Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Weet niet of deze al eerder geplaatst is, maar doet me denken aan het volgende:

‘Never again’ voor iedereen

Never again. Het is voor Joden geen holle frase, maar één die het gewicht draagt van de grootste misdaden tegen de menselijkheid uit de recente geschiedenis. Misdaden tegen hen.

Niets rechtvaardigt Hamas’ slachtpartij en gijzeling van Israëlische burgers op 7 oktober.

Niets rechtvaardigt de meedogenloze straf die Israël in antwoord hierop uitstort over álle Gazanen.

En niets rechtvaardigt de onvoorwaardelijke steun die Israëls bondgenoten uitspreken.

Want dit gaat over misdaden waarvan de hele wereld ooit zei: dit nooit meer. Nu is het moment om die belofte waar te maken. Never again is een oproep tot medemenselijkheid en het kan en mag geen excuus zijn om zoiets wéér te laten gebeuren.

Never again geldt voor iederéén.

Never again: het motto dat oorlogsmisdaden moest voorkomen, dreigt ze nu te veroorzaken - De Correspondent

Zilver_gray schreef op 05-05-2025 om 22:36:

Weet niet of deze al eerder geplaatst is, maar doet me denken aan het volgende:

‘Never again’ voor iedereen

Never again. Het is voor Joden geen holle frase, maar één die het gewicht draagt van de grootste misdaden tegen de menselijkheid uit de recente geschiedenis. Misdaden tegen hen.

Niets rechtvaardigt Hamas’ slachtpartij en gijzeling van Israëlische burgers op 7 oktober.

Niets rechtvaardigt de meedogenloze straf die Israël in antwoord hierop uitstort over álle Gazanen.

En niets rechtvaardigt de onvoorwaardelijke steun die Israëls bondgenoten uitspreken.

Want dit gaat over misdaden waarvan de hele wereld ooit zei: dit nooit meer. Nu is het moment om die belofte waar te maken. Never again is een oproep tot medemenselijkheid en het kan en mag geen excuus zijn om zoiets wéér te laten gebeuren.

Never again geldt voor iederéén.

Never again: het motto dat oorlogsmisdaden moest voorkomen, dreigt ze nu te veroorzaken - De Correspondent

Never again betekent voor Joden dat ze zich nooit meer zo massaal laten afslachten. Never again

In Congo sinds 1996 al 6 miljoen doden. Eén van de ergste humanitaire rampen op dit moment is daar bezig door vooral voedselonzekerheid.
Ook in Jemen is er een afschuwelijke oorlog. Hongersnood dreigt voor miljoenen mensen
In Afghanistan worden vrouwen en meisjes als beesten behandeld
In Soedan leven miljoenen mensen onder extreem geweld.
Geen topic erover, heel weinig aandacht van onze nationale nieuwszender en al helemaal geen Congolese of vlaggen van Afghanistan te zien in demonstraties. Zelfs geen demonstraties, laat staan schreeuwers die de nationale dodenherdenking verstoren om aandacht te vragen voor de vreselijke situatie in bv. Soedan.
Hoe zou het komen dat we zo gefocust zijn op wat Israël doet en zo weinig geïnteresseerd zijn in de landen die ik hierboven  noem. 

Koko67 schreef op 05-05-2025 om 23:10:

In Congo sinds 1996 al 6 miljoen doden. Eén van de ergste humanitaire rampen op dit moment is daar bezig door vooral voedselonzekerheid.
Ook in Jemen is er een afschuwelijke oorlog. Hongersnood dreigt voor miljoenen mensen
Geen topic erover, heel weinig aandacht van onze nationale nieuwszender en al helemaal geen Congolese of vlaggen van Afghanistan te zien in demonstraties. Zelfs geen demonstraties, laat staan schreeuwers die de nationale dodenherdenking verstoren om aandacht te vragen voor de vreselijke situatie in bv. Soedan.
Hoe zou het komen dat we zo gefocust zijn op wat Israël doet en zo weinig geïnteresseerd zijn in de landen die ik hierboven noem.

Simpel no jews no news

Koko67 schreef op 05-05-2025 om 23:10:

Hoe zou het komen dat we zo gefocust zijn op wat Israël doet en zo weinig geïnteresseerd zijn in de landen die ik hierboven noem.

Schrijfster van onderstaand artikel vat het wat mij betreft treffend samen 

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/waarom-spreken-we-zoveel-over-gaza-en-vergeten-we-de-oorlogen-in-soedan-jemen-en-oost-congo~b1a1e557/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Leed komt harder binnen als we er een gezicht op kunnen plakken. Als we de namen en geschiedenissen van een slachtoffer kennen, voelen we bijgevolg ook sneller medeleven. Psychologen noemen dat het effect van het identificeerbare slachtoffer. We voelen doorgaans meer empathie en een verlangen om te helpen naarmate we het slachtoffer beter kunnen identificeren. Omgekeerd werkt dat ook: hoe abstracter het slachtoffer, hoe minder empathie.

Heeft iemand de docu van Louis Theroux: The Settlers gezien?
Het is een documentaire over de Westelijke Jordaanoever, specifiek de door Israël illegaal bezette gebieden. 
https://www.bbc.co.uk/programmes/m002bm1y

Ik bid voor een oplossing voor deze oorlog. Ik denk dat hier een wonder voor nodig is.

Zilver_gray schreef op 05-05-2025 om 21:24:

[..]

Vergelijk je wat er nu gebeurt in Gaza met gebeurtenissen uit de jaren 40 van de vorige eeuw?

Je bedoelt hetgeen de verstoorders van de dodenherdenking doen?

Hoeveel dagen is het nu, 578?

Ik sta weleens versteld van hoeveel kansen Israël geeft aan Hamas en co.

Maar zoals ik laatst iemand hoorde zeggen: de Palestijnen "never miss an opportunity to miss an opportunity". 

weer een misvatting de westelijke Jordaanoever is helemaal niet "bezet" het is al 1000en jaren joods grondgebied, Jordanië wilde het niet meer.

Jonathan Conricus, voormalig woordvoerder van de IDF, geeft in een interview met CNN een duidelijke analyse van de huidige situatie:

https://youtu.be/XJ8MlqKSRyA?si=E7nD45jEX5vjUFvM

Zilver_gray schreef op 06-05-2025 om 08:30:

[..]

Schrijfster van onderstaand artikel vat het wat mij betreft treffend samen

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/waarom-spreken-we-zoveel-over-gaza-en-vergeten-we-de-oorlogen-in-soedan-jemen-en-oost-congo~b1a1e557/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Leed komt harder binnen als we er een gezicht op kunnen plakken. Als we de namen en geschiedenissen van een slachtoffer kennen, voelen we bijgevolg ook sneller medeleven. Psychologen noemen dat het effect van het identificeerbare slachtoffer. We voelen doorgaans meer empathie en een verlangen om te helpen naarmate we het slachtoffer beter kunnen identificeren. Omgekeerd werkt dat ook: hoe abstracter het slachtoffer, hoe minder empathie.

Genoeg om er een gezicht op te plakken, we willen het alleen liever niet. Ik heb al zeker 5 foto’s voorbij zien komen met verschrikkelijk ondervoede kinderen uit Jemen met als bijschrift: Israël houdt voedsel tegen, kinderen in Gaza sterven van de honger. Ook op onze nationale betrouwbare nieuwszender de NOS. Dus een gezicht is er wel, maar in Jemen en Soedan zijn er Moslimterroristen flink bezig en kun je zelfs met de beste wil van de wereld er geen Joden de schuld van geven. 

Koko67 schreef op 06-05-2025 om 14:24:

[..]

Genoeg om er een gezicht op te plakken, we willen het alleen liever niet. Ik heb al zeker 5 foto’s voorbij zien komen met verschrikkelijk ondervoede kinderen uit Jemen met als bijschrift: Israël houdt voedsel tegen, kinderen in Gaza sterven van de honger. Ook op onze nationale betrouwbare nieuwszender de NOS. Dus een gezicht is er wel, maar in Jemen en Soedan zijn er Moslimterroristen flink bezig en kun je zelfs met de beste wil van de wereld er geen Joden de schuld van geven.

Dat met die foto's gebeurt al jaren en jaren met een hoogte/dieptepunt in coronatijd. 

Met die laatste zin sla je de spijker op de kop. Je hoort ze nooit over Jemen, Iran, Soedan en dergelijke. 

Koko67 schreef op 06-05-2025 om 14:24:

[..]

Ik lees nergens dat de schrijfster Joden daar de schuld van geeft.

On topic;

LIVE Midden-Oosten | Minister Israël: Gaza zal volledig worden vernietigd | Buitenland | AD.nl

Smotrich had eerder in een onlinediscussie al duidelijk gemaakt wat Israël van plan is. ,,We gaan eindelijk Gaza veroveren. We zijn niet langer bang voor het woord bezetting."

Je zou denken dat de gedachten in eerste instantie uitgaan naar de gegijzelden en die veilig terug krijgen. Duidelijk waar de prio ligt “veroveren van Gaza”..

GeenStijl: BEELDEN. Gemaskerd ProPallie-tuig bezet gebouw Uni Leiden in Den Haag, ME aanwezig

Zucht dat die mensen nooit moe van zichzelf worden, een beetje als terroristen een bibliotheek betreden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.