Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zorroo
10-07-2025 om 22:55
Nighttripper schreef op 10-07-2025 om 14:03:
[..]
Inderdaad. Dat doet me denken aan de uitspraak van een columnist,over al die mensen die het zieke gedrag van Hamas en hun Palestijnse aanhang maar blijven goedpraten. En Israel zg als de echte grote boeman blijven zien.Omdat dat in de media en in het nieuws nu eenmaal 'bon ton' is. Hij doorzag die huichelachtige framing van Israel m.i heel scherp. Nl "dat al die politieke correctheid niets anders is,dan lafheid vermomd als tolerantie"😒.
NIEMAND op dit forum praat het gedrag van hamas goed. En huichelachtig? Hoe krijgen sommigen hier dit soort redeneringen uit hun toetsenbord. Echt verbijsterend. Ik zag net weer een nieuwsitem met uitgemergelde en dode Palestijnse baby's, hun wanhopige moeders, kinderen die tussen de ruïnes lege pannen leegschrapen voor het laatste beetje voedsel. Maar gelukkig is het allemaal hun eigen schuld en gaat de bescherming van Israël boven alles. Man man, gewoon geen woorden voor.
Poezenmeisje
10-07-2025 om 23:24
Letterlijk van kinderen stelen nadat je hebt gefilmd dat ze voedsel kregen...
https://x.com/GAZAWOOD1/status/1942309409910079961?t=fSoPx0EQHz9DSjGCltKxEQ&s=19
Zorroo
10-07-2025 om 23:34
Poezenmeisje schreef op 10-07-2025 om 23:19:
Dan moet Hamas het voedsel niet confisqueren...
Jij bent er ook zo eentje ja. Er is GEEN ENKEL bewijs hiervoor.
Ach waarom doe ik nog moeite. Het heeft geen zin. Zo klaar mee.
Malibu2
10-07-2025 om 23:34
Ik wou net al linken naar Gazawood. Het account van Imshin op X toont ook interessant materiaal. Beide accounts tonen videos door Gazanen zelf gemaakt.
Echt, geloof niet alle beelden die we voorgeschoteld krijgen vanuit Gaza.
Zorroo
10-07-2025 om 23:42
Poezenmeisje schreef op 10-07-2025 om 23:24:
Letterlijk van kinderen stelen nadat je hebt gefilmd dat ze voedsel kregen...
https://x.com/GAZAWOOD1/status/1942309409910079961?t=fSoPx0EQHz9DSjGCltKxEQ&s=19
Tja...
"Gazawood, a viral X account, claims to expose alleged Palestinian “lies” from Gaza. But our investigation reveals that it in fact practices online disinformation on a massive scale.
According to Israeli NGO Fake Reporter, only 5.75% of Gazawood’s so-called “debunks” are credible."
https://x.com/FbdnStories/status/1910720747821060360
Lekker betrouwbare bron. Maar ga vooral zo door. 🙄
Zorroo
10-07-2025 om 23:45
Malibu2 schreef op 10-07-2025 om 23:34:
Echt, geloof niet alle beelden die we voorgeschoteld krijgen vanuit Gaza.
Zie boven. Echt, geloof niet alles wat de vrienden van Iraël je willen doen geloven.
Poezenmeisje
11-07-2025 om 00:03
Wat ik echt erg vind is dat van uitgemergelde kinderen in Yemen beelden worden gebruikt om te beweren dat het kinderen in Gaza zijn.
Of een meisje dat zojuist een bombardement in Gaza heeft overleefd, maar dat op dezelfde beelden na een aardbeving in Turkije staat.
Israël stuurde toen overigens hulp naar Turkije in de vorm van reddingsteams.
https://x.com/GAZAWOOD1/status/1942180681645166790?t=_t4wQJ-_ydOsPjMhvf8fyQ&s=19
Zorroo
11-07-2025 om 00:24
ja, Israël is de edelmoedigheid zelve.. tuurlijk.
Walgelijk dit. Ik blijf vanaf nu weg van dit topic. Ik kan er serieus niet meer tegen.
Zilver_gray
11-07-2025 om 06:01
Zorroo schreef op 10-07-2025 om 23:42:
[..]
Tja...
"Gazawood, a viral X account, claims to expose alleged Palestinian “lies” from Gaza. But our investigation reveals that it in fact practices online disinformation on a massive scale.
According to Israeli NGO Fake Reporter, only 5.75% of Gazawood’s so-called “debunks” are credible."https://x.com/FbdnStories/status/1910720747821060360
Lekker betrouwbare bron. Maar ga vooral zo door. 🙄
Nou precies dit!
Mensen die zelf met dit soort vage linkjes aankomen om hun gelijk te tonen, komen mij dan vragen om een “bron”..????
(Als het niet zo treurig was zou ik erom lachen)
Zilver_gray
11-07-2025 om 06:46
Ik had al eerder een link gedeeld over hoe Israëlische propaganda werkt.
Dit vond ik een mooie aanvulling;
Worden valse beelden verspreid uit Gaza? Drie factcheckers over 'Pallywood'
'Gaza heeft geen neppe beelden nodig'
Veel anti-Palestijnse accounts zien het volgens Van Linge ook als manier om Palestijns leed in diskrediet te brengen. Er circuleren dus inderdaad neppe beelden rond op sociale media, maar die worden in de meeste gevallen bewust door anti-Palestijnse accounts gedeeld om twijfel te zwaaien. "Er komen zoveel echte beelden uit Gaza dat Palestijnen niet eens neppe beelden hoeven te gebruiken."
Peter Burger, docent journalistiek aan de Universiteit Leiden en onderzoeker op het gebied van desinformatie, ziet hetzelfde patroon. "Het officiële X-account van Israël heeft de term Pallywood gebruikt om beelden uit Gaza te ondermijnen. Het biedt aanhangers van Israël een geruststelling: het is allemaal minder erg dan het lijkt."
Daglichtlamp
11-07-2025 om 07:05
Ik probeer het gewoon 1 keer. Als je kijkt naar wat je iedereen wèl zeker kan weten, de enorme verwoesting van vrijwel alles in Gaza (daar zijn gewoon luchtfoto's van), denk je dan echt dat er toneel gespeeld moet worden om beelden van slachtoffers te laten zien? Ik twijfel er niet aan dat er ook valse filmpjes in omloop zijn, maar die zijn dan juist bedoeld om wat daar gebeurt in twijfel te kunnen trekken. Zoals hier in dit draadje ook gebeurt door sommigen.
https://nos.nl/artikel/2574549-israel-richt-bloedbad-aan-bij-medische-kliniek-doden-vrouwen-en-kinderen-gewetenloos
Ondertussen is het is de Gazastrook nog steeds onveilig om medische hulp te zoeken.
Malibu2
11-07-2025 om 07:26
Zilver_gray schreef op 11-07-2025 om 06:46:
Ik had al eerder een link gedeeld over hoe Israëlische propaganda werkt.
Dit vond ik een mooie aanvulling;
Worden valse beelden verspreid uit Gaza? Drie factcheckers over 'Pallywood'
Ik lees dat sommige clips al veel ouder blijken te zijn. Goh. Dat is soms juist het punt! Bepaalde videos en foto's worden gepusht door grote anti Israëlische kanalen of personen als zijnde afkomstig uit Gaza. Zij posten het zelf. Daar kan ik ook niets aan doen.
Ik zag laatst een interview met de vrouw van het Imshin account. Zij haalt de filmpjes van sites als TikTok en vertelt ook wanneer ze zijn geplaatst.
"Daarnaast leek influencer Saleh Aljafarawi op hetzelfde moment op twee plekken te zijn: in een ziekenhuisbed én wandelend door de straten van Gaza na een luchtaanval. Volgens veel accounts zou hij een 'crisisacteur' zijn."
Deze specifieke clip ken ik niet maar ik ben wel bekend met Saleh. Er speelt veel met deze persoon maar dat hij op twee plekken tegelijk zou zijn zou ik niet als een van de vele issues omschrijven. Ik vind het ook heel bijzonder dat zo'n opmerking in het RTL artikel wordt geplaatst. Het creëert een bepaald beeld dat onjuist is. Alsof dat het probleem is en zie, ze hebben het ontkracht.
Zilver_gray
11-07-2025 om 07:40
Malibu2 schreef op 11-07-2025 om 07:26:
[..]
Ik lees dat sommige clips al veel ouder blijken te zijn. Goh. Dat is soms juist het punt! Bepaalde videos en foto's worden gepusht door grote anti Israëlische kanalen of personen als zijnde afkomstig uit Gaza. Zij posten het zelf. Daar kan ik ook niets aan doen.
Ik zag laatst een interview met de vrouw van het Imshin account. Zij haalt de filmpjes van sites als TikTok en vertelt ook wanneer ze zijn geplaatst.
"Daarnaast leek influencer Saleh Aljafarawi op hetzelfde moment op twee plekken te zijn: in een ziekenhuisbed én wandelend door de straten van Gaza na een luchtaanval. Volgens veel accounts zou hij een 'crisisacteur' zijn."
Deze specifieke clip ken ik niet maar ik ben wel bekend met Saleh. Er speelt veel met deze persoon maar dat hij op twee plekken tegelijk zou zijn zou ik niet als een van de vele issues omschrijven. Ik vind het ook heel bijzonder dat zo'n opmerking in het RTL artikel wordt geplaatst. Het creëert een bepaald beeld dat onjuist is. Alsof dat het probleem is en zie, ze hebben het ontkracht.
Was jij ook niet een van degenen die de aanval op die ambulance in twijfel trok? Waarbij hulpverleners in koele bloede werden geëxecuteerd?
Volgens mij werden er toen van alle mogelijke scenario’s bijgehaald om Israël maar niet in een kwaad daglicht te stellen.
Ik verwacht niet dat jij iets aanneemt wat iets anders zegt dan Israël beweert.
Malibu2
11-07-2025 om 08:41
Zilver_gray schreef op 11-07-2025 om 07:40:
[..]
Was jij ook niet een van degenen die de aanval op die ambulance in twijfel trok? Waarbij hulpverleners in koele bloede werden geëxecuteerd?
Volgens mij werden er toen van alle mogelijke scenario’s bijgehaald om Israël maar niet in een kwaad daglicht te stellen.Ik verwacht niet dat jij iets aanneemt wat iets anders zegt dan Israël beweert.
Volgens mij heb ik daarover gezegd dat ik het een raar verhaal vond. En dat kan ik met mijn Israël standpunt ook zeggen. Volgens mij waren er 6 Hamas terroristen onder de doden en is de Israëlische verantwoordelijke ontslagen, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik keur het bewust schieten op burgers af, tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat Hamas zich vaak vermomt als burgers en op die manier IDF soldaten heeft gedood. Ik denk dat we hier onderschatten wat dat doet met soldaten en de stress waar zij onder staan.
Mijn standpunt is gebaseerd op meerdere zaken, niet alleen van wat "Israël" zegt. Het zijn de vele leugens die ontmaskerd zijn en de reacties daarna, het zijn de vele beschuldigingen die onjuist zijn en die meer doen denken aan de bloedsprookjes van de middeleeuwen, het zijn de dingen die ze zelf posten, het zijn de militaire experts die in Gaza zijn geweest, andere experts bijvoorbeeld op het gebied van geschiedenis en religie en mijn eigen kennis daarvan, het zijn de verhalen die ik heb gehoord toen ik in Israël en op de Westbank was, het is wat ik hoor van Iraanse vrienden, het is wat Hamas zelf vertelt, het is hoe de Joden in landen als Nederland nu worden aangevallen, het is hoe christenen en anderen die opkomen voor Joden nu worden aangevallen (ik heb het zelf ook meegemaakt), het zijn de massale aanvallen op christenen in landen in Nigeria en het uitblijven van grote verontwaardiging daarover, het is de framing waardoor echte hongersnoden ondersneeuwen (hoeveel levens kost dat?), het is de totale obsessieve focus op deze oorlog, het is gezond verstand en het is de Heilige Geest in me die me leidt, en de lijn van wat ik nu zie gebeuren komt overeen met wat er in de Bijbel staat.
Al deze zaken vormen mijn beeld. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.
Ik weet dat je het niet kunt zien en je weet niet half hoe spijtig ik dat vind.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.