Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
05-02-2025 om 20:17
Miraval schreef op 05-02-2025 om 20:10:
[..]
En waar komt die haat naar Israël vandaan? Of naar de Joden zoals jij zegt, wat niet perse zo is maar eerder naar Zionisten waar haat tegen is, maar dat terzijde.
Altijd dezelfde smoes ja
Miraval
05-02-2025 om 20:19
Muurbloem1985 schreef op 05-02-2025 om 20:17:
[..]
Altijd dezelfde smoes ja
Wat is jouw oplossing dan precies voor dat hele gebied daar?
Muurbloem1985
05-02-2025 om 20:22
Miraval schreef op 05-02-2025 om 20:10:
[..]
Wat is jouw voorstel dan? Het hele gebied onder Israël laten vallen, de Westoever ook maar in handen van Israël? 1 grote Israëlische staat in het MO? Wat vind je dan van de illegale kolonisten op de Westbank? Dat is gewoon puur landjepik wat daar gebeurd.
Je kunt geen "landjepik" doen van een "land" dat nooit heeft bestaan, mijn voorstel is simpel, laat de moslimlanden ook een keer hun hand uitsteken, toen Oekraïene (illegaal) werd aangevallen door Rusland zijn ook heel veel Oekraïners gevlucht naar bijv. Duitsland dan wel tijdelijk of voor langere tijd. Trump wordt door heel veel mensen als gek verklaard met zijn voorstel, maar waarom doet bijv. Egypte niks? SA heeft weer een grote mond maar die doen ook niks, nada nopes, en weet je waarom? Omdat de Palestijnen Israël en joden haten als dat ophoudt hebben ze geen stok meer om mee te slaan.
Zilver_gray
06-02-2025 om 10:01
https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-na-trumps-omstreden-plan-zegt-israelische-minister-bereid-je-voor-op-het-vertrek-van-inwoners-van-gaza~a54a75674/
Netanyahu windt er duidelijk geen doekjes om!
MakePeaceNotWar
06-02-2025 om 18:16
Eleanor schreef op 05-02-2025 om 13:14:
[..]
Dat mag ik wel hopen ja! Het is absurd dat er hier blijkbaar mensen zijn die er wel brood in zien.
Hij stelt een etnische zuivering voor!!!! En dat hij dan daarna het gebied wel overneemt om er een mooi resort te bouwen. Echt knettergek, maar wat ik vooral verontrustend vind is dat er dan blijkbaar mensen zijn die zoiets waanzinnigs horen en denken van goh ja waarom ook niet.
Maar ja wat dan. Het ligt compleet in puin, overal liggen mijnen en niet ontplofte bommen, onveilige situaties door het hele tunnelstelsel wat er ligt. Alleen het puinruimen gaat al jaren duren.
Hamas die aangeeft gewoon door te blijven gaan.
Dus iedere muur die de internationale gemeenschap financiert en bouwt wordt als reactie daarop weer plat gebombardeerd dan. Ik vind het zeer absurd en verontrustend dat het grootste deel van de wereld vind dat ze daar gewoon tussen de puinhopen moeten blijven zitten. Onder de terreur van Hamas.
Ja knettergek die Trump hoe haalt hij het in zijn hoofd dat hij de Gazanen uit die hel wil halen. Echt knettergek dat hij de volgende generatie Palestijnse kinderen een beter leven gunt.
Nee gelukkig is de rest van de wereld daar tegen. Kijk eens hoe fout Trump en Bibi zijn, en iedereen die dat plan steunt.
En kijk eens hoe goed de rest van de wereld is. Die keihard tegen dat plan zijn.
Dat doen wij allemaal voor de Palestijnse burgers ja, ja, blablablabla.
Als je het zelf maar gelooft hè.
Want met zulke vrienden/medestanders heb je als Palestijn ook geen vijanden meer nodig terwijl je in de puinhopen zit in Gaza.
Daglichtlamp
06-02-2025 om 18:36
Als Israël nu onder druk van Trump vrijwillig vertrek uit Gaza toestaat vind ik dat stukje winst. Gedwongen landverhuizing kan niet, kan nooit. (Natuurrampen uitgezonderd wellicht).
ExcellentBadger46
06-02-2025 om 18:44
MakePeaceNotWar schreef op 06-02-2025 om 18:16:
[..]
Maar ja wat dan. Het ligt compleet in puin, overal liggen mijnen en niet ontplofte bommen, onveilige situaties door het hele tunnelstelsel wat er ligt. Alleen het puinruimen gaat al jaren duren.
Dus iedere muur die de internationale gemeenschap financiert en bouwt wordt als reactie daarop weer plat gebombardeerd dan. Ik vind het zeer absurd en verontrustend dat het grootste deel van de wereld vind dat ze daar gewoon tussen de puinhopen moeten blijven zitten. Onder de terreur van Hamas.
Ja knettergek die Trump hoe haalt hij het in zijn hoofd dat hij de Gazanen uit die hel wil halen. Echt knettergek dat hij de volgende generatie Palestijnse kinderen een beter leven gunt.
Nee gelukkig is de rest van de wereld daar tegen. Kijk eens hoe fout Trump en Bibi zijn, en iedereen die dat plan steunt.
En kijk eens hoe goed de rest van de wereld is. Die keihard tegen dat plan zijn.
Want met zulke vrienden/medestanders heb je als Palestijn ook geen vijanden meer nodig terwijl je in de puinhopen zit in Gaza.
Ja zo kan ik het ook. Eerst zelf alles platbombarderen, genocide plegen en stug blijven volhouden dat je zooo humanitair bezig bent met het moreelste leger van de wereld en dan als je goed uitkomt toch ineens concluderen dat het daar een onleefbare hel is geworden. Begaan als je bent met de Palestijnen die je net meer dan een jaar hebt uitgemoord, kan dat natuurlijk niet. Nee dan is het toch beter om ze onder militaire dwang ze naar Somalië te sturen, want dat is zo'n fantastische, veilige plek! Waar bovendien nog helemaal niemand woont, dus je kan het zo weggeven.
En Gaza? Toch zonde om het helemaal leeg te laten, dus als die Palestijnen voor hun eigen bestwil dan eenmaal etnisch gezuiverd zijn kan je er net zo goed een mooi resort van maken voor jezelf.
Zilver_gray
06-02-2025 om 18:49
MakePeaceNotWar schreef op 06-02-2025 om 18:16:
[..]
Denk je echt dat Trump en Netanyahu het beste voor hebben met de Palestijnen?
Dit gaat alleen om geld en macht. De Palestijnse kinderen interesseren ze geen ene moer.
Zilver_gray
06-02-2025 om 18:50
Eleanor schreef op 06-02-2025 om 18:44:
[..]
Ja zo kan ik het ook. Eerst zelf alles platbombarderen, genocide plegen en stug blijven volhouden dat je zooo humanitair bezig bent met het moreelste leger van de wereld en dan als je goed uitkomt toch ineens concluderen dat het daar een onleefbare hel is geworden. Begaan als je bent met de Palestijnen die je net meer dan een jaar hebt uitgemoord, kan dat natuurlijk niet. Nee dan is het toch beter om ze onder militaire dwang ze naar Somalië te sturen, want dat is zo'n fantastische, veilige plek! Waar bovendien nog helemaal niemand woont, dus je kan het zo weggeven.
En Gaza? Toch zonde om het helemaal leeg te laten, dus als die Palestijnen voor hun eigen bestwil dan eenmaal etnisch gezuiverd zijn kan je er net zo goed een mooi resort van maken voor jezelf.
Nou dit inderdaad!
Miraval
06-02-2025 om 18:51
Zilver_gray schreef op 06-02-2025 om 18:49:
[..]
Denk je echt dat Trump en Netanyahu het beste voor hebben met de Palestijnen?
Dit gaat alleen om geld en macht. De Palestijnse kinderen interesseren ze geen ene moer.
Precies.
Die zien alleen een mogelijkheid voor eigen gewin en de Palestijnse bevolking interesseert ze geen zier.
Wat er met Gaza moet gebeuren is aan de Palestijnen zelf. Dat we daar als internationale gemeenschap bij helpen lijkt mij iets heel goed en eigenlijk ook wel noodzakelijk. Maar laat de invulling aub gewoon bij de mensen van wie het land is, en niet in handen van Trump en/of Netanyahu.
Muurbloem1985
06-02-2025 om 19:14
Eleanor schreef op 06-02-2025 om 18:44:
[..]
7 Oktober dat is pas genocide, als je zelf zoiets veroorzaakt en steunt moet je niet janken als je klappen krijgt en bovendien dat gelul met `etnische zuiveren` geldt dat ook voor syriers die naar Europa zijn gevlucht voor oorlog, of alleen voor Palestijnen?
absor
06-02-2025 om 19:26
ik lees hier twee meningen die volgens mij beiden nergens op slaan. Trumps plan is bizar te noemen. Maar ‘de invulling laten aan de mensen van wie het land is’. Dat betekent kneiterhard hamas die doorgaat met terroriseren. Er lijkt totaal geen vrije palestijn te bestaan
Miraval
06-02-2025 om 19:35
Muurbloem1985 schreef op 06-02-2025 om 19:14:
[..]
7 Oktober dat is pas genocide, als je zelf zoiets veroorzaakt en steunt moet je niet janken als je klappen krijgt en bovendien dat gelul met `etnische zuiveren` geldt dat ook voor syriers die naar Europa zijn gevlucht voor oorlog, of alleen voor Palestijnen?
Je kunt natuurlijk niet stellen dat 7 oktober genocide was, en wat daarna in Gaza is gebeurd niet. Het is dan allebei wel of allebei niet. En niet het een wel omdat dat beter bij je mening past. Of het wel/geen genocide was uiteindelijk zal het gerechtshof ooit bepalen of de geschiedenis leren.
En ja, wat Syrië betreft is daar wat mij betreft wel sprake geweest van etnische zuiveringen. En wanneer de Palestijnen hun land moeten verlaten uit angst voor hun leven (wat bij Syriers het geval is geweest) dan is dat net zo goed etnische zuivering.
En ik ben absoluut niet blind voor de omstandigheden waarin Israël heeft moeten handelen, beschermen en verdedigen de afgelopen decennia, en ik zie heus wel dat de Palestijnse bevolking door bijvoorbeeld te stemmen op Hamas daar zelf zeker wel debet aan is, maar het is voor mij veel te simpel om allen 7 oktober aan te merken als begin van deze oorlog, en om alleen het goede te zien van Israël en het kwade van de Palestijnen.
Ik wil gewoon niet zo zwart/wit partij trekken. Want uiteindelijk zijn de echte slachtoffers de burgerbevolking. Over de ruggen van Hamas en de regering Netanyahu.
Muurbloem1985
06-02-2025 om 19:41
Miraval schreef op 06-02-2025 om 19:35:
[..]
Je kunt natuurlijk niet stellen dat 7 oktober genocide was, en wat daarna in Gaza is gebeurd niet. Het is dan allebei wel of allebei niet. En niet het een wel omdat dat beter bij je mening past. Of het wel/geen genocide was uiteindelijk zal het gerechtshof ooit bepalen of de geschiedenis leren.
En ja, wat Syrië betreft is daar wat mij betreft wel sprake geweest van etnische zuiveringen. En wanneer de Palestijnen hun land moeten verlaten uit angst voor hun leven (wat bij Syriers het geval is geweest) dan is dat net zo goed etnische zuivering.
En ik ben absoluut niet blind voor de omstandigheden waarin Israël heeft moeten handelen, beschermen en verdedigen de afgelopen decennia, en ik zie heus wel dat de Palestijnse bevolking door bijvoorbeeld te stemmen op Hamas daar zelf zeker wel debet aan is, maar het is voor mij veel te simpel om allen 7 oktober aan te merken als begin van deze oorlog, en om alleen het goede te zien van Israël en het kwade van de Palestijnen.
Ik wil gewoon niet zo zwart/wit partij trekken. Want uiteindelijk zijn de echte slachtoffers de burgerbevolking. Over de ruggen van Hamas en de regering Netanyahu.
Genocide is het uitmoorden van zoveel mogelijk mensen, dat is precies wat Hamas heeft gedaan op 7 Oktober, en je kunt wel zeggen dat 7 Oktober niet het begin was maar zonder 7 Oktober was gaza nu geen grote ravage, ze hebben met steun aan hamas dit over zichzelf afgeroepen. En er moet iets in Gaza gebeuren, dit kan geen terroristen hol blijven anders blijft het maar doorgaan.
Miraval
06-02-2025 om 19:46
absor schreef op 06-02-2025 om 19:26:
ik lees hier twee meningen die volgens mij beiden nergens op slaan. Trumps plan is bizar te noemen. Maar ‘de invulling laten aan de mensen van wie het land is’. Dat betekent kneiterhard hamas die doorgaat met terroriseren. Er lijkt totaal geen vrije palestijn te bestaan
Nee dan lees je mij echt verkeerd, want ik heb al eerder aangegeven dat ik vind dat de leiders van Hamas berecht moeten worden volgens het Internationaal Recht. Liefst zie ik heel Hamas uitgeroeid, samen met Islamitische Jihad, ISIS, Al Qaida, Houthi's, Taliban, Hezbollah, Al-Shabaab, Boko Haram, nou ja noem ze maar op.
Alle terroristische organisaties verdienen wat mij betreft geen plaats in geen enkele samenleving ter wereld en zouden ook door de rest van de wereld geboycot dan wel aangevochten moeten worden.
Een terroristische organisatie zoals Hamas dus is, mag nooit meer leider worden van een volk.
Maar, en dit is meer algemeen dan alleen betrekking hebbende op de Palestijnen, wanneer er verkiezingen zijn in een soeverein land, en de meeste stemmen gaan uit naar een, in westerse ogen, terroristische organisatie, dan kan de rest van de wereld daar weinig anders aan doen dan economische sancties en inreisverboden opleggen.
Kijk eens naar wat er al die tijd in Soedan gebeurd. Hoor je nauwelijks iets over en de aantallen slachtoffers zijn een factor 10 van wat er in het MO gebeurd. De wereld is stil en kijkt toe hoe daar een hele volkerenmoord plaatsvindt, samen met vluchtelingen en hongersnood.
Maar omdat wij (het Westen) meer gevoelens hebben bij Israël, leven we daar veel meer mee mee. We kunnen ons beter inleven in het lot van de Joodse bevolking aldaar dan met al die andere landen waar minderheden bedreigd en vermoord worden. En ik denk, maar dat is mijn mening, dat we door die Westerse bril, misschien wel een blinde vlek hebben voor de acties van Israël. Dat we die "beter kunnen begrijpen" dan de leefomstandigheden van de Palestijnen bijvoorbeeld. En dat zie je eigenlijk ook wel terug in bijvoorbeeld de Moslim gemeenschap die weer met een andere bril kijken naar deze hele oorlog en de schuld volledig bij Israël leggen, en de Zionisten en de Amerikanen.
Ik denk dat we echt die bril af moeten zetten en objectief naar deze oorlog moeten kijken. Niet allen het Westen maar ook de moslim gemeenschap (even veralgemeniseerd natuurlijk). Het is niet verkeerd om gewezen te worden op je blinde vlekken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.