Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
19-05-2025 om 07:39
Daglichtlamp schreef op 19-05-2025 om 07:18:
[..]
Een klein groepje mensen die voor Palestina protesteren. Ze hadden ze ook gewoon kunnen negeren en hun eigen feestje kunnen vieren
Het geweld tegen deze groep, èn ook tegen de politie van honderden relschoppers in Katwijk is op geen enkele manier goed te praten.
[..]
Een klein groepje mensen die voor Palestina protesteren. Ze hadden ze ook gewoon kunnen negeren en hun eigen feestje kunnen vieren
Het geweld tegen deze groep, èn ook tegen de politie van honderden relschoppers in Katwijk is op geen enkele manier goed te praten.
Dat kleine groepje mensen die wilden demonstreren waren geen gewone demonstranten, maar irritant aan het provoceren. Ze kregen precies waar ze voor kwamen.
Poezenmeisje
19-05-2025 om 07:44
Die Pallie-etterbakken hadden gewoon opgepakt en berecht kunnen worden.
https://www.strafrechtsite.nl/overtredingen-betreffende-het-openbaar-gezag/artikel-444/
Artikel 444 Sr.
Hij die opzettelijk een godsdienstige bijeenkomst, godsdienstoefening of plechtigheid verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Zilver_gray
19-05-2025 om 08:14
Poezenmeisje schreef op 18-05-2025 om 23:09:
Waarom steek Gaza's andere buurman, Egypte, geen poot uit naar de Gazanen?
Waarom wordt Egypte daar niet op aangesproken door de internationale gemeenschap?
Israël was het enige land dat vóór 7 oktober 2023 werk en medische zorg bood aan Gazanen. Als dank worden ze aangevallen en hele families afgeslacht.
Ik kan zo een aantal zaken opnoemen die erop duiden dat de Palestijnen als 2e rangs burgers behandeld werden, en hadden bij lange na niet het gelijkwaardige bestaan waar ze volgens een aantal van hier zo dankbaar voor zouden moeten zijn.
Bijvoorbeeld moorden op Palestijnse burgers door kolonisten en militairen werden nauwelijks bestraft. Palestijnse burgers hun huizen en grond onteigenen om er joodse kolonisten te vestigen. Palestijnse families collectief straffen door hun huizen en openbare gebouwen te verwoesten. De toegang tot alle noodzakelijke voorzieningen om te kunnen leven werden gecontroleerd en sterk beperkt.
Dit alles gebeurde allemaal al voor 7 oktober 2023, voor het uitbreken van de oorlog.
Ik snap werkelijk niet waar men het vandaan haalt dat ze het zo goed hadden.
En voordat men van mening is dat ik dit allemaal uit mijn grote duim zit te zuigen, er valt genoeg over te vinden en te lezen, maar dat moet je wel willen;
'Kenmerken van apartheid' en bombardementen: hoe onderdrukking Palestijnen op de Westoever treft
'Escalatie in Israël en Palestina is resultaat van jarenlange onderdrukking'
Zilver_gray
19-05-2025 om 08:16
Miraval schreef op 18-05-2025 om 23:38:
[..]
Nou ik vind dat wel iets anders dan wat Muurbloem zegt. Er is nogal wat aan vooraf gegaan, en ja de omwonenden en inwoners van Katwijk hebben het heft in eigen hand genomen wat niet goed te praten is, maar online is er ook op hele provocerende wijze opgeroepen om naar Katwijk te komen.
Eerlijk? Ik begrijp waarom het zo geëscaleerd is. En dit had de burgermeester aan kunnen zien komen, gezien het verleden, de politieke voorkeur van Katwijk, de rellen in Scheveningen en op de kermis in Hoogland, uit de hand gelopen demonstraties in oa Zaltbommel... ik ben niet voor de manier waarop alles is gegaan, verre van, maar de pure provocatie is ook heel erg fout geweest.
Het gaat mij om de passie waarmee sommigen Israël verdedigen, ik zag aardig wat overeenkomsten.
Totaal blind voor wat er werkelijk gebeurt.
En of het verstandig was van de burgemeester om de demonstratie door te laten gaan, daar valt van alles over te zeggen. In dit geval deden deze demonstranten niks verkeerd en waren het de Katwijkers die zich misdroegen.
Feit blijft dat we geweld nooit mogen goedpraten, ook in dit geval niet.
Zilver_gray
19-05-2025 om 08:20
Koko67 schreef op 19-05-2025 om 07:39:
[..]
[..]
Dat kleine groepje mensen die wilden demonstreren waren geen gewone demonstranten, maar irritant aan het provoceren. Ze kregen precies waar ze voor kwamen.
Ik kan me de discussie hier nog herinneren over de rellende club die doorgingen voor z.g maccabi supporters.
Degene die hier niet alleen maar kwamen voor een gezellig potje voetbal, kregen die ook waar ze voor kwamen? Of was dat wat anders?
Muurbloem1985
19-05-2025 om 08:23
Zilver_gray schreef op 19-05-2025 om 08:16:
[..]
Het gaat mij om de passie waarmee sommigen Israël verdedigen, ik zag aardig wat overeenkomsten.
Totaal blind voor wat er werkelijk gebeurt.
En of het verstandig was van de burgemeester om de demonstratie door te laten gaan, daar valt van alles over te zeggen. In dit geval deden deze demonstranten niks verkeerd en waren het de Katwijkers die zich misdroegen.
Feit blijft dat we geweld nooit mogen goedpraten, ook in dit geval niet.
Die Katwijkers vochten gewoon terug nadat er pro pallies op afkwamen, geen dingen verdraaien he.
amarna
De aflevering van Tijs gisteren heb ik gezien.
Ik ben zelf (vrijzinnig protestant) christen en heb moeite met het bepalen van mijn houding tegenover Israel. In mijn omgeving enkele evangelische christenen. Die zijn over het algemeen zeer orthodox. Staan vierkant altijd achter Israel en vinden dat de hele wereld moet accepteren dat Kanaan het beloofde land voor het Joodse volk is.
Ik sta daar anders tegenover. Waarom moet de hele wereld (moslims, boeddhisten, hindoes, atheisten) het heilige boek van de joden en christenen accepteren terwijl de orthodoxe christenen zelf geen respect voor andere geloven hebben?
Toen Mozes het beloofde land in trok, woonden er al arabische stammen c.q. filistijnen (= palestijnen). Tellen hun rechten niet?
Er wordt beweerd dat in 1948 de zionisten de grond in Israel kochten. Dat is maar gedeeltelijk de waarheid. De palestijnen/arabieren werden vaak met geweld van het stuk grond waar ze al eeuwen woonden verdreven. Net als nu.
Als ik de lijdende burgers in Gaza zie moet ik huilen. Ik heb geen sympathie voor Netanyahu en ook niet voor Hamas. Maar niet iedere Israelier is voor Netanyahu en niet iedere Gazaan voor Hamas.
M.i. is een tweestatengebied niet meer mogelijk.
EO-coryfee Andries Knevel opperde bij Tijs dat de Arabische landen zich meer om de burgers in Gaza moeten bekommeren. En daar ben ik het mee eens. Ze zijn wel altijd strijdvaardig tegenover Israel maar doen niets voor hun "broeders en zusters". Ze zijn rijk genoeg om 2 miljoen Gazanen op te vangen.
Daglichtlamp
Poezenmeisje schreef op 19-05-2025 om 07:44:
Die Pallie-etterbakken hadden gewoon opgepakt en berecht kunnen worden.
https://www.strafrechtsite.nl/overtredingen-betreffende-het-openbaar-gezag/artikel-444/
Artikel 444 Sr.
Hij die opzettelijk een godsdienstige bijeenkomst, godsdienstoefening of plechtigheid verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Behalve dan dat ze in de kerk niets verstoord hebben. https://archive.is/0UwSI
De lokale autoriteiten stellen in een feitenrelaas dat de pro-Palestijnse betogers „vreedzaam” opereerden en dat „lokale groepen” de rellen ontketenden. Alle politieke partijen in de raad veroordeelden donderdagavond het geweld in Katwijk.
In de Nieuwe Kerk hadden de bezoekers „totaal geen last” van de pro-Palestijnse demonstranten, zo hoorde de burgemeester van CvI.
Ik neem aan dat het reformatorisch dagblad wel zou weten als de kerkdienst verstoord zou zijn.
Zilver_gray
19-05-2025 om 08:29
Daglichtlamp schreef op 19-05-2025 om 08:23:
[..]
Behalve dan dat ze in de kerk niets verstoord hebben. https://archive.is/0UwSI
De lokale autoriteiten stellen in een feitenrelaas dat de pro-Palestijnse betogers „vreedzaam” opereerden en dat „lokale groepen” de rellen ontketenden. Alle politieke partijen in de raad veroordeelden donderdagavond het geweld in Katwijk.
In de Nieuwe Kerk hadden de bezoekers „totaal geen last” van de pro-Palestijnse demonstranten, zo hoorde de burgemeester van CvI.
Ik neem aan dat het reformatorisch dagblad wel zou weten als de kerkdienst verstoord zou zijn.
Klopt! Een van de gasten bij Tijs vertelde ook dat ze niks gemerkt hadden in de kerk van het gedoe buiten.
Daglichtlamp
19-05-2025 om 08:30
Muurbloem1985 schreef op 19-05-2025 om 08:23:
[..]
Die Katwijkers vochten gewoon terug nadat er pro pallies op afkwamen, geen dingen verdraaien he.
Je kunt pas terugvechten als er gevochten wordt. De pro-Palestijnen waren aan het demonstreren in het aan hun toegewezen demonstratievak. Er was geen sprake van terugvechten, maar van aanvallen, en dat ook nog met minstens tien tegen 1.
Zilver_gray
Muurbloem1985 schreef op 19-05-2025 om 08:23:
[..]
Ze hoefden niet “terug te vechten” want ze werden niet aangevallen. Het was een vreedzame demonstratie. Ik verdraai helemaal niks, is nergens voor nodig hoor.
Poezenmeisje
Als ze de kans hadden gekregen, deden ze dat wel.
Net als deze etters die bij kop en kont eruit werden gesleurd.
https://x.com/HananyaNaftali/status/1778890813939880444
Zilver_gray
19-05-2025 om 08:37
Poezenmeisje schreef op 19-05-2025 om 08:30:
Als ze de kans hadden gekregen, deden ze dat wel.
Net als deze etters die bij kop en kont eruit werden gesleurd.
https://x.com/HananyaNaftali/status/1778890813939880444
Als als als.. laten we bij de feiten blijven.
Miraval
19-05-2025 om 08:53
[..]
Oh dus de oproepen die op social media rondgingen die vind jij wel okee dan? Van Abou Hafs, die alleen zijn "broeders" oproept te komen ivm de veiligheid. Of Free Palestine Bikers die zeggen "Katwijk gaat niet meer veilig zijn".
Daglichtlamp
19-05-2025 om 09:08
Miraval schreef op 19-05-2025 om 08:53:
[..]
Oh dus de oproepen die op social media rondgingen die vind jij wel okee dan? Van Abou Hafs, die alleen zijn "broeders" oproept te komen ivm de veiligheid. Of Free Palestine Bikers die zeggen "Katwijk gaat niet meer veilig zijn".
Je kent me beter hoop ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.