Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

“De bevelhebber van de Iraanse strijdkrachten heeft er bij de bevolking van de Israëlische steden Tel Aviv en Haifa op aangedrongen de steden te verlaten. Volgens bevelhebber Abdolrahim Mousavi komen er nu Iraanse vergeldingsaanvallen, terwijl eerdere aanvallen enkel voor de afschrikking waren bedoeld”.

https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-iraanse-bevelhebber-dringt-aan-op-ontruiming-tel-aviv-en-haifa~a67a2ae0/

https://x.com/DrewPavlou/status/1934860154325090734?s=19

In Australië vandaag. Kijk, dat Israël besluit Iran aan te vallen, ik kan me voorstellen dat dat niet als acceptabel wordt gezien. Om op voorhand al een land aan te vallen vanwege mogelijke oorlog in de toekomst. 

Maar dat er dan mensen de straat op gaan in het vrije Westen, en openlijk steun betuigen aan Khomeini, nee dat gaat er bij mij niet in. Hebben die mensen dan geen idee van het regime in Iran? En waarom zijn ze dan niet in Iran maar in Australië? Waarom zijn ze überhaupt gevlucht als dat al het geval is? 

Ik kan hier echt totaal geen begrip voor opbrengen. Het openlijke steunen van het regime in Iran. Overigens niet alleen in Australië maar ook in Nederland lees ik veel steun voor Iran. 

Zilver_gray schreef op 17-06-2025 om 21:19:

“De bevelhebber van de Iraanse strijdkrachten heeft er bij de bevolking van de Israëlische steden Tel Aviv en Haifa op aangedrongen de steden te verlaten. Volgens bevelhebber Abdolrahim Mousavi komen er nu Iraanse vergeldingsaanvallen, terwijl eerdere aanvallen enkel voor de afschrikking waren bedoeld”.

https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-iraanse-bevelhebber-dringt-aan-op-ontruiming-tel-aviv-en-haifa~a67a2ae0/

Nou, laten we dan maar afwachten wat er gaat gebeuren. Het klinkt in ieder geval net als die Iraakse woordvoerder destijds met de bijnaam Comical Ali 

Israël vliegt ongehinderd door het luchtruim van Iran. De Iraanse militaire top is vrijwel volledig uitgeschakeld. Een groot deel van de Iraanse lanceringsinstallaties zijn vernietigd. Het aantal afgevuurde raketten is sterk gedaald in de afgelopen dagen, maar gaat inderdaad nog wel door. (13 juni 200, 14 juni 100, 15 juni 75, 16 juni 30). 

Maar nu komt blijkbaar de grote aanval...... 

Eén ding klopt overigens wel. Het Iraanse regime richt haar raketten doelbewust op steden als Tel Aviv en Haifa. Iran richt de raketten doelbewust op burgers. Dat geeft voor mij zo duidelijk het verschil weer tussen Israël en Iran en toont voor mij aan waarom het regime van Iran nooit over kernwapens zou mogen beschikken.

absor schreef op 17-06-2025 om 17:42:

Waarom laat hamas die gijzelaars niet vrij???? Wat hebben ze te verliezen?? Nog meer mensen zouden israel veroordelen als ze door zouden gaan met oorlog als de gijzelaars vrij zijn. Ik snap
Het niet

Wat denk je zelf? Hamas wilt geen vrede nu niet nooit niet, ze leven op de ellende van mensen.

Israël mikt niet op burgerdoelen, maar op wapenopslagen. Als je dan 50 knallen hoort, is er 1 van Israël en 49 secundair.

Dit klinkt zorgelijk!

Israël bijna door voorraad luchtverdediging heen, meldt Amerikaanse krant

In Israël dreigt een tekort aan Arrow-luchtverdedigingsraketten, meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van een bron bij de Amerikaanse regering. Het land gebruikt het Arrow-systeem om zich te verdedigen tegen de raketten die Iran de afgelopen dagen op Israël heeft afgevuurd. Als de Iraanse aanvallen aanhouden, kan Israël zich mogelijk minder goed verdedigen.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-israel-iran-israel-zegt-iraanse-wapenfabrieken-en-nucleaire-faciliteit-te-hebben-aangevallen~b86933b4/

Past niet helemaal hier, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen?

Protestmars Egypte afgelast, activisten terug naar huis.

In het filmpje iemand die zegt dat Buitenlandse zaken ze heeft laten zitten, en een ander die vertelt dat dit tegen allerlei internationale regels is.....Ze hebben er blijkbaar geen benul van, dat dit soort regels in Egypte niet gelden en NL daar niets kan doen.
Ik vind dat ze wel lef hebben, maar het is meer geluk dan wijsheid dat ze er "ongeschonden" mee wegkomen. 

Protestmars van Egypte naar Gaza afgelast, activisten terug naar huis | Hart van Nederland

Ik ben niet de enige die zich afvraagt waarom het ene land wel kernwapens mag hebben, en het andere niet.

Doordat de aanvallen van Israël niet worden veroordeeld, lijkt het alsof Israël wel kernwapens 'mag' hebben en Iran niet. Waarom is dat zo?

Volgens Midden-Oostenexpert Paul Aarts is dat een vraag die te weinig mensen zich stellen. "Israël claimt een monopolie te mogen hebben op kernwapens in de regio. Dat is een hele rare situatie." Wat het volgens hem nog gekker maakt, is dat Israël het atoomverdrag (ook wel het Non-proliferatieverdrag) niet heeft ondertekend, en Iran wel.

Koert Debeuf, hoogleraar Internationale Politiek en Midden-Oosten aan de Vrije Universiteit Brussel, benadrukt dat de wereldorde wordt geleid door het Westen. "En voor het Westen is het goed als een vriend kernwapens heeft, maar niet als een vijand dat heeft."

"Het is de arrogantie van de macht", zegt Aarts. "Want de Israëlische premier Benjamin Netanyahu weet dat de Verenigde Staten en veel Europese landen Israël blijven steunen."

https://www.nu.nl/buitenland/6359466/waarom-mag-israel-wel-kernwapens-en-iran-niet-arrogantie-van-macht.html

Yumi schreef op 18-06-2025 om 13:59:

Past niet helemaal hier, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen?

Protestmars Egypte afgelast, activisten terug naar huis.

In het filmpje iemand die zegt dat Buitenlandse zaken ze heeft laten zitten, en een ander die vertelt dat dit tegen allerlei internationale regels is.....Ze hebben er blijkbaar geen benul van, dat dit soort regels in Egypte niet gelden en NL daar niets kan doen.
Ik vind dat ze wel lef hebben, maar het is meer geluk dan wijsheid dat ze er "ongeschonden" mee wegkomen.

Protestmars van Egypte naar Gaza afgelast, activisten terug naar huis | Hart van Nederland

De meeste demonstranten en fanatici worden niet gehinderd door enige kennis van zaken. Toch krijgen ze alle ruimte om hun meningen te geven en hun leuzen te roepen. En ja, als je dan buiten Nederland wat minder tolerant zijn dan valt dat vies tegen. Kwestie van Jammer Joh.

Thora schreef op 18-06-2025 om 15:25:

[..]

De meeste demonstranten en fanatici worden niet gehinderd door enige kennis van zaken. Toch krijgen ze alle ruimte om hun meningen te geven en hun leuzen te roepen. En ja, als je dan buiten Nederland wat minder tolerant zijn dan valt dat vies tegen. Kwestie van Jammer Joh.

Inderdaad, ze hebben geen flauw benul. Ben benieuwd hoe Egypte reageert bij een nieuwe poging. 

absor

absor

18-06-2025 om 16:36 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 18-06-2025 om 14:23:

Ik ben niet de enige die zich afvraagt waarom het ene land wel kernwapens mag hebben, en het andere niet.

Doordat de aanvallen van Israël niet worden veroordeeld, lijkt het alsof Israël wel kernwapens 'mag' hebben en Iran niet. Waarom is dat zo?

Volgens Midden-Oostenexpert Paul Aarts is dat een vraag die te weinig mensen zich stellen. "Israël claimt een monopolie te mogen hebben op kernwapens in de regio. Dat is een hele rare situatie." Wat het volgens hem nog gekker maakt, is dat Israël het atoomverdrag (ook wel het Non-proliferatieverdrag) niet heeft ondertekend, en Iran wel.

Koert Debeuf, hoogleraar Internationale Politiek en Midden-Oosten aan de Vrije Universiteit Brussel, benadrukt dat de wereldorde wordt geleid door het Westen. "En voor het Westen is het goed als een vriend kernwapens heeft, maar niet als een vijand dat heeft."

"Het is de arrogantie van de macht", zegt Aarts. "Want de Israëlische premier Benjamin Netanyahu weet dat de Verenigde Staten en veel Europese landen Israël blijven steunen."

https://www.nu.nl/buitenland/6359466/waarom-mag-israel-wel-kernwapens-en-iran-niet-arrogantie-van-macht.html

Persoonlijk vind ik dat geen enkel land kernwapens mag hebben. Gewoon niemand

Ik kan hier echt totaal geen begrip voor opbrengen. Het openlijke steunen van het regime in Iran. Overigens niet alleen in Australië maar ook in Nederland lees ik veel steun voor Iran.

Wie zijn die mensen dan? Het Iraanse regime is fout maar de aanval van Israël is feitelijk onrechtmatig en Iran is duidelijk de underdog.

absor schreef op 18-06-2025 om 16:36:

[..]

Persoonlijk vind ik dat geen enkel land kernwapens mag hebben. Gewoon niemand

Ik zou willen dat het zo was. Het is het morele failliet van de mensheid dat ze er zijn en we krijgen ze niet meer weg. Aan de andere kant: Geen land durft ze te in te zetten want ze weten die escalatie mogelijk de eigen ondergang inleidt.

Dat Putin er werkelijk mee heeft gedreigd is totaal verwerpelijk! Maar ook daar is het bij dreigen gebleven. Iemand vertelde mij trouwens dat het de vraag is of die Russische nog wel functioneren zonder onderhoud. Dat kost veel geld en levert weinig op want om te dreigen is het geen probleem.

Zilver_gray schreef op 18-06-2025 om 14:23:

Iran  heeft dan wel het non-proliferatieverdrag ondertekend maar in het verleden zich verdacht opgesteld en loze beloftes gedaan (voormalig president Ahmedinejad) daarbij komt dat Iran anti-Westers/Amerika en Israel is en dit  ook meerdere malen, zonder verborgen agenda, heeft verkondigd in de media met dreigementen.

Dit is een artikel uit 2011 https://www.mo.be/nieuws/atoomwaakhond-voert-druk-op-iran-op

Weronika schreef op 18-06-2025 om 22:35:

[..]

Iran heeft dan wel het non-proliferatieverdrag ondertekend maar in het verleden zich verdacht opgesteld en loze beloftes gedaan (voormalig president Ahmedinejad) daarbij komt dat Iran anti-Westers/Amerika en Israel is en dit ook meerdere malen, zonder verborgen agenda, heeft verkondigd in de media met dreigementen.

Dit is een artikel uit 2011 https://www.mo.be/nieuws/atoomwaakhond-voert-druk-op-iran-op

We kunnen niet elk land wat anti westers of anti Israël is maar bestoken met bommen. Zo werkt het internationaal recht niet.

Israël heeft zichzelf het preventief recht op zelfverdediging gegeven, dat recht is geen recht, ook niet voor Israël.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.