Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 20-11-2023 om 08:12:

[..]

Wil je ophouden mij te beschuldigen van het verkondigen van onzin? Dat zijn ongefundeerde beschuldigingen vanuit jouw kant. Ik daarentegen doe mijn uitspraken hier niet ongefundeerd.

Het is volkomen logisch dat Hamas informatie kreeg van Palestijnen die in de kibboetzim kwamen. Maar los daarvan vraag je om een bron. Hierbij een voorbeeld van een bron, waarbij in de voorafgaande alinea intelligence officers worden omschreven als "Western and Middle Eastern intelligence officials"

"The group elicited additional information, intelligence officials said, from Gazan day laborers who were permitted to enter Israel for work, often in the same farming communities that were in Hamas’s crosshairs."

https://www.washingtonpost.com/national-security/2023/11/12/hamas-planning-terror-gaza-israel/

Ik snap dat het niet leuk is om te horen. Hier moet je toch niet aan denken? Maar het is blijkbaar de realiteit en daar moeten we niet voor wegduiken.

Er staat duidelijk in het artikel dat drones en satelliet beelden genoeg waren voor zeer gedetailleerde kaarten. Vervolgens wordt er geen enkel bewijs geleverd die de uitspraken van de inlichtingenofficier ondersteunen. En er wordt ook geen enkel voorbeeld gegeven wat die informatie dan had kunnen zijn die Hamas op een andere manier niet had kunnen bemachtigen. Alle inlichtingenofficieren zijn anoniem in het stuk en het is mede geschreven door Shira Rubin. 

Je schreef in je beschuldiging dat Hamas zeer gedetailleerde informatie had over de bewoners van de kibboetzim die ze ALLEEN maar van de Palestijnen konden krijgen die goed bekend waren met de kibboetzim. Gevolgd door de conclusie dat ze waren verraden door de mensen die ze aan het helpen waren en vrede willen. Het artikel dat je als bron aangeeft om dit te bevestigen komt niet tot deze conclusie. Het artikel insinueert niet eens dat de inwoners zijn verraden of dat de informatie van de arbeiders zeer gedetailleerd was zoals jij dat zegt. Het artikel zegt wel duidelijk hoe er door middel van goedkope drones, satellietbeelden en internet afstruinen zeer gedetailleerde informatie werd bemachtigd. En dat heeft geleid tot de zeer gedetailleerde kaarten die Hamas gebruikte voor hun verschrikkelijke misdaad. 

Kun je aangeven aan wat die zeer gedetailleerde informatie over de bewoners zou kunnen zijn en waarom die zo belangrijk zou kunnen zijn?

Maar LMEK wat vind je van de bewijzen van tunnels onder het ziekenhuis dat dat ziekenhuis gewoon gebruikt is om gijzelaars in de tunnels te krijgen en er een gijzelaar gedood is? Dat rechtvaardigt voor mij wel de inval in dat ziekenhuis. Het is Hamas die dit zijn eigen bevolking aandoet door zulke plaatsen te gebruiken voor terroristische doeleinden. 

Miraval schreef op 20-11-2023 om 10:50:

Maar LMEK wat vind je van de bewijzen van tunnels onder het ziekenhuis dat dat ziekenhuis gewoon gebruikt is om gijzelaars in de tunnels te krijgen en er een gijzelaar gedood is? Dat rechtvaardigt voor mij wel de inval in dat ziekenhuis. Het is Hamas die dit zijn eigen bevolking aandoet door zulke plaatsen te gebruiken voor terroristische doeleinden.

Ik heb het gelezen maar ook dat het nog niet onafhankelijk is geverifieerd. Dat de beelden door IDF als bewijs zijn aangemerkt maar niemand precies weet waar ze naar kijken. Reuters heeft nog niks bevestigd, BBC ook nog niets. Het IDF heeft er natuurlijk alle baat bij om maar iets te vinden nadat hun eerste claim totaal ongefundeerd bleek. En het is dan ook dit soort informatie die de inval bij anderen moet rechtvaardigen. Nogmaals, Hamas heeft geen eigen bevolking en ik snap ook niet waarom dit wel steeds zo wordt gepresenteerd. Dat Hamas de Palestijnse burgers gebruikt en misbruikt is een vaststaand feit. De vraag blijft echter wel in hoeverre je daar de bevolking voor wilt laten boeten. Is het doden van 100 burgers waaronder tientallen kinderen voor het vinden van 15 wapens legitiem? Of voor het redden van 10 gegijzelden? Of voor 6 Hamas leden? Israël zelf zegt ook voor zoveel mogelijk schade te gaan wat betekent dat ze geen onderscheid maken tussen Hamas en de Palestijnse bevolking. Je schrijft dat er gegijzelden zijn vervoerd en 1 is doodgeschoten aldus het IDF. Waarom zou je dan raketaanvallen uitvoeren op een ziekenhuis als je de tunnels er toch niet mee onbruikbaar kunt maken? En al helemaal niet als je er pas later achterkomt dat er tunnels zijn. 

Israël kan niet wachten tot de informatie onafhankelijk is geverifieerd. Dat is zelfs een principiële ongerijmdheid. Als er tunnels en andere faciliteiten zijn onder de ziekenhuizen, gaat Hamas dat niet vrijwillig laten inspecteren. Bovendien kan Hamas faciliteiten die er waren weghalen om in de propaganda-oorlog punten te scoren. Wij gaan de ‘echte’ werkelijkheid hier niet volledig kennen. 

Ik begrijp niet waarom die ziekenhuizen zo lang ‘vol’ blijven als eenmaal duidelijk is dat de IDF ze op de korrel heeft. Dat er een handvol patiënten achterblijft die niet vervoerd kan worden, oké, maar waarom blijven daar honderden mensen aanwezig? Ergens klopt daar toch iets niet? Ik lees steeds dat mensen hun toevlucht zoeken tot ziekenhuizen omdat die een beschermde status hebben. Maar het is al weken volkomen duidelijk dat het IDF meent goede redenen te hebben zich daar geen lor van aan te trekken. Wat doen al die mensen dan in die faciliteiten? Beseffen die mensen niet wat (Israël gelooft dat) er onder ze gebeurt? Dat is toch niet goed voorstelbaar?

@Mija:
Maar waar moeten ze dan heen? 
De vluchtelingenkampen? Ook die worden gebombardeerd. Scholen, gebouwen van de VN? Idem dito. 

Moirmel schreef op 20-11-2023 om 14:20:

@Mija:
Maar waar moeten ze dan heen?
De vluchtelingenkampen? Ook die worden gebombardeerd. Scholen, gebouwen van de VN? Idem dito.

Iedere plaats is beter dan zo’n ziekenhuis, als Israel denkt dat er een Hamas hoofdkwartier onder gevestigd is. Ik snap heus dat die mensen nergens écht veilig zijn maar zo’n ziekenhuis is op dat moment aantoonbaar de meest onveilige plek. Dus waarom ga je dan niet naar een plek waar geen geruchten over gaan of verdenkingen tegen bestaan? 

Mija schreef op 20-11-2023 om 12:24:

Israël kan niet wachten tot de informatie onafhankelijk is geverifieerd. Dat is zelfs een principiële ongerijmdheid. Als er tunnels en andere faciliteiten zijn onder de ziekenhuizen, gaat Hamas dat niet vrijwillig laten inspecteren. Bovendien kan Hamas faciliteiten die er waren weghalen om in de propaganda-oorlog punten te scoren. Wij gaan de ‘echte’ werkelijkheid hier niet volledig kennen.

Ik begrijp niet waarom die ziekenhuizen zo lang ‘vol’ blijven als eenmaal duidelijk is dat de IDF ze op de korrel heeft. Dat er een handvol patiënten achterblijft die niet vervoerd kan worden, oké, maar waarom blijven daar honderden mensen aanwezig? Ergens klopt daar toch iets niet? Ik lees steeds dat mensen hun toevlucht zoeken tot ziekenhuizen omdat die een beschermde status hebben. Maar het is al weken volkomen duidelijk dat het IDF meent goede redenen te hebben zich daar geen lor van aan te trekken. Wat doen al die mensen dan in die faciliteiten? Beseffen die mensen niet wat (Israël gelooft dat) er onder ze gebeurt? Dat is toch niet goed voorstelbaar?

Volgens de Amerikaanse doctrine is bewijs inderdaad van ondergeschikt belang. Shoot first and ask questions later is precies wat Israël nu ook doet. Wetende dat er geen consequenties voor hun aan vastzitten als het bewijs er toch niet blijkt te zijn. Israël gedraagt zich hetzelfde als de terroristische en misdadige organisatie waar ze mee in oorlog zijn. Ze hebben het morele voordeel van de twijfel volledig verspeeld. Niemand gelooft meer dat Hamas de prioriteit is want de Israëlische agressie is gericht tegen alles wat ademt en Palestijns is. 

Mija schreef op 20-11-2023 om 14:33:

[..]

Iedere plaats is beter dan zo’n ziekenhuis, als Israel denkt dat er een Hamas hoofdkwartier onder gevestigd is. Ik snap heus dat die mensen nergens écht veilig zijn maar zo’n ziekenhuis is op dat moment aantoonbaar de meest onveilige plek. Dus waarom ga je dan niet naar een plek waar geen geruchten over gaan of verdenkingen tegen bestaan?

Ik denk dat dit heel moeilijk te begrijpen is als je niet zelf in die situatie zit. Vergeet niet dat Israël communicatie heeft afgesloten van Gaza. Ze waarschuwen in het Engels, een taal die veel Gazanen niet machtig zijn. Dus die boodschap bereikt mensen om 2 redenen moeilijk. 

Verder; ik kan me zo voorstellen dat als je vrij zeker bent dat je vroeg of laat gewond gaat raken op je “vlucht” (waarheen inderdaad) dat je liever in de buurt van een ziekenhuis bent. En stel dat Hamas daar zit, dat je liever in de buurt zit van mensen die je misschien kunnen verdedigen. Dat ziekenhuis was verder overvol met mensen die zorg nodig hadden. Dikke kans dat er ook veel familie rondloopt om mee te zorgen of in de buurt te zijn voor steun.

Daarnaast is het nogal wat om je huis achter te laten en te vertrekken naar een onbekende en onveilige plek. Je weet vrij zeker dat je dan alles kwijt bent. 

En zo kunnen er legio redenen zijn, waar we niet half zicht op hebben of ons niet voor kunnen stellen. We hebben geen idee welke informatie hen bereikt, maar we kunnen vrij zeker zijn dat dat andere informatie is dan die wij zien. 

Ik had me eigenlijk terug getrokken uit dit topic, om dezelfde redenen als absor. En dat zal ik nu waarschijnlijk weer doen. Maar je leek een oprechte vraagt te stellen die mij ook bezighoudt. Dus ik kon het even niet laten.

Doemijdieglazenbol schreef op 20-11-2023 om 15:17:

[..]

Ik denk dat dit heel moeilijk te begrijpen is als je niet zelf in die situatie zit. Vergeet niet dat Israël communicatie heeft afgesloten van Gaza. Ze waarschuwen in het Engels, een taal die veel Gazanen niet machtig zijn. Dus die boodschap bereikt mensen om 2 redenen moeilijk.

Verder; ik kan me zo voorstellen dat als je vrij zeker bent dat je vroeg of laat gewond gaat raken op je “vlucht” (waarheen inderdaad) dat je liever in de buurt van een ziekenhuis bent. En stel dat Hamas daar zit, dat je liever in de buurt zit van mensen die je misschien kunnen verdedigen. Dat ziekenhuis was verder overvol met mensen die zorg nodig hadden. Dikke kans dat er ook veel familie rondloopt om mee te zorgen of in de buurt te zijn voor steun.

Daarnaast is het nogal wat om je huis achter te laten en te vertrekken naar een onbekende en onveilige plek. Je weet vrij zeker dat je dan alles kwijt bent.

En zo kunnen er legio redenen zijn, waar we niet half zicht op hebben of ons niet voor kunnen stellen. We hebben geen idee welke informatie hen bereikt, maar we kunnen vrij zeker zijn dat dat andere informatie is dan die wij zien.

Ik had me eigenlijk terug getrokken uit dit topic, om dezelfde redenen als absor. En dat zal ik nu waarschijnlijk weer doen. Maar je leek een oprechte vraagt te stellen die mij ook bezighoudt. Dus ik kon het even niet laten.

Ze zijn nergens veilig inderdaad.

Verder eens met alles wat je schrijft.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/buitenland/2023/11/vn-scholen-gaza-bombardementen-slachtoffers-guterres-reactie/

Doemijdieglazenbol schreef op 20-11-2023 om 15:17:

[..]

Ik heb me ook min of meer teruggetrokken uit de discussie, om dezelfde reden als absor en jij maar ik merk dat dat af en toe reageren (nog) niet in de weg staat 😂. Ik ben erg gericht op informatie, perspectieven en vragen inderdaad. Hoe zit het? Wie doet wat en waarom? Wat is het verhaal? De redenen die jij noemt waarom mensen in dat ziekenhuis zouden kunnen zijn, klinken inderdaad plausibel. Het zal daar ook allemaal niet erg ‘helder’ zijn wat er gebeurt en wat wel en niet serieus genomen moet worden. 

Ik ben geloof ik vooral gestopt met het helemaal inkleuren van informatie met als doel een conclusie te kunnen trekken over schuld. Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat niet ga kunnen en ik leg me er ook bij neer dat anderen dat wel doen, terwijl ik zoveel vragen heb en zoveel niet snap. Ik voel me nog wel betrokken dus de vragen blijven komen. Ik denk af en toe wat en dan is het fijn om even wat te kunnen uitwisselen! Dankjewel dat je op me hebt gereageerd 😃.

LMEK schreef op 20-11-2023 om 15:13:

[..]

Volgens de Amerikaanse doctrine is bewijs inderdaad van ondergeschikt belang. Shoot first and ask questions later is precies wat Israël nu ook doet. Wetende dat er geen consequenties voor hun aan vastzitten als het bewijs er toch niet blijkt te zijn. Israël gedraagt zich hetzelfde als de terroristische en misdadige organisatie waar ze mee in oorlog zijn. Ze hebben het morele voordeel van de twijfel volledig verspeeld. Niemand gelooft meer dat Hamas de prioriteit is want de Israëlische agressie is gericht tegen alles wat ademt en Palestijns is.

Tja, ik zie het militaire probleem voor de IDF wel. Ze ‘moeten’ Hamas bestrijden en ze ‘moeten’ het doen met de beperkte informatie die ze wel hebben. Niks doen is geen optie. 

Ik ben het er overigens mee eens dat Israël te weinig grenzen in acht neemt naar Palestijnse burgers. Ik snap dat ze de druk willen hooghouden om de gijzelaars vrij te krijgen en om Hamas geen kans te geven naar adem te happen en te hergroeperen. Maar ik zie wel dat ook Israël op die manier onschuldige mensen behandelt als instrumenteel, als ruilmiddel. Net zoals Hamas dat doet met de Israëlische gijzelaars. Ik heb daar grote moeite mee. Waarschijnlijk omdat ik er vanaf een grotere afstand naar kijk. Het is gewoon zo smerig allemaal ☹️.

LMEK schreef op 20-11-2023 om 10:35:

[..]

Er staat duidelijk in het artikel dat drones en satelliet beelden genoeg waren voor zeer gedetailleerde kaarten. Vervolgens wordt er geen enkel bewijs geleverd die de uitspraken van de inlichtingenofficier ondersteunen. En er wordt ook geen enkel voorbeeld gegeven wat die informatie dan had kunnen zijn die Hamas op een andere manier niet had kunnen bemachtigen. Alle inlichtingenofficieren zijn anoniem in het stuk en het is mede geschreven door Shira Rubin.

Je schreef in je beschuldiging dat Hamas zeer gedetailleerde informatie had over de bewoners van de kibboetzim die ze ALLEEN maar van de Palestijnen konden krijgen die goed bekend waren met de kibboetzim. Gevolgd door de conclusie dat ze waren verraden door de mensen die ze aan het helpen waren en vrede willen. Het artikel dat je als bron aangeeft om dit te bevestigen komt niet tot deze conclusie. Het artikel insinueert niet eens dat de inwoners zijn verraden of dat de informatie van de arbeiders zeer gedetailleerd was zoals jij dat zegt. Het artikel zegt wel duidelijk hoe er door middel van goedkope drones, satellietbeelden en internet afstruinen zeer gedetailleerde informatie werd bemachtigd. En dat heeft geleid tot de zeer gedetailleerde kaarten die Hamas gebruikte voor hun verschrikkelijke misdaad.

Kun je aangeven aan wat die zeer gedetailleerde informatie over de bewoners zou kunnen zijn en waarom die zo belangrijk zou kunnen zijn?

Je wilt het gewoon niet zien he? 

Heb je enig idee hoe inlichtingendiensten werken? Ik vind het niet raar dat die officieren anoniem blijven, jij blijkbaar wel. 

Het stuk is inderdaad mede geschreven door ene Shira Rubin. Wat is je probleem daarmee? Dat ze, gezien haar naam, wellicht Joods is? 

Je noemt zelf al dat ze de medeauteur is, Rubin is inderdaad niet de enige auteur. Denk je nu echt dat Joby Warrick, ('national security reporter covering terrorism, rogue states, weapons proliferation') zijn naam verbindt aan een artikel waar hij niet achter kan staan? Vind je dat zelf ook niet een beetje vergezocht?

Voor wat betreft de gedetailleerde informatie, heb jij niets meegekregen van de plannen die zijn gevonden op Hamas terroristen? Drones, satellietbeelden en internet geven absoluut belangrijke informatie, maar die geven je geen info over de beveiliging van een kibbutz of waar de wapenopslag is. Lijkt me behoorlijk cruciale info voor het plannen en doen slagen van een dergelijke aanval. Ik neem aan dat jij dit toch niet wilt aannemen, maar speciaal voor de anderen die hier meelezen en/of -schrijven voeg ik nog een tweetal bronnen toe:

18 oktober CNN:

“They knew everything,” Reskin said. “They knew where are the gates, they knew where are the generators, they knew where is the armory, they knew basically how many of us on the security team… they had very, very good intel.”

"Colin P. Clarke, a senior research fellow at The Soufan Center, a security nonprofit, who reviewed alleged Hamas documents for CNN, said that the granular information the group had collected on individual kibbutzim raised the possibility that the terrorist group had human sources inside Israel. “The level of detail is extraordinary,” Clarke said."

"Similar to the Mefalsim plan, the document lists information about the kibbutz and its security, including detailed information about the number of guards protecting the community."

https://amp.cnn.com/cnn/2023/10/18/middleeast/hamas-documents-invs/index.html

En uit de Guardian van 7 november een recenter artikel:

"This account of the early moments of the 7 October terrorist attacks in Israel is derived from multiple sources, including meetings with Israeli intelligence officials, experts, sources with direct knowledge of interrogation reports of Hamas fighters captured during the attacks, and material released by Hamas and the Israeli military.

Though many claims are difficult to verify and have been contested, respected and independent experts on Hamas have described the account as plausible."

"Each unit was given a separate objective: a military base, a kibbutz, a road or a town. Often their orders were accompanied by maps showing details of defences and key locations within their targets, drawing on information derived from sympathisers working in Israel, the sources claim."

https://www.theguardian.com/world/2023/nov/07/secret-hamas-attack-orders-israel-gaza-7-october

Malibu2 schreef op 20-11-2023 om 18:53:

[..]

Heb je enig idee hoe inlichtingendiensten werken? Ik vind het niet raar dat die officieren anoniem blijven, jij blijkbaar wel.

Het stuk is inderdaad mede geschreven door ene Shira Rubin. Wat is je probleem daarmee? Dat ze, gezien haar naam, wellicht Joods is?

Je noemt zelf al dat ze de medeauteur is, Rubin is inderdaad niet de enige auteur. Denk je nu echt dat Joby Warrick, ('national security reporter covering terrorism, rogue states, weapons proliferation') zijn naam verbindt aan een artikel waar hij niet achter kan staan? Vind je dat zelf ook niet een beetje vergezocht?

Voor wat betreft de gedetailleerde informatie, heb jij niets meegekregen van de plannen die zijn gevonden op Hamas terroristen? Drones, satellietbeelden en internet geven absoluut belangrijke informatie, maar die geven je geen info over de beveiliging van een kibbutz of waar de wapenopslag is. Lijkt me behoorlijk cruciale info voor het plannen en doen slagen van een dergelijke aanval. Ik neem aan dat jij dit toch niet wilt aannemen, maar speciaal voor de anderen die hier meelezen en/of -schrijven voeg ik nog een tweetal bronnen toe:

18 oktober CNN:

“They knew everything,” Reskin said. “They knew where are the gates, they knew where are the generators, they knew where is the armory, they knew basically how many of us on the security team… they had very, very good intel.”

"Colin P. Clarke, a senior research fellow at The Soufan Center, a security nonprofit, who reviewed alleged Hamas documents for CNN, said that the granular information the group had collected on individual kibbutzim raised the possibility that the terrorist group had human sources inside Israel. “The level of detail is extraordinary,” Clarke said."

"Similar to the Mefalsim plan, the document lists information about the kibbutz and its security, including detailed information about the number of guards protecting the community."

"This account of the early moments of the 7 October terrorist attacks in Israel is derived from multiple sources, including meetings with Israeli intelligence officials, experts, sources with direct knowledge of interrogation reports of Hamas fighters captured during the attacks, and material released by Hamas and the Israeli military.

Though many claims are difficult to verify and have been contested, respected and independent experts on Hamas have described the account as plausible."

"Each unit was given a separate objective: a military base, a kibbutz, a road or a town. Often their orders were accompanied by maps showing details of defences and key locations within their targets, drawing on information derived from sympathisers working in Israel, the sources claim."

https://www.theguardian.com/world/2023/nov/07/secret-hamas-attack-orders-israel-gaza-7-october

Zou het kunnen dat de Hamas leden zelf in de kibboets zijn geweest om de boel te verkennen? Daar zijn ze vast slim genoeg voor. Ze zijn ook jaren bezig geweest dit voor te bereiden, ik kijk nergens meer van op.

Zilver_gray schreef op 20-11-2023 om 19:20:

[..]

Zou het kunnen dat de Hamas leden zelf in de kibboets zijn geweest om de boel te verkennen? Daar zijn ze vast slim genoeg voor. Ze zijn ook jaren bezig geweest dit voor te bereiden, ik kijk nergens meer van op.

Zo'n 18.000 Gazanen hadden een vergunning om in Israël te mogen werken. Het zou best kunnen dat daar incognito Hamas leden tussen hebben gezeten die er niet uit gefilterd zijn door de Israëliërs. 

Malibu2 schreef op 20-11-2023 om 18:53:

[..]

Je noemt zelf al dat ze de medeauteur is, Rubin is inderdaad niet de enige auteur. Denk je nu echt dat Joby Warrick, ('national security reporter covering terrorism, rogue states, weapons proliferation') zijn naam verbindt aan een artikel waar hij niet achter kan staan? Vind je dat zelf ook niet een beetje vergezocht?

18 oktober CNN:

"Colin P. Clarke, a senior research fellow at The Soufan Center, a security nonprofit, who reviewed alleged Hamas documents for CNN, said that the granular information the group had collected on individual kibbutzim raised the possibility that the terrorist group had human sources inside Israel. “The level of detail is extraordinary,” Clarke said."

Je eerste artikel spreekt over “ raised the possibility that the terrorist group had human sources in Israël” wat slechts een vermoeden beschrijft. Het ondersteund in de verste verte niet jouw eerdere claim dat ze zijn verraden door de mensen die ze wilden helpen. 

Jouw tweede artikel zegt “ Though many claims are difficult to verify and have been contested, respected and independent experts on Hamas have described the account as plausible”. Dat jij hier in leest wie de mensen waren die al dan niet de informatie over de kibboetsen hebben verzameld is jouw goed recht. Dat jouw conclusie is dat het om verraad gaat van Palestijnse burgers is ook jouw goed recht. Maar probeer de dingen niet te verdraaien aan de hand van artikelen waar duidelijk iets anders staat. Sommigen zullen die artikelen lezen en concluderen dat jouw uitleg niet strookt met de bron die je aanhaalt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.