Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Ik kan mij genoeg voorstellen bij de haat maar volgens mij is die er aan beide zijden. Inmiddels is mijn geloof in vrede in die regio terug naar niet bestaand. Als een stad als Amsterdam voor het oog van de wereld tot een puinhoop zou worden gebombardeerd, 50000 doden en de rest ontheemd zouden raken, is de wereld te klein. Nu niet, het werd toegelaten. En Blinken heeft al gezegd dat het doel Hamas te vernietigen niet is gelukt. Daarvoor had er een atoombom opgegooid moeten worden, dan hadden de Palestijnen misschien minder geleden. Gekheid maar de logische gedachte laat me niet los.

Maar het gaat helemaal niet om wat er de laatste 2 jaar is gebeurd. Ik hoorde vorig jaar over het overlijden van Dries van Agt samen met zijn vrouw, 4 maanden na 7 oktober.

Hij was helemaal niet mijn type toen hij politiek actief was binnen het CDA. Maar hij was van mening veranderd en absoluut niet zomaar. In 1999 is hij met zijn vrouw op pelgrimstocht naar Israël gegaan. Ik heb postuum groot respect voor zijn inzicht en inzet voor internationaal recht en mensenrechten. In deze link staat glashelder beschreven waarover het gaat.

https://rightsforum.org/memoriam/dries-van-agt/

Poezenmeisje schreef op 21-01-2025 om 20:02:

https://maaikevancharante.nl/2025/01/20/het-westen-zou-de-haat-in-gaza-onder-ogen-moeten-zien/

...
In Gaza werd het nieuws van de deal met gejuich ontvangen. Het NOS journaal toonde een man die een groep jongens voorging met de roep: “We willen naar huis. Niks anders.” Wat het NOS journaal niet liet zien, was wat diezelfde man en die jongens ook riepen: “Khaybar, Khaybar, ya yahud! Jaish Muhammad soufa yaʿoud!” wat betekent: “Joden, herinner je Khaybar, waar Mohammed de Joden afslachtte. Het leger van Mohammed zal terugkeren!”
...

Israëli’s zijn nog niet vergeten hoe hun geliefden dood of levend door de straten van Gaza geparadeerd werden waar uitzinnige meutes zich op hen uitleefden. Israëlische vredesactivisten waren ontgoocheld door dit gedrag. Anderen die al geen hoop meer hadden, zagen cynisch toe en steunen nu soms de Nachala-beweging die weer Joodse nederzettingen wil in Gaza.

Maar veel westerlingen hebben geen oog voor deze zaken. Zij versimpelen dit conflict tot een strijd tussen onderdrukkers en onderdrukten. De selectieve verslaggeving van media zoals de NOS is daar onderdeel van. Slachtoffers willen alleen maar naar huis. Die roepen niet op tot moord en doodslag. Dus als burgers van Gaza dat wel doen, en daarmee het gewenste beeld verstoren, poetst de NOS dat weg.

...

Wat ook niet gemeld wordt is dat de onschuldige Israëlische gijzelaars geruild worden voor oorlogsmisdadigers en terroristen. Want dat is wat het zijn die zogenaamde "politieke gevangenen" die Israël moet vrijlaten nu. Ook zijn het er een stuk meer dan wat er aan Israëlische gijzelaars terugkomt. Inderdaad selectieve nieuwsgeving.

absor

absor

22-01-2025 om 17:03 Topicstarter

Ik kreeg vandaag op straat een telegraaf en heb die krant nooit gelezen maar was positief verrast over hun onafhankelijke berichtgeving over de israel oorlog met oog voor beiden zijden. Israel en de palestijnen

absor schreef op 22-01-2025 om 17:03:

Ik kreeg vandaag op straat een telegraaf en heb die krant nooit gelezen maar was positief verrast over hun onafhankelijke berichtgeving over de israel oorlog met oog voor beiden zijden. Israel en de palestijnen

Herkenbaar. Ik vind hun berichtgeving hierin ook erg goed. 

Ik heb begrepen dat de Telegraaf en GeenStijl de meest accurate berichtgeving hebben.

Poezenmeisje schreef op 22-01-2025 om 18:09:

Ik heb begrepen dat de Telegraaf en GeenStijl de meest accurate berichtgeving hebben.

Ik weet dat GeenStijl toen één van de eersten was die in de gaten had dat de berichtgeving over die aanval op het al-Ahli hospital niet klopte. 

Israël werd ervan beschuldigd, maar het bleek een mislukte raketlancering van de Palestijnen zelf te zijn geweest. 

Poezenmeisje schreef op 22-01-2025 om 18:09:

Meest genante was dat op de dramatische zaterdag 7 oktober,al vanaf s'ochtends vroeg zowel op GeenStijl als Twitter/X  er berichten binnenkwamen over de aanval.En dat het geen incident of zo was.Maar een serieuze,grote en geplande moordaanslag/aanval op Israel. GeenStijl berichtte daar vanaf dat moment/hele ochtend continu over met beelden en updates.Omdat ik het bijna ongelooflijk vond zo'n massaslachting,ging ik ook op zoek naar informatie bij de officiele nieuwszenders NPO en RTL. Maar helemaal niets te vinden. Daar kwamen de eerste berichten pas rond het middaguur.Toen de massamoord/verkrachting al uren aan de gang was. En Hamas al bijna met gijzelaars alweer onderweg terug naar Gaza was. Ws waren ze bij NPO etc toen pas wakker,het was tenslotte weekend😴 . En idd,excact veel van die berichten/beelden van GeenStijl,verschenen  (veel ) later ook op de officiele kanalen.

Nighttripper schreef op 23-01-2025 om 11:18:

[..]

Meest genante was dat op de dramatische zaterdag 7 oktober,al vanaf s'ochtends vroeg zowel op GeenStijl als Twitter/X er berichten binnenkwamen over de aanval.En dat het geen incident of zo was.Maar een serieuze,grote en geplande moordaanslag/aanval op Israel. GeenStijl berichtte daar vanaf dat moment/hele ochtend continu over met beelden en updates.Omdat ik het bijna ongelooflijk vond zo'n massaslachting,ging ik ook op zoek naar informatie bij de officiele nieuwszenders NPO en RTL. Maar helemaal niets te vinden. Daar kwamen de eerste berichten pas rond het middaguur.Toen de massamoord/verkrachting al uren aan de gang was. En Hamas al bijna met gijzelaars alweer onderweg terug naar Gaza was. Ws waren ze bij NPO etc toen pas wakker,het was tenslotte weekend😴 . En idd,excact veel van die berichten/beelden van GeenStijl,verschenen (veel ) later ook op de officiele kanalen.

Als je pretendeert een kwaliteitsnieuwskanaal te zijn die eerst haar nieuws checkt bij betrouwbare bronnen en dan pas online komt, had ik het heel raar gevonden als de NPO en RTL lukraak en zonder enige verificatie beelden van bijvoorbeeld X meteen de wereld hadden ingeslingerd. 

Als ze dat wel doen en achteraf blijkt het niet waar te zijn, is het ook weer niet goed. Uiterste zorgvuldigheid is bij zulk precair en afschuwelijk nieuws geboden. 

Die verificatie duurde dan wel erg lang. Als je pretendeert een kwaliteitsnieuwskanaal te zijn is het wel handig om een beetje op tijd je nieuws te brengen. Anders is het oud nieuws.
Ik denk dat de NPO erg heeft geprobeerd te wikken en te wegen hoe ze dit vreselijke nieuws zo zouden kunnen brengen dat het niet zo erg zou lijken als het daadwerkelijk was.

https://x.com/Robiiin_Hoodx/status/1882102927147589862?t=L8kBG2RilTuaJSlj_rs69g&s=19

Eénmiljoen dollar voor de Israëlische ambulancedienst.

Er zijn dagen dat ik ze niet in de buuts heb zitten.

Koko67 schreef op 23-01-2025 om 13:11:

Die verificatie duurde dan wel erg lang. Als je pretendeert een kwaliteitsnieuwskanaal te zijn is het wel handig om een beetje op tijd je nieuws te brengen. Anders is het oud nieuws.
Ik denk dat de NPO erg heeft geprobeerd te wikken en te wegen hoe ze dit vreselijke nieuws zo zouden kunnen brengen dat het niet zo erg zou lijken als het daadwerkelijk was.

Dat hadden ze beter kunnen doen bij dat nieuwsbericht over die raketaanval op dat ziekenhuis. Maar nee, dat ging binnen 10 minuten de ether in.

Thora schreef op 23-01-2025 om 15:12:

[..]

Dat hadden ze beter kunnen doen bij dat nieuwsbericht over die raketaanval op dat ziekenhuis. Maar nee, dat ging binnen 10 minuten de ether in.

Ik had niet anders verwacht. 

Koko67 schreef op 23-01-2025 om 13:11:

Wat een ontzettende aanname, als er nu iets overduidelijk was, was het wel dat het één grote verschrikking was. 

Beter wat ouder nieuws dan ongeverefieerd, daar hebben we al andere kanalen genoeg voor.

Thora schreef op 23-01-2025 om 15:12:

[..]

https://nos.nl/artikel/2494485-dit-is-wat-we-nu-weten-over-het-bloedbad-bij-het-ziekenhuis-in-gaza

Nergens lees ik hier een ongefundeerde beschuldiging vanuit de NOS over de vernoedelijke dader.

Ik heb al eerder dit filmpje gepost, maar hier is perfect uitgelegd hoe de NOS Israël keer op keer in een kwaad daglicht stelt, Israël is altijd de boosdoener en de Palestijnen zijn het zielige slachtoffer, het is een typisch linkse gedachtekronkel:

Feitencheck van NOS-video over Israël

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.