Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
16-11-2023 om 13:00
Miraval schreef op 16-11-2023 om 12:42:
Hele kwalijke zaak. Goed ze zijn nog bezig met het uitkammen van het ziekenhuis dus misschien te vroeg om iets te zeggen maar als er weinig gevonden wordt dan heeft Israël zijn hand aardig overspeeld.
Ze zullen nog bezig zijn met onderzoeken ja. Ben toch ook sceptisch over de uitkomst...
Zilver_gray
16-11-2023 om 13:28
Israëlisch leger toont ziekenhuis Gaza-Stad aan BBC
Het Israëlische leger heeft journalisten van de Britse omroep BBC meegenomen naar het al-Shifa-ziekenhuis in de Gazastrook. Het leger deed daar gisteren een inval en heeft naar eigen zeggen wapens en een commandocentrum van Hamas gevonden. Hamas ontkent dat.
Omdat de Gazastrook grotendeels is afgesloten, is het lastig beweringen van strijdende partijen te verifiëren. De BBC schrijft dat het bezoek "streng gecontroleerd" was. "We hadden maar heel weinig tijd ter plaatse en we konden niet met artsen of patiënten praten."
De journalisten kregen in het ziekenhuis een aantal wapens, ammunitie en kogelwerende vesten te zien. In totaal zijn er volgens een legerwoordvoerder vijftien wapens gevonden. Volgens de woordvoerder zijn er ook laptops met beelden van gijzelaars aangetroffen, maar die beelden kregen de journalisten niet te zien.
BBC heeft de omgeving van het ziekenhuis ook omschreven. De omroep schrijft dat de straten eruit zien alsof er een aardbeving heeft plaatsgevonden. "Het is totaal verwoest."
Bron; NOS
15! Wapens..?
Malibu2
16-11-2023 om 13:39
Interessant artikel van de voorzitter van Urban Warfare Studies van het Modern War Institute, geplaatst op CNN. Hieronder een aantal quotes, maar lees vooral het hele artikel:
"The destruction and suffering, as awful as they are, don’t automatically constitute war crimes"
"But war crimes must be assessed on evidence and the standards of armed conflict, not a quick glimpse at the harrowing aftermath of an attack."
"On the other hand, nothing I have seen shows that the Israel Defense Forces are not following the laws of wars in Gaza, particularly when the charges that the IDF is committing war crimes so often come too quickly for there to have been an examination of the factors that determine whether an attack, and the resulting civilian casualties, are lawful."
"So far I have seen the IDF implementing – and in some cases going beyond – many of the best practices developed to minimize the harm of civilians in similar large-scale urban battles."
"Like all similar conflicts in modern times, a battle in Gaza will look like the entire city was purposely razed to the ground or indiscriminately carpet bombed – but it wasn’t. Israel possesses the military capacity to do so, and the fact that it doesn’t employ such means is further evidence that it is respecting the rules of war. It is also a sign that this is not revenge – a gross mischaracterization of Israeli aims – but instead a careful defensive campaign to ensure Israel’s survival."
https://www.cnn.com/2023/11/07/opinions/israel-hamas-gaza-not-war-crimes-spencer/index.html
Chantal2022
16-11-2023 om 16:50
Zilver_gray schreef op 16-11-2023 om 13:28:
15! Wapens..?
Hoeveel wapens vind je in het AMC? Dat er überhaupt wapens te vinden zijn maakt het niet helemaal een doorsnee ziekenhuis
LMEK
16-11-2023 om 16:56
Chantal2022 schreef op 16-11-2023 om 16:50:
[..]
Hoeveel wapens vind je in het AMC? Dat er überhaupt wapens te vinden zijn maakt het niet helemaal een doorsnee ziekenhuis
Zijn 15 wapens een legitieme reden om een ziekenhuis te bestormen en baby’s te laten sterven voor, tijdens en na die bestorming?
Malibu2
16-11-2023 om 17:08
LMEK schreef op 16-11-2023 om 16:56:
[..]
Zijn 15 wapens een legitieme reden om een ziekenhuis te bestormen en baby’s te laten sterven voor, tijdens en na die bestorming?
Volgens NOS gaat het om beelden die het Israëlische leger toonde van een afdeling van het ziekenhuis waarin zo'n 15 wapens lagen en communicatiemiddelen.
Ik heb zelf beelden gezien van de MRI afdeling van dat ziekenhuis. Ik weet niet of die ruimte werd bedoeld, maar 15 wapens op slechts 1 afdeling vind ik duidelijk.
Letterlijke tekst NOS, bericht van 15:25 uur:
"Gisteren toonde het Israëlische leger beelden van een afdeling in het ziekenhuis waarin zo'n vijftien wapens lagen en communicatiemiddelen."
Mija
16-11-2023 om 17:09
Ik vind het eigenlijk niet te doen, de spanning die ontstaat doordat we min of meer met onze neus bovenop het menselijke leed staan dat zowel aan Palestijnse als aan Israelische burgers wordt aangedaan. Je wil zo graag weten wat er écht aan de hand is, aan wie het ligt, wie de schuld is, tegen wie je moet gaan schreeuwen. Ik zou graag willen dat er iemand was om keihard tegen te schreeuwen in ieder geval. Maar ik besef heel goed dat de informatie die beschikbaar komt heel beperkt is en in veel gevallen onjuist zal zijn. Dat geldt voor álle informatie, van álle betrokken partijen. Dus tegen wie moeten we schreeuwen?
Het is heel duidelijk dat de internationale ruimte voor Israël om door te gaan met het vermorzelen van burgers die in de weg lopen bij het bestrijden van Hamas heel rap kleiner wordt. Inmiddels ben ik ook wel zover dat ik denk: het móet gewoon minder worden. Ze verzinnen maar iets anders. Ik begrijp heel goed de woede en de doelstelling van Israël maar het doel heiligt voor mij als het puntje bij paaltje komt niet de middelen. Zelfs als je niet hard zou kunnen maken dat Israël het oorlogsrecht overtreedt: er moet toch menselijkerwijs een grens zijn aan de onschuldige slachtoffers die je bereid bent te maken/tolereren?
Ik breng de rationaliteit om erover te discussiëren inmiddels niet meer op. Ik wil het ook niet meer rationeel benaderen. En tegelijkertijd ervaar ik dat een niet-rationele benadering helemaal geen positieve bijdrage levert. Ik hoop van harte dat deze fase van het conflict niet meer al te lang duurt.
LMEK
16-11-2023 om 17:11
Malibu2 schreef op 16-11-2023 om 17:08:
[..]
Volgens NOS gaat het om beelden die het Israëlische leger toonde van een afdeling van het ziekenhuis waarin zo'n 15 wapens lagen en communicatiemiddelen.
Ik heb zelf beelden gezien van de MRI afdeling van dat ziekenhuis. Ik weet niet of die ruimte werd bedoeld, maar 15 wapens op slechts 1 afdeling vind ik duidelijk.
Dat vind je duidelijk een goede reden voor de bestorming of lees ik dat verkeerd?
Chantal2022
16-11-2023 om 17:17
LMEK schreef op 16-11-2023 om 16:56:
[..]
het sterke vermoeden dat er Hamas strijders zitten kan een reden om ziekenhuis binnen te gaan aangezien Hamas en Israel in oorlog zijn. Rusland raakt ook ziekenhuizen en andere burgerdoelen in Oekraine, mogelijk ook andersom maar dat weet ik niet.
Malibu2
16-11-2023 om 17:26
LMEK schreef op 16-11-2023 om 17:11:
[..]
Dat vind je duidelijk een goede reden voor de bestorming of lees ik dat verkeerd?
Jij schrijft:
"Zijn 15 wapens een legitieme reden om een ziekenhuis te bestormen en baby’s te laten sterven voor, tijdens en na die bestorming?"
Ik schrijf: die vijftien wapens zijn gevonden in 1(!) afdeling.
Hoeveel meer zullen er in de rest van het ziekenhuis zijn?
Door deze gevonden wapens is het ziekenhuis een legitiem militair doel. Ik geef verder geen waardeoordeel over deze aanval, ik weet niet of deze proportioneel is. Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel Joods-Israëlische en Arabisch-Israelische baby's door deze aanval minder gevaar lopen.
LMEK
16-11-2023 om 17:40
Malibu2 schreef op 16-11-2023 om 17:26:
[..]
Jij schrijft:
"Zijn 15 wapens een legitieme reden om een ziekenhuis te bestormen en baby’s te laten sterven voor, tijdens en na die bestorming?"
Ik schrijf: die vijftien wapens zijn gevonden in 1(!) afdeling.
Hoeveel meer zullen er in de rest van het ziekenhuis zijn?
Door deze gevonden wapens is het ziekenhuis een legitiem militair doel. Ik geef verder geen waardeoordeel over deze aanval, ik weet niet of deze proportioneel is. Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel Joods-Israëlische en Arabisch-Israelische baby's door deze aanval minder gevaar lopen.
Je laatste vraag kan ik met 100% zekerheid beantwoorden. Precies 0. Een terroristische organisatie die zijn activiteiten moet afschalen omdat er 15 wapens zijn gevonden bestaat niet. Er bestaat ook geen enkele reden om 15 wapens te laten liggen dus misschien zijn ze er wel door het Israëlische leger neergelegd om er nog iets van proberen te maken.
Chantal2022
16-11-2023 om 17:47
LMEK schreef op 16-11-2023 om 17:40:
[..]
Je laatste vraag kan ik met 100% zekerheid beantwoorden. Precies 0. Een terroristische organisatie die zijn activiteiten moet afschalen omdat er 15 wapens zijn gevonden bestaat niet. Er bestaat ook geen enkele reden om 15 wapens te laten liggen dus misschien zijn ze er wel door het Israëlische leger neergelegd om er nog iets van proberen te maken.
Knip
absor
16-11-2023 om 17:48
[..]
Ja maar dan zou 15 wel knullig weinig zijn
Maar misschien had hamas op tijd de boel/wapens/aanwijzingen geëvacueerd
of misschien is er expres verkeerde intelligence door geven aan IDF waardoor de dachten dat hamas daar te vinden was maar is niet zo
of misschien de denkt idf ik ga gewoon eens een ziekenhuis aanvallen want waarom gewoon daarom
ondanks dat de wereld met zijn neus er boven op zit kunnen we niets zien.
Malibu2
16-11-2023 om 17:49
[..]
15 wapens op 1(!) afdeling, maar dat weet je best. Het staat je alleen niet aan. En daar kan ik niets aan doen.
Zilver_gray
16-11-2023 om 18:08
Ik wacht gewoon rustig af en zie vanzelf waar ze nog meer mee komen...Israël heeft er wel erg veel belang bij dat er meer bewijs gevonden wordt. De hele wereld kijkt mee..en heeft steeds meer kritiek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.