Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Mija schreef op 14-11-2023 om 23:15:

[..]

Daartoe van harte uitgenodigd door Hamas. Hamas zal wel door het dolle zijn van blijdschap dat hun plannetjes zo goed blijken te werken, dat zoveel mensen Israël fel veroordelen. Ik hoop dat daar ook steeds meer ogen voor opengaan. Dat de Palestijnse burgers door Hamas worden opgeofferd om empathische wereldburgers te kunnen misbruiken voor de doelstellingen van hun terroristische organisatie. Het is zo’n enorm smerige propaganda-oorlog.

Wat is er mis met Israel fel veroordelen? Israel verdiend het al veel langer fel veroordeeld te worden voor zijn misdaden tegen de Palestijnen. Als de hele wereld Israel veel vaker en feller had veroordeeld was het veel anders gelopen. En hoe precies wordt onze empathie misbruikt voor de doelstellingen van hun terroristische organisatie? Wat bedoel je hier precies mee? Hamas wordt ook door elke normale burger dagelijks fel veroordeeld wat niet meer dan logisch en menselijk is. 

LMEK schreef op 14-11-2023 om 23:34:

[..]

Wat is er mis met Israel fel veroordelen? Israel verdiend het al veel langer fel veroordeeld te worden voor zijn misdaden tegen de Palestijnen. Als de hele wereld Israel veel vaker en feller had veroordeeld was het veel anders gelopen. En hoe precies wordt onze empathie misbruikt voor de doelstellingen van hun terroristische organisatie? Wat bedoel je hier precies mee? Hamas wordt ook door elke normale burger dagelijks fel veroordeeld wat niet meer dan logisch en menselijk is.

Dat Hamas er bewust op heeft aangestuurd dat Israël vele duizenden burgerdoden maakt en er strategisch voordeel uit haalt, stoort jou niet? Mij stoort dat wel. Heel erg zelfs. 

Miraval schreef op 14-11-2023 om 21:43:

Weet iemand of het mogelijk is de financiële middelen en eigendommen van Hamas leden en/of hun families te confisqeren zoals ook bij een aantal Russen is gedaan destijds? Wordt dit al gedaan? Of is dat misschien niet mogelijk?

Terroristische organisaties staan sowieso al op een sanctielijst, het verbaast mij dat je dat niet weet. Hamas zowel bij de Amerikanen als bij de EU. Dat betekent dat tegoeden bevroren worden en bezittingen geconfisqueerd. De Russische tegoeden die zijn bevroren zijn in feite illegaal omdat er vooralsnog geen wet bestaat voor zoiets. De Amerikanen kunnen dat natuurlijk weer wel door een noodtoestand uit te roepen en boven de wet te gaan staan. De EU heeft die mogelijkheden nog niet. 

Mija schreef op 14-11-2023 om 23:53:

[..]

Dat Hamas er bewust op heeft aangestuurd dat Israël vele duizenden burgerdoden maakt en er strategisch voordeel uit haalt, stoort jou niet? Mij stoort dat wel. Heel erg zelfs.

Hamas is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en niet voor die van het Israëlische leger. Ik geloof niet in de onschuld van de Israëlische regering want die hadden hun krediet voor 7 oktober al ruimschoots verspeeld. Het geweld wat Israel nu gebruikt wordt door steeds meer landen als buitenproportioneel aangemerkt. Dat is geen propaganda van Hamas of een strategisch voordeel. Dar is common sense. 

LMEK schreef op 14-11-2023 om 23:23:

[..]

Dat klopt. Het is echter hoogst uitzonderlijk dat een volk wat al duizenden jaren aanwezig is nog een staat krijgt toegewezen.

Nee hoor

LMEK schreef op 14-11-2023 om 22:23:

[..]

Natuurlijk is het een verzonnen staat. Ze bestaan nog niet eens 80 jaar. Als de Roma bevolking nu een eigen staat krijgen is dat ook een verzonnen staat. De Israëlische bevolking hoeft helemaal niet weg. Dat was een reactie op iemand die schreef dat de deportatie van de Palestijnen goodwill was van Israel. Overigens denk ik inderdaad dat een 2 staten oplossing steeds minder een oplossing is aangezien het feit dat Israel het hele gebied claimt.

Ooit van judea gehoord zeker nier he zoals ik net al zei en wat jij negeert er is altijd joods leven geweest in Israël veel langer dan moslim leven, en jij zegt net dat je alle joden weg wilt dus luk niet recht wat krom is.

LMEK schreef op 15-11-2023 om 02:19:

[..]

Hamas is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en niet voor die van het Israëlische leger. Ik geloof niet in de onschuld van de Israëlische regering want die hadden hun krediet voor 7 oktober al ruimschoots verspeeld. Het geweld wat Israel nu gebruikt wordt door steeds meer landen als buitenproportioneel aangemerkt. Dat is geen propaganda van Hamas of een strategisch voordeel. Dar is common sense.

Je vergeet voor het gemak even de raketten van hamas die al voor 7 oktober schade aanrichten 

Malibu2 schreef op 14-11-2023 om 21:18:

[..]

Die post was in ieder geval niet hatelijk bedoeld vanuit mijn kant.

Mijn standpunt over de Islam is duidelijk. Die leer vind ik inderdaad op meerdere vlakken problematisch en het houdt het conflict in stand. Het zal ook niet stoppen bij de Joden, want de haat jegens christenen zit er ook goed in in de islamitische leer. En de hele westerse wereld wordt als christelijk beschouwd.

Rancune jegens de islamitische leer heb ik niet. Wel realiteitszin.

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Kwam bij mij nogal hooghartig over nl. Ik had ook minder kattig kunnen reageren 

LMEK schreef op 14-11-2023 om 23:34:

[..]

Veroordelen is iets anders dan mensen zoals jij die vinden dat alle joden daar maar moeten gaan, dat is geen oplossing dat is haat.

Mija schreef op 14-11-2023 om 23:15:

[..]

Daartoe van harte uitgenodigd door Hamas. Hamas zal wel door het dolle zijn van blijdschap dat hun plannetjes zo goed blijken te werken, dat zoveel mensen Israël fel veroordelen. Ik hoop dat daar ook steeds meer ogen voor opengaan. Dat de Palestijnse burgers door Hamas worden opgeofferd om empathische wereldburgers te kunnen misbruiken voor de doelstellingen van hun terroristische organisatie. Het is zo’n enorm smerige propaganda-oorlog.

Ik denk juist dat het goed is dat er steeds meer naar buiten komt/ openbaar gemaakt wordt over het beleid dat Israël al jaren voert ten nadele van de Palestijnen.

Om maar een voorbeeld te noemen:
Wist je bijvoorbeeld hoe Ethiopische joden gediscrimineerd worden in Israël. Alle joden zouden toch welkom en veilig moeten zijn in Israël? Nou dat geldt blijkbaar alleen voor witte joden.

Volgens Netanyahu vormen ze een bedreiging voor het joodse geloof en de democratie in Israël. Moet je deze link maar eens lezen, word je misselijk van 

https://www.bnr.nl/nieuws/de-wereld-in-360/10127615/de-wereld-in-360-israel-gaf-ethiopische-vrouwen-stiekem-anticonceptie

Welliswaar een wat ouder artikel, maar dat toont alleen maar aan hoe er daar onderscheid gemaakt wordt en hoe er gediscrimineerd wordt. En daar heeft Hamas geen moer mee van doen gehad.

Ter aanvulling: ja ik veroordeel de daden van Hamas, en ik betreur absoluut de slachtoffers die gevallen zijn op 7 oktober, en ik hoop dat de gegijzelden veilig thuis komen. 

Zilver_gray schreef op 15-11-2023 om 06:22:

[..]

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Kwam bij mij nogal hooghartig over nl. Ik had ook minder kattig kunnen reageren

Is oké, ik had het wellicht ook wat anders moeten formuleren. Was in ieder geval niet hooghartig bedoeld

Dat is wel een risico van een online forum en vooral bij discussies als deze.  Je ziet elkaar niet, alleen de letters op het scherm, je ziet geen gezichtsuitdrukkingen en geen lichaamstaal. Zelf mis ik dat best wel. 

Malibu2 schreef op 15-11-2023 om 07:11:

[..]

Is oké, ik had het wellicht ook wat anders moeten formuleren. Was in ieder geval niet hooghartig bedoeld

Dat is wel een risico van een online forum en vooral bij discussies als deze. Je ziet elkaar niet, alleen de letters op het scherm, je ziet geen gezichtsuitdrukkingen en geen lichaamstaal. Zelf mis ik dat best wel.

Eens! Fijn!

LMEK schreef op 15-11-2023 om 00:56:

[..]

Terroristische organisaties staan sowieso al op een sanctielijst, het verbaast mij dat je dat niet weet. Hamas zowel bij de Amerikanen als bij de EU. Dat betekent dat tegoeden bevroren worden en bezittingen geconfisqueerd. De Russische tegoeden die zijn bevroren zijn in feite illegaal omdat er vooralsnog geen wet bestaat voor zoiets. De Amerikanen kunnen dat natuurlijk weer wel door een noodtoestand uit te roepen en boven de wet te gaan staan. De EU heeft die mogelijkheden nog niet.

Met dat verschil dat de kopstukken van Hamas zich in Qatar bevinden en ik geloof niet dat Qatar bereid is de bankrekeningen van hen de bevriezen? Dus je hebt medewerking nodig van Qatar. Denk ik dan.

En je hoeft niet zo belerend te doen als ik een vraag stel hoor. Ik snap dat mijn vorige post wat aanvallend was tov jou dat was misschien niet zo netjes van mij, maar dit is toch een discussieforum? Dus een vraag stellen lijkt me legitiem.

LMEK schreef op 15-11-2023 om 02:19:

[..]

Ik geloof ook niet in ‘de onschuld’ van wie dan ook in dit conflict. Maar als het waar is dat Hamas een belangrijk commandocentrum onder dat ziekenhuis heeft/had, ga ik Israël niet veroordelen omdat ze het zijn blijven aanvallen. 

Israël moet veroordeeld worden om het wangedrag dat het daadwerkelijk heeft gepleegd en pleegt. Is het logisch dat ze Hamas niet zouden mogen bestrijden omdat ze zich zelf voor 7 oktober zo slecht hebben gedragen? Voor mij is dat niet logisch. Het aanvallen van een belangrijk commandocentrum van Hamas vind ik volkomen vanzelfsprekend in deze oorlog. Als dat is gevestigd in een ziekenhuis is dat inderdaad een oorlogsmisdaad, van Hamas. En wat betreft de betrouwbaarheid van deze informatie: ik zie geen reden waarom Israël militaire capaciteit zou verspillen aan een burgerdoel, waar ze ook nog eens de hele wereld voor op hun dak krijgen. Ze kunnen zich uiteraard vergissen maar die kans lijkt me inmiddels vrij klein. Het lijkt me om die reden in dit geval tamelijk waarschijnlijk dat het klopt wat Israël zegt. Het is totaal niet in hun belang wat ze gedaan hebben als deze informatie niet klopt. Dat heeft niks te maken met de goedheid van hun hart. 

Ik denk dat het wel degelijk de strategie van Hamas is om Israël te dwingen dit soort situaties aan te gaan. Ik neem aan dat het alsnog buitenproportioneel is. Maar ik weiger principieel mee te doen aan Hamas’ plannetjes. Want ik vind het helemaal geen common sense wat hier gebeurt. Voor mij stuurt Hamas onze common sense op een hele cynische manier. Ik weet dat we daar anders over denken. Ik snap dat ook, dat je daar anders over kunt denken. Maar ik wil me maximaal distantiëren van Hamas en zie in het destructieve beleid van Israël alsnog geen reden om Hamas ook maar één voordeel van de twijfel te geven. 

Ik hoop dat Israël na deze oorlog door de internationale gemeenschap gedwongen wordt om de koers te wijzigen en zich serieus in te zetten voor het vredesproces en de verbetering van de levensomstandigheden van de Palestijnen. Maar dat ze de machtige aanwezigheid van Hamas niet meer kunnen tolereren, dat begrijp ik. Hamas is vergif voor zowel Israëliërs als Palestijnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.