Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 07:06:

[..]

Bedoel je dat Israël de onschuldige burgers probeert te sparen? Dat het ze enkel om het uitschakelen van Hamas te doen is?

Ja. 

Daarom bellen ze de inwoners van een plek voordat ze gaan aanvallen zodat die zichzelf in veiligheid kunnen brengen, wetende dat die burgers ook Hamas kunnen waarschuwen die zichzelf dan ook in veiligheid kunnen brengen. Helaas zijn er ook telefoongesprekken gepubliceerd die aantonen dat de burgers niet altijd wíllen vertrekken, maar liever met het hele gezin als martelaar sterven. Voor ons ondenkbaar, maar daar komt het helaas voor. 

Ook hebben ze bijvoorbeeld folders laten neervallen in bepaalde gebieden om mensen te waarschuwen het gebied te verlaten vanwege op handen zijnde aanvallen.

@ Malibu

Van die flyers heb ik ook gelezen.

Ik vind het allemaal moeilijk te rijmen met berichten die het tegendeel lijken aan te geven. 

Israëlische soldaten doen boekje open: 'We schieten ongewapende burgers dood'

Israëlische soldaten verklaren tegenover de Israëlische krant Haaretz dat legereenheden Palestijnse burgers zonder waarschuwing doodschieten, als zij een door Israël bezette landstrook naderen. "Iedereen die de grens overschrijdt is een terrorist. Geen uitzonderingen."

"De orders waren duidelijk: iedereen die de brug oversteekt naar de corridor krijgt een kogel in zijn hoofd."

"We doden daar burgers die vervolgens als terroristen worden bestempeld."

"Het is een competitie tussen eenheden geworden. Als de 99ste divisie 150 mensen doodt, mikt de volgende eenheid op 200."

Het zijn slechts een paar voorbeelden uit een reeks getuigenissen die de Israëlische krant Haaretz heeft verzameld van Israëlische soldaten en reservisten die in de Gazastrook hebben gediend. Zij verklaren dat ze instructies hebben gekregen om iedereen - man, vrouw en zelfs kind - te doden die de door Israël zogenoemde Netzarim-corridor betreedt. Gewapend of niet.

Gaza in tweeën splitst

De Netzarim-corridor is een landstrook van enkele kilometers breed die Gaza als het ware in tweeën splitst. Het Israëlische leger (IDF) heeft deze bufferzone volledig ontruimd voor het kunnen afsluiten van het noordelijke deel van de Gazastrook en het uitvoeren van militaire operaties.

Rond de corridor zijn minstens 600 Palestijnse gebouwen gesloopt en er is een netwerk van militaire buitenposten en verdedigingswerken opgezet, meldde The New York Times begin deze maand.

In het gebied zou sprake zijn van buitensporig geweld en wetteloosheid, zeggen de bronnen van Haaretz op anonieme basis. Waarbij Israëlische commandanten in de oorlog met Hamas een soort vrijbrief hebben gekregen om op eigen houtje operaties uit te voeren. Zo zouden sommige Israëlische legereenheden in feite als onafhankelijke milities opereren, met ernstige geweldsincidenten als gevolg.

"De commandant zei: 'Iedereen die de grens overschrijdt is een terrorist, geen uitzonderingen, geen burgers. Iedereen is een terrorist'", vertelt een soldaat van de 252ste divisie aan Haaretz. Een andere soldaat beschrijft hoe vier ongewapende mensen, die er duidelijk niet uitzagen als Hamas-militanten, vanuit een tank werden beschoten met 'honderden kogels'. Drie stierven ter plekke, de vierde werd zonder kleren in een kooi gestopt en bespuugd door voorbijlopende Israëlische soldaten.

'Echt schokkend'

"Er zijn in deze oorlog al veel getuigenissen geweest van soldaten die wijzen op het stelselmatig overtreden van het humanitair oorlogsrecht", zegt Midden-Oostenverslaggever Pepijn Nagtzaam. "De verklaringen in het Haaretz-artikel zijn echt schokkend in hoe ver Israëlische soldaten gaan in het behandelen van Palestijnse burgers. Daarbij wordt in feite geen onderscheid meer gemaakt tussen burger en strijder."

Verhalen over willekeurige moordpartijen en het bestempelen van burgerslachtoffers als terroristen komen herhaaldelijk naar voren in gesprekken die Haaretz heeft gevoerd met veteranen die zijn teruggekeerd uit Gaza. Ook de Israëlisch-Palestijnse online magazine +972 Magazine heeft in juli op basis van ooggetuigen bericht over hoe Israëlische soldaten routinematig Palestijnse burgers zouden hebben geëxecuteerd.

"Verder zijn er veel voorbeelden van huizen van burgers die door Israëlische soldaten zijn opgeblazen", zegt Nagtzaam. "Dit alles duidt erop dat onderdelen van het Israëlische leger in Gaza in feite mogen doet wat ze willen. Het verschilt per eenheid hoe ver ze hier in gaan."

Haaretz, opgericht in 1918, is de oudste krant van Israël en staat bekend om zijn onderzoeksverhalen. De links-liberale krant wordt sinds november geboycot door de regering-Netanyahu. Dat betekent dat alle overheidsmedewerkers is verboden om met Haaretz-journalisten te praten.

Volgens de regering hebben Haaretz-artikelen 'de legitimiteit van de staat Israël om zichzelf te verdedigen geschaad'. Haaretz reageerde door te schrijven dat Netanyahu 'net als zijn vrienden Poetin, Erdogan en Orbán een kritische, onafhankelijke krant het zwijgen probeert op te leggen'.

Menselijk schild

De getuigenissen van soldaten in de krant sluiten aan bij eerdere schendingen van het oorlogsrecht door Israël in Gaza. De voorbeelden zijn legio, waaronder het opzettelijk vernietigen van water- en sanitaire voorzieningen van de Palestijnen in Gaza. Of het gericht aanvallen van de gezondheidszorg, en het martelen en misbruiken van gevangenen.

Ook meldde Haaretz eerder op basis van gesprekken met Israëlische soldaten dat Palestijnse gevangenen als menselijk schild zijn gebruikt.

Etc.

https://www.haaretz.com/israel-news/2024-12-18/ty-article-magazine/.premium/idf-soldiers-expose-arbitrary-killings-and-rampant-lawlessness-in-gazas-netzarim-corridor/00000193-da7f-de86-a9f3-fefff2e50000

Wat afschuwelijk! De wederzijdse haat is zo groot....

felija schreef op 17-03-2025 om 10:54:

Wat afschuwelijk! De wederzijdse haat is zo groot....

Nou inderdaad, die intense haat naar elkaar toe, maakt dat ik er een hard hoofd in heb dat dit ooit nog goed komt. En beide partijen (Hamas en Netanyahu) houden dit (graag) in stand.

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 09:08:

@ Malibu

Van die flyers heb ik ook gelezen.

Ik vind het allemaal moeilijk te rijmen met berichten die het tegendeel lijken aan te geven.

Ja, dat snap ik en ik ken die verhalen ook. 

Laat ik vooropstellen dat ik denk dat er aan Israelische zijde echt wel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Er zijn echter een paar opmerkingen die ik daarbij wil maken:

• Israel onderzoekt dit soort meldingen en dit kan daadwerkelijk consequenties hebben voor de betrokken soldaten. Zie oa https://www.idf.il/en/mini-sites/military-advocate-general-s-corps/addressing-alleged-misconduct-in-the-context-of-the-war-in-gaza/
  • Niet alle video's waarin geweld tegen Palestijnen te zien is betreft daadwerkelijk IDF-soldaten, ook al zijn er IDF-uniformen en wapens te zien. Hamas en co hebben uniformen en wapens buitgemaakt en ik heb videos gezien waarin geweldplegers met IDF-uniform zijn ontmaskerd als zijnde Palestijnen. 
  • Vaak (niet altijd) worden "anonieme bronnen" opgevoerd. Een krant als Haaretz is erg sterk anti-Netanyahu. Nu heb ik me hier op dit forum bewust niet uitgesproken over Netanyahu en de binnenlandse kwesties en wat ik persoonlijk van hem vind, maar als Haaretz anonieme bronnen opvoert, dan heb ik daar mijn twijfels bij. Ik zeg niet dat het per definitie niet waar is, maar het is lastiger te bewijzen en om hoor- en wederhoor toe te passen.
  • En over de Netzarim corridor: daarvan is heel duidelijk gemaakt dat die een tijdlang niet toegankelijk was. Als er mensen toch naderen, dan weet je als soldaat niet of diegene al dan niet gewapend is en al dan niet een direct gevaar voor jouw eigen leven vormt. Je weet alleen dat de bedoelingen hoogstwaarschijnlijk niet zuiver zijn, want geen normaal weldenkend mens zal zo'n gebied zonder reden benaderen. Hoe dichtbij laat je iemand dan komen, wetende dat er zelfmoordaanslagen worden gepleegd? En ja, Hamas zet vrouwen en kinderen in. Een paar dagen geleden zag ik nog foto's van een 4-jarig kind dat door Hamas naar de Israelische veiligheidszone was gestuurd. Hamas had ongetwijfeld gehoopt dat de IDF de kleuter zou neerschieten zodat ze dat konden uitbuiten, maar helaas voor hen is het kind gezond en wel teruggebracht. Zie oa https://x.com/IDF/status/1899779795392573540
Malibu2 schreef op 17-03-2025 om 13:05:

[..]

Ja, dat snap ik en ik ken die verhalen ook.

Laat ik vooropstellen dat ik denk dat er aan Israelische zijde echt wel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Er zijn echter een paar opmerkingen die ik daarbij wil maken:

• Israel onderzoekt dit soort meldingen en dit kan daadwerkelijk consequenties hebben voor de betrokken soldaten. Zie oa https://www.idf.il/en/mini-sites/military-advocate-general-s-corps/addressing-alleged-misconduct-in-the-context-of-the-war-in-gaza/
  • Niet alle video's waarin geweld tegen Palestijnen te zien is betreft daadwerkelijk IDF-soldaten, ook al zijn er IDF-uniformen en wapens te zien. Hamas en co hebben uniformen en wapens buitgemaakt en ik heb videos gezien waarin geweldplegers met IDF-uniform zijn ontmaskerd als zijnde Palestijnen.
  • Vaak (niet altijd) worden "anonieme bronnen" opgevoerd. Een krant als Haaretz is erg sterk anti-Netanyahu. Nu heb ik me hier op dit forum bewust niet uitgesproken over Netanyahu en de binnenlandse kwesties en wat ik persoonlijk van hem vind, maar als Haaretz anonieme bronnen opvoert, dan heb ik daar mijn twijfels bij. Ik zeg niet dat het per definitie niet waar is, maar het is lastiger te bewijzen en om hoor- en wederhoor toe te passen.

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Fijn dat je schrijft dat op een of andere manier misstanden in het leger aangepakt worden.

Palestijnen die verkleed zijn als IDF soldaten ?? Hoe komen ze aan die uniformen dan? Dat lijkt mij vooral iets uit een spannende film. En lijkt me vooral erg onwaarschijnlijk.

Haaretz is niet “anti” Netanyahu, maar kritisch op Netanyahu, jammer genoeg wordt kritiek al snel verward met anti. Haaretz wordt geboycot door Netanyahu ik vind zorgelijk. Persvrijheid is een groot goed. 

Journalisten zijn daar niet welkom of zijn al vermoord. Dus de info is vooral afkomstig van ooggetuigen en de IDF soldaten/ Hamas zelf. Ik snap niet zo goed waarom je dat in twijfel zou trekken.

Hoe Gazanen aan Israëlische uniformen komen?

Stelen van lijken of na laten maken door kleermakers. Zo moeilijk is dat niet. 
Een paar vlaggetjes op uniformen uit de dump naaien kan ik zelfs nog.

Mischien bestellen ze het op Temu of Ali, daar schijn je ook van alles te kunnen bestellen.

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 15:33:

[..]

Fijn dat je schrijft dat op een of andere manier misstanden in het leger aangepakt worden.

Palestijnen die verkleed zijn als IDF soldaten ?? Hoe komen ze aan die uniformen dan? Dat lijkt mij vooral iets uit een spannende film. En lijkt me vooral erg onwaarschijnlijk.

Toch is dat wel gebeurd op 7 Oktober 2023

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 15:33:

[..]

Haaretz is niet “anti” Netanyahu, maar kritisch op Netanyahu, jammer genoeg wordt kritiek al snel verward met anti. Haaretz wordt geboycot door Netanyahu ik vind zorgelijk. Persvrijheid is een groot goed.

Journalisten zijn daar niet welkom of zijn al vermoord. Dus de info is vooral afkomstig van ooggetuigen en de IDF soldaten/ Hamas zelf. Ik snap niet zo goed waarom je dat in twijfel zou trekken.

Graag gedaan. 

Ze hebben tientallen IDF soldaten ontvoerd, (dood danwel levend) en die droegen uniformen. Het is sowieso niet iets nieuws, in 2006 werden ook al misdaden gepleegd door Palestijnen gekleed in IDF uniformen. Helaas kan ik alleen de eerste regels lezen van het artikel dat daarover gaat:

https://www.haaretz.com/2006-02-19/ty-article/palestinian-gang-dress-up-as-idf-soldiers-rob-nablus-residents/0000017f-e84d-da9b-a1ff-ec6f9fc10000

Maar van deze oorlog:

https://x.com/GAZAWOOD1/status/1747929561994596662?t=VYEHvboqTm0Ok4Ej4icwEw&s=19

https://x.com/Marianasoux/status/1794439056681488470?t=hQBEaIMHzTxVtfr4ugBhtA&s=19

En over journalisten: veel journalisten die gedood zijn in Gaza bleken niet zozeer journalist te zijn maar vooral terrorist of daaraan gelinkt.

Malibu2 schreef op 17-03-2025 om 17:01:

[..]

Graag gedaan.

Ze hebben tientallen IDF soldaten ontvoerd, (dood danwel levend) en die droegen uniformen. Het is sowieso niet iets nieuws, in 2006 werden ook al misdaden gepleegd door Palestijnen gekleed in IDF uniformen. Helaas kan ik alleen de eerste regels lezen van het artikel dat daarover gaat:

https://www.haaretz.com/2006-02-19/ty-article/palestinian-gang-dress-up-as-idf-soldiers-rob-nablus-residents/0000017f-e84d-da9b-a1ff-ec6f9fc10000

Maar van deze oorlog:

https://x.com/GAZAWOOD1/status/1747929561994596662?t=VYEHvboqTm0Ok4Ej4icwEw&s=19

https://x.com/Marianasoux/status/1794439056681488470?t=hQBEaIMHzTxVtfr4ugBhtA&s=19

En over journalisten: veel journalisten die gedood zijn in Gaza bleken niet zozeer journalist te zijn maar vooral terrorist of daaraan gelinkt.

? ?
Je hebt net een heel stuk geschreven over Haaretz en hoe die niet betrouwbaar zou zijn omdat “anti Netanyahu”…. En vervolgens kom je met een link uit Haaretz om je claim over misdadige Palestijnen te ondersteunen. Dan is het wel waar?

X is voor mij geen betrouwbare bron.

Maar goed ander treurig nieuws van vandaag;

'Zelfs de meest simpele dingen zijn er niet meer'

In Jabalia in het noorden van de Gazastrook verdringen mannen, vrouwen en kinderen zich rond een plek waar voedsel wordt uitgedeeld. Er is een tekort aan van alles sinds Israël de aanvoer van hulpgoederen heeft verboden. Veel Gazanen zijn van de voedselhulp afhankelijk.

Israël blokkeert hulp voor Gaza sinds zondag 2 maart, om Hamas te dwingen akkoord te gaan met nieuwe bepalingen van het bestand tussen beide partijen. Hulporganisaties beschuldigen Israël van het gebruiken van hulp als oorlogsmiddel, in schending van internationaal recht. "Dit beleid komt neer op collectieve bestraffing en moet onmiddellijk worden gestopt", zei Artsen zonder Grenzen vorige week.

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 18:04:

Maar goed ander treurig nieuws van vandaag;

'Zelfs de meest simpele dingen zijn er niet meer'

In Jabalia in het noorden van de Gazastrook verdringen mannen, vrouwen en kinderen zich rond een plek waar voedsel wordt uitgedeeld. Er is een tekort aan van alles sinds Israël de aanvoer van hulpgoederen heeft verboden. Veel Gazanen zijn van de voedselhulp afhankelijk.

Israël blokkeert hulp voor Gaza sinds zondag 2 maart, om Hamas te dwingen akkoord te gaan met nieuwe bepalingen van het bestand tussen beide partijen. Hulporganisaties beschuldigen Israël van het gebruiken van hulp als oorlogsmiddel, in schending van internationaal recht. "Dit beleid komt neer op collectieve bestraffing en moet onmiddellijk worden gestopt", zei Artsen zonder Grenzen vorige week.

Moet je wel het hele verhaal vertellen

https://youtu.be/Ne_VGJzFEMg?si=Nz6ymQrCUl28QN7A

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 18:02:

[..]

? ?
Je hebt net een heel stuk geschreven over Haaretz en hoe die niet betrouwbaar zou zijn omdat “anti Netanyahu”…. En vervolgens kom je met een link uit Haaretz om je claim over misdadige Palestijnen te ondersteunen. Dan is het wel waar?

X is voor mij geen betrouwbare bron.

Ik heb het over een Haaretz artikel uit 2006. Als ik het me goed herinner was Netanyahu toen geen premier. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik Haaretz niet actief volgde in 2006, dus geen idee hoe hun berichtgeving toen was. 

Heb je de X-links wel bekeken? Of wil je die sowieso niet bekijken? In het laatste geval snap ik beter waarom je die Israëlische flyers niet kunt rijmen met de andere berichten die je leest. 

Muurbloem1985 schreef op 17-03-2025 om 18:11:

[..]

https://youtu.be/Ne_VGJzFEMg?si=Nz6ymQrCUl28QN7A

Er is niks maar dan ook niks wat dit soort wreedheden tegen de mensheid rechtvaardigt. En ik verwacht ook niets anders dan dat Netanyahu dit probeert recht te praten.

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 18:43:

[..]

Er is niks maar dan ook niks wat dit soort wreedheden tegen de mensheid rechtvaardigt. En ik verwacht ook niets anders dan dat Netanyahu dit probeert recht te praten.

Nou, inderdaad. Wat is dat toch? Netanyahu als betrouwbare bron in de strijd gooien? 

En ongetwijfeld zullen er hamasstrijders zijn die een uniform van een Israëlische soldaat hebben aangetrokken. 

Dat betekent niet dat wat werd vermeld in de bron die Zilver_gray dus niet waar is. Het één kan naast het ander bestaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.