Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
16-12-2024 om 17:10
Zilver_gray schreef op 16-12-2024 om 16:58:
[..]
Alles is de schuld van Hamas…
https://www.trouw.nl/voorpagina/israel-vernielt-gaza-haven~b0322c89/?referrer=https://www.google.com/
En waarom denk je dat Israël die haven vernietigd?
Muurbloem1985
16-12-2024 om 17:12
Zilver_gray schreef op 16-12-2024 om 16:58:
[..]
Alles is de schuld van Hamas…
https://www.trouw.nl/voorpagina/israel-vernielt-gaza-haven~b0322c89/?referrer=https://www.google.com/
Alles is de schuld van Israël...
Zilver_gray
16-12-2024 om 17:15
https://israelpalestina.nl/economische-ontwikkeling/
Dit kwam ik een tijdje geleden tegen, een samenvatting van de invloed van Israël op de Palestijnse economie en hun ontwikkelingsmogelijkheden, of beter gezegd, waarom ze zich niet behoorlijk hebben kunnen ontwikkelen.
Dit was al jaren voor Hamas zo en ook op de Westelijke Jordaanoever, waar Hamas niet is.
Poezenmeisje
16-12-2024 om 17:19
Dode burgers in Gaza? Waarom sneuvelt er geen enkele militair in Gaza? Omdat er geen 'leger' is. Alle terroristen zien eruit als burgers.
Met die pieper-actie in Libanon werd duidelijk hoeveel burgers niet 'alleen maar burger' zijn.
Zilver_gray
16-12-2024 om 17:33
Muurbloem1985 schreef op 16-12-2024 om 17:10:
[..]
En waarom denk je dat Israël die haven vernietigd?
Zou me niet verbazen dat het is om dezelfde reden als dat ze al bijna 20 jaar de Gazastrook afknijpen.
Muurbloem1985
16-12-2024 om 17:35
Zilver_gray schreef op 16-12-2024 om 17:33:
[..]
Zou me niet verbazen dat het is om dezelfde reden als dat ze al bijna 20 jaar de Gazastrook afknijpen.
Ja gek he met zo een corrupte leiding als Hamas aan hoofd dat Israël het wilt controleren, Hamas heeft alles aan luxe uitgegeven en niet aan de bevolking met de miljarden die ze krijgen, maar dat ben je zeker even vergeten.
Zilver_gray
16-12-2024 om 20:54
Muurbloem1985 schreef op 16-12-2024 om 17:35:
[..]
Ja gek he met zo een corrupte leiding als Hamas aan hoofd dat Israël het wilt controleren, Hamas heeft alles aan luxe uitgegeven en niet aan de bevolking met de miljarden die ze krijgen, maar dat ben je zeker even vergeten.
Over corruptie gesproken; Netanyahu heeft het er ook maar druk mee
https://edition.cnn.com/2024/12/10/world/video/netanyahu-corruption-trial-ldn-digvid
Muurbloem1985
16-12-2024 om 21:07
Zilver_gray schreef op 16-12-2024 om 20:54:
[..]
Over corruptie gesproken; Netanyahu heeft het er ook maar druk mee
https://edition.cnn.com/2024/12/10/world/video/netanyahu-corruption-trial-ldn-digvid
Dat weet ik ook wel, ik heb ook nergens beweerd dat Netanyahu heilig is of wel? Ik zeg alleen dat de palestijnen verantwoordelijk zijn voor hun eigen situatie, namelijk het feit dat ze miljarden subsidies hebben gekregen, dit is allemaal doorgesluisd naar Hamas, die hebben het geld gestoken in dure paleizen en wapens ect. Heel veel palestijnen hebben voor de Hamas regering gekozen en daar betalen ze nu de prijs voor terwijl ze een heel veel kansen hebben gehad om een vruchtbaar land te bouwen.
Zilver_gray
16-12-2024 om 21:32
Over het financieren van Hamas heeft The times of Israël ook een interessant artikel geschreven, is al eerder in dit topic geplaatst dacht ik.
https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/
Zilver_gray
24-12-2024 om 10:39
Israëlische soldaten doen boekje open: 'We schieten ongewapende burgers dood'
Israëlische soldaten verklaren tegenover de Israëlische krant Haaretz dat legereenheden Palestijnse burgers zonder waarschuwing doodschieten, als zij een door Israël bezette landstrook naderen. "Iedereen die de grens overschrijdt is een terrorist. Geen uitzonderingen."
"Het is een competitie tussen eenheden geworden. Als de 99ste divisie 150 mensen doodt, mikt de volgende eenheid op 200."
Menselijk schild
De getuigenissen van soldaten in de krant sluiten aan bij eerdere schendingen van het oorlogsrecht door Israël in Gaza. De voorbeelden zijn legio, waaronder het opzettelijk vernietigen van water- en sanitaire voorzieningen van de Palestijnen in Gaza. Of het gericht aanvallen van de gezondheidszorg, en het martelen en misbruiken van gevangenen.
Ook meldde Haaretz eerder op basis van gesprekken met Israëlische soldaten dat Palestijnse gevangenen als menselijk schild zijn gebruikt.
Verschrikkelijk om te lezen, geen verassing helaas. Er worden al vanaf het begin oorlogsmisdaden gepleegd door het Israëlische leger, goed dat dit nu steeds meer naar buiten komt. Je kunt je ogen er niet meer voor sluiten. We kunnen niet meer zeggen dat we het niet wisten, deze informatie komt van het Israëlische leger zelf, zal men het nu wel voor waar willen aannemen?
Moxxie
24-12-2024 om 11:53
Muurbloem1985 schreef op 16-12-2024 om 21:07:
[..]
Dat weet ik ook wel, ik heb ook nergens beweerd dat Netanyahu heilig is of wel? Ik zeg alleen dat de palestijnen verantwoordelijk zijn voor hun eigen situatie, namelijk het feit dat ze miljarden subsidies hebben gekregen, dit is allemaal doorgesluisd naar Hamas, die hebben het geld gestoken in dure paleizen en wapens ect. Heel veel palestijnen hebben voor de Hamas regering gekozen en daar betalen ze nu de prijs voor terwijl ze een heel veel kansen hebben gehad om een vruchtbaar land te bouwen.
Beetje een late reactie maar ik lees dit nu pas. Ik vind het echt schandalig hoe jij de hele bevolking van Gaza wegzet als aanhangers van terrorisme. In al je posts sijpelt dat lekker-net-goed toontje door.
Onbegrijpelijk dat dit al maanden getolereerd wordt hier.
Malibu2
25-12-2024 om 07:03
Moxxie schreef op 24-12-2024 om 11:53:
[..]
Beetje een late reactie maar ik lees dit nu pas. Ik vind het echt schandalig hoe jij de hele bevolking van Gaza wegzet als aanhangers van terrorisme. In al je posts sijpelt dat lekker-net-goed toontje door.
Onbegrijpelijk dat dit al maanden getolereerd wordt hier.
Een behoorlijk groot deel staat helaas achter de terroristische aanval van 7 oktober. Er zijn diverse polls uitgevoerd in de loop van de tijd. In december 2023 was 57% het eens met de stelling dat het besluit van Hamas om Israël aan te vallen op 7 oktober "correct" was. In maart 2024 nam dit toe tot 71%. Pas in september 2024 vond een minderheid van 39% het nog "correct".
Hoe kijk jij hier tegenaan?
Malibu2
25-12-2024 om 07:24
Intussen doet de Palestijnse missie bij de VN er alles aan om nog meer onrust te stoken door op kerstavond een afbeelding te posten van Jozef, Maria en kind Jezus met de tekst "Palestinian family".
Natuurlijk weer een leugen. Jezus was een Jood en zal altijd een Jood blijven. De Romeinen hernoemden het gebied pas Palaestina na de Bar Kochba opstand, rond 135 na Christus.
Ze zijn goed in liegen en niet goed in rekenen, maar beide wist ik al.
(Als Joden blijkbaar Palestijnen waren, zou het echter ook betekenen dat "Palestijnen" Jezus hebben vermoord. Dan hebben mensen eeuwenlang ten onrechte Joden hier op aangekeken. Ze hadden dan de Palestijnen de schuld moeten geven
)
https://x.com/Palestine_UN/status/1871646150002176065?t=Kere-5hsDebYQUfrG4Q2kQ&s=19
Moxxie
25-12-2024 om 11:26
Malibu2 schreef op 25-12-2024 om 07:03:
[..]
Een behoorlijk groot deel staat helaas achter de terroristische aanval van 7 oktober. Er zijn diverse polls uitgevoerd in de loop van de tijd. In december 2023 was 57% het eens met de stelling dat het besluit van Hamas om Israël aan te vallen op 7 oktober "correct" was. In maart 2024 nam dit toe tot 71%. Pas in september 2024 vond een minderheid van 39% het nog "correct".
Hoe kijk jij hier tegenaan?
Hoe betrouwbaar dit onderzoek is weet ik niet, maar laten we er voor mijn antwoord vanuit gaan dat het min of meer klopt. Dan zijn deze cijfers behoorlijk shockerend, en vraag je je af hoe dat kan.
En daar loop ik vast, want als ik probeer me voor te stellen hoe ik naar de wereld zou kijken als ik in Gaza geboren was, dan kan ik me daar geen enkele voorstelling van maken. Er zijn zoveel factoren die jou vormen tot wie je bent, dat je er geen zinnig woord over kan zeggen. Maar dat mijn wereldbeeld dan mijlenver af zou staan van mijn huidige wereldbeeld is zeker.
Het is heel makkelijk en veilig om achter je schermpje van jezelf te denken dat jij bij die 43% zou horen die de aanvallen meteen veroordeelden. Ik durf er best voor uit te komen dat ik dat helemaal niet zo zeker weet van mezelf. Ik weet het gewoon niet en kán het ook niet weten.
Maar mijn wiegje heeft in het veilige, kneuterige Nederland gestaan, waar we klagen over het rotweer, de dure boodschappen en teveel auto's in de stad. Hoe ver de situatie in Gaza ook van me afstaat, het is voor mij wel duidelijk dat de daden van Israël niet gaan leiden tot een oplossing. Wel voor meer haat, wat weer generaties lang door zal etteren.
Wat de percentages ook zijn, er is geen land of regio op aarde waar mensen domweg slecht geboren worden. Ook deze percentages rechtvaardigen voor mij de daden van Israël niet.
Niet iedereen met een andere mening zou zich moeten schamen, helemaal niet hoor. Maar als mensen die net als ik hier geboren zijn praten alsof mensenlevens van Gazanen niets waard zijn dan ga ik daar heel slecht op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.