Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Poezenmeisje
10-07-2025 om 08:42
Malibu2 schreef op 10-07-2025 om 07:58:
[..]
![]()
Sowieso hebben we hier heel veel Israëlische technologie.
Onder andere mobieltjes, medische innovaties en de firewall van je computer.
https://theculturetrip.com/middle-east/israel/articles/11-israeli-innovations-that-changed-the-world
Zilver_gray
10-07-2025 om 08:46
@ Malibu; (ik quote je lange text even niet, dat maakt het er niet overzichtelijker op)
Conclusie; we zijn het niet eens, nooit geweest en zullen dat ook niet worden denk ik.
Ja ik heb de beelden van 7 oktober gezien. Die werden veelvuldig gedeeld, net als de beelden van de ellende in Gaza en dode Palestijnse kinderen. Sinds 7 oktober zijn er aan Palestijnse kant zoveel meer slachtoffers gevallen, dat ik Israël zeker niet (meer) als slachtoffer kan zien.
Ik meen elk woord wat ik hier schrijf over dat oorlog zuchtige tuig van een Israëlische regering.
Maar goed zoals zo vaak aangegeven dit is een herhaling van zetten, in discussies vertellen we elkaar niets nieuws.
Ik hoop tot slot dat er voor beide partijen snel een staakt het vuren wordt bereikt. En ze het idee van een concentratiekamp voor de Palestijnen niet zullen uitvoeren..
Zilver_gray
10-07-2025 om 08:50
Koko67 schreef op 10-07-2025 om 08:19:
[..]
Wat schrijf jij een onzin en feitelijke onwaarheden.Andere landen ( waaronder Egypte) willen geen Palestijnen opvangen omdat Hamas strijders zich infiltreren in dat land. De Egyptische Sinaï is al heel lang onrustig door jihadistische groepen. Egypte vindt Hamas een terroristische organisatie en heeft geen zin om deze lui te helpen.
Als Israël zich geen lor aantrok van de Palestijnen hadden ze na 7 oktober heel Gaza kunnen plat bombarderen. Daarvoor n de plaats hebben ze met zoveel mogelijk precisie bombardementen ( en de bevolking ondertussen waarschuwend) uitgevoerd.
Hamas schuilt tussen de bevolking en om die aan te pakken vallen er inderdaad burgerslachtoffers. Dat is de schuld van Hamas. De enige die zich absoluut geen reet aantrekken van hun volk is Hamas.
Nou die z.g “precisie” bombardementen hebben dan weinig geholpen. Evenals het waarschuwen van de bevolking die toch al nergens naartoe kon.
En wat Daglichtlamp ook zegt; heel Gaza is ook platgebombardeerd.
rionyriony
10-07-2025 om 10:18
Zou prachtig zijn als Hamas "op sterven na dood zou zijn" want dan was er geen reden meer voor Israël om Gaza in te gaan, met kans op burgerslachtoffers.
Maar iedereen weet wel dat het een zevenkoppig monster is, in leven gehouden door Iran. Bij het afslaan van elke Hamaskop groeien er zeven nieuwe terug, geïnspireerd door de centjes van Iran en het rotsvast geloof dat ze met hun dood tijdens de strijd een prachtige plek in het hiernamaals gaan verdienen.
Destabiliseren is hun doel. Ze kennen het westen inmiddels wel en hun neiging om zich druk te maken over slachtoffers dus zorgen ze voor flink veel slachtoffers!
Op het moment dat het het westen niet meer zo kan schelen omdat ze heel andere dingen aan hun hoofd hebben (oorlog, burgeroorlog, armoede) zullen ze daarmee ophouden. Klinkt wel cru, maar ze gebruiken de emoties van westers medeleven met slachtoffergroepen om hun zin te krijgen.
Daglichtlamp
10-07-2025 om 10:20
Als bij elke kop die je eraf slaat er zeven teruggroeien, kan Israël dan niet beter stoppen met koppen eraf slaan?
rionyriony
10-07-2025 om 10:34
Daglichtlamp schreef op 10-07-2025 om 10:20:
Als bij elke kop die je eraf slaat er zeven teruggroeien, kan Israël dan niet beter stoppen met koppen eraf slaan?
Dat lijkt vanuit je (nog) rustige leventje hier een goede optie, totdat je er zelf in zit en de raketten je om de oren vliegen en je volk verkracht en vermoord wordt.
Ik neem zomaar aan dat niets doen en zich alleen maar beschermen geen bruikbare methode is gebleken om hun burgers te beschermen.
Koko67
10-07-2025 om 11:09
Daglichtlamp schreef op 10-07-2025 om 10:20:
Ja, dat is wel lekker om te zeggen vanuit je luie stoel in het veilige Nederland.
Zilver_gray
10-07-2025 om 11:18
Koko67 schreef op 10-07-2025 om 11:09:
[..]
Ja, dat is wel lekker om te zeggen vanuit je luie stoel in het veilige Nederland.
Voor jou geldt dat toch ook? Ook lekker vanuit je luie stoel in het veilige Nederland een mening hebben over een situatie waar je zelf niet in zit?
Als dat de criteria moet zijn, kunnen we dit draadje wel opdoeken. Er zijn weinig ervaringsdeskundigen hier.
felija
10-07-2025 om 11:37
Zilver_gray schreef op 10-07-2025 om 01:49:
Niemand zegt dat Israël perfect moet zijn. Er is nogal een groot verschil tussen massamoord plegen, een hele bevolking ontmenselijken of perfect moeten zijn. Ik snap ook niet zo goed wat perfect zijn hiermee te maken heeft.
Israël profileert zich als democratie volgens westerse waarden, daar horen ook westerse normen en plichten bij. En daar laat Israël het nogal afweten. Ze gedragen zich niks beter dan de terroristen waartegen ze zeggen te vechten.
Ik lees enkel in jouw post bij alles wat Israël heeft gedaan of doet; “het is de schuld van Hamas”. Waar is volgens jou de verantwoordelijkheid van Israël? Ze zijn vele malen sterker dan wat er nog over is van Hamas, deze organisatie is inmiddels zo verzwakt dat deze op sterven na dood is.
Je kunt je inmiddels niet meer verschuilen achter 7 oktober, of zelfverdediging. Allang niet meer. Het klinkt heel cru, maar Israël heeft steeds meer kenmerken van een terroristen staat.
Je kunt ook niet met droge ogen beweren dat Israël zou handelen ten gunste van de Palestijnen. Het interesseert ze geen lor wat er met die mensen gebeurd. Gaza bezitten is het plan. Ze zijn van mening daar recht op te hebben. (Dat wordt nog een dingetje tussen Trump die er een vakantie paradijs van wil maken en Netanyahu en zijn kliek die menen er recht op te hebben).
Ik snap ook enigszins dat buurlanden geen trek hebben mensen toe te laten; Israël ziet overal terroristen of Hamas. Ze hebben eigenlijk geen excuus nodig om bommen te gooien. Die buurlanden zien de bui al hangen, Israël bombardeert alles wat los en vast zit. Helemaal met de “bescherming” van de Iron Dome, voelen ze zich daar heer en meester, gesterkt door de VS.
(Met “ze” bedoel ik uiteraard niet elke Israëliër eerder Netanyahu en zijn verachtelijke kliek)
Ik vind onderstaande link over Israëlische propaganda wel van toepassing in dit draadje.
Helemaal mee eens.
Daglichtlamp
10-07-2025 om 12:30
[..]
Alles wat iedereen hier zegt is vanuit hun luie stoel in Nederland. Wanneer is het voor Israël veiliger? Zeker omdat het onmogelijk is om Hamas geheel te vernietigen.
Koko67
10-07-2025 om 13:40
Zilver_gray schreef op 10-07-2025 om 11:18:
[..]
Voor jou geldt dat toch ook? Ook lekker vanuit je luie stoel in het veilige Nederland een mening hebben over een situatie waar je zelf niet in zit?
Als dat de criteria moet zijn, kunnen we dit draadje wel opdoeken. Er zijn weinig ervaringsdeskundigen hier.
Ik reageer op jouw schrijven dat Israël dan beter kan stoppen om Hamas kapot te krijgen. Als ze dat doen, wordt Israël uiteindelijk vernietigd. Dat is het enige wat ze willen. Hamas ( en ook veel Palestijnen) willen de vernietiging van Israël. Dat willen ze hartstochtelijk graag. Met veel hulp van hezbolla en Iran.
Nighttripper
10-07-2025 om 14:03
[..]
Inderdaad. Dat doet me denken aan de uitspraak van een columnist,over al die mensen die het zieke gedrag van Hamas en hun Palestijnse aanhang maar blijven goedpraten. En Israel zg als de echte grote boeman blijven zien.Omdat dat in de media en in het nieuws nu eenmaal 'bon ton' is. Hij doorzag die huichelachtige framing van Israel m.i heel scherp. Nl "dat al die politieke correctheid niets anders is,dan lafheid vermomd als tolerantie"😒.
Zilver_gray
10-07-2025 om 14:28
Koko67 schreef op 10-07-2025 om 13:40:
[..]
Ik reageer op jouw schrijven dat Israël dan beter kan stoppen om Hamas kapot te krijgen. Als ze dat doen, wordt Israël uiteindelijk vernietigd. Dat is het enige wat ze willen. Hamas ( en ook veel Palestijnen) willen de vernietiging van Israël. Dat willen ze hartstochtelijk graag. Met veel hulp van hezbolla en Iran.
Ja?
Alsof de Palestijnen hun leven zeker zijn.
De Israëlische regering steekt nu ook de niet bepaald onder stoelen of banken dat zij de Palestijnen willen verdrijven uit Gaza. Zo ook de Israëlische kolonisten. Ze vinden dat zij recht hebben op dat land. En dat gaat ze misschien nog lukken ook met het nodige geweld en hulp van de VS.
Ik denk dat de Palestijnen meer te vrezen hebben dan andersom. De alles vernietigende haat zit aan beide kanten.
Koko67
10-07-2025 om 14:52
Israël heeft meerdere keren een 2 Staten oplossing geaccepteerd. In allerlei verschillende onderhandelingen. Het waren elke keer de Palestijnen die afhaakte.
Zilver_gray
10-07-2025 om 15:01
Is dat een excuus om dan maar te martelen, moorden, opsluiten, vernietigen etc? Dat accepteren we ook niet van Hamas, wat de omstandigheden ook zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.