Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-11-2023 om 19:23:

[..]

Wat zeur je dan over die lijst met aanslagen door palestijnen. Ook oud nieuws maar ook onderdeel van het conflict.

Ik zeurde niet, ik gaf aan dat je informatie irrelevant was. En niet vanwege oud nieuws maar vanwege het feit dat die aanslagen in vergelijking met de Israëlische aanslagen niets voorstellen qua aantal doden en gewelddadigheid. Ik wist toen ook niet dat je een of andere vage reverse psychologie discussie truc aan het toepassen was. 

https://www.trouw.nl/buitenland/wees-voorzichtig-met-dodentallen-tot-na-het-doden-tellen~b58710fa/
Interessant artikel over het tellen van doden in situaties waar dat lastig is.
Dus begon ik dat op sommige plaatsen te doen. Bijvoorbeeld toen er tijdens de oorlog tussen Hezbollah en Israël in 2006 een Israëlisch bombardement plaatsvond op een huis met burgers in Qana, Zuid-Libanon. Ik was snel ter plekke en zag samen met andere journalisten hoe het ene dode kind na het andere onder het puin vandaan werd getrokken. Daarna besloot ik, als enige van de journalisten, naar het ziekenhuis te gaan, waar de doden in het mortuarium waren binnengebracht. Een paar verdiepingen hoger lagen de gewonden, met familieleden naast hun bed. Hier was het niet moeilijk uit te vinden dat er 28 doden waren gevallen. De overlevenden wisten precies wie het wel of niet gered hadden. Intussen had de mededeling van Hezbollah dat er 63 doden waren het nieuws al gehaald.

Bericht in de NYTimes dat Palestijnen in Khan Younis (Gaza) als gevolg van brandstoftekort zijn overgestapt op paardenkracht. 

De betreffende journalist is vermoedelijk nooit in Israël geweest, anders had hij wel geweten dat er een Israëlische bus van Egged op de achtergrond staat. En weer wordt een bepaald beeld geschetst op basis van onjuiste informatie..

https://twitter.com/TheMossadIL/status/1725955365425058199?t=RAnSu43TYWBljHilXUHRvw&s=19

https://www.nytimes.com/live/2023/11/17/world/israel-hamas-gaza-war-news

Malibu2 schreef op 19-11-2023 om 09:52:

Bericht in de NYTimes dat Palestijnen in Khan Younis (Gaza) als gevolg van brandstoftekort zijn overgestapt op paardenkracht.

De betreffende journalist is vermoedelijk nooit in Israël geweest, anders had hij wel geweten dat er een Israëlische bus van Egged op de achtergrond staat. En weer wordt een bepaald beeld geschetst op basis van onjuiste informatie..

https://twitter.com/TheMossadIL/status/1725955365425058199?t=RAnSu43TYWBljHilXUHRvw&s=19

https://www.nytimes.com/live/2023/11/17/world/israel-hamas-gaza-war-news

Niet de eerste keer

https://www.nytco.com/press/statement-on-yousef-masoud/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-11-2023 om 10:57:

[..]

Niet de eerste keer

https://www.nytco.com/press/statement-on-yousef-masoud/

Nog erger, dan wist die fotojournalist het dus precies... 

En de New York Times is de useful idiot die dit soort berichten overneemt en de wereld over verspreid. 

Beiden verbazen me eerlijk gezegd niet. 

En ik had eerder al gelezen over de beschuldigingen dat fotojournalisten mogelijk vooraf op de hoogte waren van de aanval op 7 oktober. Ik weet niet of daar nog wat uit is voortgekomen? 

Ik hoop zo dat er een manier is om te komen tot vrede. Er zijn aan beide kanten nog steeds mensen die dat willen, daar ben ik van overtuigd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/19/de-krater-die-7-oktober-in-de-israelische-samenleving-sloeg-is-peilloos-diep-a4181350/appview

Vredesblok in tweeën gespleten
Het zijn vooral de linkse Israëliërs die het zwaar hebben, zegt Amit Hevrony (39) bij een kop koffie. „De hardliners zeggen: zie je wel. Arabieren zijn niet te vertrouwen.”
Het vredesblok is in tweeën gebarsten, denkt ze. Een deel voelt zich ontnuchterd en stelt dat ze bij nader inzien naïef waren. Het andere deel, en zijzelf hoort daarbij, zegt: ook nu, juist nu, moeten we stoppen met vechten, en praten. Maar ons deel, zegt ze, is klein.
Ze begrijpt de roep om wraak volkomen. Ook zij zag gruwelijke video’s. Maar ze kijkt ook naar filmpjes over het leed van Palestijnen, dat je weinig op de Israëlische televisie ziet. „Als er geen oplossing komt waardoor we in gelijkheid kunnen samenleven, wat doen we hier dan nog?”

=======
We zijn allemaal getraumatiseerd, zegt ze daarna. Palestijnen én Israëliërs. Samen moeten we hieruit komen. „Ik citeer graag de Israëlische comédienne Noam Shuster-Eliassi. Zij zei: ‘From the river to the sea. We all need therapy’.”

Daglichtlamp schreef op 19-11-2023 om 19:19:

Ik hoop zo dat er een manier is om te komen tot vrede. Er zijn aan beide kanten nog steeds mensen die dat willen, daar ben ik van overtuigd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/19/de-krater-die-7-oktober-in-de-israelische-samenleving-sloeg-is-peilloos-diep-a4181350/appview

Vredesblok in tweeën gespleten
Het zijn vooral de linkse Israëliërs die het zwaar hebben, zegt Amit Hevrony (39) bij een kop koffie. „De hardliners zeggen: zie je wel. Arabieren zijn niet te vertrouwen.”
Het vredesblok is in tweeën gebarsten, denkt ze. Een deel voelt zich ontnuchterd en stelt dat ze bij nader inzien naïef waren. Het andere deel, en zijzelf hoort daarbij, zegt: ook nu, juist nu, moeten we stoppen met vechten, en praten. Maar ons deel, zegt ze, is klein.
Ze begrijpt de roep om wraak volkomen. Ook zij zag gruwelijke video’s. Maar ze kijkt ook naar filmpjes over het leed van Palestijnen, dat je weinig op de Israëlische televisie ziet. „Als er geen oplossing komt waardoor we in gelijkheid kunnen samenleven, wat doen we hier dan nog?”

=======
We zijn allemaal getraumatiseerd, zegt ze daarna. Palestijnen én Israëliërs. Samen moeten we hieruit komen. „Ik citeer graag de Israëlische comédienne Noam Shuster-Eliassi. Zij zei: ‘From the river to the sea. We all need therapy’.”

Ik hoop het ook,  maar er zal eerst nog heel veel moeten gebeuren. Hamas zal eerst weg moeten, dat sowieso. Die hebben gezegd dat ze 7 oktober willen blijven herhalen, dus daar kan absoluut geen plek meer voor zijn. 

Vertrouwen zal een heel lastig issue worden. Veel van de vermoorde en ontvoerde mensen waren behoorlijk links en hielpen de Palestijnse bevolking juist. Die wilden vrede. En juist die zijn op de meest gruwelijke manieren gemarteld en gedood. En wat de vertrouwenskwestie nog lastiger maakt is dat Hamas zeer gedetailleerde info had over de inwoners van de kibboetzim. Info die ze alleen maar hebben kunnen krijgen van Palestijnen die goed bekend waren met de kibboetzim. Die inwoners zijn dus verraden door de Palestijnen die ze juist probeerden te helpen. Zou jij je dan veilig voelen als je weet dat er mensen dichtbij, aan de andere kant van de grens wonen die jou dood willen hebben? Niet wetende wie dat precies zijn die informatie hebben doorgespeeld? En vooral als er in dat gebied helemaal geen enkele Israeli mag wonen en alles zich daar buiten het zicht van Israël om afspeelt? 

Malibu2 schreef op 19-11-2023 om 20:04:

[..]

Ik hoop het ook, maar er zal eerst nog heel veel moeten gebeuren. Hamas zal eerst weg moeten, dat sowieso. Die hebben gezegd dat ze 7 oktober willen blijven herhalen, dus daar kan absoluut geen plek meer voor zijn.

Vertrouwen zal een heel lastig issue worden. Veel van de vermoorde en ontvoerde mensen waren behoorlijk links en hielpen de Palestijnse bevolking juist. Die wilden vrede. En juist die zijn op de meest gruwelijke manieren gemarteld en gedood. En wat de vertrouwenskwestie nog lastiger maakt is dat Hamas zeer gedetailleerde info had over de inwoners van de kibboetzim. Info die ze alleen maar hebben kunnen krijgen van Palestijnen die goed bekend waren met de kibboetzim. Die inwoners zijn dus verraden door de Palestijnen die ze juist probeerden te helpen. Zou jij je dan veilig voelen als je weet dat er mensen dichtbij, aan de andere kant van de grens wonen die jou dood willen hebben? Niet wetende wie dat precies zijn die informatie hebben doorgespeeld? En vooral als er in dat gebied helemaal geen enkele Israeli mag wonen en alles zich daar buiten het zicht van Israël om afspeelt?

Ik dacht inderdaad dat men in/bij die kibboetsen vredig samenleven. Maar juist daar zijn veel israeli vermoord. O.a. een bekende Israelisch Canadese vredesactiviste. 

Maar begrijp ik nu goed dat zij verraden zijn? Misschien wel door hun buren ?

Mick87 schreef op 19-11-2023 om 22:07:

[..]

Ik dacht inderdaad dat men in/bij die kibboetsen vredig samenleven. Maar juist daar zijn veel israeli vermoord. O.a. een bekende Israelisch Canadese vredesactiviste.

Maar begrijp ik nu goed dat zij verraden zijn? Misschien wel door hun buren ?

Je kunt de berichten van Malibu2 gerust met een korreltje zout nemen. Kibboets Be’eri had ongeveer 1000 inwoners met 2 brigades IDF op een minuut of 10 rijden. Er was geen enkele informatie nodig over de bewoners om die aanval te laten slagen. Wat Malibu2 oppert dat de aanval mogelijk is gemaakt door verraad is je reinste onzin. Het Israëlische leger dat op minuten rijden ligt had 6 uur nodig om Be’eri te bereiken. Hamas had alle tijd van de wereld om te doen wat ze deden. Ik vraag mij wel af welk bewijs ze heeft voor de claim dat Palestijnse burgers deze aanval mogelijk hebben gemaakt? 

absor

absor

20-11-2023 om 01:05 Topicstarter

ik heb na het luisteren van die podcasts besloten te stoppen met lezen in dit topic. Dit is mijn laatste post hier.   Ik kies geen kant heb ik besloten ook al lijk je ertoe gedwongen te worden

Ik weet dat het not done is maar ik heb inmiddels begrip voor de israelieten en de palestijnen evenveel. Ik zie geen oplossing.  Enige wat ik bij kan dragen is niet mee helpen aan importeren van dit conflict in nederland.  Dus ik ga met niemand de discussie meer aan.  Ik bid voor alle slachtoffers en dat elk mens daar en wereldwijd permanent zijn wapens neerlegt.  

absor schreef op 20-11-2023 om 01:05:

ik heb na het luisteren van die podcasts besloten te stoppen met lezen in dit topic. Dit is mijn laatste post hier. Ik kies geen kant heb ik besloten ook al lijk je ertoe gedwongen te worden

Ik weet dat het not done is maar ik heb inmiddels begrip voor de israelieten en de palestijnen evenveel. Ik zie geen oplossing. Enige wat ik bij kan dragen is niet mee helpen aan importeren van dit conflict in nederland. Dus ik ga met niemand de discussie meer aan. Ik bid voor alle slachtoffers en dat elk mens daar en wereldwijd permanent zijn wapens neerlegt.

Er is heel duidelijk een misdadiger, al word er 1 op de 10 slachtoffers Israëliërs geraakt. Als ooit Nederland niet meer mag bestaan doordat de buitenlanders steeds meer plek opeisen met geweld, dan wil ik horen of je dan nog steeds voor beide kanten bent. Ook al word 90% van de Nederlanders uitgemoord, ik bid dan ook voor beide dus. Alle buitenlanders die recht hebben op 60% van het gebied moet dan ook als eis worden gesteld, werk je niet mee dan ben je een racist. Buitenlanders hebben namelijk een zielig bestaan gehad met uitbuiting en verdienen dat. 
Ik bid voor de buitenlanders en voor de Nederlandse inwoners en hoop dan ook dat iedereen zijn wapen neerlegt, maar Nederlandse racisten kunnen beter vertrekken naar elk andere willekeurige westerse land, zijn er toch genoeg die er al welvarend genoeg is door al het geblunder en roven dus als het erop neerkomt verdienen de buitenlanders het land en vind ik dat Nederlanders gewoon hen plek moeten afstaan joh. Veel van die buitenlanders kunnen toch niet meer terug want zijn gevlucht. En Nederlanders kunnen in die scenario erg opgefokt zijn dus t gevaar moet weg, al is t gevaar minimaal dan zal die uit vergroot worden of wordt er een daadwerkelijke complottheorie ingezet dat door elke blinde schaap geloofd word. En ohjha als je dan toch wilt vluchten, besluit de rest van de wereld ineens dat je niet meer als vluchteling in een ander land opgenomen kan worden. Je word geweigerd door IND al kom je uit een oorlogsgebied waarbij heel je land ingepikt, geterroriseerd, uitgemoord word, je zal in ieder geval ook niet eens in behandeling worden genomen voor asiel procedure. Dan besef je hoe verknipt de wereld is geworden, best wel eng maar het opent wel mijn ogen meer. 

https://m.youtube.com/watch?v=TpPAwqJC9jw&feature=youtu.be

Er is bewijs gebonden dat Hamas de tunnels onder het ziekenhuis hebben gebruikt op 7 oktober.  Schandalig wat Hamas doet, een ziekenhuis voor eigen bevolking gebruiken voor terroristische doeleinden.

Nee vrede zal er niet zijn zolang Hamas bestaat. 

LMEK schreef op 20-11-2023 om 00:45:

[..]

Je kunt de berichten van Malibu2 gerust met een korreltje zout nemen. Kibboets Be’eri had ongeveer 1000 inwoners met 2 brigades IDF op een minuut of 10 rijden. Er was geen enkele informatie nodig over de bewoners om die aanval te laten slagen. Wat Malibu2 oppert dat de aanval mogelijk is gemaakt door verraad is je reinste onzin. Het Israëlische leger dat op minuten rijden ligt had 6 uur nodig om Be’eri te bereiken. Hamas had alle tijd van de wereld om te doen wat ze deden. Ik vraag mij wel af welk bewijs ze heeft voor de claim dat Palestijnse burgers deze aanval mogelijk hebben gemaakt?

Wil je ophouden mij te beschuldigen van het verkondigen van onzin? Dat zijn  ongefundeerde beschuldigingen vanuit jouw kant. Ik daarentegen doe mijn uitspraken hier niet ongefundeerd. 

Het is volkomen logisch dat Hamas informatie kreeg van Palestijnen die in de kibboetzim kwamen. Maar los daarvan vraag je om een bron. Hierbij een voorbeeld van een bron, waarbij in de voorafgaande alinea intelligence officers worden omschreven als "Western and Middle Eastern intelligence officials"

"The group elicited additional information, intelligence officials said, from Gazan day laborers who were permitted to enter Israel for work, often in the same farming communities that were in Hamas’s crosshairs."

https://www.washingtonpost.com/national-security/2023/11/12/hamas-planning-terror-gaza-israel/

Ik snap dat het niet leuk is om te horen. Hier moet je toch niet aan denken? Maar het is blijkbaar de realiteit en daar moeten we niet voor wegduiken. 

bloed irritant is dat inderdaad lmek die als.eem bij gestoken reageert als iemand iets zegt dat pro Israël kan zijn en begint te zeuren dat de bron niet klopt, maar als hier iemand met een onzin verhaal komt ondertekende dries van agt hoor je d'r niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.