Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Grote ophef na de uitspraken van Trump op de persconferentie. Hij zegt als de VS de verantwoordelijkheid voor de Gazastrook te willen overnemen en wil dat de mensen die er nu wonen naar buurlanden verhuizen om daar een nieuw leven op te bouwen.

Het klinkt bizar. Maar toch denk ik dat het voor alle partijen weleens de best voorgestelde oplossing tot nu toe is. De Palestijnen hebben zelf keer op keer een tweestaten oplossing afgewezen, ze blijven uit op de vernietiging van Israël, Hamas zal de macht niet willen afstaan en zal Palestijnen die tegen hen zijn blijven martelen en vermoorden. Gaza werd omschreven als een "open air prison" en ligt nu in puin. Wie weet hoeveel boobytraps er nog liggen. En zijn de gebouwen die er nog wel staan wel veilig door al de tunnels die eronder zijn gegraven en de explosies in de buurt? De wederopbouw zal jarenlang duren en zolang Hamas aan de macht blijft en ze Israël blijven aanvallen of bedreigen zal het denk ik niet eens zo ver komen. De ontmanteling van Hamas is onderdeel van een volgende fase van het staakt-het-vuren, als ik de beelden van nu zie, gaan die zichzelf echt niet ontmantelen. 

Ik snap de weerstand van de buurlanden goed, ze hebben slechte ervaringen met Palestijnen. Ik zie de oplossing van Trump ook nog niet direct gebeuren, maar ik denk wel dat hiermee een ander tijdperk aanbreekt. Trump gaat als een olifant door de porseleinkast, benoemt dingen zoals hij ze ziet, en daagt de wereld uit met een beter werkbare oplossing te komen, anders "neemt de VS Gaza over". 

Ik ben heel benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren...

De komende tijd? Trump heeft een bom in het hoenderhok gegooid. Netanyahu stond ernaast dus het is nu niet meer alleen een plan van Trump. Het zou maar zo kunnen dat de wapenstilstand nu voorbij is.

Trump begint vooral over het gebied Gaza waar een prachtig Riviéra achtig pretpark stad gebouwd kan worden onder voorlopige bezetting van Amerika.

Probleem 1 is dat het deportatie is en volgens internationaal recht illegaal tenzij ze ermee akkoord gaan uiteraard.
Probleem 2 is dat hij geen oplossing heeft voor de Gazanen zelf. De buurlanden hebben eerder aangegeven ze niet op te willen nemen.

Malibu2 schreef op 05-02-2025 om 08:17:

Grote ophef na de uitspraken van Trump op de persconferentie. Hij zegt als de VS de verantwoordelijkheid voor de Gazastrook te willen overnemen en wil dat de mensen die er nu wonen naar buurlanden verhuizen om daar een nieuw leven op te bouwen.

Het klinkt bizar. Ik zie de oplossing van Trump ook nog niet direct gebeuren, maar ik denk wel dat hiermee een ander tijdperk aanbreekt. Trump gaat als een olifant door de porseleinkast, benoemt dingen zoals hij ze ziet, en daagt de wereld uit met een beter werkbare oplossing te komen, anders "neemt de VS Gaza over".

Ik ben heel benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren...

Dat wel ja

Trump heeft in 1 ding gelijk, en dat is dat de Gazanen nu geen alternatief hebben. Ik zou beslist geen gedwongen verplaatsing willen, maar als Gazanen echt zouden kunnen kiezen, hoeveel zouden er dan achterblijven in de Gazastrook? Zeker als ze samen met familie en vrienden op een andere plek een leven in  vrede kunnen opbouwen? Zolang Hamas in Gaza is, zal daar geen vrede mogelijk zijn.

Ik vind het ook raar dat hij zegt dat de Gazanen er niet meer kunnen wonen omdat het in puin ligt. Maar hij kan er wel een luxe resort gaan bouwen? Dan kun je toch ook huizen opnieuw bouwen?

Daglichtlamp schreef op 05-02-2025 om 09:47:

Trump heeft in 1 ding gelijk, en dat is dat de Gazanen nu geen alternatief hebben. Ik zou beslist geen gedwongen verplaatsing willen, maar als Gazanen echt zouden kunnen kiezen, hoeveel zouden er dan achterblijven in de Gazastrook? Zeker als ze samen met familie en vrienden op een andere plek een leven in vrede kunnen opbouwen? Zolang Hamas in Gaza is, zal daar geen vrede mogelijk zijn.

Precies. 

Schemerlampje schreef op 05-02-2025 om 09:51:

Ik vind het ook raar dat hij zegt dat de Gazanen er niet meer kunnen wonen omdat het in puin ligt. Maar hij kan er wel een luxe resort gaan bouwen? Dan kun je toch ook huizen opnieuw bouwen?

Heropbouw is een meerjarenplan en dat hoeft geen probleem te zijn voor de plannen van Trump. 

Voor de Palestijnen ligt dat anders. Wil je hen al die tijd daar in tenten laten wonen met Hamas aan het roer? Dan vrees ik dat een heropbouw niet eens mogelijk is, gezien de doelstelling van Hamas. Dat is toch geen leven voor die mensen.. 

hij heeft gelijk het is nu een terroristen hol en kan niet langer zo doorgaan, laat de moslim "broeders" ook eens helpen.

Schemerlampje schreef op 05-02-2025 om 09:51:

Sssst.

Een voordeel van wederopbouw ver van Israël is dat verdediging dan geen probleem meer kan zijn? 100% effectieve iron dome?

Beterhier schreef op 05-02-2025 om 10:19:

Een voordeel van wederopbouw ver van Israël is dat verdediging dan geen probleem meer kan zijn? 100% effectieve iron dome?

Maar het is toch te gek voor woorden dat er überhaupt een Iron Dome systeem nodig is? 

Dat er überhaupt raketten op Israël worden afgevuurd?

Malibu2 schreef op 05-02-2025 om 10:25:

[..]

Maar het is toch te gek voor woorden dat er überhaupt een Iron Dome systeem nodig is?

Dat er überhaupt raketten op Israël worden afgevuurd?

Natuurlijk is dat fout. Maar de oorzaak van het conflict zijn inmiddels boeken over te schrijven. Het gaat er nu om vanuit het gegeven Gaza in puin een werkende oplossing te vinden. Daarin snap ik Trump ook wel maar hij vergeet ook voor het gemak dat Amerika het platgooien heeft gefaciliteerd.

Hier een clip van de persconferentie. Trump heeft wel gelijk als hij zegt: "If you go back it's gonna end up the same way it has for 100 years." 

https://x.com/POTUS/status/1886942370958119161?t=n5cfTr12WVCcIRcbcVYSew&s=19

Beterhier schreef op 05-02-2025 om 10:39:

[..]

Natuurlijk is dat fout. Maar de oorzaak van het conflict zijn inmiddels boeken over te schrijven. Het gaat er nu om vanuit het gegeven Gaza in puin een werkende oplossing te vinden. Daarin snap ik Trump ook wel maar hij vergeet ook voor het gemak dat Amerika het platgooien heeft gefaciliteerd.

Ik ben het met je eens dat er nu gekeken moet worden naar een werkende oplossing voor Gaza. 

Ik hoop dat er nu vanuit het Midden-Oosten zelf oplossingen aangedragen gaan worden die beter zijn dan Trump's plan. 

Malibu2 schreef op 05-02-2025 om 10:41:

Hier een clip van de persconferentie. Trump heeft wel gelijk als hij zegt: "If you go back it's gonna end up the same way it has for 100 years."

https://x.com/POTUS/status/1886942370958119161?t=n5cfTr12WVCcIRcbcVYSew&s=19

De vraag is wat hij bedoelt met "teruggaan" naar hoe het was. Hij kan ook voorstellen dat Amerika het bestuur overneemt en helpt opbouwen met de Gazanen erin. Daar kleeft weinig bezwaar aan (vanuit hen gezien) maar dat stelt hij niet voor.

Gazanen mogen niet terug omdat ze dan weer buren worden met aanval risico's?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.