Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Miraval schreef op 21-02-2025 om 20:12:

[..]

Wil je dat echt weten? 😉

Ik lees veel op C'est Mocro. Ook omdat ze daar vrij actueel zijn met informatie.

Daarnaast Tiktok filmpjes.

En de commentaren op Facebook onder nieuwsberichten van NOS en RTL bijvoorbeeld.

Dank! Ik was niet van plan om ze te gaan bezoeken, dat is heel slecht voor mijn bloeddruk.

Zilver_gray schreef op 21-02-2025 om 20:10:

Met een (zittende) extreem rechtse regering van Israël zal het er ook niet beter op worden.

Inderdaad, ook mede daarom escaleert het alleen maar meer. 

felija schreef op 21-02-2025 om 20:21:

[..]

Inderdaad, ook mede daarom escaleert het alleen maar meer.

Klopt het is veel te makkelijk om alle verantwoordelijkheid voor deze ellende bij 1 partij neer te leggen. 

Zilver_gray schreef op 21-02-2025 om 20:25:

[..]

Klopt het is veel te makkelijk om alle verantwoordelijkheid voor deze ellende bij 1 partij neer te leggen.

Ik krijg het gevoel dat je bij iedere post eerst moet aangeven dat je de acties van Hamas ten zeerste veroordeelt en dat een groep Gazanen ze steunt (disclaimers) en dan kun je misschien voorzichtig kritiek hebben op de regering van Israël of compassie hebben voor Gazanen die niet wreed en kwaadaardig zijn, maar eigenlijk mag het dan nog niet, want daarmee bagatelliseer je de kwaadaardigheid van Hamas. Zo wordt het ervaren, lijkt het. En Gazanen 'horen' bij Hamas en deugen dus niet, hokjesdenken.

felija schreef op 21-02-2025 om 20:35:

[..]

Ik krijg het gevoel dat je bij iedere post eerst moet aangeven dat je de acties van Hamas ten zeerste veroordeelt en dat een groep Gazanen ze steunt en dan kun je misschien voorzichtig kritiek hebben op de regering van Israël of compassie hebben voor Gazanen die niet wreed en kwaadaardig zijn, maar eigenlijk mag het dan nog niet, want daarmee bagatelliseer je de kwaadaardigheid van Hamas. Zo wordt het ervaren, lijkt het. En Gazanen 'horen' bij Hamas en deugen dus niet, hokjesdenken.

Ja dat heb je goed omschreven Felija. 

Miraval schreef op 21-02-2025 om 20:11:

[..]

Dat klopt. En daarom moet Hamas weg, liefst volledig ontmanteld worden. Maar niet door heel Gaza te bombarderen en vervolgens de burgers aan hun lot over te laten door nauwelijks hulp van buitenaf toe te staan.

Overigens vind ik wel dat de omringende landen hier zeker ook een aandeel in hebben door geen of nauwelijks stelling in te nemen en ofwel de Gazanen te helpen ofwel Israël militair steunen om Hamas weg te krijgen. En de andere terroristische groeperingen natuurlijk.

Ik denk dat niemand hier dat eerste wil. Ik denk alleen wel dat het niet mogelijk is om de burgerbevolking hier ongeschonden uit te laten komen. Hamas is zo verweven met de burgerbevolking, in zoveel burgerwoningen zijn wapens of tunnelingangen gevonden. Hamas vecht in burgerkleding. Waar houdt Hamas op en begint de burgerbevolking? Die grens is vaak niet scherp. 

En verder eens met je laatste alinea. De Palestijnen hebben geen goede reputatie opgebouwd in die landen, dus niemand wil ze. De grens tussen Gaza en Egypte is ook indrukwekkend. Ik zou zelf graag een grotere rol voor de VAE zien, die hebben serieuze ervaring in het terugdringen van extremisme. 

Malibu2 schreef op 21-02-2025 om 21:02:

[..]

Ik denk dat niemand hier dat eerste wil. Ik denk alleen wel dat het niet mogelijk is om de burgerbevolking hier ongeschonden uit te laten komen. Hamas is zo verweven met de burgerbevolking, in zoveel burgerwoningen zijn wapens of tunnelingangen gevonden. Hamas vecht in burgerkleding. Waar houdt Hamas op en begint de burgerbevolking? Die grens is vaak niet scherp.

En verder eens met je laatste alinea. De Palestijnen hebben geen goede reputatie opgebouwd in die landen, dus niemand wil ze. De grens tussen Gaza en Egypte is ook indrukwekkend. Ik zou zelf graag een grotere rol voor de VAE zien, die hebben serieuze ervaring in het terugdringen van extremisme.

Vwb je eerste alinea, dat maakt het voor Israël ook heel moeilijk inderdaad, die complexiteit heb je goed verwoord. Het is eigenlijk een onmogelijke opgave.

Intussen heeft Hamas aan het Rode Kruis een andere kist met menselijke resten overhandigd waarvan ze claimen dat het van Shiri Bibas is. 

https://www.jpost.com/breaking-news/article-843215

felija schreef op 21-02-2025 om 21:12:

[..]

Vwb je eerste alinea, dat maakt het voor Israël ook heel moeilijk inderdaad, die complexiteit heb je goed verwoord. Het is eigenlijk een onmogelijke opgave.

Dat is ook serieus heel lastig. 

Je schrijft dat het eigenlijk een onmogelijke opgave is. Zou Israël volgens jou wel moeten trachten om Hamas op militaire wijze te vernietigen? Ook als het soms onvermijdelijk is dat er burgerslachtoffers zullen vallen? 

Of zouden ze daar volgens jou van moeten afzien? 

Oded Lifshitz die in een kist terug is gekomen werkte als vrijwilliger. 

Een mooie manier om hem te bedanken voor zijn diensten...

https://www.israelhayom.com/2025/02/19/a-peace-activists-final-journey-home-the-tragic-tale-of-oded-lifshitz/

...
Oded Lifshitz was a journalist, a prominent figure in the kibbutz movement and a peace activist. He volunteered with the "Road to Recovery" organization, which transports Palestinian children who are ill to hospitals in Israel.
...

Malibu2 schreef op 21-02-2025 om 22:47:

[..]

Dat is ook serieus heel lastig.

Je schrijft dat het eigenlijk een onmogelijke opgave is. Zou Israël volgens jou wel moeten trachten om Hamas op militaire wijze te vernietigen? Ook als het soms onvermijdelijk is dat er burgerslachtoffers zullen vallen?

Of zouden ze daar volgens jou van moeten afzien?

Dat vind ik heel lastig, dat er burgerslachtoffers vallen, is onvermijdelijk, maar tot welke prijs? Iedere Gazaan maar doden, just in case? Dat sowieso niet, dus ik denk niet dat je Hamas militair krijgt uitgeroeid, maar hopelijk wel uitgedund. 

Bovendien bevindt de toplaag van Hamas zich niet in Gaza, je krijgt Hamas niet vernietigd. Zelfs al zou je alle Gazanen opofferen voor dat doel. Onmenselijk en buitenproportioneel. 

Aangezien de Mossad behoorlijk gericht kan mikken op leiders, ook buiten Gaza, denk ik dat ze ook wel kunstjes kunnen flikken in Qatar.

felija schreef op 21-02-2025 om 23:34:

[..]

Dat vind ik heel lastig, dat er burgerslachtoffers vallen, is onvermijdelijk, maar tot welke prijs? Iedere Gazaan maar doden, just in case? Dat sowieso niet, dus ik denk niet dat je Hamas militair krijgt uitgeroeid, maar hopelijk wel uitgedund.

Bovendien bevindt de toplaag van Hamas zich niet in Gaza, je krijgt Hamas niet vernietigd. Zelfs al zou je alle Gazanen opofferen voor dat doel. Onmenselijk en buitenproportioneel.

Daar kan ik me wel in vinden. Volledig uitroeien zal denk ik niet lukken, maar heel sterk uitdunnen zou mogelijk moeten zijn. Ze moeten wat mij betreft in ieder geval uit elke machtspositie verwijderd worden. 

Ik denk ook dat aan de Palestijnen heel duidelijk gemaakt moet worden dat ze geen 'right of return' hebben, geen claim om te wonen in het grondgebied van Israël. Dat idee heeft de strijd al die decennia doen aanhouden en ook regelmatig doen opleven. 

https://x.com/Marianasoux/status/1893408420155269393?t=NpjE9twKs8n7VYasmTdQTw&s=19

Wreed sadisme. 

Twee gegijzelden laten kijken naar de vrijlating van andere gegijzelden...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.