Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
15-03-2025 om 21:19
Poezenmeisje schreef op 15-03-2025 om 19:00:
Ze mochten rustig daar zitten in de Gazastrook. Israël was zelfs zo aardig om als enige buurland banen en zorg aan te bieden.
De dankbaarheid hiervoor hebben ze op 7 oktober 2023 laten zien.
Ze?
Malibu2
15-03-2025 om 22:43
En het blijft maar doorgaan in het Midden Oosten.. Het vreselijke bloedbad in Syrië en nu heeft de VS de Houthis weer aangevallen. Ben benieuwd hoe dat afloopt...
Zilver_gray
16-03-2025 om 07:49
Poezenmeisje schreef op 15-03-2025 om 19:00:
Ze mochten rustig daar zitten in de Gazastrook. Israël was zelfs zo aardig om als enige buurland banen en zorg aan te bieden.
De dankbaarheid hiervoor hebben ze op 7 oktober 2023 laten zien.
Wat een eenzijdige weergave van wat er in de jaren voorafgaand aan 7 oktober 2023 allemaal heeft plaatsgevonden ten nadele van de Palestijnen. Er is daar in dit topic genoeg over gepost incl. Links/ bronnen etc.
Waar moeten “ze” precies dankbaar voor zijn volgens jou?
Poezenmeisje
16-03-2025 om 08:14
Dat Israël een volledig functionerende infrastructuur achterliet toen het vertrok?
75 jaar UNRWA ondersteuning heeft blijkbaar niet veel goeds gebracht. Zouden ze die misschien beter aanvallen?
Poezenmeisje
16-03-2025 om 10:23
https://www.facebook.com/share/r/1F32GCuHC9/
De gijzelaars vertaalden hun joodse gebeden naar het Arabisch om zo te kunnen bidden.
Zilver_gray
16-03-2025 om 11:36
Poezenmeisje schreef op 16-03-2025 om 08:14:
Dat Israël een volledig functionerende infrastructuur achterliet toen het vertrok?
75 jaar UNRWA ondersteuning heeft blijkbaar niet veel goeds gebracht. Zouden ze die misschien beter aanvallen?
Een infrastructuur waarvan Israël al ver voor okt 23 zijn stinkende best deed deze steeds verder te verwoesten.
Ik merk dat het voor bepaalde mensen erg lastig is om toe te geven dat niet alleen Hamas (= de gehele Palestijnse bevolking volgens sommigen) hier de barbaren zijn. Terwijl er toch genoeg over te lezen valt, je moet het alleen wel willen zien.
felija
16-03-2025 om 12:00
Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 11:36:
[..]
Een infrastructuur waarvan Israël al ver voor okt 23 zijn stinkende best deed deze steeds verder te verwoesten.
Ik merk dat het voor bepaalde mensen erg lastig is om toe te geven dat niet alleen Hamas (= de gehele Palestijnse bevolking volgens sommigen) hier de barbaren zijn. Terwijl er toch genoeg over te lezen valt, je moet het alleen wel willen zien.
Goed verwoord, zou het ook met algoritmes te maken hebben? Wel een eng idee dat bevolkingsgroepen in zijn geheel worden weg gezet als barbaars en andere groepen in alle situaties de hand boven het hoofd wordt gehouden.
En dankbaarheid tonen als Gazaan jegens Israël?! Eh.....
Muurbloem1985
16-03-2025 om 12:17
felija schreef op 16-03-2025 om 12:00:
[..]
Goed verwoord, zou het ook met algoritmes te maken hebben? Wel een eng idee dat bevolkingsgroepen in zijn geheel worden weg gezet als barbaars en andere groepen in alle situaties de hand boven het hoofd wordt gehouden.
Als je de geschiedenis een beetje kent zou je kunnen weten dat Gaza is teruggeven aan de Palestijnen in 2005, met veel geweld werden joodse mensen daar weggemoffeld zodat het van de Palestijnen kon worden. Israël heeft gezorgd dat de Gazanen werk en zorg ect kregen, er zijn zelfs verhalen van Israëlische mensen die Gazanen hebben geholpen en op 7 Oktober zijn verraden waardoor Hamas ze kon vinden. Dus ja de Gazanen zouden Israël inderdaad dankbaar moeten zijn en hebben alles verpest op 7 Oktober 2023.
Zilver_gray
16-03-2025 om 13:15
felija schreef op 16-03-2025 om 12:00:
[..]
Tja alles wat Israël doet is uit zelfbescherming en goedheid. Daar is geen speld tussen te krijgen.
En dat dankbaarheid geneuzel, dat is helemaal van de zotte natuurlijk.
felija
16-03-2025 om 13:21
Het speelt al veel langer dan 2005.
Ik weet nog, dan praat je over meer dan dertig jaar geleden, dat in mijn jeugd we vanuit ons gereformeerde geloof ook heel pro-Israel waren. Geabonneerd op de EO-Visie onder andere.
We geloofden vanuit de bijbel dat Palestina het beloofde land voor de Joden was.
De Filistijnen in het oude testament waren de aartsvijand. Als kind geloofde ik blind dat Palestina voor de joden was, want het staat in de bijbel, nu kijk ik daar genuanceerder naar.
Eigenlijk is het sinds de tijd waarover het oude testament schrijft al onrustig, het is nooit goed gekomen, even heel kort door de bocht.
Muurbloem1985
16-03-2025 om 13:41
Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 13:15:
[..]
Tja alles wat Israël doet is uit zelfbescherming en goedheid. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Israël heeft meer voor die mensen gedaan dan alles moslimlanden bij elkaar.
absor
16-03-2025 om 13:53
Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 13:15:
[..]
Dankbaarheid is onzin. En Israel zijn trouwens helemaal niet alleen joden. Ook nog een hele boel arabieren die israeliet zijn
Zilver_gray
16-03-2025 om 14:01
Muurbloem1985 schreef op 16-03-2025 om 13:41:
[..]
Israël heeft meer voor die mensen gedaan dan alles moslimlanden bij elkaar.
Dat zal best. Tegelijkertijd is Israël enorm zijn best aan het doen om dit hele volk weg te willen werken (vagen).
Ik vind dankbaarheid in deze context totaal niet passend als je bekijkt hoelang deze mensen aan alle kanten een behoorlijk leven onmogelijk wordt gemaakt.
Muurbloem1985
16-03-2025 om 14:06
Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 14:01:
[..]
Dat zal best. Tegelijkertijd is Israël enorm zijn best aan het doen om dit hele volk weg te willen werken (vagen).
Ik vind dankbaarheid in deze context totaal niet passend als je bekijkt hoelang deze mensen aan alle kanten een behoorlijk leven onmogelijk wordt gemaakt.
Als ze dat zouden willen hadden ze dat al lang gedaan.
felija
16-03-2025 om 14:10
Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 14:01:
[..]
Er wordt met ze gesold aan alle kanten.