Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

De nederzettingen zijn gewoon illegaal en daar kan Malibu niks aan veranderen door met wat linkjes te strooien. Er zijn mensen die daar doorheen gaan prikken en het is bijna beledigend naar de deelnemers aan dit topic. 
Als we puur naar de juridische kant kijken dat zijn er minstens 3 aantoonbare schendingen. De eerste is de schending van de vierde Geneefse conventie die stelt dat je het bezette gebied niet mag gebruiken voor je eigen bevolking en het is overduidelijk dat dat wel gebeurd. Israël laat zijn eigen bevolking in bezet gebied wonen. Het statuut van Rome inzake het Internationaal Strafhof stelt dat het gebruik van natuurlijke bronnen anders dan voor militair gebruik valt onder plunderen wat een oorlogsmisdaad is. De kolonisten maken gebruik van vruchtbare grond daar enzovoort. Volgens de Haagse Conventie van 1907 mag je land voor een zeer beperkte tijd bezetten en ook hier gaan de nederzettingen alle perken te buiten. De nederzettingen zijn ook in strijd met Jus Cogens op verschillende punten. 
Daarnaast is er ook nog de discriminatie van de Palestijnse bevolking gepaard met nog meerdere laakbaar handelen. Al met al is het lachwekkend om te ontkennen dat de nederzettingen illegaal zijn. 

Mija schreef op 16-12-2023 om 21:38:

[..]

Het schiet menselijk gezien tekort en voelt kil en technocratisch om het puur juridisch te bekijken. Misschien blijkt het juridisch te rechtvaardigen maar het gaat om zo ontzettend veel doden, levens, gezinnen, kinderen, ouderen. Dat zijn gewoon mensen zoals wij. Als je als mens voelt en denkt, is het geen troost en geeft het geen rust dat er internationale wetgeving is waaraan dit bloedbad achteraf wel een keer getoetst zal worden. Die mensen komen nooit meer terug en de nabestaanden moeten voor altijd zonder hun geliefden verder.

Wat jij zegt, klopt in de juridische context maar het doet helemaal niks aan de pijn van al die verloren levens en we kunnen niet net doen alsof die dan maar niet gevoeld moet worden. Er sterven gewoon veel te veel mensen. Die samenleving wordt volledig vernietigd. Het idee dat mensen die daar door geraakt worden, het maar rationeel moeten bekijken en de wet het werk moeten laten doen, is niet zo realistisch. Want naast de wet, is er ook nog politiek. Los van het juridische oordeel, kan de internationale gemeenschap druk uitoefenen op Israël. Het verzet van burgers tegen de vele burgerdoden is bedoeld om daar invloed op te hebben. En dat kan sneller effectief zijn dan wachten op de juridische toetsing. Je kunt best vinden: ‘dat we nog maar moeten zien of het strafbaar is, betekent nog niet dat het deugt’.

Ik snap wat je bedoelt. Zelf wil ik net zo graag als ieder ander dat deze vreselijke oorlog stopt. Tegelijkertijd wil ik ook realistisch blijven, Hamas moet verslagen zijn en de gijzelaars vrijgelaten (of hun lichamen vrijgegeven..) voordat er sprake kan zijn van een definitief staakt het vuren. Hamas heeft immers aangegeven 7 oktober te zullen blijven herhalen. Je kan daarom niet van Israël verwachten dat ze stoppen voordat Hamas verslagen is. Als dat op een betere manier kan, heel graag. 

En ik bekijk het echt niet alleen juridisch. Maar wat ik hier en op andere plekken zie gebeuren is een bepaalde framing die me erg veel zorgen baart. Er lijken voor Israël andere regels en normen te gelden dan voor andere landen. Israël wordt er bijvoorbeeld van beschuldigd genocide te plegen, maar dat is juist de doelstelling van Hamas. Ook als je de definitie van genocide erbij pakt, is overduidelijk dat er geen sprake is van genocide, maar het beeld wordt wel geschetst. Israël wordt er ook van beschuldigd een apartheidsstaat te zijn, maar het was wel een Arabische rechter die oud-president Katsav tot een gevangenisstraf veroordeelde. Past niet echt in het plaatje van een apartheidsstaat, maar ook hier wordt weer een bepaald beeld geschetst. Of het "bezette" Gaza; Israël is al in 2005 volledig vertrokken uit dat gebied en het staat onder bestuur van Hamas. 

Tegelijkertijd merk ik ook stilte op waar ik juist internationale verontwaardiging zou hebben verwacht. Neem bijvoorbeeld de reactie van de UN Women Agency die maar stil bleef over het geweld dat is gepleegd tegenover Israëlische vrouwen. "Me too unless you're a Jew?" 

Het lijkt misschien kil en technocratisch, maar mensen hebben een bepaald beeld bij termen als "genocide", "oorlogsmisdaden" of "apartheidsstaat". Laten we ze daarom alsjeblieft op de juiste manier blijven toepassen. 

Malibu2 schreef op 16-12-2023 om 22:59:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Zelf wil ik net zo graag als ieder ander dat deze vreselijke oorlog stopt. Tegelijkertijd wil ik ook realistisch blijven, Hamas moet verslagen zijn en de gijzelaars vrijgelaten (of hun lichamen vrijgegeven..) voordat er sprake kan zijn van een definitief staakt het vuren. Hamas heeft immers aangegeven 7 oktober te zullen blijven herhalen. Je kan daarom niet van Israël verwachten dat ze stoppen voordat Hamas verslagen is. Als dat op een betere manier kan, heel graag.

En ik bekijk het echt niet alleen juridisch. Maar wat ik hier en op andere plekken zie gebeuren is een bepaalde framing die me erg veel zorgen baart. Er lijken voor Israël andere regels en normen te gelden dan voor andere landen. Israël wordt er bijvoorbeeld van beschuldigd genocide te plegen, maar dat is juist de doelstelling van Hamas. Ook als je de definitie van genocide erbij pakt, is overduidelijk dat er geen sprake is van genocide, maar het beeld wordt wel geschetst. Israël wordt er ook van beschuldigd een apartheidsstaat te zijn, maar het was wel een Arabische rechter die oud-president Katsav tot een gevangenisstraf veroordeelde. Past niet echt in het plaatje van een apartheidsstaat, maar ook hier wordt weer een bepaald beeld geschetst. Of het "bezette" Gaza; Israël is al in 2005 volledig vertrokken uit dat gebied en het staat onder bestuur van Hamas.

Tegelijkertijd merk ik ook stilte op waar ik juist internationale verontwaardiging zou hebben verwacht. Neem bijvoorbeeld de reactie van de UN Women Agency die maar stil bleef over het geweld dat is gepleegd tegenover Israëlische vrouwen. "Me too unless you're a Jew?"

Het lijkt misschien kil en technocratisch, maar mensen hebben een bepaald beeld bij termen als "genocide", "oorlogsmisdaden" of "apartheidsstaat". Laten we ze daarom alsjeblieft op de juiste manier blijven toepassen.

Dat is wel duidelijk dat Israël denkt onder én boven de wet te staan. Gelukkig (helaas over de rug van duizenden onschuldige slachtoffers) ziet de hele wereld hoe het werkelijk is. Daar is er geen "framing" van Israël voor nodig.

Er zijn hier inmiddels al meer dan 150 pagina's vol geschreven over bovenstaande.

Ik wil ook niet meer mee doen met het wellus/ nietus.

Ik hou me liever bezig met nieuwe ontwikkelingen en hoop (net als iedereen hier) dat er snel een eind komt aan het bloedvergieten.

https://www.parool.nl/wereld/oorlog-gaat-in-alle-hevigheid-door-hongerdood-dreigt-voor-gazanen-volgens-verenigde-naties-hel-op-aarde~baf17550/

Oorlog gaat in alle hevigheid door, hongerdood dreigt voor Gazanen volgens Verenigde Naties: ‘Hel op aarde’

De helft van de bevolking van Gaza sterft door verhongering als de oorlog doorgaat, waarschuwt de VN. Negen van de tien bewoners hebben volgens de Verenigde Naties niet elke dag te eten. Slechts een fractie van het benodigde voedsel komt daadwerkelijk de Gazastrook binnen.

In de hele wereld worden oproepen gedaan de strijd in Gaza te staken om de burgerbevolking te sparen. Onder meer in Den Haag liepen zondag honderden mensen mee in een protesttocht tegen de aanvallen in Gaza. De kans op een snel staakt-het-vuren is echter klein. Een voorstel van VN-baas António Guterres voor een wapenstilstand werd vrijdag tijdens de vergadering van de VN-Veiligheidsraad geblokkeerd door de VS, die hun veto uitspraken. Volgens de Amerikaanse VN-gezant Robert Wood was de resolutie ‘niet realistisch’.

De president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoud Abbas, noemt de Amerikaanse houding in het conflict ‘agressief en immoreel en een regelrechte schending van alle humanitaire waarden en beginselen’. Hij beschuldigt de VS ervan medeplichtig te zijn ‘aan de volkerenmoord, de etnische zuiveringen en oorlogsmisdaden die Israël tegen Palestijnen pleegt’.

Een woordvoerder van het Israëlische leger meldt dat de luchtaanvallen moeten doorgaan om Hamas uit te schakelen en de Israëlische gegijzelden thuis te krijgen. Israël doet er alles aan om zoveel mogelijk hulpgoederen Gaza in te krijgen, aldus de woordvoerder. Alleen via de grenspost bij Rafah komen nu mondjesmaat hulpgoederen Gaza binnen. VN-vertegenwoordigers benadrukken dat er snel een andere grens open moet, duizenden hongerige mensen zijn op zoek naar voedsel.

VN ‘verlamd door verdeeldheid’

Guterres riep zondag op het jaarlijks Doha Forum in de hoofdstad van Qatar opnieuw op tot een staakt-het-vuren, ‘omdat de Veiligheidsraad er helaas niet in is geslaagd dat doen’. De VN-chef betreurt het dat de Verenigde Naties ‘verlamd zijn door geostrategische verdeeldheid’, en stelde dat het falen van de resolutie de geloofwaardigheid van de Veiligheidsraad ernstig ondermijnt.

Hoofdvan de organisatie van de Verenigde Naties voor hulp aan Palestijnse vluchtelingen (UNRWA), Philippe Lazzarini, zei op het forum dat een bestand noodzakelijk is ‘om de hel op aarde te stoppen’. Volgens Lazzarini worden de Palestijnen ‘ontmenselijkt’ waardoor de internationale gemeenschap de Israëlische aanvallen op de Gazastrook gedoogt.

Bijna nergens veilig

Het Israëlische leger gaat intussen verder met het uitkammen van het zuiden van de Gazastrook, waardoor bijna geen enkele plek meer veilig is voor de Gazanen. Zo moeten bewoners van de zuidelijke stad Khan Younis, die zwaar wordt aangevallen door Israël, vertrekken naar de kust. Daar ligt een ‘veilige zone’, Al-Mawasi, maar volgens de BBC is dat gebied nog kleiner dan het vliegveld Londen Heathrow. Ook zijn er nauwelijks voorzieningen, zoals elektriciteit en water, en verblijven er al veel vluchtelingen. Eerder vluchtten juist veel bewoners van het noorden van Gaza naar het zuiden, onder meer naar Khan Younis.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vreest dat er ziektes zullen verspreiden. Volgens directeur Tedros Adhanom Ghebreyesus is er maar één douche per 750 mensen en één toilet per 150 Palestijnen.

Door de Israëlische aanvallen zijn volgens de plaatselijke autoriteiten zeker 17.700 doden gevallen en gevreesd wordt dat veel vermisten onder het puin liggen. De voortdurende bombardementen hebben volgens hulporganisaties twee derde van de woningen verwoest of beschadigd. Circa 85 procent van de bevolking van 2,3 miljoen mensen is door de bombardementen ontheemd.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-12-2023 om 22:16

Het gaat maar door. Het is verschrikkelijk gewoon. Een schande dat iedereen toekijkt en de houding van Rutte is al helemaal om te huilen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-12-2023 om 22:17

dubbel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-12-2023 om 09:33

Dit vermoeden van eenzijdige berichtgeving en censuur op sociale media leefde al onder veel social media gebruikers, en wordt nu bevestigd door Human Rights Watch:

"HRW heeft het over 'een patroon van buitensporige verwijdering en onderdrukking' van het Palestijnse standpunt op Facebook en Instagram. Meta verwijdert ook systematisch 'vreedzame uitingen tot steun van Palestina en publiek debat over Palestijnse mensenrechten', zegt de organisatie.

De oorzaak ligt volgens HRW bij 'gebrekkig Meta-beleid' en de 'inconsistente en foutieve uitvoering' ervan. De internetreus vertrouwt ook te veel op geautomatiseerde tools om inhoud te modereren. Daarnaast is er bij de censuur volgens HRW ook sprake van 'ongepaste overheidsinvloed'.

Voor zijn rapport onderzocht de mensenrechtenorganisatie naar eigen zeggen 1050 gevallen van online censuur in zestig landen. Meta zet volgens HRW vooral zes vormen van censuur in, waaronder het verwijderen van inhoud, het schorsen of verwijderen van profielen, of het onmogelijk maken voor profielen om anderen te volgen of bij iets te betrekken. ,,In meer dan 300 gevallen konden gebruikers geen verzet aantekenen tegen de verwijdering van inhoud of profielen", aldus HRW.

Volgens de mensenrechtenorganisatie baseert Meta zich niet alleen op de terroristenlijst van de Verenigde Staten, waarop Hamas staat, om op te treden tegen pro-Palestijnse berichten. Het concern zou ook 'ten onrechte' teruggrijpen naar zijn beleid rond onder andere geweld, schokkende beelden en naaktheid om relevante informatie over Palestijnse doden en gewonden te verwijderen."

(uit het liveblog op ad.nl)

https://www.hrw.org/news/2023/12/20/meta-systemic-censorship-palestine-content

Coreopsis schreef op 21-12-2023 om 09:33:

Dit vermoeden van eenzijdige berichtgeving en censuur op sociale media leefde al onder veel social media gebruikers, en wordt nu bevestigd door Human Rights Watch:

"HRW heeft het over 'een patroon van buitensporige verwijdering en onderdrukking' van het Palestijnse standpunt op Facebook en Instagram. Meta verwijdert ook systematisch 'vreedzame uitingen tot steun van Palestina en publiek debat over Palestijnse mensenrechten', zegt de organisatie.

De oorzaak ligt volgens HRW bij 'gebrekkig Meta-beleid' en de 'inconsistente en foutieve uitvoering' ervan. De internetreus vertrouwt ook te veel op geautomatiseerde tools om inhoud te modereren. Daarnaast is er bij de censuur volgens HRW ook sprake van 'ongepaste overheidsinvloed'.

Voor zijn rapport onderzocht de mensenrechtenorganisatie naar eigen zeggen 1050 gevallen van online censuur in zestig landen. Meta zet volgens HRW vooral zes vormen van censuur in, waaronder het verwijderen van inhoud, het schorsen of verwijderen van profielen, of het onmogelijk maken voor profielen om anderen te volgen of bij iets te betrekken. ,,In meer dan 300 gevallen konden gebruikers geen verzet aantekenen tegen de verwijdering van inhoud of profielen", aldus HRW.

Volgens de mensenrechtenorganisatie baseert Meta zich niet alleen op de terroristenlijst van de Verenigde Staten, waarop Hamas staat, om op te treden tegen pro-Palestijnse berichten. Het concern zou ook 'ten onrechte' teruggrijpen naar zijn beleid rond onder andere geweld, schokkende beelden en naaktheid om relevante informatie over Palestijnse doden en gewonden te verwijderen."

(uit het liveblog op ad.nl)

https://www.hrw.org/news/2023/12/20/meta-systemic-censorship-palestine-content

Klopt een kennis van me wees me hier al eerder op.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5425576/ministerie-buitenlandse-zaken-ambtenaren-sit-stil-protest

Rijksambtenaren van meerdere ministeries houden vanmiddag een 'stil protest' tegen het beleid van het demissionaire kabinet wat betreft de oorlog tussen Israël en Hamas. De ambtenaren maken zich er onder meer zorgen over dat Nederland niet oproept tot een permanent staakt-het-vuren in Gaza.

Coreopsis schreef op 21-12-2023 om 09:33:

Je ziet dat in Nederland onder veel groepen het beeld heerst dat mensen die pro-Palestijnen zijn of nog beter tegen de Israëlische inval op de Gaza hetzelfde betekent als pro Hamas.  Dat iemand geen enkel begrip kan hebben voor de wrede Hamas-acties van 7 oktober en ook niet voor de Israëlische aanvallen waarvan Israël weet dat er veel onschuldige burger slachtoffers vallen, kan er bij veel mensen niet in. De gruwelijke beelden van moordende Hamas-leden (ik heb ze niet gezien, maar wel over gelezen) worden niet gecensureerd en dragen bij aan dit beeld.

Helaas, de haviken winnen en helaas heeft dit ook invloed op het samenleven van moslims en niet-moslims in Nederland.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

21-12-2023 om 18:30

Trots op onze protesterende ambtenaren! 

Zojuist een interessante docu gezien op NPO 2; Brug over de breuklijn met Natascha van Weezel en Sinan Can. Over de gevolgen van de oorlog tussen Israël en Hamas.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-oorlog-israel-hamas-israel-bombardeerde-veelvuldig-veilige-gebieden-in-zuid-gaza-washington-post-geen-bewijs-dat-al-shifaziekenhuis-basis-hamas-was~b3f945a5/
‘Israël bombardeerde veelvuldig ‘veilige gebieden’ in Zuid-Gaza’

Israël heeft in de eerste zes weken van de oorlog in Gaza honderden ‘van zijn grootste en meest destructieve bommen’ ingezet in gebieden in Zuid-Gaza die door het leger als veilig waren aangemerkt. Dat concludeert The New York Times op basis van onderzoek naar satelliet- en videobeelden van kraters en bombardementen.

Het Israëlische leger heeft de inwoners van Gaza sinds 7 oktober meermaals opgeroepen om naar het zuiden van de regio te verkassen, vanwege het grondoffensief in het noorden van de Gazastrook. Toch komen regelmatig berichten naar buiten dat ook in het zuiden veelvuldig luchtaanvallen worden uitgevoerd, vaak met doden tot gevolg. Dat het Israëlische leger daarbij gebruikmaakt van zulke zware munitie, was nog niet eerder onderzocht.

The New York Times identificeerde 208 kraters die volgens munitie-experts veroorzaakt lijken te zijn door ‘2.000-pounders’, een van de zwaarste bommen in westerse wapenarsenalen die door straaljagers kunnen worden gelanceerd. Mogelijk ligt het daadwerkelijke aantal volgens The New York Times nog veel hoger. ‘Uit de bevindingen blijkt dat bommen van 2.000 pond een alomtegenwoordige bedreiging vormden voor burgers die veiligheid zochten in het zuiden van Gaza’, aldus de krant.

Het gebruik van zulke zware bommen, die honderden meters van de inslag vandaan dodelijk kunnen zijn, is controversieel vanwege het grote risico op burgerdoden. Om die reden gebruikt het Amerikaanse leger zulke explosieven volgens munitie-experts bijna nooit in dichtbevolkte gebieden, meldt The New York Times.

In reactie op de bevindingen zei een woordvoerder van het Israëlische leger aan The New York Times dat 'dat de vernietiging van Hamas nu de prioriteit is’ en dat ‘zulke vragen in een later stadium zullen worden onderzocht’. Volgens de woordvoerder neemt het Israëlische leger bovendien ‘redelijke voorzorgsmaatregelen om de schade voor burgers te beperken’. Volgen de lokale autoriteiten, die onder controle staan van Hamas, zijn inmiddels al meer dan 20.000 Palestijnse burgers in de oorlog omgekomen.

Tom Kieft

Dat het geweld dat Israël gebruikt tegen de Gazanen niet in verhouding staat met wat er gebeurt is op 7 oktober weten we inmiddels, en het wordt met bijna elk nieuwsbericht opnieuw bevestigd.

Ook blijkt er geen bewijs dat het Shiva Ziekenhuis een basis van Hamas was...

Turkse president vergelijkt Netanyahu met Hitler

De Turkse president Erdogan heeft de Israëlische premier Netanyahu op één lijn gesteld met Hitler. Dat deed hij tijdens een evenement in Ankara. Ook vergeleek hij de aanvallen van Israël op Gaza met de behandeling van de Joden door nazi-Duitsland.

Edorgan herhaalde zijn kritiek op de westerse landen die Israël steunen. Daaraan voegde hij toe dat wetenschappers die in eigen land onder vuur komen te liggen voor hun standpunten over de oorlog in Gaza welkom zijn in Turkije.

De Israëlische premier en zijn regering maken in de strijd tegen Hamas ook vergelijkingen met nazi-Duitsland. Eind oktober omschreef hij Hamas als de "nieuwe nazi's". De Israëlische overheid heeft Hamas ook vaak vergeleken met terreurgroep Islamitische Staat (IS).

Bron: NOS 

Zijn in inmiddels al meer dan 21.000 Gazanen vermoord, en ik heb begrepen dat ze nog wel een paar maanden willen doorgaan met moorden.

Zilver_gray schreef op 27-12-2023 om 18:09:

Turkse president vergelijkt Netanyahu met Hitler

De Turkse president Erdogan heeft de Israëlische premier Netanyahu op één lijn gesteld met Hitler. Dat deed hij tijdens een evenement in Ankara. Ook vergeleek hij de aanvallen van Israël op Gaza met de behandeling van de Joden door nazi-Duitsland.

Edorgan herhaalde zijn kritiek op de westerse landen die Israël steunen. Daaraan voegde hij toe dat wetenschappers die in eigen land onder vuur komen te liggen voor hun standpunten over de oorlog in Gaza welkom zijn in Turkije.

De Israëlische premier en zijn regering maken in de strijd tegen Hamas ook vergelijkingen met nazi-Duitsland. Eind oktober omschreef hij Hamas als de "nieuwe nazi's". De Israëlische overheid heeft Hamas ook vaak vergeleken met terreurgroep Islamitische Staat (IS).

Bron: NOS

Zijn in inmiddels al meer dan 21.000 Gazanen vermoord, en ik heb begrepen dat ze nog wel een paar maanden willen doorgaan met moorden.

Dat is wel flauw van Erdogan. Israël heeft het recht op zelfverdediging. De halve wereld doet al gemeen tegen Israël door ze op te roepen burgers te sparen en dan komen dit soort uitspraken er nog bij. Gelukkig snapt Rutte het wel door zich te onthouden van stemmen voor vrede. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.