Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Koko67 schreef op 03-07-2025 om 13:03:

[..]

Er hing een poster over zionisme, daar viel hij over. Maar onze douwe heeft de hersens van een makreel en heeft geen idee wat dat woord betekent.

Leon Verdonschot had er gisteren een goeie column over geschreven in Dagblad De Limburger. Ik kan het niet beter omschrijven als Leon V:

Vandaar een klein stukje uit de column:

..................

Voetbaltoernooi

De rel rond zanger Douwe Bob is daar een treffend voorbeeld van. Zoals inmiddels bekend zou Douwe Bob zondag optreden op een Joods voetbaltoernooi in Amsterdam en zag hij toen een poster van een ‘Liberaal-Joodse & Zionistische jongerenvereniging’ hangen, waarop hij besloot toch niet op te treden. Voor alle duidelijkheid: ik vind dat Douwe Bob gewoon had moeten optreden. Maar dat hij negatieve associaties heeft met het begrip ‘zionisme’ begrijp ik heel goed. Niet omdat dat terecht is, maar omdat het is uitgegroeid tot zo ongeveer het populairste scheldwoord van onze tijd, waardoor de kans dat iemand denkt dat het vast iets heel kwalijks is, vrij groot is geworden.

Maakt dat Douwe Bob een antisemiet? Nee, het maakt hem een niet best geïnformeerde zanger.
Net als ‘racist’ en ‘fascist’ is ‘antisemiet’ een term die je alleen zou moeten gebruiken als je zeker weet dat dat terecht is. Niet elke antizionist is een antisemiet (andersom ken ik geen uitzonderingen). En niet iedere matig geïnformeerde artiest is een antisemiet (sommige wel, er stonden er vorige week nog enkele op het Britse Glastonbury-festival). Bovendien: als je iedereen in het wilde weg uitmaakt voor racist, fascist of antisemiet, welke term heb je dan nog over voor werkelijke racisten, fascisten en antisemieten?

................etc.etc.etc..............

Wat een genuanceerd stukje Fleurtje, dank je wel voor het delen.

Ken de man totaal niet omdat ik - schande schande - zelden meer naar populaire muziek luister en dat is al heel lang zo. Mogelijk heb ik hem ooit gehoord maar ik ben er nooit achteraan gegaan. Zo goed vond ik hem dan niet.

Ik denk dat hij aan zijn inkomsten denkt en dat hij dat doet wat nodig is om zo goed mogelijk die inkomsten te maximaliseren, zolang het niet illegaal is. Als je het geschopt hebt tot artiest, dan moet je wel enige boerenslimheid hebben anders ben je gauw failliet. Ik denk dat hij zich gedwongen voelde tot een snelle keus, en zielig natuurlijk dat hij hoe dan ook een groep tegen zich kreeg van het zwaar verdeelde Nederland. Dat Nederland zich überhaupt laat verdelen komt doordat de burgers het té goed hebben (financieel) en zin hebben in een oorlogje op burgerniveau. De prijs zal wel komen, want niks is voor niks.

Je kan eigenlijk niet meer keuzeloos rondlopen hier in NL. Dat kost geld, sympathie bij je groepen, je naam, je populariteit. En Rusland, Iran, China, zagen dat het goed was.

Dat de politie tegen Douwe Bob zou hebben gezegd dat hij met zijn gezin Nederland moest verlaten, dat leek me al sterk, maar blijkt inderdaad niet waar te zijn.

Ik vermoed dat Douwe nog graag op vakantie wou en dit als uitvlucht heeft bedacht. Sensatie ten top. 'Kijk mij eens het slachtoffer zijn'. Daar kan ik me aan ergeren. 

Net zoiets als aan Pussy Riot. Gaan ze als onnozelaren schreeuwen en springen op het altaar in een streng religieuze kerk en zijn dan bescheten als ze opgepakt worden. Aandachtvragerij om hun eigen bekendheid meer boost te geven, omdat hen dat op een andere manier niet lukt.

Fleurtje_5 schreef op 03-07-2025 om 14:01:

[..]

Leon Verdonschot had er gisteren een goeie column over geschreven in Dagblad De Limburger. Ik kan het niet beter omschrijven als Leon V:

Vandaar een klein stukje uit de column:

..................

Voetbaltoernooi

De rel rond zanger Douwe Bob is daar een treffend voorbeeld van. Zoals inmiddels bekend zou Douwe Bob zondag optreden op een Joods voetbaltoernooi in Amsterdam en zag hij toen een poster van een ‘Liberaal-Joodse & Zionistische jongerenvereniging’ hangen, waarop hij besloot toch niet op te treden. Voor alle duidelijkheid: ik vind dat Douwe Bob gewoon had moeten optreden. Maar dat hij negatieve associaties heeft met het begrip ‘zionisme’ begrijp ik heel goed. Niet omdat dat terecht is, maar omdat het is uitgegroeid tot zo ongeveer het populairste scheldwoord van onze tijd, waardoor de kans dat iemand denkt dat het vast iets heel kwalijks is, vrij groot is geworden.

Maakt dat Douwe Bob een antisemiet? Nee, het maakt hem een niet best geïnformeerde zanger.
Net als ‘racist’ en ‘fascist’ is ‘antisemiet’ een term die je alleen zou moeten gebruiken als je zeker weet dat dat terecht is. Niet elke antizionist is een antisemiet (andersom ken ik geen uitzonderingen). En niet iedere matig geïnformeerde artiest is een antisemiet (sommige wel, er stonden er vorige week nog enkele op het Britse Glastonbury-festival). Bovendien: als je iedereen in het wilde weg uitmaakt voor racist, fascist of antisemiet, welke term heb je dan nog over voor werkelijke racisten, fascisten en antisemieten?

................etc.etc.etc..............

Goed verwoord van hem!  

Mijn eerste gedachte bij die rel was dat Douwe Bob geen idee had wat zionisme betekent.

Terwijl wij hier over Douwe Bob praten sterven er in Gaza dagelijks burgers die proberen voedsel te bemachtigen.

https://nos.nl/artikel/2573514-amerikaanse-huurlingen-bij-hulppunten-gaza-burgers-lijden-onnodig

absor

absor

04-07-2025 om 10:36 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 04-07-2025 om 09:47:

Terwijl wij hier over Douwe Bob praten sterven er in Gaza dagelijks burgers die proberen voedsel te bemachtigen.

https://nos.nl/artikel/2573514-amerikaanse-huurlingen-bij-hulppunten-gaza-burgers-lijden-onnodig

Terwijl je naar de wc gaat ook?

In de laatste podcast van Joop Soesan (3 juli 2025)met Maaike van Charante worden zowel de beschietingen door de IDF bij de voedseldistributie als het geklooi van Douwe Bob besproken. 

Zij geeft aan dat Douwe Bob volgens haar niet antisemitisch is, maar gewoon dom en gehersenspoeld. Overigens was een kleindochter van Joop Soesan (die zelf in Israël woont) ook bij dat gedoe  met Douwe Bob.

Daglichtlamp schreef op 04-07-2025 om 09:47:

Kan me voorstellen dat Hamas die indruk wil wekken. Want die wil afschuw in voormalige bondgenotenlanden flink aanwakkeren. Een informatieoorlog daar hebben ze baat bij. Niet bij etende Gazanen. Dat moet vermeden worden.

Ik vraag me af of de journalisten de kwesties goed onderzoeken en niet al te graag op makkelijk sentiment willen varen.

Ik denk dat Israël er geen baat bij heeft nodeloos burgers aan te vallen, tenzij het Hamasstrijders zijn.Maar dat Hamasstrijders er wel belang bij hebben burgers aan te vallen. Althans een deel ervan zal op het conto van Israel worden bijgeschreven. En daar profiteren ze van.

absor schreef op 04-07-2025 om 10:36:

[..]

Terwijl je naar de wc gaat ook?

Ik vind de discussie denk ik hier gewoon een beetje ongepast. 

We zijn een democratie en daarom moet elke discussie gevoerd kunnen worden. Het gedrag van Douwe Bob (opportunisch en vooral op zijn eigen heil gericht) vind ik onsympathiek, onverantwoord maar is niet verboden. 

Discussies over Gaza en Hamas, tja je kan erover van mening verschillen hoe je je vijand moet behandelen en of je je machteloos moet laten maken als er menselijke schilden worden gebruikt en of je dan je leven maar op moet geven. Ik denk dat als ons dit zou overkomen de kwestie "zij dood of ik dood" al gauw geen enkele vraag meer zou zijn. Zeker als je vijand zich niets aantrekt van oorlogsrecht omdat hij gewoon wil winnen en jouw regels hem geen bal kunnen schelen.

absor

absor

05-07-2025 om 16:42 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 04-07-2025 om 11:44:

[..]

Ik vind de discussie denk ik hier gewoon een beetje ongepast.

Ik vind het een enorme dooddoener om een opmerking te maken als ‘terwijl we deze discussie voeren sterven er …..’. Dit soort opmerkingen zorgen ervoor dat je nooit meer over luchtige non issues kan praten want altijd overal is er wel wat ernstigers

Interessante ontwikkeling... De sjeiks van de clans van Hebron willen samenwerking met Israël, volledig breken met de PA, een eigen emiraat en deelnemen aan de Abraham Accords waarbij ze ook Israël als Joodse staat erkennen. 

A New Palestinian Offer for Peace With Israel.
Hebron’s sheikhs propose to leave the Palestinian Authority and join the Abraham Accords.

“We want cooperation with Israel,” says Sheikh Wadee’ al-Jaabari, also known as Abu Sanad, from his ceremonial tent in Hebron, the West Bank’s largest city located south of Jerusalem. “We want coexistence.” The leader of Hebron’s most influential clan has said such things before, as did his father. But this time is different. Sheikh Jaabari and four other leading Hebron sheikhs have signed a letter pledging peace and full recognition of Israel as a Jewish state. Their plan is for Hebron to break out of the Palestinian Authority, establish an emirate of its own, and join the Abraham Accords.

https://www.wsj.com/opinion/new-palestinian-offer-peace-israel-hebron-sheikh-emirate-36dd39c3

Het idee om de clans de dienst uit te laten maken, heb ik al vaker gehoord.

Wellicht is dat 'ouderwetse' systeem in die contreien beter dan de uitgevonden/gecreërde democratie.

Artikel van 26 maart 2025.

https://themunicheye.com/clans-gaza-uprising-against-hamas-14072

...

According to recent reports, clans in southern Gaza have united to publicly denounce Hamas, accusing the group of prioritizing its interests over the welfare of the Palestinian people. This call for a grassroots uprising, or Intifada, reflects the growing frustration among residents who feel exploited by the current leadership.

Demonstrations began earlier this week, with large crowds gathering to voice their grievances. Protesters have highlighted the theft of humanitarian aid by Hamas, leading to skyrocketing prices for basic goods.

...

In light of these escalating tensions, similar protests have reportedly spread to northern Gaza, particularly in areas such as Beit Lahia. Eyewitness accounts describe hundreds of. Palestinians openly challenging Hamas and demanding an immediate cessation of the conflict.

...

Poezenmeisje schreef op 06-07-2025 om 08:34:

Het idee om de clans de dienst uit te laten maken, heb ik al vaker gehoord.

Wellicht is dat 'ouderwetse' systeem in die contreien beter dan de uitgevonden/gecreërde democratie.

...

Klopt. Die samenleving is heel erg gebaseerd op clans en familiebanden, ik heb Mosab Hassan Yousef, de Son of Hamas, daar ook vaker over gehoord.

Hamas en de PA zullen hier niet blij mee zijn, dat deze sjeiks zich willen losmaken en doen wat het beste is voor hun mensen in een goede verhouding met Israël. 

Ben heel benieuwd of dit een vervolg krijgt. In het artikel wordt Bethlehem ook genoemd als stad waarvoor dit zou kunnen. Ik ben zelf eerder dit jaar in Bethlehem geweest en ken daar mensen die daar zeker open voor zouden staan. Ik zou het ze echt gunnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.