Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
06-04-2025 om 17:23
Zilver_gray schreef op 06-04-2025 om 17:07:
[..]
De wagens waren wel verlicht.
En daarbij klinkt het niet logisch dat Hamas zich gaat verstoppen in voertuigen zonder lichten? Dat is toch vragen om onder vuur genomen te worden?
Pas toen er beelden naar boven kwamen waarop te zien is dat de voertuigen met lampen aan en met sirenes reden, gaf men toe fouten gemaakt te hebben.
Er zaten dus Hamas commandanten in dus ja dat doen ze vaker.
Malibu2
06-04-2025 om 17:31
Zilver_gray schreef op 06-04-2025 om 17:07:
[..]
De wagens waren wel verlicht.
En daarbij klinkt het niet logisch dat Hamas zich gaat verstoppen in voertuigen zonder lichten? Dat is toch vragen om onder vuur genomen te worden?
Pas toen er beelden naar boven kwamen waarop te zien is dat de voertuigen met lampen aan en met sirenes reden, gaf men toe fouten gemaakt te hebben.
Er was iets verdachts aan deze rij voertuigen. Eerder waren er al zonder problemen andere ambulances gepasseerd. Daarnaast waren er blijkbaar minimaal 6 Hamas terroristen onder de doden. Het was dus geen onschuldig konvooi.
Zilver_gray
06-04-2025 om 17:35
Muurbloem1985 schreef op 06-04-2025 om 17:23:
[..]
Er zaten dus Hamas commandanten in dus ja dat doen ze vaker.
Israël erkent dat militairen niet de waarheid hebben gesproken over gedode hulpverleners in Gaza
Het Israëlische leger heeft erkend dat de initiële reactie op het doden van 15 hulpverleners in Gaza niet klopte. Eerder claimde het leger nog dat het konvooi hulpverleners een bedreiging vormde door zonder zwaailichten of sirenes op militairen af te rijden. Daarom zouden de Israëlische militairen het konvooi hebben beschoten.
Maar nadat The New York Times zaterdag een video publiceerde waarin duidelijk te zien is dat de hulpdiensten goed herkenbaar waren en wél zwaailichten voerden, heeft het Israëlische leger de reactie bijgesteld. De video is afkomstig van de telefoon van een van de gedode hulpverleners.
Tijdens een persconferentie hield een legerfunctionaris vol dat ten minste zes gedode hulpverleners gelieerd waren aan Hamas – zonder hier enig bewijs van te leveren. Dat schrijft de BBC.
De functionaris heeft wel toegegeven dat de hulpverleners ongewapend waren toen Israëlische soldaten hen beschoten. De eerdere verklaring, dat de ambulances niet als zondanig herkenbaar waren, was inaccuraat, volgens Israël. Het leger schrijft dat toe aan de getuigenis van de betrokken militairen.
Het land belooft ‘grondig onderzoek’ te doen naar het dodelijke incident.
Frank Rensen
Een schermopname uit een video van het incident waarbij Israëlische militairen vijftien hulpverleners doodschoten.The New York TimesHet is nog helemaal niet zeker of er Hamas commandanten bijzaten. En dan nog? Ze waren ongewapend; ongewapende personen doodschieten is ook in een oorlog niet gerechtvaardigd.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israel-gaza-hamas-oorlog~be69cb64/
Muurbloem1985
06-04-2025 om 17:50
Zilver_gray schreef op 06-04-2025 om 17:35:
[..]
Israël erkent dat militairen niet de waarheid hebben gesproken over gedode hulpverleners in Gaza
Het Israëlische leger heeft erkend dat de initiële reactie op het doden van 15 hulpverleners in Gaza niet klopte. Eerder claimde het leger nog dat het konvooi hulpverleners een bedreiging vormde door zonder zwaailichten of sirenes op militairen af te rijden. Daarom zouden de Israëlische militairen het konvooi hebben beschoten.
Maar nadat The New York Times zaterdag een video publiceerde waarin duidelijk te zien is dat de hulpdiensten goed herkenbaar waren en wél zwaailichten voerden, heeft het Israëlische leger de reactie bijgesteld. De video is afkomstig van de telefoon van een van de gedode hulpverleners.
Tijdens een persconferentie hield een legerfunctionaris vol dat ten minste zes gedode hulpverleners gelieerd waren aan Hamas – zonder hier enig bewijs van te leveren. Dat schrijft de BBC.
De functionaris heeft wel toegegeven dat de hulpverleners ongewapend waren toen Israëlische soldaten hen beschoten. De eerdere verklaring, dat de ambulances niet als zondanig herkenbaar waren, was inaccuraat, volgens Israël. Het leger schrijft dat toe aan de getuigenis van de betrokken militairen.
Het land belooft ‘grondig onderzoek’ te doen naar het dodelijke incident.
Frank Rensen
Een schermopname uit een video van het incident waarbij Israëlische militairen vijftien hulpverleners doodschoten.The New York TimesHet is nog helemaal niet zeker of er Hamas commandanten bijzaten. En dan nog? Ze waren ongewapend; ongewapende personen doodschieten is ook in een oorlog niet gerechtvaardigd.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israel-gaza-hamas-oorlog~be69cb64/
Als er Hamas Commandanten bijzaten kan ik er weinig medelijden mee hebben, die hebben zelf ook geen mededogen.
Zilver_gray
06-04-2025 om 17:53
Muurbloem1985 schreef op 06-04-2025 om 17:50:
[..]
Als er Hamas Commandanten bijzaten kan ik er weinig medelijden mee hebben, die hebben zelf ook geen mededogen.
Het gaat niet om medelijden.
Het gaat om doodschieten van ongewapende en/of onschuldige personen, wat ook in een oorlog niet gerechtvaardigd is.
Muurbloem1985
06-04-2025 om 17:56
Zilver_gray schreef op 06-04-2025 om 17:53:
[..]
Het gaat niet om medelijden.
Het gaat om doodschieten van ongewapende en/of onschuldige personen, wat ook in een oorlog niet gerechtvaardigd is.
Ja ze zijn niet onschuldig en je weet niet of ze ongewapend waren.
Koko67
06-04-2025 om 18:20
Fijn dat Israël een grondig onderzoek instelt, hoort ook zo.
Stel dat Hamas ook grondige onderzoeken zou instellen bij misstanden. Dan zou de wereld er weer een klein beetje beter uitzien.
Zilver_gray
06-04-2025 om 18:26
Koko67 schreef op 06-04-2025 om 18:20:
Fijn dat Israël een grondig onderzoek instelt, hoort ook zo.
Stel dat Hamas ook grondige onderzoeken zou instellen bij misstanden. Dan zou de wereld er weer een klein beetje beter uitzien.
Hmm, echt gerust ben ik niet op de uitkomst als Israël dat onderzoek gaat doen, alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Misschien worden we positief verrast.
Malibu2
06-04-2025 om 20:27
Ik verwacht heel spoedig een oproep tot evacuatie en nieuwe luchtaanvallen in Gaza. Hamas heeft net meerdere (ik lees over 7) raketten afgevuurd richting de Israëlische steden Ashdod en Ashkelon.
Muurbloem1985
06-04-2025 om 20:33
Malibu2 schreef op 06-04-2025 om 20:27:
Ik verwacht heel spoedig een oproep tot evacuatie en nieuwe luchtaanvallen in Gaza. Hamas heeft net meerdere (ik lees over 7) raketten afgevuurd richting de Israëlische steden Ashdod en Ashkelon.
Dat tuig weet maar niet van ophouden
Malibu2
06-04-2025 om 21:03
Muurbloem1985 schreef op 06-04-2025 om 20:33:
[..]
Dat tuig weet maar niet van ophouden
Jep.
Ik was onlangs weer in Israël en heb ook diverse luchtalarmen meegemaakt. Dat was vanwege raketaanvallen uit Jemen. Die raketten zijn vaak geavanceerder, maar hebben een langere vluchttijd. In Jeruzalem of Tel Aviv heb je dan 90 seconden om een veilige plek te vinden. Dat is luxe. De mensen in Ashdod en Ashkelon hadden vanavond 30 tot 45 seconden om hun safe room te bereiken. Nog dichterbij de grens met Gaza, in een stad als Sderot, heb je 15 seconden. Daar staan zelfs schuilbunkers in speeltuinen (de raketaanvallen begonnen daar in 2001). Het is echt bizar.
Ik vraag me weleens af hoe de reacties zouden zijn als er ook maar 1 raket op Nederland afgevuurd zou worden...
Zilver_gray
06-04-2025 om 23:15
Malibu2 schreef op 06-04-2025 om 20:27:
Volgens een artikel in Nu.nl was dat een reactie van Hamas op een aanval van Israël vlak ervoor waarbij er meer dan 40 doden zijn gevallen. Op deze manier komt er geen einde aan natuurlijk.
Malibu2
07-04-2025 om 01:45
Zilver_gray schreef op 06-04-2025 om 23:15:
[..]
Volgens een artikel in Nu.nl was dat een reactie van Hamas op een aanval van Israël vlak ervoor waarbij er meer dan 40 doden zijn gevallen. Op deze manier komt er geen einde aan natuurlijk.
Interessant artikel van NU, het toont meerdere zaken aan:
Bij Israëlische aanvallen op Gaza zijn zondag meer dan veertig mensen om het leven gekomen. [...] "Het dodental als gevolg van de aanvallen sinds zonsopgang bedraagt minstens 44, waaronder 21 in Khan Younis", zegt woordvoerder Mahmoud Bassal van de Civiele Bescherming tegen persbureau AFP.
De Civiele Bescherming valt onder het Hamas bestuur. Het artikel maakt hiervoor geen enkel voorbehoud. We moeten er dan maar op vertrouwen dat het klopt? Nou, de cijfers uit Gaza blijken niet zo betrouwbaar:
According to the independent analysis group Honest Reporting, the Hamas-run Gaza Health Ministry recently updated its casualty list, quietly removing thousands of names without explanation. Notably, the revised list also dropped over a thousand children listed, sharply altering the previously reported demographic ratios that had been quickly seized upon by critics of Israeli military operations
https://nypost.com/2025/04/05/opinion/the-lies-behind-the-gaza-casualty-figures/
Enkele minuten na de verklaring beval het Israëlische leger inwoners van het Deir el-Balah-gebied in Centraal-Gaza te evacueren vanwege aanstaande aanvallen.
Israel waarschuwt de burgers om het gebied te verlaten voordat het wordt aangevallen. Doet Hamas dat ook? Het is daarnaast opvallend dat het om Deir el-Balah gaat:
Important to note that Deir al-Balah has never been entered by the IDF based on many issues to include concern for hostages and proximity to humanitarian zones.
https://x.com/SpencerGuard/status/1908982731784233017?t=mT7SD1vNneykj9sMWXLnyw&s=19
Zie je wat Hamas (opnieuw) doet? Ze vuren van nabij een humanitaire zone en mogelijk dicht in de buurt van gijzelaars. Dit detail en de veroordeling hiervan mis ik in het artikel van NU. Hamas vuurt daarnaast bewust de raketten richting de steden met veel burgers. Het is ook jammer, maar voorspelbaar, dat het artikel van NU niet vermeldt hoeveel Hamas terroristen zijn gedood bij de Israëlische actie van zondag. Ik vind het wel teleurstellend dat ze hier zelfs geen enkel woord aan wijden.
Ik vind het artikel dus van bedroevend lage kwaliteit, maar het slaagt er blijkbaar in een bepaald narratief te scheppen. En dat vind ik serieus gevaarlijk in deze situatie en in deze tijd van wereldwijd sterk toenemend antisemitisme. Ik kan me vinden in deze alinea uit het artikel van de NYpost:
The world must move away from using raw numbers — especially those produced by biased or non-transparent sources — as shortcuts to legal and moral judgment. That is not how the laws of war work, nor is it how war itself operates. Analysts, journalists, policymakers, and the public must demand a higher standard of rigor and context before allowing questionable data to shape international perceptions and policy.
Zilver_gray
07-04-2025 om 08:27
@Malibu
Dank je wel voor de linkjes.
Het bericht is inmiddels op meerdere nieuwssites te lezen.
Dat Israël het niet zo nauw neemt met het oorlogsrecht is inmiddels bekend.
Journalisten zijn hun leven zelfs niet zeker. De enige die daar baat bij heeft is Israël;
Live Midden-Oosten: Drie journalisten getroffen in Gazastrook door Israëlische aanval, dode en twee gewonden | de Volkskrant
“Het academische instituut in de Verenigde Staten becijferde dat er sinds 7 oktober 2023 zeker 232 verslaggevers zijn gedood. Het baseerde zich daarbij op data van Al Jazeera en de Amerikaanse persvrijheidorganisatie Committee to Protect Journalists (CPJ)”.
Muurbloem1985
07-04-2025 om 09:18
Zilver_gray schreef op 07-04-2025 om 08:27:
@Malibu
Dank je wel voor de linkjes.
Het bericht is inmiddels op meerdere nieuwssites te lezen.
Dat Israël het niet zo nauw neemt met het oorlogsrecht is inmiddels bekend.
Journalisten zijn hun leven zelfs niet zeker. De enige die daar baat bij heeft is Israël;
Live Midden-Oosten: Drie journalisten getroffen in Gazastrook door Israëlische aanval, dode en twee gewonden | de Volkskrant
“Het academische instituut in de Verenigde Staten becijferde dat er sinds 7 oktober 2023 zeker 232 verslaggevers zijn gedood. Het baseerde zich daarbij op data van Al Jazeera en de Amerikaanse persvrijheidorganisatie Committee to Protect Journalists (CPJ)”.
Vind je gek als je daar midden tussenin gaat staan, gebeurt bij elke oorlog maar nu lekker uitmelken
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.