Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 17-11-2023 om 12:56:

[..]

Hij had wat mij betreft beter kunnen kijken naar de tekort komingen in zijn eigen land. Staat overigens in hetzelfde artikel.

"Straffeloosheid van Israëlische geweldplegers

De Palestijnen gaan niet alleen gebukt onder extreme rechteloosheid, maar moeten dagelijks aanzien dat Israëlische plegers van oorlogsmisdaden en aanslagen vrijuit gaan.

Op 31 juli pleegden extremistische kolonisten in het Palestijnse dorp Duma een brandaanslag op een Palestijns gezin. De vader en zijn zoontje van 18 maanden stierven in de vlammenzee; de moeder overleed in het ziekenhuis.

Palestijnse geweldplegers worden zonder scrupule doodgeschoten, ook in situaties waarin zij geen acuut gevaar (meer) zijn. Met speciale legereenheden en de bekwaamste inlichtingendiensten organiseert Israël klopjachten op Palestijnse verdachten. Maar de kolonisten die op 31 juli een Palestijns gezin levend verbrandden, lopen vier maanden na hun moordaanslag nog vrij rond".

Ik weet dat het een ouder artikel is dat je had gequote, maar het voorbeeld dat je noemt toont juist aan dat er een werkend rechtssysteem in Israël is (dat ongetwijfeld niet perfect is, maar welk systeem is dat wel?) 

De dader van deze laffe aanval is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Die is bevestigd door de Israëlische Supreme Court:

“No words will reflect the magnitude of the horror. These actions contradict and conflict with all moral values and Jewish culture, which teaches patience and tolerance. Hatred of members of other religions, as well as racism for its own sake, is not a path of Judaism,” the ruling read.

https://www.timesofisrael.com/supreme-court-rejects-appeal-by-israeli-killer-of-palestinian-family-in-arson-attack/amp/

Zilver_gray schreef op 17-11-2023 om 13:25:

[..]

Ik had dit al eerder geplaatst:
Bron: Oxfam Novib 1 juni 2017:
De afgelopen 17 jaar zijn bij gevechten tussen Israëliërs en Palestijnen ruim 10.000 mensen omgekomen. Van elke 10 overledenen zijn er 9 Palestijn.

Ook dit is "oud" nieuws, kun je nagaan dat er vanaf 7 oktober nog eens 10.000 dode Palestijnen bij zijn gekomen..

Of was dit je punt niet? Misschien begrijp ik je verkeerd.

Wat wil je hiermee bereiken? Wil je het dodenaantal veroorzaakt door Israël afzetten tegen het aantal doden veroorzaakt door Palestijnen? Want als dat je doel is, dan zijn er nog wel meer slachtoffers te vinden dan alleen joden. Ik vind het nutteloos om oud nieuws te gebruiken om je mening kracht bij te zetten. Er is genoeg oud nieuws te vinden over welke groep hoeveel en wie heeft vermoord, inclusief Palestijnen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-11-2023 om 13:44:

[..]

Wat wil je hiermee bereiken? Wil je het dodenaantal veroorzaakt door Israël afzetten tegen het aantal doden veroorzaakt door Palestijnen? Want als dat je doel is, dan zijn er nog wel meer slachtoffers te vinden dan alleen joden. Ik vind het nutteloos om oud nieuws te gebruiken om je mening kracht bij te zetten. Er is genoeg oud nieuws te vinden over welke groep hoeveel en wie heeft vermoord, inclusief Palestijnen.

Wat ik probeer aan te geven is dat het leven voor de Palestijnen al ver voor 7 oktober geen lolletje was. Hier lezen (sommigen) graag overheen, of bagatelliseren het probleem. Hier worden door meerdere mensen links of nieuwsberichten geplaatst, dat mag op een forum (mits volgens de regels)  dat doe ik ook.  Niks mis mee.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-11-2023 om 13:22:

[..]

Kijk waar ik op reageer. Iemand die een link uit 2015 plaatst. Oud nieuws. Dan kan iedereen wel oud nieuws gaan plaatsen om hun standpunt kracht bij te zetten.

Ah ok, bedankt voor het antwoord. 

absor

absor

17-11-2023 om 14:34 Topicstarter

https://open.spotify.com/episode/3tcUvgMzZsH5Obs6h1OhrU?si=mGwlGnCATWOvGv-2jUxD4w

luister deze podcast ik denk voor ons allen hier heel goed over waarom dit conflict ook ons zo enorm polariseert. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-11-2023 om 13:44:

[..]

Je plaatste zelf toch ook een link met aanslagen uit de jaren 50 van de vorige eeuw? En het bericht van Zilver Gray ging over een uitspraak uit het verleden van de huidige premier. De president van Israëlische zei vorige maand nog dat er geen onschuldige Palestijnse burgers zijn. Ook oud nieuws?

LMEK schreef op 17-11-2023 om 14:40:

[..]

Je plaatste zelf toch ook een link met aanslagen uit de jaren 50 van de vorige eeuw? En het bericht van Zilver Gray ging over een uitspraak uit het verleden van de huidige premier. De president van Israëlische zei vorige maand nog dat er geen onschuldige Palestijnse burgers zijn. Ook oud nieuws?

Kijk nou nog eens goed waarom ik dat deed. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-11-2023 om 14:52:

[..]

Kijk nou nog eens goed waarom ik dat deed.

Je plaatste oud nieuws om iemand duidelijk te maken dat het plaatsen van oud nieuws geen toegevoegde waarde heeft?  Buiten het feit dat oud nieuws wel degelijk toegevoegde waarde kan hebben omdat veel mensen zich pas sinds 7 oktober echt zijn gaan verdiepen in het conflict blijft het een rare discussie techniek van je. 

Een Arabisch bureau (AWRAD) heeft een poll uitgevoerd onder 668 Palestijnen. De steekproef bestond uit 391 personen uit de Westbank en 277 uit Gaza en is uitgevoerd tussen 31 oktober en 7 november. 

Zie vooral Table 27: How much do you support the military operation carried out by the Palestinian resistance led by Hamas on October 7th?

Uitkomsten Westbank:
- extremely support 68,3%
- somewhat support 14,8%
- neither support does not oppose 8,4%
- somewhat do not support 3,3%
- extremely against 3,6%

Uitkomsten Gaza:
- extremely support 46,6%
- somewhat support 17,0%
- neither support does not oppose 14,4%
- somewhat do not support 8,3%
- extremely against 12,6%

Totaal:
- extremely support 59,3%
- somewhat support 15,7%
- neither support does not oppose 10,9%
- somewhat do not support 5,4%
- extremely against 7,3%

Slechts 12,7% van de Palestijnen was in meer of mindere mate tegen de aanval. Dat aandeel is in Gaza wat groter, maar alsnog slechts 20,9%...

https://www.awrad.org/en/article/10719/Wartime-Poll-Results-of-an-Opinion-Poll-Among-Palestinians-in-the-West-Bank-and-Gaza-Strip

absor schreef op 17-11-2023 om 14:34:

https://open.spotify.com/episode/3tcUvgMzZsH5Obs6h1OhrU?si=mGwlGnCATWOvGv-2jUxD4w

luister deze podcast ik denk voor ons allen hier heel goed over waarom dit conflict ook ons zo enorm polariseert.

Die heb ik geluisterd! Heel goed. Ik vind ook de podcasts van Veldheren en van Boekestijn en de Wijk informatief.
Veldheren
https://open.spotify.com/show/6NuLTAJtcgsU2lKYxQqPCJ?si=rr3rmYqzTkmmnCDZWu1XNA

B&W
https://open.spotify.com/show/4taEZvMzjGiQIBJlxihjE2?si=H8IG24hBSOa2O46Q3CAdiA

Ze kijken beide met een helicopterview en vanuit verschillende perspectieven naar de situatie(s). Een andere podcast, die ik aangrijpend vond, was een gesprek tussen Lex Bohlmeijer (De Correspondent) met Berber van de Woude, over de abominabele (rechts-)positie van de Palestijnen en het onvermogen of de onwil om daar als NL regering een standpunt in in te nemen. Als je daar naar luistert, is het moeilijk om er kalm en afstandelijk naar te kijken. 
https://open.spotify.com/episode/7GpezI3bAsypgOwiTdQ8ya?si=z3ykB8_iQrSOxvWTGpqhSQ

Ik vond ook een gesprek met de Interviewer van de Hamas-leden in de NYT inzichtelijk:  

https://open.spotify.com/episode/2nHi49AvGEqZMP5Zhmt8KR?si=i4DTcqpvSqu4mYfdyUgidQ

Malibu2 schreef op 17-11-2023 om 15:20:

Een Arabisch bureau (AWRAD) heeft een poll uitgevoerd onder 668 Palestijnen. De steekproef bestond uit 391 personen uit de Westbank en 277 uit Gaza en is uitgevoerd tussen 31 oktober en 7 november.

Zie vooral Table 27: How much do you support the military operation carried out by the Palestinian resistance led by Hamas on October 7th?

Uitkomsten Westbank:
- extremely support 68,3%
- somewhat support 14,8%
- neither support does not oppose 8,4%
- somewhat do not support 3,3%
- extremely against 3,6%

Uitkomsten Gaza:
- extremely support 46,6%
- somewhat support 17,0%
- neither support does not oppose 14,4%
- somewhat do not support 8,3%
- extremely against 12,6%

Totaal:
- extremely support 59,3%
- somewhat support 15,7%
- neither support does not oppose 10,9%
- somewhat do not support 5,4%
- extremely against 7,3%

Slechts 12,7% van de Palestijnen was in meer of mindere mate tegen de aanval. Dat aandeel is in Gaza wat groter, maar alsnog slechts 20,9%...

https://www.awrad.org/en/article/10719/Wartime-Poll-Results-of-an-Opinion-Poll-Among-Palestinians-in-the-West-Bank-and-Gaza-Strip

Het is niet gek dat dit conflict de boel polariseert. Dat doet het híer al, laat staan daar! Ik denk dat in Israël de stemming ook niet pro-Palestijnser is geworden. Dat lijkt me ook wat veel gevraagd op dit moment. Van beide partijen.

Vlak voor 7 oktober zag het er heel anders uit:

“Most Gaza Residents Do Not Support Hamas, According to Poll Conducted a Day Before October 7 Attacks”

https://www.arabbarometer.org/media-news/most-gaza-residents-do-not-support-hamas-according-to-poll-conducted-a-day-before-october-7-attacks/

LMEK schreef op 17-11-2023 om 15:04:

[..]

Je plaatste oud nieuws om iemand duidelijk te maken dat het plaatsen van oud nieuws geen toegevoegde waarde heeft? Buiten het feit dat oud nieuws wel degelijk toegevoegde waarde kan hebben omdat veel mensen zich pas sinds 7 oktober echt zijn gaan verdiepen in het conflict blijft het een rare discussie techniek van je.

Nou dit bedoel ik inderdaad. Jij legt het alleen wat duidelijker uit.

Dank!

Mija schreef op 17-11-2023 om 15:26:

[..]

Het is niet gek dat dit conflict de boel polariseert. Dat doet het híer al, laat staan daar! Ik denk dat in Israël de stemming ook niet pro-Palestijnser is geworden. Dat lijkt me ook wat veel gevraagd op dit moment. Van beide partijen.

Vlak voor 7 oktober zag het er heel anders uit:

“Most Gaza Residents Do Not Support Hamas, According to Poll Conducted a Day Before October 7 Attacks”

https://www.arabbarometer.org/media-news/most-gaza-residents-do-not-support-hamas-according-to-poll-conducted-a-day-before-october-7-attacks/

Steunden ze Hamas als bestuursorgaan niet of steunden ze de terreuraanval van 7 oktober niet? De uitkomsten van de poll die ik net noemde liggen namelijk best wel in lijn met een poll uit maart dit jaar door het Palestinian Center for Policy and Survey Research die ik heb gelezen. Helaas lijkt de site eruit te liggen (ik wil altijd graag terug naar de bron), maar ik kan nog wel via google zien dat hun eigen site vermeldt dat volgens die poll bijvoorbeeld een grote meerderheid van 71% het doodschieten van 2 Israeli's in Huwara op de westbank in februari eerder dit jaar steunde. 

Maar ook:

"When asked about the most effective way to bring about the end of the Israeli occupation and the creation of an independent Palestinian state, 77 per cent chose violence (from 68 per cent a year ago). Of that, 54 per cent chose armed struggle (all-out terror similar to the PA-launched Second Intifada) and 23 per cent chose “popular resistance” (a PA euphemism that refers to sporadic terror attacks like stabbings, shootings, and car ramming). Only 18 per cent chose “negotiations”, down from 25 per cent a year ago."

"Of those surveyed, 68 per cent support the creation of armed terror groups to attack Israelis and 63 per cent said they supported the ending of security coordination with Israel."

"About 83 per cent oppose the surrender of existing Palestinian terror groups, and 87 per cent believe PA security forces do not have the right to arrest members of those armed groups to prevent them from carrying out terror attacks on Israel."

https://www.thejc.com/news/israel/poll-more-than-half-of-palestinians-support-a-third-intifada-6A5FVef0iGCbKNIx4qXUB8

https://en.wikipedia.org/wiki/Duma_arson_attack

Geen  volledige straffeloosheid in Israël.

Probleem in heel deze discussie is dat alles in zwart wit termen moet worden
uitgelegd. Ik vind de door de ideeën van Franz Fanon geïnspireerde
aanslag op Israëlische burgers verwerpelijk en op geen enkele manier
goed te praten, ook niet uit de langdurige slechte behandeling van
Palestijnse burgers door Israël. Ik vind het bombarderen van Gaza door
Israël buiten proportioneel, omdat de burgerbevolking nergens heen kan
(of misschien ook wel mag van Hamas). Ik vind dat er al zolang joden in
Israël wonen, dat dit de staat Israël alleen al bestaansrecht geeft.
Echter de Palestijnen hebben ook recht op een eigen staat waar ze in
vrede kunnen leven.

Ik zie geen oplossing zolang in de Gaza en Israël haviken aan de macht zijn.

LMEK schreef op 17-11-2023 om 15:04:

[..]

Je plaatste oud nieuws om iemand duidelijk te maken dat het plaatsen van oud nieuws geen toegevoegde waarde heeft? Buiten het feit dat oud nieuws wel degelijk toegevoegde waarde kan hebben omdat veel mensen zich pas sinds 7 oktober echt zijn gaan verdiepen in het conflict blijft het een rare discussie techniek van je.

Wat zeur je dan over die lijst met aanslagen door palestijnen. Ook oud nieuws maar ook onderdeel van het conflict. 

Jij vindt een uitspraak uit 2015 misschien relevant, ik vind die lijst met aanslagen en de geschiedenis van de joden relevant. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.