Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Yumi
13-07-2025 om 17:08
Tijdens de vlaggenparade van de 4daagse, met 1500 deelnemers. Is dit geen prachtig plaatje?
Yumi
18-07-2025 om 09:35
Uitgejoeld en uitgescholden: Utrechtse burgemeester raakt verzeild in vechtpartij
Ze probeerde pro Palestijnse demonstranten te begeleiden uit de raadszaal. Ze werd uiteindelijk meegenomen door de beveiliging .
Pro-Palestijnse demonstratie
Burgemeester Utrecht buiten stadhuis belaagd: 'Er vielen klappen en daar stond ik tussen'
De burgemeester van Utrecht, Sharon Dijksma, is gisteravond voor het stadhuis in een vechtpartij terechtgekomen. Dat gebeurde nadat zij probeerde een groep pro-Palestijnse demonstranten uit de raadszaal te begeleiden. Ze werd uiteindelijk door beveiligers meegenomen. "De mensen waren ontzettend boos en behoorlijk agressief", vertelde Dijksma na afloop.
'Fysieke strijd'
Haar veiligheidspersoneel nam haar mee in een auto. "Dat moest even, want voor de deur werd fysiek strijd gevoerd om mij te belemmeren naar binnen te gaan", zei Dijksma.
Burgemeester Utrecht buiten stadhuis belaagd: 'Er vielen klappen en daar stond ik tussen'
Uitgejoeld en uitgescholden: Utrechtse burgemeester raakt verzeild in vechtpartij
Fleurtje_5
18-07-2025 om 14:05
Yumi schreef op 18-07-2025 om 09:35:
Ze probeerde pro Palestijnse demonstranten te begeleiden uit de raadszaal. Ze werd uiteindelijk meegenomen door de beveiliging .Pro-Palestijnse demonstratie
De burgemeester van Utrecht, Sharon Dijksma, is gisteravond voor het stadhuis in een vechtpartij terechtgekomen. Dat gebeurde nadat zij probeerde een groep pro-Palestijnse demonstranten uit de raadszaal te begeleiden. Ze werd uiteindelijk door beveiligers meegenomen. "De mensen waren ontzettend boos en behoorlijk agressief", vertelde Dijksma na afloop.
'Fysieke strijd'Haar veiligheidspersoneel nam haar mee in een auto. "Dat moest even, want voor de deur werd fysiek strijd gevoerd om mij te belemmeren naar binnen te gaan", zei Dijksma.
Ik doe wel mijn petje af voor deze burgemeester. Ze krijgt wel veel op haar dak. Eerst die relschoppers uit meerdere azc's die zich in Utrecht treffen, en waarvoor ze om hulp vanuit Den Haag riep. En nu dit weer. Ik lees ook onderstaande in de eerste link:
............
Dijksma noemt het hele incident 'heel heftig'. Tegen RTV Utrecht zei ze dat de pijn die door de pro-Palestijnse demonstranten gevoeld wordt, ook door haar gevoeld wordt. Ze noemde een Syrische vriend die eerder op de dag te horen kreeg dat zijn zwager vermoord is.
"Dat laat mij helemaal niet koud", vertelde ze. "Maar dat je persoonlijk het verwijt krijgt dat je bloed aan je handen hebt, vind ik veel te ver gaan en niet meer passen bij een debat zoals we dat met elkaar moeten voeren."
...............
Zilver_gray
18-07-2025 om 15:03
https://www.nu.nl/buitenland/6362859/vlaamse-regering-moet-van-rechter-militair-materieel-naar-israel-tegenhouden.html
”Israël gebruikt het militaire materieel van Ashot Ashkelon in de oorlog in Gaza, waar ruim 58.000 mensen zijn omgekomen. Vanwege het grote aantal slachtoffers roepen mensenrechtenorganisaties en wetenschappers westerse landen op strengere maatregelen tegen Israël te nemen. Ze waarschuwen voor genocide in Gaza”
”Nederland zelf handelt volop met Israël, ook op defensiegebied.
Minister Caspar Veldkamp van Buitenlandse Zaken laat onderzoeken of Israël nog wel voldoet aan de voorwaarden voor samenwerking met de Europese Unie”
(Volkskrant).
Dat de Vlaamse rechter tot deze uitspraak is gekomen is goed om te lezen. Wat moet Nederland hier nog aan onderzoeken vraag ik me af.
Zilver_gray
18-07-2025 om 15:33
https://www.ad.nl/buitenland/geheime-dienst-werpt-nieuw-licht-op-succesvolle-aanval-vs-op-iran-slechts-een-doel-echt-beschadigd~a3cdcb61/
De nucleaire sites hebben volgens het rapport dus geen al te grote schade opgelopen. De uraniumverrijking kan er ‘de komende maanden’ mogelijk al worden hervat.
En maar stug blijven volhouden:
Ook het Pentagon houdt vol dat de aanval een groot succes was. „President Trump was duidelijk en het Amerikaanse volk begrijpt het: de Iraanse nucleaire faciliteiten in Fordow, Isfahan en Natanz werden volledig en totaal uitgewist. Daar bestaat geen twijfel over.”
Daglichtlamp
18-07-2025 om 16:52
Respect voor Dijksma inderdaad.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/18/burgemeester-dijksma-zette-eigenhandig-demonstranten-uit-de-raadszaal-er-was-volstrekte-intolerantie-a4900673
„Met mij gaat het goed. Ik vind het voor mijn raadsleden het ergst. Ik heb er een aantal op de lijn gehad en ze waren onder de indruk, voelden zich onveilig. Ik ben zelf wel wat gewend, maar ik ben wel bezorgd over deze ontwikkeling. We mogen het niet normaal gaan vinden. Als je zo intolerant bent dat je je mening via intimidatie en agressie probeert door te duwen, dan ben je wat mij betreft gewoon af en is het gesprek klaar. Mensen moeten ook genormeerd worden. Ik kon nauwelijks spreken; er werd alleen maar naar me geschreeuwd. Gelukkig waren er binnen de groep demonstranten wel ook mensen die de meest agressieven probeerden te kalmeren.”
Nighttripper
18-07-2025 om 16:59
Gelukkig dat ze in Frankrijk wel beter raad weten met dit soort figuren.Zoals met deze Pro-Palestina demonstrant bv bij de finish van de Tour de France etappe.En die het in z'n achterlijke hoofd haalde,tijdens een levensgevaarlijke aktie het parkoers bij de finish op te rennen, tussen de met 70-75 km/u aanstormende sprinters door.Die levensgevaarlijk ten val hadden kunnen komen. Gelukkig werd hij snel en kordaat door een guard hardhandig het hek over gesmeten.Hopelijk heeft de zielepoot er geen schaafwondje aan overgehouden . Anders wacht die guard nog een proces, a la Marco Kroon
.
Oh nee wacht, het is gelukkig geen Nederland.Waar ze ongehinderd universiteiten kunnen slopen,op jodenjacht kunnen gaan en burgemeesters kunnen bedreigen

Muurbloem1985
18-07-2025 om 18:22
ik vraag mij af waarom deze oorlog besproken moet worden in de gemeenteraad van Utrecht en voor die schreeuwers die de boel verstoren heb ik helemaal geen respect.
Weronika
19-07-2025 om 00:30
Muurbloem1985 schreef op 18-07-2025 om 18:22:
ik vraag mij af waarom deze oorlog besproken moet worden in de gemeenteraad van Utrecht en voor die schreeuwers die de boel verstoren heb ik helemaal geen respect.
Sinds deze oorlog gaat alles extreem, nog nooit eerder dit zo meegemaakt in Nederland.
Koko67
19-07-2025 om 10:28
Weronika schreef op 19-07-2025 om 00:30:
[..]
Sinds deze oorlog gaat alles extreem, nog nooit eerder dit zo meegemaakt in Nederland.
Nou, alles extreem valt reuze mee. We doen niet aan vernielen van universiteiten of grote demonstraties voor de Alawieten of Druzen.
Maar die worden dan ook massaal afgeslacht door Moslims en niet door Israël.
rionyriony
19-07-2025 om 11:06
Mensen nemen de ruimte die je ze geeft. Dat gedrag is op zich normaal, alleen de "gevers" handelen hier vanuit misplaatst schuldgevoel (en misschien politieke overtuiging) en niet vanuit rechtshandhaving die door de wet en normen is bepaald en die gelijke behandeling nastreeft.
Voorbeeld uit mijn persoonlijke verleden misschien wat offtopic: ik kende van heel dichtbij een ambtenaar, ontzettend aardige vent, die graag wou meehelpen om kansarmen te introduceren in regulier werk. Heel aardig en goedbedoeld, maar toen hij bij aantreden de nieuwkomers vertelde dat ze best af en toe een boodschapje tussendoor mochten doen tijdens de werkuren (hij wilde ze op hun gemak stellen) grepen die behalve die ene vinger alle tien vingers tegelijk en bleven grote delen van de dag betaald weg. De ambtenaar (persoonlijke vriend toen in die tijd) belandde door het spanningsveld tussen idealisme en realiteit in de ziektewet en is later afgekeurd. Wat de staat nog veel meer kostte. En hemzelf zijn kinderlijke vertrouwen, een les die wij van ons belastinggeld moesten betalen.
Dus mijn overtuiging is dat je van reëel verwacht gedrag uit moet gaan en niet van je fantasie en je ideaalbeeld waarbij je aanneemt dat compensatie en losheid van regels gaat helpen.
Fleurtje_5
19-07-2025 om 13:07
Fleurtje_5 schreef op 18-07-2025 om 14:05:
[..]
Ik doe wel mijn petje af voor deze burgemeester. Ze krijgt wel veel op haar dak. Eerst die relschoppers uit meerdere azc's die zich in Utrecht treffen, en waarvoor ze om hulp vanuit Den Haag riep. En nu dit weer. Ik lees ook onderstaande in de eerste link:
............
...............
Hier wil ik nog even op terug komen. Heb het ook een beetje van de andere kant bekeken ná het lezen van deze column. Vooral dat wat ik hier onderen heb onderstreept. Ik heb een paar stukjes gequote omdat zij het heel goed heeft verwoord, en ik het niet beter kan navertellen:
De prijs van de-escalatie 19-07-2025 Column van Amanda Kluveld
[foto]
Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, wil begrijpen, beschermen en vooral de-escaleren. En dat klinkt bestuurlijk gewichtig totdat de realiteit zich aandient in de vorm van geslagen beveiligers, opdringerige activisten en een raadszaal die haar functie verliest onder druk van straatgeweld.
Intimidatie
Er werd niet gedebatteerd. Er werd geschreeuwd. Raadsleden werden omsingeld. „Bloed aan je handen”, riep men in de raadszaal. Hier was geen sprake van een vreedzame sit-in, maar van intimidatie van dichtbij. Het was een directe aanval op de democratie.
Dijksma werd belaagd en letterlijk verjaagd. Toch blijft ze die dreiging tolereren: ze wilde geen politie in de zaal, wilde de demonstranten „beschermen” tegen mogelijke vervolging en koos ervoor om ze met handgebaren tot rede te brengen. Alsof morele zachtheid een antwoord is op georganiseerde ontregeling.
...................etc.etc.etc............
........................etc.etc.etc............
Goede voorbeeld
De burgemeester zegt dat politici het goede voorbeeld moeten geven. Maar welk voorbeeld is dat dan? Dat je de confrontatie ontwijkt? Dat je mensen die geweld gebruiken een morele mantel omhangt van „boos, maar begrijpelijk”? En wat als Dijksma het niet begrijpt? Worden mensen die eenzelfde confrontatie aangaan, omdat ze boos zijn over een asielzoekersopvang met evenveel begrip omarmd?
Wie écht gelooft in democratie beschermt het stemhokje, de raadszaal, de vergadertafel. Dat vraagt om moed. Niet de moed om je in een auto te laten zetten terwijl er klappen vallen, maar de moed om hardop te zeggen: dit is de grens. Want hoe goed het ook met haar gaat, met onze democratie gaat het minder goed, als dit het nieuwe normaal is.
Daglichtlamp
19-07-2025 om 13:11
Dijksma heeft de vergadering beschermd. Stel ze had ervoor gekozen om in plaats van het zelf te doen de ME gebruikt had om de raadzaal te ontruimen. Ik denk niet dat dan ook de raadsvergadering daarna gewoon door had kunnen gaan. Respect voor Dijksma. Voor deze relschoppers geen enkel respect. Het maakt me niet uit waarvoor of waartegen je demonstreert, je hoort respect te hebben voor ons democratisch proces.
Poezie
19-07-2025 om 13:20
Dijkman moet aftreden. Ze houdt zich meer bezig met andere zaken (in 2023 naar Oekraïne gaan) dan met de burgers van Utrecht.
Overvecht en kanaleneiland zouden worden opgeknapt en de criminaliteit aangepakt. Van helemaal niets van dat alles komt wat terecht. In plaats daarvan wordt er uitvoerig gedebatteerd en geld besteedt aan een soort fietssnelweg om de stad heen. Heel leuk hoor, voor snelheidsduivels op de fiets maar niet echt prioriteit met de problemen die er nu zijn in de stad.
Fleurtje_5
19-07-2025 om 13:29
Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 13:11:
Dijksma heeft de vergadering beschermd. Stel ze had ervoor gekozen om in plaats van het zelf te doen de ME gebruikt had om de raadzaal te ontruimen. Ik denk niet dat dan ook de raadsvergadering daarna gewoon door had kunnen gaan. Respect voor Dijksma. Voor deze relschoppers geen enkel respect. Het maakt me niet uit waarvoor of waartegen je demonstreert, je hoort respect te hebben voor ons democratisch proces.
Dat ben ik met je eens.
Maar waarom geen politie bij de deur van het gemeentehuis zodat géén boze demonstrant te tent komt ontregelen, dan hoeft de burgemeester niet onder politie en/of beveiliging weg begeleid te worden.
Is de vergadering daarna wel gewoon door gegaan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.