Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Het haalt allemaal niets uit, Netanyahu laat zich door niemand stoppen. Hij zegt volledige steun te hebben voor zijn beleid. Als over een maand de gevolgen van de hongersnood in volle omvang zichtbaar wordt overal gevraagd hoe hebben we dit kunnen laten gebeuren?

Mijn God wat is er met mensen aan de hand? Zelfs het bericht over Kate Middleton dat ze kanker heeft krijgt vreselijke haatcomments over Israël.

Het is gewoon om van te kotsen. Nederlanders die zulke dingen schrijven over iemand die ziek is...

Miraval schreef op 22-03-2024 om 21:16:

Mijn God wat is er met mensen aan de hand? Zelfs het bericht over Kate Middleton dat ze kanker heeft krijgt vreselijke haatcomments over Israël.

Het is gewoon om van te kotsen. Nederlanders die zulke dingen schrijven over iemand die ziek is...

Ik heb de comments (gelukkig) niet gezien, afschuwelijk dat mensen dat soort dingen schrijven, lekker veilig in anonimiteit.

Ik vind het sowieso hartverscheurend dat ze is dit nieuws met de hele wereld moet delen! Laat die mensen dit privé doormaken en verwerken, is al erg genoeg. Maar dat is een andere discussie…

VN-Veiligheidsraad stemt over staakt-het-vuren

In de VN-Veiligheidsraad wordt vandaag gestemd over een resolutie die oproept tot een staakt-het-vuren in de Gazastrook gedurende de ramadan, die begon op 10 maart en eindigt op 9 april. Het is de bedoeling dat de gevechtspauze het begin is van een permanent staakt-het-vuren.

De resolutie krijgt sowieso de steun van Rusland en China en zou zaterdag al in stemming worden gebracht, maar dat ging op het laatste moment niet door. Vermoedelijk wilden de initiatiefnemers extra tijd om zo veel mogelijk landen achter het voorstel te krijgen.

Een resolutie kan door de VN-Veiligheidsraad worden aangenomen als minstens negen van de vijftien lidstaten voor zijn en er geen veto is van de permanente leden. Dat zijn de VS, Rusland, China, Frankrijk en Groot-Brittannië. Het lijkt erop dat deze resolutie zal worden gevetood door de VS, de belangrijkste bondgenoot van Israël.

Vrijdag werd een resolutie van de VS over een staakt-het-vuren weggestemd door Rusland en China. Zij vonden de tekst te pro-Israël en niet bindend genoeg.

De VN-Veiligheidsraad sprak zich al twee keer uit over de verslechterende humanitaire situatie in Gaza. Over een oproep tot een staakt-het-vuren werden de leden het nooit eens.

En het gaat maar door..

Ja, het gaat maar door.. Ik wou ook dat dit over was. 

Ik hoorde van een uitspraak van Benny Gantz, dat je een vuur niet voor 70% dooft. Het percentage dat hij noemde kan anders zijn geweest, maar het principe klopt wel. Als je een vuur niet volledig uitdooft, laait het steeds weer op. En dat is hier ook zo. Hamas heeft gezegd 7 oktober steeds te willen blijven herhalen. Als ze dat vuur niet volledig uitdoven, zal dat inderdaad gebeuren. 

En waar ik voor vrees is dat, als Israël zich nu voortijdig terugtrekt (en de gijzelaars dus ook in Gaza blijven, ik wil niet denken aan wat die vrouwen daar nu ondergaan..) dat het dan weer van voren af aan begint. Dan begint het weer met luchtaanvallen, en dat is (vooral met het Hamas van de levende schilden aan het roer) de fase waarin de meeste burgerdoden vallen. En dan wordt er weer geroepen om een staakt-het-vuren, blijft het Hamas vuur wederom in stand en zal er tzt weer een nieuwe 7 oktober volgen, gevolgd door nieuwe luchtaanvallen en weer die fase waarin vooral veel Palestijnse burgerdoden vallen. 

Ik weet dat het vooruitzicht van een aanval op Rafah vreselijk is voor de burgerbevolking. Maar wat is het alternatief? Hier is geen makkelijke uitweg, ik wou net als jij dat dat wel zo was. 

Qua stemmingen in de Veiligheidsraad gaat het weer zoals in de periode van de koude oorlog. Is het een motie van de VS dan vetoot Rusland en omgekeerd.

Malibu2 schreef op 25-03-2024 om 08:03:

Ja, het gaat maar door.. Ik wou ook dat dit over was.

Ik hoorde van een uitspraak van Benny Gantz, dat je een vuur niet voor 70% dooft. Het percentage dat hij noemde kan anders zijn geweest, maar het principe klopt wel. Als je een vuur niet volledig uitdooft, laait het steeds weer op. En dat is hier ook zo. Hamas heeft gezegd 7 oktober steeds te willen blijven herhalen. Als ze dat vuur niet volledig uitdoven, zal dat inderdaad gebeuren.

En waar ik voor vrees is dat, als Israël zich nu voortijdig terugtrekt (en de gijzelaars dus ook in Gaza blijven, ik wil niet denken aan wat die vrouwen daar nu ondergaan..) dat het dan weer van voren af aan begint. Dan begint het weer met luchtaanvallen, en dat is (vooral met het Hamas van de levende schilden aan het roer) de fase waarin de meeste burgerdoden vallen. En dan wordt er weer geroepen om een staakt-het-vuren, blijft het Hamas vuur wederom in stand en zal er tzt weer een nieuwe 7 oktober volgen, gevolgd door nieuwe luchtaanvallen en weer die fase waarin vooral veel Palestijnse burgerdoden vallen.

Ik weet dat het vooruitzicht van een aanval op Rafah vreselijk is voor de burgerbevolking. Maar wat is het alternatief? Hier is geen makkelijke uitweg, ik wou net als jij dat dat wel zo was.

Dat het Hamas gelukt is om op 7 oktober dood en verderf te zaaien, is niet enkel “dom geluk”. Waarschijnlijk stonden ze zelf wel versteld van de omvang ervan.

Ik vraag me wel eens af, stel Hamas zou zich schuilhouden in Israël, in scholen, gebouwen, ziekenhuizen etc. Zouden er dan ook zoveel burgerslachtoffers (Israëliërs) vallen om die paar terroristen te vinden? Of zou er dan wel een alternatief zijn? 

Zilver_gray schreef op 25-03-2024 om 08:38:

[..]

Dat het Hamas gelukt is om op 7 oktober dood en verderf te zaaien, is niet enkel “dom geluk”. Waarschijnlijk stonden ze zelf wel versteld van de omvang ervan.

Ik vraag me wel eens af, stel Hamas zou zich schuilhouden in Israël, in scholen, gebouwen, ziekenhuizen etc. Zouden er dan ook zoveel burgerslachtoffers (Israëliërs) vallen om die paar terroristen te vinden? Of zou er dan wel een alternatief zijn?

Het zou inderdaad best kunnen dat ze van Hamas zelf ook verbaasd waren dat ze zo ver konden gaan. 

Wat je tweede alinea betreft:  honderdduizenden Israëliërs in het noorden en het zuiden hebben hun huis na 7 oktober moeten ontvluchten. Nog steeds kunnen veel mensen niet terugkeren naar hun huis, omdat het te gevaarlijk wordt geacht vanwege de dreiging van Hezbollah en Hamas. 

Wat zou Hamas in zo'n situatie doen? De mensen naar hun huizen terugsturen en ze gebruiken als levende schilden. Je hebt vast ook wel de beelden gezien van hoe ze mensen tegenhielden te vluchten. Ik vind dat echt kwaadaardig. 

Wat doet Israël? Die haalt haar burgers weg uit de gevarenzone. 

Als Hamas zich zou schuilhouden in een Israëlisch ziekenhuis denk ik dat Israël net zo te werk zal gaan als in Gaza: behoedzaam. 

Oorlogsmisdaad: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5441843/unrwa-israel-laat-onze-hulp-niet-meer-noorden-gaza

En dit dan: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68650815

Via Google Translate:

Joodse kolonisten richtten hun zinnen op het strand van Gaza

Wie wil er nou niet een huis aan het strand? Voor sommigen van Israëls extreemrechtse stranden omvat het wenselijke strand nu ook het zand van Gaza.

Vraag
het maar aan Daniella Weiss, 78 jaar oud, de grootmoeder van de
Israëlische kolonistenbeweging, die zegt dat ze al een lijst heeft van
500 gezinnen die klaar staan ​​om onmiddellijk naar Gaza te verhuizen.

"Ik heb vrienden in Tel Aviv", zegt ze, "dus ze zeggen: 'Vergeet niet een
stuk grond aan de kust van Gaza voor me vrij te houden', want het is een
prachtige, prachtige kust, prachtig goudkleurig zand."

Ze vertelt hen dat de percelen aan de kust al geboekt zijn.

Mevrouw Weiss leidt een radicale kolonistenorganisatie genaamd Nachala, oftewel thuisland. Decennia lang heeft ze Joodse nederzettingen op de door Israël bezette
Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem op gang gebracht, op Palestijns land dat Israël in de oorlog in het Midden-Oosten van 1967 veroverde.

Sommigen in de kolonistenbeweging koesteren de droom – of uhm – van een
terugkeer naar Gaza sinds 2005, toen Israël opdracht gaf tot een
eenzijdige terugtrekking, 21 nederzettingen werden ontmanteld en
ongeveer 9.000 kolonisten door het leger werden geëvacueerd. (Toen ik destijds vanuit Gaza rapporteerde, zag ik velen die letterlijk werden weggesleept.)

Veel kolonisten zagen dit alles als verraad van de staat en een strategische fout.

Uit opiniepeilingen blijkt dat de meeste Israëli's tegen hervestiging van
Gaza zijn, en dat is geen overheidsbeleid, maar sinds de Hamas-aanvallen
op 7 oktober wordt er hardop over gesproken - door enkele van de
luidste en meest extreme stemmen in de Israëlische regering.

Mevrouw Weiss laat me trots een kaart van de Westelijke Jordaanoever zien met roze stippen die Joodse nederzettingen aangeven. De
stippen zijn over de hele kaart verspreid en vreten het land op waar de
Palestijnen hopen (of hoopten) hun staat op te bouwen.

Er zijn nu ongeveer 700.000 Joodse kolonisten in deze gebieden en het aantal kolonisten stijgt snel.

De overgrote meerderheid van de internationale gemeenschap beschouwt de
nederzettingen als illegaal volgens het internationaal recht, inclusief
de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Israël betwist dit.

We ontmoeten Daniella in haar huis in de nederzetting Kedumim op de
Westelijke Jordaanoever, waar huizen met rode daken verspreid liggen
over heuveltoppen en valleien. Ze is voortdurend in beweging ondanks dat ze een arm in het gips heeft.

Haar visie voor de toekomst van Gaza – waar nu 2,3 ​​miljoen Palestijnen
wonen, van wie velen honger lijden – is dat het Joods zal zijn.

“Gaza-Arabieren zullen niet in de Gazastrook blijven”, zegt ze. 'Wie zal blijven? Joden.'

Ze beweert dat de Palestijnen Gaza willen verlaten en dat andere landen
hen zouden moeten opnemen – hoewel ze in een lang interview zelden het
woord ‘Palestijns’ gebruikt.

‘De wereld is groot’, zegt ze. "Afrika is groot. Canada is groot. De wereld zal de bevolking van Gaza absorberen. Hoe we dat doen? We moedigen het aan. De Palestijnen in
Gaza, de goeden, zullen in staat worden gesteld. Ik zeg niet gedwongen,
ik zeg ingeschakeld omdat ze willen gaan."

Er is geen bewijs dat de Palestijnen hun thuisland willen verlaten –
hoewel velen er nu misschien van dromen tijdelijk te ontsnappen om hun
leven te redden. Voor de meeste Palestijnen is er geen uitweg. De grenzen worden streng gecontroleerd door Israël en Egypte, en geen enkel ander land heeft onderdak geboden.

Ik vertelde haar dat haar opmerkingen klinken als een plan voor etnische zuivering. Ze ontkent het niet.

“Je kunt het etnische zuivering noemen. Ik herhaal nogmaals: de Arabieren
willen niet, normale Arabieren willen niet in Gaza wonen. Als je het
zuivering wilt noemen, als je het apartheid wilt noemen, kies jij je
definitie. Ik kies de manier om de staat Israël te beschermen."

Een paar dagen later verkoopt Daniella Weiss het idee van een terugkeer
naar Gaza onder het genot van cake en popcorn op een kleine bijeenkomst,
georganiseerd door een andere kolonist in hun woonkamer.

Ze heeft een projector die een nieuwe kaart van Gaza toont, compleet met
nederzettingen, en folders met de titel "Ga terug naar Gaza".

"Mensen vragen mij hoe groot de kans is dat dit zal gebeuren?" ze zegt.

'Wat waren de kansen toen ik naar deze donkere bergen kwam en deze hemel bereikte?'

Het handjevol aanwezigen lijkt al overtuigd. "Ik wil meteen terug", zegt Sarah Manella. "Als ze mij bellen, ga ik terug naar Gush Katif [het voormalige Israëlische nederzettingsblok in Gaza]."

Hoe zit het met de mensen die daar wonen, vragen wij.

"Het gebied is nu leeg", antwoordt ze. "Nu hoef je niet na te denken waar je de nederzetting moet plaatsen, je hoeft alleen maar terug te komen en een nieuwe nederzetting te plaatsen."

Gaza is verre van leeg, maar een groot deel ervan is uitgewist na bijna zes maanden van meedogenloze Israëlische bombardementen.

Het is het “grootste openluchtkerkhof” ter wereld, in de woorden van het
hoofd van het buitenlands beleid van de EU, Josep Borrell.

Volgens het door Hamas geleide ministerie van Volksgezondheid in Gaza zijn ruim
32.000 Palestijnen gedood, de meesten van hen vrouwen en kinderen. De Wereldgezondheidsorganisatie beschouwt de gegevens van het ministerie als geloofwaardig.

Voor sommigen in het Israëlische kabinet is het Palestijnse grondgebied, dat
nu doordrenkt is van bloed, rijp voor hervestiging. Daartoe behoort ook de extreemrechtse minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben Gvir, die zelf kolonist is.

Eind januari baande hij zich een weg door een volle conferentiezaal, vertraagd door omhelzingen en handdrukken. Hij
was onder vrienden: ongeveer duizend ultranationalisten die aandrongen
op een terugkeer naar Gaza tijdens het evenement getiteld Settlement
Brings Security.

De heer Ben Gvir, die voorstander is van het “aanmoedigen van emigratie”, was een van de tien aanwezige ministers.

"Het is tijd om terug naar huis te gaan", zei hij vanaf het podium, onder luid applaus. "Het is tijd om terug te keren naar het land Israël. Als we geen nieuwe 7
oktober willen, moeten we naar huis terugkeren en het land onder
controle houden."

In de schaduw van een uitgestrekte boom speelt Yehuda Shimon met zijn twee
jonge zonen, die in hangmatten aan de takken hangen.

Hij heeft hier tien kinderen grootgebracht in een kolonistenpost op de
Westelijke Jordaanoever genaamd Havat Gilad, of Gilad's Farm, vlakbij de
Palestijnse stad Nablus.

Overal om hem heen zijn er Palestijnse dorpen, de dichtstbijzijnde 500 meter verderop. Er is geen contact tussen hen, zegt hij.

Shimon heeft in het verleden in Gaza gewoond en claimt een door God gegeven recht op terugkeer.

"We moeten het doen. Het maakt deel uit van het gebied van Israël", zegt hij. 'Dit
is het land dat God ons heeft gegeven, en je kunt niet naar God gaan en
tegen hem zeggen: 'Oké, jij hebt mij gegeven, en ik heb het aan andere
mensen gegeven.' Nee. Ik geloof dat we uiteindelijk terug zullen gaan naar Gaza.’

Ik vraag wat dit betekent voor de Palestijnen.

“Ze hebben nog 52 andere plekken in de wereld waar ze naartoe kunnen gaan”, zegt hij, “52 moslimlanden”. Hij zegt dat het nieuwe Gaza “een nieuw Tel Aviv” zal zijn.

Buitenposten zoals de zijne vermenigvuldigen zich op de Westelijke Jordaanoever,
samen met grotere nederzettingen, waardoor het Palestijnse grondgebied
wordt gefragmenteerd en de spanning wordt aangewakkerd.

Volgens de VN zijn de aanvallen van kolonisten op Palestijnen sinds 7 oktober
toegenomen. Zij hebben de nederzettingen lange tijd veroordeeld als “een
obstakel voor de vrede”.

En nu hebben kolonistenorganisaties opnieuw hun ogen op Gaza gericht.

Is er een reëel vooruitzicht dat kolonisten het strand van Gaza zullen bereiken?

Een doorgewinterde Israëlische journalist vertelde me dat dit niet zal gebeuren. “Oproepen om Gaza te hervestigen zullen niet in beleid worden vertaald”, zei hij.

Toen voegde hij eraan toe: “Beroemde laatste woorden.”

Aanvullende berichtgeving door Wietske Burema, Goktay Koraltan en Ariel Tagar

Beterhier schreef op 25-03-2024 om 13:09:

Oorlogsmisdaad: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5441843/unrwa-israel-laat-onze-hulp-niet-meer-noorden-gaza

En dit dan: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68650815

Via Google Translate:

Joodse kolonisten richtten hun zinnen op het strand van Gaza

Wie wil er nou niet een huis aan het strand? Voor sommigen van Israëls extreemrechtse stranden omvat het wenselijke strand nu ook het zand van Gaza.

Vraag
het maar aan Daniella Weiss, 78 jaar oud, de grootmoeder van de
Israëlische kolonistenbeweging, die zegt dat ze al een lijst heeft van
500 gezinnen die klaar staan ​​om onmiddellijk naar Gaza te verhuizen.

"Ik heb vrienden in Tel Aviv", zegt ze, "dus ze zeggen: 'Vergeet niet een
stuk grond aan de kust van Gaza voor me vrij te houden', want het is een
prachtige, prachtige kust, prachtig goudkleurig zand."

Ze vertelt hen dat de percelen aan de kust al geboekt zijn.

Mevrouw Weiss leidt een radicale kolonistenorganisatie genaamd Nachala, oftewel thuisland. Decennia lang heeft ze Joodse nederzettingen op de door Israël bezette
Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem op gang gebracht, op Palestijns land dat Israël in de oorlog in het Midden-Oosten van 1967 veroverde.

Sommigen in de kolonistenbeweging koesteren de droom – of uhm – van een
terugkeer naar Gaza sinds 2005, toen Israël opdracht gaf tot een
eenzijdige terugtrekking, 21 nederzettingen werden ontmanteld en
ongeveer 9.000 kolonisten door het leger werden geëvacueerd. (Toen ik destijds vanuit Gaza rapporteerde, zag ik velen die letterlijk werden weggesleept.)

Veel kolonisten zagen dit alles als verraad van de staat en een strategische fout.

Uit opiniepeilingen blijkt dat de meeste Israëli's tegen hervestiging van
Gaza zijn, en dat is geen overheidsbeleid, maar sinds de Hamas-aanvallen
op 7 oktober wordt er hardop over gesproken - door enkele van de
luidste en meest extreme stemmen in de Israëlische regering.

Mevrouw Weiss laat me trots een kaart van de Westelijke Jordaanoever zien met roze stippen die Joodse nederzettingen aangeven. De
stippen zijn over de hele kaart verspreid en vreten het land op waar de
Palestijnen hopen (of hoopten) hun staat op te bouwen.

Er zijn nu ongeveer 700.000 Joodse kolonisten in deze gebieden en het aantal kolonisten stijgt snel.

We ontmoeten Daniella in haar huis in de nederzetting Kedumim op de
Westelijke Jordaanoever, waar huizen met rode daken verspreid liggen
over heuveltoppen en valleien. Ze is voortdurend in beweging ondanks dat ze een arm in het gips heeft.

Haar visie voor de toekomst van Gaza – waar nu 2,3 ​​miljoen Palestijnen
wonen, van wie velen honger lijden – is dat het Joods zal zijn.

“Gaza-Arabieren zullen niet in de Gazastrook blijven”, zegt ze. 'Wie zal blijven? Joden.'

Ze beweert dat de Palestijnen Gaza willen verlaten en dat andere landen
hen zouden moeten opnemen – hoewel ze in een lang interview zelden het
woord ‘Palestijns’ gebruikt.

‘De wereld is groot’, zegt ze. "Afrika is groot. Canada is groot. De wereld zal de bevolking van Gaza absorberen. Hoe we dat doen? We moedigen het aan. De Palestijnen in
Gaza, de goeden, zullen in staat worden gesteld. Ik zeg niet gedwongen,
ik zeg ingeschakeld omdat ze willen gaan."

Er is geen bewijs dat de Palestijnen hun thuisland willen verlaten –
hoewel velen er nu misschien van dromen tijdelijk te ontsnappen om hun
leven te redden. Voor de meeste Palestijnen is er geen uitweg. De grenzen worden streng gecontroleerd door Israël en Egypte, en geen enkel ander land heeft onderdak geboden.

Ik vertelde haar dat haar opmerkingen klinken als een plan voor etnische zuivering. Ze ontkent het niet.

“Je kunt het etnische zuivering noemen. Ik herhaal nogmaals: de Arabieren
willen niet, normale Arabieren willen niet in Gaza wonen. Als je het
zuivering wilt noemen, als je het apartheid wilt noemen, kies jij je
definitie. Ik kies de manier om de staat Israël te beschermen."

Een paar dagen later verkoopt Daniella Weiss het idee van een terugkeer
naar Gaza onder het genot van cake en popcorn op een kleine bijeenkomst,
georganiseerd door een andere kolonist in hun woonkamer.

Ze heeft een projector die een nieuwe kaart van Gaza toont, compleet met
nederzettingen, en folders met de titel "Ga terug naar Gaza".

"Mensen vragen mij hoe groot de kans is dat dit zal gebeuren?" ze zegt.

'Wat waren de kansen toen ik naar deze donkere bergen kwam en deze hemel bereikte?'

Het handjevol aanwezigen lijkt al overtuigd. "Ik wil meteen terug", zegt Sarah Manella. "Als ze mij bellen, ga ik terug naar Gush Katif [het voormalige Israëlische nederzettingsblok in Gaza]."

Hoe zit het met de mensen die daar wonen, vragen wij.

"Het gebied is nu leeg", antwoordt ze. "Nu hoef je niet na te denken waar je de nederzetting moet plaatsen, je hoeft alleen maar terug te komen en een nieuwe nederzetting te plaatsen."

Gaza is verre van leeg, maar een groot deel ervan is uitgewist na bijna zes maanden van meedogenloze Israëlische bombardementen.

Het is het “grootste openluchtkerkhof” ter wereld, in de woorden van het
hoofd van het buitenlands beleid van de EU, Josep Borrell.

Volgens het door Hamas geleide ministerie van Volksgezondheid in Gaza zijn ruim
32.000 Palestijnen gedood, de meesten van hen vrouwen en kinderen. De Wereldgezondheidsorganisatie beschouwt de gegevens van het ministerie als geloofwaardig.

Voor sommigen in het Israëlische kabinet is het Palestijnse grondgebied, dat
nu doordrenkt is van bloed, rijp voor hervestiging. Daartoe behoort ook de extreemrechtse minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben Gvir, die zelf kolonist is.

Eind januari baande hij zich een weg door een volle conferentiezaal, vertraagd door omhelzingen en handdrukken. Hij
was onder vrienden: ongeveer duizend ultranationalisten die aandrongen
op een terugkeer naar Gaza tijdens het evenement getiteld Settlement
Brings Security.

De heer Ben Gvir, die voorstander is van het “aanmoedigen van emigratie”, was een van de tien aanwezige ministers.

"Het is tijd om terug naar huis te gaan", zei hij vanaf het podium, onder luid applaus. "Het is tijd om terug te keren naar het land Israël. Als we geen nieuwe 7
oktober willen, moeten we naar huis terugkeren en het land onder
controle houden."

In de schaduw van een uitgestrekte boom speelt Yehuda Shimon met zijn twee
jonge zonen, die in hangmatten aan de takken hangen.

Hij heeft hier tien kinderen grootgebracht in een kolonistenpost op de
Westelijke Jordaanoever genaamd Havat Gilad, of Gilad's Farm, vlakbij de
Palestijnse stad Nablus.

Overal om hem heen zijn er Palestijnse dorpen, de dichtstbijzijnde 500 meter verderop. Er is geen contact tussen hen, zegt hij.

Shimon heeft in het verleden in Gaza gewoond en claimt een door God gegeven recht op terugkeer.

"We moeten het doen. Het maakt deel uit van het gebied van Israël", zegt hij. 'Dit
is het land dat God ons heeft gegeven, en je kunt niet naar God gaan en
tegen hem zeggen: 'Oké, jij hebt mij gegeven, en ik heb het aan andere
mensen gegeven.' Nee. Ik geloof dat we uiteindelijk terug zullen gaan naar Gaza.’

Ik vraag wat dit betekent voor de Palestijnen.

“Ze hebben nog 52 andere plekken in de wereld waar ze naartoe kunnen gaan”, zegt hij, “52 moslimlanden”. Hij zegt dat het nieuwe Gaza “een nieuw Tel Aviv” zal zijn.

Buitenposten zoals de zijne vermenigvuldigen zich op de Westelijke Jordaanoever,
samen met grotere nederzettingen, waardoor het Palestijnse grondgebied
wordt gefragmenteerd en de spanning wordt aangewakkerd.

Volgens de VN zijn de aanvallen van kolonisten op Palestijnen sinds 7 oktober
toegenomen. Zij hebben de nederzettingen lange tijd veroordeeld als “een
obstakel voor de vrede”.

En nu hebben kolonistenorganisaties opnieuw hun ogen op Gaza gericht.

Is er een reëel vooruitzicht dat kolonisten het strand van Gaza zullen bereiken?

Een doorgewinterde Israëlische journalist vertelde me dat dit niet zal gebeuren. “Oproepen om Gaza te hervestigen zullen niet in beleid worden vertaald”, zei hij.

Toen voegde hij eraan toe: “Beroemde laatste woorden.”

Aanvullende berichtgeving door Wietske Burema, Goktay Koraltan en Ariel Tagar

Verwerpelijk dat zelfs het kleine stukje land waar de Palestijnen permissie kregen om te wonen, ze zelfs dat willen afpakken.

“Door God gegeven recht op terugkeer”  Dat slaat in wezen elke discussie dood, daar valt niet tegenop te discussiëren.

Zilver_gray schreef op 25-03-2024 om 13:47:

[..]

Verwerpelijk dat zelfs het kleine stukje land waar de Palestijnen permissie kregen om te wonen, ze zelfs dat willen afpakken.

“Door God gegeven recht op terugkeer” Dat slaat in wezen elke discussie dood, daar valt niet tegenop te discussiëren.

Ook uit dat lange stuk:

Uit opiniepeilingen blijkt dat de meeste Israëli's tegen hervestiging van Gaza zijn, en dat is geen overheidsbeleid, maar sinds de Hamas-aanvallen op 7 oktober wordt er hardop over gesproken - door enkele van de luidste en meest extreme stemmen in de Israëlische regering.

Daglichtlamp schreef op 25-03-2024 om 13:53:

[..]

Ook uit dat lange stuk:

Uit opiniepeilingen blijkt dat de meeste Israëli's tegen hervestiging van Gaza zijn, en dat is geen overheidsbeleid, maar sinds de Hamas-aanvallen op 7 oktober wordt er hardop over gesproken - door enkele van de luidste en meest extreme stemmen in de Israëlische regering.

Klopt er staat heel veel in dit lange stuk.

Zo ook;

Volgens mij zeg ik nergens dat alle Israëliërs niet deugen.

Zilver_gray schreef op 25-03-2024 om 13:47:

[..]

“Door God gegeven recht op terugkeer” Dat slaat in wezen elke discussie dood, daar valt niet tegenop te discussiëren.

Het zou wel verklaren waarom het vrijwel wordt vernietigd. Nee, geen discussie maar een gegeven.

Maar men bedient zich ook wel van bijzondere gelegenheidsargumenten. Ineens dacht ik hier aan, nieuws van 6 maart:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/06/kolonistenwoningen-westelijke-jordaanoever/

Israël heeft toestemming gegeven voor de bouw van ongeveer 3.500
kolonistenwoningen in nederzettingen op de bezette Westelijke
Jordaanoever. De bevoegde autoriteiten hebben bouwplannen goedgekeurd in
drie nederzettingen in de buurt van Jeruzalem, melden verschillende
Israëlische media. Nederzettingen in het bezette Palestijnse gebied zijn
nochtans illegaal volgens het internationaal recht.

De goedkeuring is naar verluidt een reactie op een Palestijnse
aanslag van ongeveer 2 weken geleden op een snelweg tussen Jeruzalem en
de nederzetting Maale Adumim. Daarbij kwam minstens 1 Israëli om het
leven en vielen verschillende gewonden. Volgens de Israëlische
binnenlandse inlichtingendienst waren de 3 daders van Palestijnse
afkomst.

Na de aanslag riep de radicaal rechtse Israëlische minister van
Financiën Bezalel Smotrich op tot de bouw van meer dan 3.000 extra
woningen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Volgens de krant Haaretz
zijn intussen in totaal 3.476 nieuwe wooneenheden goedgekeurd

Ik vind dit vallen onder achterlijke acties. Wat is het volgende? Alle moslims als Hamas bestempelen?

Concert van Lenny Kuhr in Waalwijk verstoord door pro-Palestijnse activisten

Vier toeschouwers in de zaal ontrolden een Palestijnse vlag en begonnen te schreeuwen. "Ik was een lied aan het introduceren toen een man naar voren kwam en mijn plaats op het podium wilde innemen. Hij noemde mij terrorist en beschuldigde mij meteen van genocide", zegt de Joodse zangeres tegen de NOS.

https://nos.nl/artikel/2514074-concert-van-lenny-kuhr-in-waalwijk-verstoord-door-pro-palestijnse-activisten

Beterhier schreef op 25-03-2024 om 14:10:

[..]

Het zou wel verklaren waarom het vrijwel wordt vernietigd. Nee, geen discussie maar een gegeven.

Maar men bedient zich ook wel van bijzondere gelegenheidsargumenten. Ineens dacht ik hier aan, nieuws van 6 maart:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/06/kolonistenwoningen-westelijke-jordaanoever/

Israël heeft toestemming gegeven voor de bouw van ongeveer 3.500
kolonistenwoningen in nederzettingen op de bezette Westelijke
Jordaanoever. De bevoegde autoriteiten hebben bouwplannen goedgekeurd in
drie nederzettingen in de buurt van Jeruzalem, melden verschillende
Israëlische media. Nederzettingen in het bezette Palestijnse gebied zijn
nochtans illegaal volgens het internationaal recht.

De goedkeuring is naar verluidt een reactie op een Palestijnse
aanslag van ongeveer 2 weken geleden op een snelweg tussen Jeruzalem en
de nederzetting Maale Adumim. Daarbij kwam minstens 1 Israëli om het
leven en vielen verschillende gewonden. Volgens de Israëlische
binnenlandse inlichtingendienst waren de 3 daders van Palestijnse
afkomst.

Na de aanslag riep de radicaal rechtse Israëlische minister van
Financiën Bezalel Smotrich op tot de bouw van meer dan 3.000 extra
woningen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Volgens de krant Haaretz
zijn intussen in totaal 3.476 nieuwe wooneenheden goedgekeurd

Ja dit artikel had ik ook gelezen. Nederzettingen plaatsen als soort van wraak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.