Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
26-03-2024 om 10:03
Hamas-leider naar Iran
Hamas-leider Ismail Haniyeh reist naar Teheran voor gesprekken met Iraanse functionarissen. Dat meldt de Iraanse staatstelevisie. Op de staatszender riep woordvoerder Kanaani van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken op tot uitvoering van de aangenomen resolutie in de VN-Veiligheidsraad van gisteren. Volgens die resolutie moeten Israël en Hamas overgaan tot een onmiddellijk staakt-het-vuren en moeten alle gijzelaars worden vrijgelaten.
Ondanks de resolutie blijft Israël doelen in Midden-Gaza aanvallen, meldt Al Jazeera. De zender doet onder andere verslag vanuit al-Aqsaziekenhuis in Deir el-Balah, waar zwaargewonde vrouwen en kinderen worden behandeld na een bombardement op een huis in het midden van de Gazastrook. Bij de aanval zouden ook meerdere doden zijn gevallen.
Volgens de Israëlische pers wees Hamas gisteren een voorstel van de Amerikanen af om veertig Israëlische gijzelaars vrij te laten in ruil voor de vrijlating van tussen de 700 en 800 Palestijnse gevangenen door Israël. Jerusalem Post meldt dat Israël al akkoord was gegaan met die compromistekst van Washington. Hamas liet bemiddelaars weten dat het bij zijn eigen voorstel blijft om de gevangen- en gijzelaarsruil te koppelen aan een alomvattend staakt-het-vuren. Toen Hamas medio maart met dat voorstel kwam, wees het kantoor van Israëlische premier Netanyahu het meteen af als "onrealistisch".
Hamas zal wel gek zijn; niet enkel ruilen, logischerwijs willen ze ook een staakt het vuren!
Beterhier
26-03-2024 om 12:18
majorette2005 schreef op 25-03-2024 om 19:24:
[..]
Daar gaat het ook niet over toch? Het gaat over een groep sneuneuzen die haar voorstelling stoort met als excuus iets vaags wat ze gezegd zou hebben. Wat een actiegroep beweerd geloof ik niet zomaar, en ja Lennie was bezorgd om haar kleinkind, waar ook al zo fraai op gerageerd was, dat is nog geen reden voor dat soort haatacties.
Ik antwoordde op jouw opmerking: Het gaat gewoon door, de jodenhaat. Ik vind dat het onderscheid duidelijk moet zijn. Nu las ik vanochtend een nieuwsbericht dat iemand die bevoegd is dit te beoordelen heeft gezegd dat de uitlatingen van die actievoerders dat waren.
Zilver_gray
26-03-2024 om 12:29
Beterhier schreef op 25-03-2024 om 18:22:
Die resolutie gaat niet werken. De VS heeft zich van stemming onthouden en blijft wapens leveren. Wat is de sanctie als de resolutie aan de laars wordt gelapt?
Ik heb daar naar gezocht, maar weinig over kunnen vinden, enkel sancties tegen een groepje kolonistenleiders..maar niks over de resolutie.
”Maar er zijn geen signalen dat dit snel gebeurt. "Tot nu toe hebben de VS en de EU zich nog nooit aan serieuze sancties tegen Israël durven wagen", zegt Malcontent. Onlangs is daar wel een begin mee gemaakt. Zowel de VS als de EU kondigde sancties tegen een kleine groep kolonistenleiders op de Westelijke Jordaanoever af. "En Nederland levert sinds kort geen F-35-onderdelen meer aan Israël. Maar dat besluit werd opgelegd door de rechter en wordt nu aangevochten door de regering."
Zilver_gray
26-03-2024 om 13:32
VN-rapporteur: sterke aanwijzingen dat Israël zich schuldig maakt aan genocide
Er zijn "gegronde redenen" om aan te nemen dat Israël zich schuldig maakt aan genocide in Gaza. Dat staat in een rapport van de speciale VN-rapporteur voor de Palestijnse Gebieden, Francesca Albanese, dat gisteravond werd gepubliceerd. VN-experts hebben eerder gewaarschuwd voor op handen zijnde genocide in Gaza, maar dit rapport maakt de beschuldiging aan het adres van Israël explicieter. Albanese is een onafhankelijk expert aangesteld door de VN-mensenrechtenraad, maar spreekt niet namens de VN.
Israëlische leiders hebben "bewust de principes van internationaal humanitair recht vervormd [..] in een poging genocidaal geweld tegen Palestijnen te legitimeren", stelt het rapport. Israël zou volgens het rapport de gehele bevolking van Gaza als "terroristisch" of als "terrorisme-steunend" behandelen, waardoor "alles en iedereen" een doelwit wordt, en geen enkele Palestijn in Gaza meer veilig is.
De Israëlische diplomatieke missie in Geneve noemde het rapport van Albanese een "obscene verdraaiing van de werkelijkheid". "De oorlog van Israël is tegen Hamas, niet tegen de Palestijnse burgers," zei de missie in een verklaring.
Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag stelde eind januari dat Israël alles in het werk moet stellen om een genocide te voorkomen, in een tussenvonnis in de zaak aangespannen door Zuid-Afrika. Sindsdien zijn de beschietingen van de Gazastrook onverminderd doorgegaan, en is in delen van de Strook hongersnood uitgebroken. Destijds zei Israël in reactie op het vonnis dat het land juist het aantal burgerslachtoffers probeert te beperken en Israël het recht heeft zichzelf te beschermen na de aanval van Hamas op 7 oktober.
Niet dat we dit nog niet wisten, maar vind het toch wel schokkend om zo te lezen.
Beterhier
26-03-2024 om 17:17
Voor ons is dat bijzonder schokkend, voor Israël bitter weinig. Sterke aanwijzingen en alles in het werk stellen is ook nog steeds te vaag om op de rem te trappen.
Noodhulp gestopt omdat er een paar foute medewerkers tussen zaten. Komt er een alternatief?
Beterhier
26-03-2024 om 17:19
Hier een andere link:
https://www.trouw.nl/buitenland/live-oorlog-israel-gaza-vn-expert-gronden-om-te-geloven-dat-israel-genocide-pleegt~bf727bda/
VN-expert: gronden om te geloven dat Israël genocide pleegt
De VN-rapporteur voor de bezette Palestijnse gebieden, Francesca Albanese,
zegt dat er "redelijke gronden" zijn om aan te nemen dat Israël
genocide pleegt in de Gazastrook. Ze roept landen op tot het
onmiddellijk opleggen van sancties.
De expert deelde dinsdag in de VN-Mensenrechtenraad haar bevindingen na
analyse van de Israëlische operaties in Gaza. Volgens Albanese kunnen de
vele doden, de grote verwoesting in Gaza en het leed van de bevolking
op het eerste gezicht alleen worden geïnterpreteerd "als bewijs van de
intentie om de Palestijnen als groep systematisch te vernietigen".
Een van de belangrijkste bevindingen van Albanese is dat "Israëls
uitvoerende en militaire leiding en militairen" de basis van het
internationaal humanitair recht opzettelijk zouden verdraaien om
genocide tegen het Palestijnse volk te legitimeren. Israël, dat niet bij
de bijeenkomst van de raad in Genève was, verwerpt haar bevindingen.
(ANP)
Denksport
26-03-2024 om 17:43
Beterhier schreef op 26-03-2024 om 12:18:
[..]
Ik antwoordde op jouw opmerking: Het gaat gewoon door, de jodenhaat. Ik vind dat het onderscheid duidelijk moet zijn. Nu las ik vanochtend een nieuwsbericht dat iemand die bevoegd is dit te beoordelen heeft gezegd dat de uitlatingen van die actievoerders dat waren.
"Iemand die bevoegd is dit te beoordelen"? Wie is dat dan? En als die "iemand" dat nou niet had gezegd? Was het dan oké geweest om Lenny Kuhr aan te vallen?
Daglichtlamp
26-03-2024 om 17:50
Beterhier als je kiest voor plakken zonder opmaak dan bespaar je ons die regeleinden midden in de zin. Dat maakt de door jou geplakte teksten een stuk leesbaarder.
Beterhier
26-03-2024 om 17:55
Denksport schreef op 26-03-2024 om 17:43:
[..]
"Iemand die bevoegd is dit te beoordelen"? Wie is dat dan? En als die "iemand" dat nou niet had gezegd? Was het dan oké geweest om Lenny Kuhr aan te vallen?
Ik weet het niet zeker waar ik dat vanochtend las maar ik vermoed dit bericht:
Nee, die aanval was absoluut niet oké. Ook zonder zijn mening.
Beterhier
26-03-2024 om 17:57
Daglichtlamp schreef op 26-03-2024 om 17:50:
Beterhier als je kiest voor plakken zonder opmaak dan bespaar je ons die regeleinden midden in de zin. Dat maakt de door jou geplakte teksten een stuk leesbaarder.
Er gaat steeds iets mis met de opmaak dat ik niet hersteld krijg. Als het wel goed kan hoor ik dat graag.
Malibu2
26-03-2024 om 18:32
Ik zag een verwijzing naar VN rapporteur Francesca Albanese. Die ligt nogal onder vuur. Ze heeft uitspraken gedaan die internationaal als schandalig worden beschouwd en is niet bepaald onafhankelijk, wat je in die rol wel moet zijn.
In de link staat de volledige thread, maar hier de reacties in februari van Frankrijk en Duitsland op Albanese:
Le massacre du 7 octobre est le plus grand massacre antisémite du 21e siècle. Le contester est une faute. Sembler le justifier, en y mêlant le nom des Nations Unies, est une honte.
Ces propos sont d’autant plus scandaleux que la lutte contre l’antisémitisme et toutes les formes de racisme sont au cœur de la fondation de l’ONU.
Vertaling Google Translate:
Het bloedbad van 7 oktober is het grootste antisemitische bloedbad van de 21e eeuw. Het betwisten ervan is een vergissing. Het is een schande om het te lijken te rechtvaardigen door de naam van de Verenigde Naties op te nemen.
Deze opmerkingen zijn des te schandaliger omdat de strijd tegen antisemitisme en alle vormen van racisme de kern vormt van de oprichting van de VN.
https://twitter.com/francediplo/status/1756438502231724104?t=xE0v_llGrzYfF0I6xwx_jw&s=19
En de Duitse reactie hierop:
Full support to @francediplo.👇 To justify the horrific terror attacks of 7/10 & deny their antisemitic nature is appalling. Making such statements in a UN capacity is a disgrace and goes against everything the United Nations stand for.
https://twitter.com/GermanyDiplo/status/1756674368606736529?t=7uYKpdLWaifDM2V22svSFA&s=19
UN Watch van Hillel Neuer (die laatst ook in de Tweede Kamer heeft gesproken) heeft onderzoek naar haar gedaan:
On her application, Albanese was asked whether she holds “any views or opinions that could prejudice the manner in which the candidate discharges the mandate.” She replied “No.”
Yet just last year, Albanese acknowledged the opposite, saying her “deeply held personal views” on the Palestinian issue “could compromise my objectivity.”
Voor het hele verhaal en de links zie https://unwatch.org/report-un-to-name-investigator-on-israel-who-compares-it-to-nazi-germany/
Daglichtlamp
26-03-2024 om 19:09
Beterhier schreef op 26-03-2024 om 17:57:
[..]
Er gaat steeds iets mis met de opmaak dat ik niet hersteld krijg. Als het wel goed kan hoor ik dat graag.
Op je mobiel kies je voor plakken als normale tekst.
Malibu2
26-03-2024 om 19:33
Aangrijpend artikel van de NY Times over een Israëlische vrouw die door Hamas gegijzeld was en wat ze heeft moeten doorstaan.
En nog steeds worden negentien vrouwen gegijzeld. Ik moet er niet aan denken wat die op dit moment ondergaan..
https://www.nytimes.com/2024/03/26/world/middleeast/hamas-hostage-sexual-assault.html
Zilver_gray
26-03-2024 om 19:42
Malibu2 schreef op 26-03-2024 om 19:33:
Aangrijpend artikel van de NY Times over een Israëlische vrouw die door Hamas gegijzeld was en wat ze heeft moeten doorstaan.
En nog steeds worden negentien vrouwen gegijzeld. Ik moet er niet aan denken wat die op dit moment ondergaan..
https://www.nytimes.com/2024/03/26/world/middleeast/hamas-hostage-sexual-assault.html
Ja afschuwelijk!
Het lukt me niet om het artikel te lezen, moet ik een account gaan aanmaken etc…
Malibu2
26-03-2024 om 19:58
Zilver_gray schreef op 26-03-2024 om 19:42:
[..]
Ja afschuwelijk!
Het lukt me niet om het artikel te lezen, moet ik een account gaan aanmaken etc…
Ja, ik zie het nu ook...
Ik kwam zelf via Twitter op het artikel en kon het van daaruit lezen omdat het een "gift article" was. Misschien lukt het via de Twitter link?
https://twitter.com/biannagolodryga/status/1772687266978111918?t=CcekCAJZjvqUvIl-fm5mag&s=19
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.