Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Miraval schreef op 16-12-2023 om 15:03:

https://m.jpost.com/israel-hamas-war/article-778191

Hamas gebruikt deze tactieken om soldaten van IDF te vermoorden.

Dit praat alles nog steeds niet goed maar geeft wel weer in wat voor omstandigheden IDF daar moet opereren. Ga er maar aanstaan. En ik vind het vreselijk wat er gebeurd is. Geen woorden voor.

Deze gijzelaars droegen ook geen shirts, dus waar zouden ze hun wapens moeten hebben verstopt?

Er zijn de afgelopen dagen raketaanvallen geweest van Hamas op Jeruzalem. 

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2493167-hamas-vuurt-vanuit-gaza-raketten-af-op-israel-vuurgevechten-in-zuiden

Ik hoop echt dat er zsm een staakt tot vuren komt van beide kanten en er vredesonderhandelingen kunnen gaan beginnen. Wat een ellende voor al die mensen in Gaza, Israël en de Westelijke Jordaanoever.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 15:12

Wat jullie hierboven beschrijven versterkt eigenlijk alleen maar mijn vermoeden dat de Israëlische regering en leger al deze burgerslachtoffers, Palestijnen maar nu dus ook Israeliers, gewoon ingecalculeerd heeft. Het doel (Hamas uitroeien) heiligt blijkbaar de middelen (ontelbare burgerslachtoffers).

Zilver_gray schreef op 16-12-2023 om 15:06:

[..]

Deze gijzelaars droegen ook geen shirts, dus waar zouden ze hun wapens moeten hebben verstopt?

Waar staat dat?

Ik heb alleen gelezen dat de gijzelaars in een gebied waren waar Hamas strijders zich kleden als Palestijnse burgers en de gijzelaars ook zo gekleed waren.

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 15:12:

Wat jullie hierboven beschrijven versterkt eigenlijk alleen maar mijn vermoeden dat de Israëlische regering en leger al deze burgerslachtoffers, Palestijnen maar nu dus ook Israeliers, gewoon ingecalculeerd heeft. Het doel (Hamas uitroeien) heiligt blijkbaar de middelen (ontelbare burgerslachtoffers).

Hamas doet precies hetzelfde. Beiden hebben bloed aan hun handen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 15:15

Miraval schreef op 16-12-2023 om 15:11:

[...]

Ik hoop echt dat er zsm een staakt tot vuren komt van beide kanten en er vredesonderhandelingen kunnen gaan beginnen. Wat een ellende voor al die mensen in Gaza, Israël en de Westelijke Jordaanoever.

Hier kan ik iedereen het alleen maar mee eens zijn. ❤️

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 15:19

Miraval schreef op 16-12-2023 om 15:14:

[..]

Hamas doet precies hetzelfde. Beiden hebben bloed aan hun handen.

Klopt. Die vergelijking schoot ook door mijn hoofd (no pun intended). Maar wilde ik niet benoemen omdat ik niet opnieuw in een "ja maar jullie" discussie wil belanden - al zal dat vast vroeg of laat weer gebeuren.

Ik hoop echt dat deze ellende zo snel mogelijk ophoudt. Zodat mijn dierbaren in Gaza, althans degenen die nog in leven zijn, niet alleen in leven blijven maar ook weer een leven kunnen leiden in plaats van lijden. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de burgers in Israël.

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 14:39:

Dat betekent dus eigenlijk dat door zo nietsontziend te werk gaan in Gaza, er door de Israëlische legerleiding (en daarmee bedoel ik uitdrukkelijk niet de individuele soldaten) wordt ingecalculeerd dat ze eigen mensen zullen doden. Niet alleen eigen militairen, maar ook eigen burgers - de gegijzelden.

Dat de Israëlische regering er niet om maalt om enorm veel burgerslachtoffers te maken onder de Palestijnen was al langer duidelijk. Maar dat ze ook accepteren dat ze "eigen" burgers zullen vermoorden is nieuw voor me.

Hoe wordt hier in Israël op gereageerd? Heeft de familie van de door friendly fire (wat een eufemisme) vermoorde slachtoffers al iets laten horen?

In Israël zijn ze zich er heel erg van bewust dat er in ieder geval IDF soldaten zullen sneuvelen. Het had minder Israëlische levens gekost als ze Gaza op 8 oktober rücksichtslos hadden platgebombardeerd. Daar hebben ze de mogelijkheden toe. En ja, dan waren de gijzelaars waarschijnlijk ook omgekomen, samen met wellicht honderdduizenden Gazanen. Maar dat had de levens van IDF soldaten gespaard. 

Daar hebben ze echter niet voor gekozen en dat toont aan dat het leven van een burger voor Israël veel meer waard is dan voor Hamas. Hamas heeft meerdere keren aangegeven er geen enkele moeite mee te hebben dat ook Palestijnse burgers sterven. Israël zet het leven van de eigen soldaten (waaronder overigens ook veel Arabische Israeli) op het spel om de levens van de gijzelaars te redden én om Palestijnse burgerlevens te redden.

Er vallen slachtoffers onder de Palestijnse burgers. Deels door de Israëlische acties, deels door acties van Hamas zelf. Israël onderneemt echter actie om burgerslachtoffers te voorkomen. Doet Hamas dat ook? Nee, die strijden vanuit scholen en moskeeën, en regelmatig in burgerkleding. 

Er wordt in Israël gerouwd om de gestorven gijzelaars en ik begrijp van kennissen dat men wil weten hoe dit kon gebeuren. Maar ze zijn zich tegelijkertijd ook heel goed van bewust van hoe deze mensen in de Gazastrook zijn beland en van de strijd die daar gaande is. Ze hebben daar een veel beter besef van wat er gaande is dan hier, beseffen daar ook veel beter de stress waaronder soldaten staan.

Weet je, wij leven hier in een enorme luxe, leven al 78 jaar in vrede. Die luxe heeft Israël niet. 

Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 15:19:

[..]

Klopt. Die vergelijking schoot ook door mijn hoofd (no pun intended). Maar wilde ik niet benoemen omdat ik niet opnieuw in een "ja maar jullie" discussie wil belanden - al zal dat vast vroeg of laat weer gebeuren.

Ik hoop echt dat deze ellende zo snel mogelijk ophoudt. Zodat mijn dierbaren in Gaza, althans degenen die nog in leven zijn, niet alleen in leven blijven maar ook weer een leven kunnen leiden in plaats van lijden. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de burgers in Israël.

Dat laatste hoop ik heel erg met je mee. Voor alle mensen die hierin betrokken zijn geraakt door hun regeringen en gekozen leiders. 

Miraval schreef op 16-12-2023 om 15:14:

[..]

Waar staat dat?

Ik heb alleen gelezen dat de gijzelaars in een gebied waren waar Hamas strijders zich kleden als Palestijnse burgers en de gijzelaars ook zo gekleed waren.

Dat de Israëlische gijzelaars witte 'vlaggen' vasthadden, maakt de situatie nog pijnlijker. De witte vlag is een symbool van overgave. De gijzelaars droegen ook geen shirts, dus het risico dat zij daaronder wapens verborgen was ook niet aanwezig.

Bron; Nu.nl 

https://www.nu.nl/algemeen/6294384/door-israel-doodgeschoten-gijzelaars-droegen-witte-vlag-regels-niet-nageleefd.html

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2023 om 15:27

Van Hamas verwacht ik niet anders dan dat ze letterlijk over lijken gaan om hun doel te bereiken. Het is immers een terroristische organisatie die alleen aan zichzelf denkt en niet aan de mensen die ze beweren te vertegenwoordigen.

Van Israël, toch een democratische rechtstaat, verwacht ik meer. Namelijk dat ze het internationaal oorlogsrecht, universele mensenrechten, VN resoluties en wat dies meer zij respecteren. Niet makkelijk als je tegen Hamas strijdt. Maar des te noodzakelijker als je de steun van de buitenwereld wilt behouden.

Zilver_gray schreef op 16-12-2023 om 15:24:

[..]

Dat de Israëlische gijzelaars witte 'vlaggen' vasthadden, maakt de situatie nog pijnlijker. De witte vlag is een symbool van overgave. De gijzelaars droegen ook geen shirts, dus het risico dat zij daaronder wapens verborgen was ook niet aanwezig.

Bron; Nu.nl

https://www.nu.nl/algemeen/6294384/door-israel-doodgeschoten-gijzelaars-droegen-witte-vlag-regels-niet-nageleefd.html

Er zal iets zijn geweest dat de reactie van de IDF getriggerd heeft. 

Het zou me onderhand zelfs niet eens meer verbazen als ze door Hamas gedwongen waren richting de IDF te rennen waardoor ze als een gevaar werden gezien. Of zoiets.. 

Maar ik wacht het onderzoek wel af. 

Zilver_gray schreef op 16-12-2023 om 15:24:

[..]

Bron; Nu.nl

Vreselijk. Ik hoop dat hier consequenties uit volgen. Al denk ik dat de betrokken soldaten van IDF hier zelf ook wel een enorm schuldgevoel over zullen hebben. Als je een greintje gevoel hebt dan toch. 

Malibu2 schreef op 16-12-2023 om 15:30:

[..]

Er zal iets zijn geweest dat de reactie van de IDF getriggerd heeft.

Het zou me onderhand zelfs niet eens meer verbazen als ze door Hamas gedwongen waren richting de IDF te rennen waardoor ze als een gevaar werden gezien. Of zoiets..

Maar ik wacht het onderzoek wel af.

Zou kunnen..., dit zal vast tot op de bodem uitgezocht worden.

Miraval schreef op 16-12-2023 om 15:31:

[..]

Vreselijk. Ik hoop dat hier consequenties uit volgen. Al denk ik dat de betrokken soldaten van IDF hier zelf ook wel een enorm schuldgevoel over zullen hebben. Als je een greintje gevoel hebt dan toch.

Dat denk ik ook! Hoe dan ook is het afschuwelijk natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.