Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Hier is een heel interessant interview met journalist/auteur Matti Friedman die jaren voor persbureau AP heeft gewerkt en die vertelt over het toenemende activisme in de journalistiek en wat daarvan de implicaties zijn voor wat nu gepubliceerd wordt over Israël. 

https://youtu.be/lwweYRWLyiQ?si=1dkQQRhePPtED60d

Malibu2 schreef op 03-05-2025 om 12:57:

Hier is een heel interessant interview met journalist/auteur Matti Friedman die jaren voor persbureau AP heeft gewerkt en die vertelt over het toenemende activisme in de journalistiek en wat daarvan de implicaties zijn voor wat nu gepubliceerd wordt over Israël.

https://youtu.be/lwweYRWLyiQ?si=1dkQQRhePPtED60d

*De nieuwsberichten die verspreid worden over Israël zijn irrationeel.

*De oorlog nu in Gaza wordt geframed door de media als een Israël/Palestijns conflict, terwijl het veel breder is.

*De journalisten die kritisch zijn op Israël zijn eigenlijk activisten die het op Israël gemunt hebben..

Hierna ben ik afgehaakt (plm 10 minuten geluisterd)..ik had niet het idee alsof ik nieuwe of andere inzichten zou krijgen… 

Zilver_gray schreef op 03-05-2025 om 14:37:

[..]

*De nieuwsberichten die verspreid worden over Israël zijn irrationeel.

*De oorlog nu in Gaza wordt geframed door de media als een Israël/Palestijns conflict, terwijl het veel breder is.

*De journalisten die kritisch zijn op Israël zijn eigenlijk activisten die het op Israël gemunt hebben..

Hierna ben ik afgehaakt (plm 10 minuten geluisterd)..ik had niet het idee alsof ik nieuwe of andere inzichten zou krijgen…

Jammer. 

https://nos.nl/artikel/2566155-israels-nieuwe-plan-voor-gaza-de-volgende-stap-is-genocideEtnische zuivering

Israël wil alle inwoners van Gaza naar het zuiden evacueren om hen 'te beschermen', maar ook gebieden die Israël eerder bestempelde als 'veilige zones', werden vervolgens aangevallen. Daarnaast heeft het Israëlische leger zo'n 70 procent van de Gazastrook in handen, wat betekent dat de Palestijnen al beperkt zijn tot een klein deel van de strook.

"Dit is op het randje van etnische zuivering", zegt Melman. "Gaza is 360 vierkante kilometer groot, niet veel groter dan Amsterdam en in het overgrote deel van dat kleine gebied mogen de ruim 2 miljoen Palestijnen al niet meer komen."

Hoogleraar internationaal strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam Göran Sluiter bevestigt dat. "Etnische zuivering betekent een gebied vrijmaken van een bepaalde groep en dat is wat hier speelt, onder meer door de plek onbewoonbaar te maken, het gedwongen overbrengen van de groep naar ander gebied en nu de groep op een heel klein stukje land laten wonen. De volgende stap is genocide."

De plannen van Israël doen denken aan een voorstel van president Trump om de Palestijnen uit Gaza te 'verplaatsen' naar andere landen, zoals Somalië of Sudan.

Volgens Netanyahu lopen er nog gesprekken met landen over het opvangen van Palestijnen uit Gaza, maar geen enkel land ziet hier wat in. "Niemand wil daaraan meewerken", zegt Debeuf. "Ik verwacht niet dat dat zal veranderen."

Het onvrijwillig verplaatsen van Palestijnen, binnen of buiten Gaza, zonder zicht op terugkeer is in strijd met het internationaal recht, maar Israël heeft daar iets op bedacht: een vrijwillig migratiebureau waar Palestijnen zich kunnen aanmelden voor vertrek.

Een kansloos plan, zegt Melman. "Ik snap dat sommige Gazanen weg willen, maar er is geen land dat bereid is om hen op te vangen. En zelfs als 100.000 of 200.000 Palestijnen vrijwillig vertrekken, dan zit je nog steeds met bijna 2 miljoen mensen. Het is geen oplossing."

En het dan gek vinden dat er zoveel kritiek op Israël is.

Wat een "objectief" stuk weer, vertel eens hoe moet Hamas dan verslagen worden?

Hamas kan niet verslagen worden.

Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 19:53:

Ze kunnen uit hun holen komen, hebben ze nog niet gedaan, het is genoeg met de aanvallen en raketinslagen, Israël heeft groot gelijk.

Muurbloem1985 schreef op 05-05-2025 om 19:58:

[..]

Ze kunnen uit hun holen komen, hebben ze nog niet gedaan, het is genoeg met de aanvallen en raketinslagen, Israël heeft groot gelijk.

Je kunt hoogstens de huidige Hamasleden doden in Gaza, de verwerpelijke ideeën blijven gewoon.

Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 20:07:

[..]

Je kunt hoogstens de huidige Hamasleden doden in Gaza, de verwerpelijke ideeën blijven gewoon.

De rest van de kopstukken van Hamas zit vrolijk elders. Maar blijf vooral doorgaan met oorlogvoeren, het enige waar het toe leidt, is meer onschuldige burgerslachtoffers en Hamas als lachende derde.

Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 20:07:

[..]

Toch zullen ze uit hun holen gerookt moeten worden want anders blijft het doorgaan en krijgen we straks weer rakketinslagen en een 7 Oktober.

Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 19:53:

Dat dachten mensen in de jaren veertig van de vorige eeuw ook van Japan.

Malibu2 schreef op 05-05-2025 om 20:37:

[..]

Je wilt toch niet voorstellen om een atoombom op Gaza te gooien? Maar zelfs dan blijven de ideeën van Hamas, wellicht nog wel sterker.

Malibu2 schreef op 05-05-2025 om 20:37:

[..]

Vergelijk je wat er nu gebeurt in Gaza met gebeurtenissen uit de jaren 40 van de vorige eeuw?

Zilver_gray schreef op 05-05-2025 om 21:24:

[..]

Vergelijk je wat er nu gebeurt in Gaza met gebeurtenissen uit de jaren 40 van de vorige eeuw?

Hamas kun je prima met nazi's vergelijken ja

Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 20:47:

[..]

Je wilt toch niet voorstellen om een atoombom op Gaza te gooien? Maar zelfs dan blijven de ideeën van Hamas, wellicht nog wel sterker.

Nee, geen atoombom. 

Maar zoals ik hier al eerder geschreven heb, is de beste kans op deradicalisatie een complete nederlaag van Hamas in deze oorlog. Een nederlaag die zodanig is dat ze zelfs niet de kleinste "overwinning" kunnen uitbuiten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.