Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Miraval
13-12-2023 om 11:42
LMEK schreef op 13-12-2023 om 11:40:
[..]
Dat doe ik inderdaad niet, ik geef de westerse politiek de schuld niet de burgers. Elk westers ingrijpen heeft alleen maar een averechts effect gehad op de bevolking van die landen.
Ik zie het gevaar niet in ISIS of Hamas voor een aanslag in Nederland. Het zullen altijd lone wolf of autonomous cells zijn want die zijn veel moeilijker op te sporen natuurlijk.
Dus die terreurdreiging neem je eigenlijk niet serieus? Waarom benoem je hem dan in je post en gaf je daar indirect Rutte ook nog de schuld van?
Maar goed we gaan als Westen hoop ik dan voortaan niet meer onze vingers branden door daar "te helpen". We laten ze het lekker zelf uitzoeken. Moeten we ook de vluchtelingen maar daar laten dan?
LMEK
13-12-2023 om 11:54
Miraval schreef op 13-12-2023 om 11:42:
[..]
Dus die terreurdreiging neem je eigenlijk niet serieus? Waarom benoem je hem dan in je post en gaf je daar indirect Rutte ook nog de schuld van?
Maar goed we gaan als Westen hoop ik dan voortaan niet meer onze vingers branden door daar "te helpen". We laten ze het lekker zelf uitzoeken. Moeten we ook de vluchtelingen maar daar laten dan?
Ik weet niet precies hoe je tot die conclusie bent gekomen dat ik de dreiging niet serieus neem? Kun je dat uitleggen?
En ja, als je geen vluchtelingenstroom veroorzaakt zal het aantal vluchtelingen vanzelf afnemen.
Miraval
13-12-2023 om 12:08
LMEK schreef op 13-12-2023 om 11:54:
[..]
Ik weet niet precies hoe je tot die conclusie bent gekomen dat ik de dreiging niet serieus neem? Kun je dat uitleggen?
En ja, als je geen vluchtelingenstroom veroorzaakt zal het aantal vluchtelingen vanzelf afnemen.
Ik zie het gevaar niet in ISIS of Hamas voor een aanslag in Nederland. Het zullen altijd lone wolf of autonomous cells zijn want die zijn veel moeilijker op te sporen natuurlijk.
volgens mij impliceer je met bovenstaande dat het lone wolf aanslagen zullen zijn dus niet georganiseerd. En het kwam op mij over dat we daar dus niet zo bang voor hoeven zijn. Maar nogmaals Syrië was in burgeroorlog. En zover ik weet Libanon ook. Dus die vluchtelingenstroom had toch wel gekomen. Mensen zijn niet eens veilig in eigen land door hun eigen medelanders.
Israel moet zijn aanvallen stoppen of op zijn minst toch anders inkleden. Dat gaat veel te ver ben ik helemaal met je eens. Maar laten we nou ook niet net doen alsof extremistische moslims het zo goed voor hebben met hun eigen mensen. Ze willen allemaal een Islamitische Staat met de Sharia wetgeving. Nou dan ben je als vrouw zijnde daar helemaal niks waard. Dan wacht je een leven vol onderdrukking door mannen met grootheidswaanzin. Beetje zoals Poetin, Zelensky, Trump, noem ze maar op.
Het verschil is alleen dat wij Westerse vrouwen veel meer rechten hebben dan onze zusters in strenge Moslimlanden. Het enge is dat mannen over de hele wereld dat vaak nogal iets engs vinden. Vrouwen met autonomie.
LMEK
13-12-2023 om 12:17
Miraval schreef op 13-12-2023 om 12:08:
[..]
volgens mij impliceer je met bovenstaande dat het lone wolf aanslagen zullen zijn dus niet georganiseerd. En het kwam op mij over dat we daar dus niet zo bang voor hoeven zijn. Maar nogmaals Syrië was in burgeroorlog. En zover ik weet Libanon ook. Dus die vluchtelingenstroom had toch wel gekomen. Mensen zijn niet eens veilig in eigen land door hun eigen medelanders.Israel moet zijn aanvallen stoppen of op zijn minst toch anders inkleden. Dat gaat veel te ver ben ik helemaal met je eens. Maar laten we nou ook niet net doen alsof extremistische moslims het zo goed voor hebben met hun eigen mensen. Ze willen allemaal een Islamitische Staat met de Sharia wetgeving. Nou dan ben je als vrouw zijnde daar helemaal niks waard. Dan wacht je een leven vol onderdrukking door mannen met grootheidswaanzin. Beetje zoals Poetin, Zelensky, Trump, noem ze maar op.
Het verschil is alleen dat wij Westerse vrouwen veel meer rechten hebben dan onze zusters in strenge Moslimlanden. Het enge is dat mannen over de hele wereld dat vaak nogal iets engs vinden. Vrouwen met autonomie.
Want een niet georganiseerde aanslag is geen aanslag volgens jou?
Syrië was in burgeroorlog en toen besloot het westen de rebellen te helpen om tegen Assad te vechten. Hoe langer de gevechten voortduren hoe meer vluchtelingen. In Libanon was ingrijpen ook niet nodig als je ziet in welke staat het land nu is.
In strenge christelijke gemeenschappen hebben vrouwen net zoveel rechten als in strenge moslim landen.
Miraval
13-12-2023 om 12:33
LMEK schreef op 13-12-2023 om 12:17:
[..]
Want een niet georganiseerde aanslag is geen aanslag volgens jou?
Syrië was in burgeroorlog en toen besloot het westen de rebellen te helpen om tegen Assad te vechten. Hoe langer de gevechten voortduren hoe meer vluchtelingen. In Libanon was ingrijpen ook niet nodig als je ziet in welke staat het land nu is.
In strenge christelijke gemeenschappen hebben vrouwen net zoveel rechten als in strenge moslim landen.
Jeetje gewoon een keer iemand ergens gelijk in geven is wel heel moeilijk voor je? Ja dat klopt... whataboutisme noemen ze dat toch wat jij nu doet?
Even denken hoor worden daar vrouwen ook gestenigd als ze vreemd gaan? Of vermoord wanneer ze een kledingstuk verkeerd of niet dragen? Mogen ze ook niet autorijden of stemmen of studeren? Bestaat er zoiets als eerwraak in die Christelijke gemeenschappen?
Nee dat heb ik niet gezegd dat haalde ik uit jouw woorden. Voor mij is een aanslag een aanslag. Maar het is een waanbeeld om te denken dat hier in Europa geen Hamas aanhangers zijn.
Eens overigens dat de VS, Frankrijk en Turkije (en de VN?) Zich saar niet in hadden moeten mengen. Ik vraag me alleen af hoe ansers het was afgelopen voor de mensen in Syrie wanneer ze dat niet hadden gedaan.
LMEK
13-12-2023 om 13:06
Miraval schreef op 13-12-2023 om 12:33:
[..]
Jeetje gewoon een keer iemand ergens gelijk in geven is wel heel moeilijk voor je? Ja dat klopt... whataboutisme noemen ze dat toch wat jij nu doet?
Even denken hoor worden daar vrouwen ook gestenigd als ze vreemd gaan? Of vermoord wanneer ze een kledingstuk verkeerd of niet dragen? Mogen ze ook niet autorijden of stemmen of studeren? Bestaat er zoiets als eerwraak in die Christelijke gemeenschappen?
Nee dat heb ik niet gezegd dat haalde ik uit jouw woorden. Voor mij is een aanslag een aanslag. Maar het is een waanbeeld om te denken dat hier in Europa geen Hamas aanhangers zijn.
Eens overigens dat de VS, Frankrijk en Turkije (en de VN?) Zich saar niet in hadden moeten mengen. Ik vraag me alleen af hoe ansers het was afgelopen voor de mensen in Syrie wanneer ze dat niet hadden gedaan.
De dingen die jij opnoemt zijn extremistische straffen onder de sharia. Streng gelovig betekent niet automatisch de sharia ingevoerd is. En dat is geen whataboutisme dat is gewoon aangeven dat het niet exclusief is voor strenge moslims om vrouwen minder rechten te geven. Dat is bij de orthodoxe joden ook zo. Je gooit dergelijke begrippen constant door elkaar wat je verhaal warrig maakt.
Miraval
13-12-2023 om 13:23
LMEK schreef op 13-12-2023 om 13:06:
[..]
De dingen die jij opnoemt zijn extremistische straffen onder de sharia. Streng gelovig betekent niet automatisch de sharia ingevoerd is. En dat is geen whataboutisme dat is gewoon aangeven dat het niet exclusief is voor strenge moslims om vrouwen minder rechten te geven. Dat is bij de orthodoxe joden ook zo. Je gooit dergelijke begrippen constant door elkaar wat je verhaal warrig maakt.
Ik had het toch ook over extremistische moslims, een Islamitische Staat en de Sharia? Jij komt dan ineens met gewone strenge moslims en christelijken. Jij haalt dingen door elkaar.
Zilver_gray
15-12-2023 om 08:04
Nationaal veiligheidsadviseur VS had 'pittige discussie' met Israël over beschermen van burgers
De nationaal veiligheidsadviseur van de VS, Jake Sullivan, heeft in Israël "een pittige discussie" gevoerd over het beschermen van Palestijnse burgers, zegt een regeringsfunctionaris tegen persbureau Reuters. Het is onder meer gegaan over hoe burgers van Hamas-strijders kunnen worden onderscheiden en over hoe de Israëlische gijzelaars in Gaza uit handen van Hamas kunnen worden bevrijd.
Sullivan sprak met de Israëlische premier Netanyahu over de overgang naar een militaire campagne met een lagere intensiteit, gericht op specifieke doelen met een hoge waarde. Zo zijn de dagen van Hamas-leider Sinwar volgens de functionaris geteld.
Volgens Sullivan is het nooit de verwachting geweest dat Israël de Gazastrook voor lange tijd zou bezetten met grondtroepen. Hij zegt dat er brede consensus is dat Gaza in de toekomst door Palestijnen moet worden bestuurd.
Sullivan brengt vandaag een bezoek aan president van de Palestijnse Autoriteit. Het gesprek gaat onder meer over het vernieuwen van de Palestijnse Autoriteit. Na zijn bezoek aan Ramallah zal hij nog enkele stops maken.
Bron: NOS
Die "pittige" discussie hadden ze wat mij betreft al weken eerder kunnen voeren.
"hoe burgers van Hamas-strijders kunnen worden onderscheiden" ....
ShowyHummingbird30
16-12-2023 om 13:52
"De drie Israëlische gijzelaars die per ongeluk door het Israëlische leger werden gedood in de Gazastrook droegen een witte vlag. Dat heeft het Israëlische leger bekendgemaakt.
Het gebeurde in een gebied waar hevige gevechten zijn en waar Hamas-militanten in burgerkleding opereren en andere methodes gebruiken om de tegenstander te misleiden, aldus het leger. De gijzelaars werden beschoten in strijd met de Israëlische regels, voegde de functionaris eraan toe."
https://nos.nl/liveblog/2501756-leger-israel-doodgeschoten-gijzelaars-droegen-witte-vlag
Ben je net ontsnapt aan degenen die je gevangen hebben genomen, maak je zo goed als mogelijk kenbaar dat jij je wilt overgeven, en wordt je alsnog door degenen die je hadden moeten bevrijden en zouden moeten beschermen doodgeschoten.
Zelfs hun eigen burgers weten ze niet te herkennen.
Of hebben ze simpelweg de instructie om alles wat en iedereen die ze tegenkomen te vernietigen?
Zilver_gray
16-12-2023 om 14:01
Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 13:52:
"De drie Israëlische gijzelaars die per ongeluk door het Israëlische leger werden gedood in de Gazastrook droegen een witte vlag. Dat heeft het Israëlische leger bekendgemaakt.
Het gebeurde in een gebied waar hevige gevechten zijn en waar Hamas-militanten in burgerkleding opereren en andere methodes gebruiken om de tegenstander te misleiden, aldus het leger. De gijzelaars werden beschoten in strijd met de Israëlische regels, voegde de functionaris eraan toe."
https://nos.nl/liveblog/2501756-leger-israel-doodgeschoten-gijzelaars-droegen-witte-vlag
Ben je net ontsnapt aan degenen die je gevangen hebben genomen, maak je zo goed als mogelijk kenbaar dat jij je wilt overgeven, en wordt je alsnog door degenen die je hadden moeten bevrijden en zouden moeten beschermen doodgeschoten.
Of hebben ze simpelweg de instructie om alles wat en iedereen die ze tegenkomen te vernietigen?
Nou precies wat ik zelf ook denk. Blijkbaar gaan ze wel zo te werk gezien het aantal doden tot dusver.
Malibu2
16-12-2023 om 14:21
Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 13:52:
Tuurlijk niet.
Maar denk je de situatie eens in. Je vecht tegen Hamas terroristen die zich tussen burgers verschansen en in burgerkleding vechten. Je hebt in de afgelopen dagen al vaker meegemaakt dat ze je probeerden te misleiden met alle mogelijke gevolgen van dien. Vanaf mijn relaxte bank is het makkelijk oordelen, maar je zult daar maar staan, pfff...
Friendly fire happens, maar het blijft absoluut een tragische gebeurtenis, dat ben ik helemaal met je eens..
Miraval
16-12-2023 om 14:35
Malibu2 schreef op 16-12-2023 om 14:21:
[..]
Tuurlijk niet.
Maar denk je de situatie eens in. Je vecht tegen Hamas terroristen die zich tussen burgers verschansen en in burgerkleding vechten. Je hebt in de afgelopen dagen al vaker meegemaakt dat ze je probeerden te misleiden met alle mogelijke gevolgen van dien. Vanaf mijn relaxte bank is het makkelijk oordelen, maar je zult daar maar staan, pfff...
Friendly fire happens, maar het blijft absoluut een tragische gebeurtenis, dat ben ik helemaal met je eens..
Eens het is echt verschrikkelijk wat er gebeurd is. Daar zijn geen woorden voor. Maar vanuit onze luie stoel is het makkelijk oordelen. De stress waaronder iedereen staat daar in dat gebied dat kunnen wij onszelf niet eens voorstellen.
ShowyHummingbird30
16-12-2023 om 14:39
Dat betekent dus eigenlijk dat door zo nietsontziend te werk gaan in Gaza, er door de Israëlische legerleiding (en daarmee bedoel ik uitdrukkelijk niet de individuele soldaten) wordt ingecalculeerd dat ze eigen mensen zullen doden. Niet alleen eigen militairen, maar ook eigen burgers - de gegijzelden.
Dat de Israëlische regering er niet om maalt om enorm veel burgerslachtoffers te maken onder de Palestijnen was al langer duidelijk. Maar dat ze ook accepteren dat ze "eigen" burgers zullen vermoorden is nieuw voor me.
Hoe wordt hier in Israël op gereageerd? Heeft de familie van de door friendly fire (wat een eufemisme) vermoorde slachtoffers al iets laten horen?
Zilver_gray
16-12-2023 om 14:44
Coreopsis schreef op 16-12-2023 om 14:39:
Dat betekent dus eigenlijk dat door zo nietsontziend te werk gaan in Gaza, er door de Israëlische legerleiding (en daarmee bedoel ik uitdrukkelijk niet de individuele soldaten) wordt ingecalculeerd dat ze eigen mensen zullen doden. Niet alleen eigen militairen, maar ook eigen burgers - de gegijzelden.
Dat de Israëlische regering er niet om maalt om enorm veel burgerslachtoffers te maken onder de Palestijnen was al langer duidelijk. Maar dat ze ook accepteren dat ze "eigen" burgers zullen vermoorden is nieuw voor me.
Hoe wordt hier in Israël op gereageerd? Heeft de familie van de door friendly fire (wat een eufemisme) vermoorde slachtoffers al iets laten horen?
Blijkt dat de gijzelaars een witte vlag droegen. Ik heb nog geen reacties van familieleden kunnen vinden.
Miraval
16-12-2023 om 15:03
https://m.jpost.com/israel-hamas-war/article-778191
Hamas gebruikt deze tactieken om soldaten van IDF te vermoorden.
Dit praat alles nog steeds niet goed maar geeft wel weer in wat voor omstandigheden IDF daar moet opereren. Ga er maar aanstaan. En ik vind het vreselijk wat er gebeurd is. Geen woorden voor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.