Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 18-03-2025 om 08:27:

[..]

Hoe afgrijselijk, afschuwelijk en verschrikkelijk deze situatie ook is.

Zou jij zonder enige garantie what so ever je laatste troef weggeven?

De ultrarechtse achterban van Netanyahu wil helemaal niet dat er een wapenstilstand komt. Ook niet als alle gijzelaars vrijgelaten zijn.

Toelichting;

Correspondent Israël en de Palestijnse Gebieden Nasrah Habiballah:

"Israël legt de schuld bij Hamas en zegt dat deze aanvallen het gevolg zijn van het feit dat Hamas weigert om meer gijzelaars vrij te laten. Maar Hamas wijst juist naar Israël dat weigert om stappen te zetten richting een permanent einde aan de oorlog, wat volgens de deal eigenlijk was afgesproken.

Met het volledig blokkeren van alle noodhulp en stroom aan Gaza probeerde Israël Hamas onder druk te zetten dat ze toch meer gijzelaars vrij zouden laten, zonder garanties te krijgen dat Israël de oorlog zou stoppen. En nu gaat Israël dus nog een stap verder door Gaza opnieuw te bombarderen. We weten ook dat premier Netanyahu onder druk staat vanuit zijn coalitie om door te gaan met de aanvallen. Zijn ultrarechtse coalitiepartners zijn tegen welke deal dan ook met Hamas en willen doorgaan met oorlog voeren."

Hoe zijn de gijzelaars daar in eerste instantie terecht gekomen dan?

Muurbloem1985 schreef op 18-03-2025 om 09:29:

[..]

Hoe zijn de gijzelaars daar in eerste instantie terecht gekomen dan?

Het feit is dat ze daar zijn en dat Hamas garanties wil. Daar kunnen wij van alles van vinden, maar dat verandert niets.

Ik hoop dat beide partijen eruit komen. Het duurt al veel en veel te lang met alle onschuldige slachtoffers als gevolg.

Zilver_gray schreef op 18-03-2025 om 09:49:

[..]

Het feit is dat ze daar zijn en dat Hamas garanties wil. Daar kunnen wij van alles van vinden, maar dat verandert niets.

Ik hoop dat beide partijen eruit komen. Het duurt al veel en veel te lang met alle onschuldige slachtoffers als gevolg.

Beide partijen? Bedoel je Hamas als de ene partij? Ik hoop dat Hamas tot de laatste man vernietigd wordt 

Koko67 schreef op 18-03-2025 om 15:03:

[..]

Beide partijen? Bedoel je Hamas als de ene partij? Ik hoop dat Hamas tot de laatste man vernietigd wordt

Dat gaat niet gebeuren. Bij elke aanval van Israël staan er potentiële nieuwe Hamasleden op.

Zilver_gray schreef op 18-03-2025 om 08:27:

[..]

Hoe afgrijselijk, afschuwelijk en verschrikkelijk deze situatie ook is.

Zou jij zonder enige garantie what so ever je laatste troef weggeven?

De ultrarechtse achterban van Netanyahu wil helemaal niet dat er een wapenstilstand komt. Ook niet als alle gijzelaars vrijgelaten zijn.

Toelichting;

Correspondent Israël en de Palestijnse Gebieden Nasrah Habiballah:

"Israël legt de schuld bij Hamas en zegt dat deze aanvallen het gevolg zijn van het feit dat Hamas weigert om meer gijzelaars vrij te laten. Maar Hamas wijst juist naar Israël dat weigert om stappen te zetten richting een permanent einde aan de oorlog, wat volgens de deal eigenlijk was afgesproken.

Met het volledig blokkeren van alle noodhulp en stroom aan Gaza probeerde Israël Hamas onder druk te zetten dat ze toch meer gijzelaars vrij zouden laten, zonder garanties te krijgen dat Israël de oorlog zou stoppen. En nu gaat Israël dus nog een stap verder door Gaza opnieuw te bombarderen. We weten ook dat premier Netanyahu onder druk staat vanuit zijn coalitie om door te gaan met de aanvallen. Zijn ultrarechtse coalitiepartners zijn tegen welke deal dan ook met Hamas en willen doorgaan met oorlog voeren."

Ik ben het helemaal met je eens.

Herfstappeltaart schreef op 18-03-2025 om 15:09:

[..]

Dat gaat niet gebeuren. Bij elke aanval van Israël staan er potentiële nieuwe Hamasleden op.

En de kopstukken bevinden zich in het buitenland.

Herfstappeltaart schreef op 18-03-2025 om 15:10:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik (helaas) ook. 

Koko67 schreef op 18-03-2025 om 15:03:

[..]

Dat mag (hopen).

Ik denk dat het realistischer is te bedenken dat er onder deze omstandigheden nieuwe Hamas sympathisanten geboren worden. Zolang er dood en verderf heerst zal haat gezaaid worden.

felija schreef op 18-03-2025 om 15:15:

[..]

En de kopstukken bevinden zich in het buitenland.

Dan hoop ik op de CIA en de Mossad.

Zilver_gray schreef op 18-03-2025 om 15:20:

[..]

Dat mag (hopen).

Ik denk dat het realistischer is te bedenken dat er onder deze omstandigheden nieuwe Hamas sympathisanten geboren worden. Zolang er dood en verderf heerst zal haat gezaaid worden.

Dan wordt het tijd dat die Hamas stop met dood en verderf zaaien.

Toespraak van Netanyahu in de X-link over de militaire actie tegen Hamas en wat eraan voorafging:

https://x.com/netanyahu/status/1902072703391310033?t=DiyZK8HOGTYYLdXoxqNYmw&s=19

Doodstraf

Bij de aanvallen van vandaag zijn meer dan 400 mensen omgekomen, onder wie een aantal kopstukken van Hamas, maar volgens Unicef ook meer dan 130 Palestijnse kinderen. Hoeveel mensen gewond zijn geraakt is niet bekend.

Israël heeft de steun van de VS. De ambassadeur van de VS bij de Verenigde Naties zei dat Hamas verantwoordelijk was voor de hervatting van de strijd en dat de VS Israël steunt bij de volgende stappen. Een woordvoerder van Hamas zei dat Netanyahu's besluit om door te vechten betekent dat de nog levende gijzelaars de doodstraf krijgen. Dat zouden er nog 24 zijn.

Wat een ellende. Zoveel dode kinderen. Ik heb begrepen dat de families van de gijzelaars hebben geprotesteerd dat Israël de oorlog weer hervat heeft; gekmakend.
Dit loopt nooit goed af.

Berichten over nieuwe luchtaanvallen in Gaza

https://www.volkskrant.nl/buitenland/netanyahu-verkiest-eigen-politieke-overleven-boven-het-lot-van-de-gijzelaars-in-gaza~b6456144/
Israëls besluit om de oorlog te hervatten legt – bepaald niet voor de eerste keer – een wezenlijk pijnpunt bloot: de beide Israëlische oorlogsdoelen, het terughalen van de gijzelaars én het ‘vernietigen’ van Hamas, gaan simpelweg niet samen. Het eerste veronderstelt in meer of mindere mate een compromis met Hamas, het tweede sluit zo’n compromis volledig uit.

Netanyahu’s tactiek om hier als een politieke Houdini uit te komen, zo constateerde oud-diplomaat en commentator Alon Pinkas in het Israëlische dagblad Haaretz, bestond vooral uit tijdrekken. ‘Vertragen, uitstellen, nieuwe voorwaarden introduceren, de bestaande overeenkomst opnieuw ter discussie stellen, proberen deze te laten ontsporen en hopen dat het staakt-het-vuren op natuurlijke wijze zal mislukken’, vatte Pinkas die tactiek samen.

Daglichtlamp schreef op 19-03-2025 om 11:50:

https://www.volkskrant.nl/buitenland/netanyahu-verkiest-eigen-politieke-overleven-boven-het-lot-van-de-gijzelaars-in-gaza~b6456144/
Israëls besluit om de oorlog te hervatten legt – bepaald niet voor de eerste keer – een wezenlijk pijnpunt bloot: de beide Israëlische oorlogsdoelen, het terughalen van de gijzelaars én het ‘vernietigen’ van Hamas, gaan simpelweg niet samen. Het eerste veronderstelt in meer of mindere mate een compromis met Hamas, het tweede sluit zo’n compromis volledig uit.

Netanyahu’s tactiek om hier als een politieke Houdini uit te komen, zo constateerde oud-diplomaat en commentator Alon Pinkas in het Israëlische dagblad Haaretz, bestond vooral uit tijdrekken. ‘Vertragen, uitstellen, nieuwe voorwaarden introduceren, de bestaande overeenkomst opnieuw ter discussie stellen, proberen deze te laten ontsporen en hopen dat het staakt-het-vuren op natuurlijke wijze zal mislukken’, vatte Pinkas die tactiek samen.

Dank! 

Ik had het artikel al zien staan, lukte niet om te lezen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.