Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
18-05-2025 om 20:51
Muurbloem1985 schreef op 18-05-2025 om 20:49:
[..]
Dat is de consequentie van de oorlog die door Hamas is begonnen
Oké, burgerslachtoffers van bepaalde groepen laten je dus volkomen koud. Duidelijk.
Muurbloem1985
18-05-2025 om 20:52
felija schreef op 18-05-2025 om 20:51:
[..]
Oké, burgerslachtoffers van bepaalde groepen laten je dus volkomen koud. Duidelijk.
Ja lezen is lastig, ik snap het
felija
18-05-2025 om 20:54
Muurbloem1985 schreef op 18-05-2025 om 20:52:
[..]
Ja lezen is lastig, ik snap het
Oh, dus je bent er toch niet mee eens dat het gerechtvaardigd is dat alle twee miljoen Gazanen de dood in worden verjaagd, in de hoop zo Hamas te kunnen verslaan? Dat is wat ik je vroeg.
Lees eens wat ik schrijf.
Zilver_gray
18-05-2025 om 20:58
Muurbloem1985 schreef op 18-05-2025 om 20:49:
[..]
Dat is de consequentie van de oorlog die door Hamas is begonnen bovendien zijn er nog heel veel Gazanen over.
? Verklaar je nader??
Miraval
18-05-2025 om 21:33
Wat er moet gebeuren nu?
Er moet ingegrepen worden internationaal, sancties sowieso, maar liever nog dat Amerika en de rest van de VN zich uitspreken en deze waanzin stoppen. En onmiddellijke toelating eisen tot Gaza voor medische hulp en voedsel. Hulpverleners onbeperkt toegang tot Gaza, zonder dat ze door welke partij dan ook aangevallen worden.
Netanyahu en heel zijn regering moeten worden afgezet. Hamasleiders oppakken.
Onderhandelingen starten en terug naar de tekentafel, vertegenwoordigers van de Palestijnen en Israëliërs, het gebied zodanig verdelen dat alle partijen akkoord gaan, ook de Westelijke Jordaanoever. Palestina moet net zoals Israël erkend worden als soevereine staat door alle landen, ook de overige landen in het MO en het Westen.
Beide landen onder toezicht plaatsen van de VN totdat er nieuwe democratische verkiezingen zijn geweest.
En dan, met heel veel geduld en een lange adem, hopen dat de mensen die er nog zijn dit enigszins kunnen verwerken, zowel aan Palestijnse als Israëlische kant, zodat ze wellicht over 20 jaar misschien allemaal zonder angst kunnen leven. Naast elkaar.
Ondertussen dienen ook de omringende landen in het MO mee te werken aan in ieder geval het bestrijden van terroristische organisaties. Dat ze zich houden aan de VN regels en de veiligheidszone. Zorgen dat de VN vredesmacht aldaar ook daadwerkelijk de macht heeft om in te grijpen bij overtredingen van de gemaakte afspraken.
Maar goed, dat zal allemaal wel te simpel gedacht zijn. En hoe dan ook zeker niet in lijn met de plannen van Netanyahu en Trump. Dus zolang die beiden aan de macht zijn zie ik geen directe verbetering voor de Gazanen.
felija
18-05-2025 om 21:49
Zilver_gray schreef op 18-05-2025 om 20:58:
[..]
? Verklaar je nader??
Alsof je het over pakken melk hebt
Muurbloem1985
18-05-2025 om 21:55
Zilver_gray schreef op 18-05-2025 om 20:58:
[..]
? Verklaar je nader??
Dat er helemaal geen genocide is, dat is gewoon niet zo.
Zilver_gray
18-05-2025 om 22:01
felija schreef op 18-05-2025 om 21:49:
[..]
Alsof je het over pakken melk hebt
![]()
Sprakeloos
Zilver_gray
18-05-2025 om 22:02
Muurbloem1985 schreef op 18-05-2025 om 21:55:
[..]
Dat er helemaal geen genocide is, dat is gewoon niet zo.
Wat zijn volgens jou de kenmerken van genocide?
Zilver_gray
18-05-2025 om 22:07
Ik weet niet of iemand gisteravond het programma van Thijs gezien heeft, het ging over het gebeuren in Katwijk. Alsof ik Muurbloem hoorde praten. Alles maar voor het heilige land en volk. Overal werd omheen gekletst en goed gepraat door voornamelijk van de gasten. Echt pijnlijk om te zien.
https://npo.nl/start/serie/dit-is-tijs/seizoen-2/dit-is-tijs_33/afspelen
felija
18-05-2025 om 23:00
Zilver_gray schreef op 18-05-2025 om 22:07:
Ik weet niet of iemand gisteravond het programma van Thijs gezien heeft, het ging over het gebeuren in Katwijk. Alsof ik Muurbloem hoorde praten. Alles maar voor het heilige land en volk. Overal werd omheen gekletst en goed gepraat door voornamelijk van de gasten. Echt pijnlijk om te zien.
Nee, heb het niet gezien, ga het kijken, dank voor de tip!
felija
18-05-2025 om 23:02
Miraval schreef op 18-05-2025 om 21:33:
Wat er moet gebeuren nu?
Er moet ingegrepen worden internationaal, sancties sowieso, maar liever nog dat Amerika en de rest van de VN zich uitspreken en deze waanzin stoppen. En onmiddellijke toelating eisen tot Gaza voor medische hulp en voedsel. Hulpverleners onbeperkt toegang tot Gaza, zonder dat ze door welke partij dan ook aangevallen worden.
Netanyahu en heel zijn regering moeten worden afgezet. Hamasleiders oppakken.
Onderhandelingen starten en terug naar de tekentafel, vertegenwoordigers van de Palestijnen en Israëliërs, het gebied zodanig verdelen dat alle partijen akkoord gaan, ook de Westelijke Jordaanoever. Palestina moet net zoals Israël erkend worden als soevereine staat door alle landen, ook de overige landen in het MO en het Westen.
Beide landen onder toezicht plaatsen van de VN totdat er nieuwe democratische verkiezingen zijn geweest.
En dan, met heel veel geduld en een lange adem, hopen dat de mensen die er nog zijn dit enigszins kunnen verwerken, zowel aan Palestijnse als Israëlische kant, zodat ze wellicht over 20 jaar misschien allemaal zonder angst kunnen leven. Naast elkaar.
Ondertussen dienen ook de omringende landen in het MO mee te werken aan in ieder geval het bestrijden van terroristische organisaties. Dat ze zich houden aan de VN regels en de veiligheidszone. Zorgen dat de VN vredesmacht aldaar ook daadwerkelijk de macht heeft om in te grijpen bij overtredingen van de gemaakte afspraken.
Maar goed, dat zal allemaal wel te simpel gedacht zijn. En hoe dan ook zeker niet in lijn met de plannen van Netanyahu en Trump. Dus zolang die beiden aan de macht zijn zie ik geen directe verbetering voor de Gazanen.
Ik ben het helemaal met je eens, ben wel bang hopeloos naïef te zijn en ik ben maar een leek. Maar laat er iig alsjeblieft snel een einde komen aan het tijdperk Netanyahu en Trump. En spoedig hulp voor Gaza.
Poezenmeisje
18-05-2025 om 23:09
Waarom steek Gaza's andere buurman, Egypte, geen poot uit naar de Gazanen?
Waarom wordt Egypte daar niet op aangesproken door de internationale gemeenschap?
Israël was het enige land dat vóór 7 oktober 2023 werk en medische zorg bood aan Gazanen. Als dank worden ze aangevallen en hele families afgeslacht.
Miraval
18-05-2025 om 23:38
Zilver_gray schreef op 18-05-2025 om 22:07:
Nou ik vind dat wel iets anders dan wat Muurbloem zegt. Er is nogal wat aan vooraf gegaan, en ja de omwonenden en inwoners van Katwijk hebben het heft in eigen hand genomen wat niet goed te praten is, maar online is er ook op hele provocerende wijze opgeroepen om naar Katwijk te komen.
Eerlijk? Ik begrijp waarom het zo geëscaleerd is. En dit had de burgermeester aan kunnen zien komen, gezien het verleden, de politieke voorkeur van Katwijk, de rellen in Scheveningen en op de kermis in Hoogland, uit de hand gelopen demonstraties in oa Zaltbommel... ik ben niet voor de manier waarop alles is gegaan, verre van, maar de pure provocatie is ook heel erg fout geweest.
Daglichtlamp
19-05-2025 om 07:18
Miraval schreef op 18-05-2025 om 23:38:
[..]
Nou ik vind dat wel iets anders dan wat Muurbloem zegt. Er is nogal wat aan vooraf gegaan, en ja de omwonenden en inwoners van Katwijk hebben het heft in eigen hand genomen wat niet goed te praten is, maar online is er ook op hele provocerende wijze opgeroepen om naar Katwijk te komen.
Eerlijk? Ik begrijp waarom het zo geëscaleerd is. En dit had de burgermeester aan kunnen zien komen, gezien het verleden, de politieke voorkeur van Katwijk, de rellen in Scheveningen en op de kermis in Hoogland, uit de hand gelopen demonstraties in oa Zaltbommel... ik ben niet voor de manier waarop alles is gegaan, verre van, maar de pure provocatie is ook heel erg fout geweest.
Een klein groepje mensen die voor Palestina protesteren. Ze hadden ze ook gewoon kunnen negeren en hun eigen feestje kunnen vieren
Het geweld tegen deze groep, èn ook tegen de politie van honderden relschoppers in Katwijk is op geen enkele manier goed te praten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.