:01:
[..]
Je weet hoeveel huizen door Hamas geboobytrapt zijn? In hoeveel huizen wapens zijn opgeslagen of een tunnel ingang is?
Ik word ook absoluut niet blij van deze mate van vernietiging, maar als je militaire experts hoort zoals John Spencer, Richard Kemp of Andrew Fox die ook in Gaza zijn geweest en het met eigen ogen hebben gezien dan begrijp je het wellicht beter. In heel veel huizen zijn door Hamas explosieven aangebracht die op afstand door Hamas tot ontploffing kunnen worden gebracht. Dit kost levens aan de zijde van de IDF als ze proberen de boel onschadelijk te maken, want Hamas laat de boel dan ontploffen. Dan is het helaas vaak het meest veilig om de gebouwen vanaf een veilige afstand te vernietigen. Huizen die anders wellicht gespaard zouden kunnen blijven.
Als boobytraps het probleem zijn, waarom worden dan zoveel van die huizen gewoon met bulldozers gesloopt? Dat zou dan toch extreem gevaarlijk zijn?
Zilver_gray
19-07-2025 om 14:36
Sterker nog, ze kunnen er niet eens tegen slopen. IDF plaatst zelfs FB advertenties om personeel te werven om de bulldozers te besturen.
“The idea that the bulldozer has become a major article of genocide and warfare is quite new,” says Neve Gordon, a professor of international law and human rights at Queen Mary University of London. “What is happening in Gaza is not a building here or there being demolished; it’s the destruction of whole villages and towns.”
Malibu2
19-07-2025 om 15:02
Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 14:17:
[..]
Als boobytraps het probleem zijn, waarom worden dan zoveel van die huizen gewoon met bulldozers gesloopt? Dat zou dan toch extreem gevaarlijk zijn?
Dan heb ik twee vervolgvragen:
1. Zijn het door mensen bemande bulldozers of zijn het Robdozers?
2. Waarvoor worden die bulldozers precies ingezet? Is dat om al vernietigde gebouwen te slopen? Of om nog in perfecte staat verkerende gebouwen te slopen die niet op de één of andere manier door Hamas gebruikt worden? Of om gebouwen te slopen die Hamas gebruikt?
Malibu2
19-07-2025 om 16:18
Ik maak me vooral zorgen om Sweida en het bloedbad dat daar nog steeds gaande is, ondanks dat er wordt geclaimd dat er een staakt-het-vuren is.
Beterhier
19-07-2025 om 17:14
Malibu2 schreef op 19-07-2025 om 15:02:
[..]
Dan heb ik twee vervolgvragen:
1. Zijn het door mensen bemande bulldozers of zijn het Robdozers?
2. Waarvoor worden die bulldozers precies ingezet? Is dat om al vernietigde gebouwen te slopen? Of om nog in perfecte staat verkerende gebouwen te slopen die niet op de één of andere manier door Hamas gebruikt worden? Of om gebouwen te slopen die Hamas gebruikt?
Uitgebreid artikel. Citaat uit het slot:
Volgens BBC Verify zei premier Netanyahu in een besloten vergadering dat het IDF "meer en meer huizen sloopt" zodat Palestijnen "nergens naar kunnen terugkeren".
Wat de motivatie ook is, de sloopwerken zijn grootschalig en ze blijven nog steeds voortduren.
Beterhier
19-07-2025 om 17:24
De Gaza Riviera komt toch in beeld? Hoe boos ik mij er ook over maak er zijn gewoon teveel landen/ partijen die het allemaal goed lijken te vinden, dat heeft nog steeds de overhand.
https://nos.nl/artikel/2575571
NOS Nieuws
•
gisteren, 20:50
'Mossad-chef vraagt VS om landen te overtuigen Palestijnen op te nemen'
Deel dit artikel
De chef van de Israëlische geheime dienst Mossad, David Barnea, heeft deze week de Amerikaanse gezant Steve Witkoff om hulp gevraagd bij het overtuigen van andere landen om honderdduizenden Palestijnen uit Gaza op te nemen. Dat meldt de doorgaans goed ingevoerde Amerikaanse nieuwssite Axios.
Barnea bracht vorige week een bezoek aan Washington, waar hij een ontmoeting had met Witkoff. Hij zou daar de Amerikaanse gezant hebben toevertrouwd dat Israël in gesprek is met Ethiopië, Indonesië en Libië. Volgens Barnea staan zij welwillend tegenover dit plan, maar zou de VS kunnen helpen door hen iets te bieden in ruil voor het opnemen van Palestijnen.
Beterhier
19-07-2025 om 17:31
Je moet op zo'n bulldozer wel bestand zijn geregeld lijken tegen te komen, dat lijkt me onvermijdelijk. En wat doen ze daar dan mee..?
Malibu2
19-07-2025 om 18:18
Beterhier schreef op 19-07-2025 om 17:14:
[..]
Uitgebreid artikel. Citaat uit het slot:
Volgens BBC Verify zei premier Netanyahu in een besloten vergadering dat het IDF "meer en meer huizen sloopt" zodat Palestijnen "nergens naar kunnen terugkeren".
Wat de motivatie ook is, de sloopwerken zijn grootschalig en ze blijven nog steeds voortduren.
Daar zou ik dan graag de geluidsopname van willen horen of de videobeelden van willen zien.
Malibu2
19-07-2025 om 18:29
Beterhier schreef op 19-07-2025 om 17:24:
De Gaza Riviera komt toch in beeld? Hoe boos ik mij er ook over maak er zijn gewoon teveel landen/ partijen die het allemaal goed lijken te vinden, dat heeft nog steeds de overhand.
https://nos.nl/artikel/2575571
NOS Nieuws
•
gisteren, 20:50
'Mossad-chef vraagt VS om landen te overtuigen Palestijnen op te nemen'
Deel dit artikel
De chef van de Israëlische geheime dienst Mossad, David Barnea, heeft deze week de Amerikaanse gezant Steve Witkoff om hulp gevraagd bij het overtuigen van andere landen om honderdduizenden Palestijnen uit Gaza op te nemen. Dat meldt de doorgaans goed ingevoerde Amerikaanse nieuwssite Axios.
Barnea bracht vorige week een bezoek aan Washington, waar hij een ontmoeting had met Witkoff. Hij zou daar de Amerikaanse gezant hebben toevertrouwd dat Israël in gesprek is met Ethiopië, Indonesië en Libië. Volgens Barnea staan zij welwillend tegenover dit plan, maar zou de VS kunnen helpen door hen iets te bieden in ruil voor het opnemen van Palestijnen.
Maar hoe zie jij het dan voor je?
De vernieling in Gaza is enorm. Veel huizen zijn er niet meer of zijn niet meer veilig en zullen daarom alsnog gesloopt moeten worden. Het duurt jaren om Gaza weer op te bouwen en mocht Hamas er nog zijn, dan vermoed ik dat ze niet eens zover komen. Dan breekt de hel voor die tijd wel weer los.
Wat moet er volgens jou dan met de Gazanen gebeuren? Moeten ze van jou in Gaza blijven? En als mensen zelf weg willen?
Serieuze vraag.
Beterhier
20-07-2025 om 09:44
Malibu2 schreef op 19-07-2025 om 18:29:
[..]
Maar hoe zie jij het dan voor je?
De vernieling in Gaza is enorm. Veel huizen zijn er niet meer of zijn niet meer veilig en zullen daarom alsnog gesloopt moeten worden. Het duurt jaren om Gaza weer op te bouwen en mocht Hamas er nog zijn, dan vermoed ik dat ze niet eens zover komen. Dan breekt de hel voor die tijd wel weer los.
Wat moet er volgens jou dan met de Gazanen gebeuren? Moeten ze van jou in Gaza blijven? En als mensen zelf weg willen?
Serieuze vraag.
Die vraag zou aan de overgebleven Palestijnen gesteld moeten worden. Maar gedwongen verhuizen uit Gaza is in strijd met internationaal recht en dat willen ze hoogst waarschijnlijk niet. Wie vrijwillig weg wil lijkt me geen probleem mits ze een adres in een ander land hebben of vinden.
Er lijkt weinig anders mogelijk dan een mega tenten stad als tijdelijk verblijf en van daaruit herbouw opstarten.
Zo'n tentenkamp of vergelijkbaar heeft Israël succesvol op aangestuurd maar ik eet mijn schoen op als er nog significant voor en door Palestijnen wordt herbouwd. De facto resteert Palestijnen dan alleen "vrijwillig" Gaza verlaten of onder de lage leefomstandigheden jaren uitzitten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.