Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Memo Nederlandse ambassade Tel Aviv: Israël gebruikt 'onevenredig geweld'

Het Israëlische leger gebruikt in Gaza "onevenredig geweld", voert doelbewust aanvallen uit op civiele infrastructuur en die aanpak verklaart het "hoge aantal doden in Gaza". Dat staat in een vertrouwelijk memo van de Nederlandse ambassade in Tel Aviv, in handen van NRC .

In de rapportage van een defensieattaché staat dat de Israëlische politieke en militaire top geen duidelijke strategie hebben. De Israëlische wens om definitief af te rekenen met Hamas wordt "een militair doel dat vrijwel onmogelijk te behalen is" genoemd.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt tegen de NOS dat niet ieder intern stuk als beleidsadvies kan worden gezien en wil niet publiekelijk reageren op "uiteenlopende stukken die in het departement of op posten worden gemaakt als onderdeel van de beleidsvorming".

Bron: NOS.

Precies mijn punt. En ondertussen loopt het aantal burgerslachtoffers (kinderen) maar op. Ik heb ook geen idee wat de oplossing is in dit conflict, maar het ziet er donker uit.

Zilver_gray schreef op 14-11-2023 om 05:43:

Het Israëlische leger gebruikt in Gaza "onevenredig geweld", voert doelbewust aanvallen uit op civiele infrastructuur en die aanpak verklaart het "hoge aantal doden in Gaza". Dat staat in een vertrouwelijk memo van de Nederlandse ambassade in Tel Aviv, in handen van NRC .

In de rapportage van een defensieattaché staat dat de Israëlische politieke en militaire top geen duidelijke strategie hebben. De Israëlische wens om definitief af te rekenen met Hamas wordt "een militair doel dat vrijwel onmogelijk te behalen is" genoemd.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt tegen de NOS dat niet ieder intern stuk als beleidsadvies kan worden gezien en wil niet publiekelijk reageren op "uiteenlopende stukken die in het departement of op posten worden gemaakt als onderdeel van de beleidsvorming".

Precies mijn punt. En ondertussen loopt het aantal burgerslachtoffers (kinderen) maar op. Ik heb ook geen idee wat de oplossing is in dit conflict, maar het ziet er donker uit.

Ja de NOS en NRC moeten altijd negatief over Israël doen, wat zou Israël dan moeten doen om Hamas uit te schakelen? Ik sta 100% achter de acties van Israël en begrijp ze ook 100%, het lijkt wel alsof de NOS de aanslagen van 7 oktober helemaal is vergeten, over dat mensen nog steeds vechten voor hun leven in Israël en alleen beelden laat zien van Palestijnen, ik vind het schandalig hoe ze dit nieuws verspreiden. Dit laat de NOS bijv niet horen: 

LIVE | Israëlische minister: Hamas is controle over Gazastrook kwijt | Buitenland | Telegraaf.nl

Zilver_gray schreef op 14-11-2023 om 05:43:

Het ziet er inderdaad donker uit, dat ben ik helemaal met je eens. Ik vrees alleen dat dit momenteel de minst slechte oplossing is. Hamas heeft door hun gebruik van menselijke schilden civiele infrastructuur tot militaire doelen gemaakt. En daarnaast heeft Hamas nog steeds 200+ gijzelaars. Ik wil niet weten wat voor leven die arme mensen nu hebben in gevangenschap van Hamas in Gaza. Als ik bedenk hoe ze vrouwen halfnaakt rondreden door Gaza, hoe ze vrouwen hebben verkracht, dan vrees ik het ergste voor de vrouwen die gevangen worden gehouden door Hamas...

Israël verliest alleen maar bij een staakt het vuren. Elke aanval die NIET wordt uitgevoerd is alleen maar gunstig voor Hamas en leidt tot meer onveiligheid voor Israël. En ik zie geen enkele beweging bij Hamas om gijzelaars vrij te laten. 

Malibu2 schreef op 14-11-2023 om 07:23:

[..]

...

Israël verliest alleen maar bij een staakt het vuren. Elke aanval die NIET wordt uitgevoerd is alleen maar gunstig voor Hamas en leidt tot meer onveiligheid voor Israël. En ik zie geen enkele beweging bij Hamas om gijzelaars vrij te laten.

Zo dom, ik ga er geen woorden aan vuil maken. 

Muurbloem1985 schreef op 14-11-2023 om 07:14:

[..]

Ja de NOS en NRC moeten altijd negatief over Israël doen, wat zou Israël dan moeten doen om Hamas uit te schakelen? Ik sta 100% achter de acties van Israël en begrijp ze ook 100%, het lijkt wel alsof de NOS de aanslagen van 7 oktober helemaal is vergeten, over dat mensen nog steeds vechten voor hun leven in Israël en alleen beelden laat zien van Palestijnen, ik vind het schandalig hoe ze dit nieuws verspreiden. Dit laat de NOS bijv niet horen:

LIVE | Israëlische minister: Hamas is controle over Gazastrook kwijt | Buitenland | Telegraaf.nl

Het heeft niks te maken met negatieve berichtgeving. Ook de NOS heeft overigens al aangegeven dat Hamas de controle kwijt is in Gaza.

https://nos.nl/liveblog/2497049-israel-hamas-is-controle-in-noorden-gaza-kwijt

[..]

Het ziet er inderdaad donker uit, dat ben ik helemaal met je eens. Ik vrees alleen dat dit momenteel de minst slechte oplossing is. Hamas heeft door hun gebruik van menselijke schilden civiele infrastructuur tot militaire doelen gemaakt. En daarnaast heeft Hamas nog steeds 200+ gijzelaars. Ik wil niet weten wat voor leven die arme mensen nu hebben in gevangenschap van Hamas in Gaza. Als ik bedenk hoe ze vrouwen halfnaakt rondreden door Gaza, hoe ze vrouwen hebben verkracht, dan vrees ik het ergste voor de vrouwen die gevangen worden gehouden door Hamas...

Als Israël stopt zijn ze in no time weg. Er wordt iedere dag onophoudelijk geschoten richting Israël, niet alleen door Hamas.

[..]

Gisteren, 00:05

Hamas zegt gijzelaars vrij te willen laten in ruil voor wapenstilstand

Hamas zegt bereid te zijn zeventig gijzelaars vrij te laten in ruil voor een staakt-het-vuren en de vrijlating van Palestijnse gevangenen. Abu Ubaida, de leider van de militante tak van Hamas, spreekt daarover in een audiobericht op het Telegramkanaal van Hamas.

Omdat de gijzelaars worden vastgehouden door verschillende "eenheden" en er "logistieke problemen" zijn, zegt de Hamasleider dat er in ieder geval vijftig gijzelaars kunnen worden vrijgelaten en dat dat aantal kan oplopen tot zeventig.

Bron: NOS 

Wie weet worden we nog positief verrast.

Moirmel schreef op 14-11-2023 om 07:48:

[..]

Zo dom, ik ga er geen woorden aan vuil maken.

En toch heb je dat net wel gedaan, 10 woorden om precies te zijn. Niet bepaald consequent. 

Zilver_gray schreef op 14-11-2023 om 08:04:

[..]

Gisteren, 00:05

Hamas zegt gijzelaars vrij te willen laten in ruil voor wapenstilstand

Hamas zegt bereid te zijn zeventig gijzelaars vrij te laten in ruil voor een staakt-het-vuren en de vrijlating van Palestijnse gevangenen. Abu Ubaida, de leider van de militante tak van Hamas, spreekt daarover in een audiobericht op het Telegramkanaal van Hamas.

Omdat de gijzelaars worden vastgehouden door verschillende "eenheden" en er "logistieke problemen" zijn, zegt de Hamasleider dat er in ieder geval vijftig gijzelaars kunnen worden vrijgelaten en dat dat aantal kan oplopen tot zeventig.

Wie weet worden we nog positief verrast.

Ik ben dan benieuwd hoeveel en welke Palestijnse terroristen ze terug willen hebben. Dat zullen niet de simpele loopjongens zijn, daar geven ze niets om. En dan blijven er nog altijd zo'n 150 gijzelaars achter. 

Ik denk niet dat dit stopt voordat elke gijzelaar vrij is, voor zover ze nog leven..

Malibu2 schreef op 14-11-2023 om 08:14:

[..]

Ik ben dan benieuwd hoeveel en welke Palestijnse terroristen ze terug willen hebben. Dat zullen niet de simpele loopjongens zijn, daar geven ze niets om. En dan blijven er nog altijd zo'n 150 gijzelaars achter.

Ik denk niet dat dit stopt voordat elke gijzelaar vrij is, voor zover ze nog leven..

Het heeft weinig zin om te speculeren, maar ik denk ook dat ze gijzelaars van "betekenis" nog liever even achter de hand houden.

Zilver_gray schreef op 14-11-2023 om 08:24:

[..]

Het heeft weinig zin om te speculeren, maar ik denk ook dat ze gijzelaars van "betekenis" nog liever even achter de hand houden.

Ja, ik denk het ook. 

Wat een puinhoop is het toch...

Malibu2 schreef op 14-11-2023 om 08:14:

[..]

200 kinderen en 75 vrouwen willen Hamas in ruil voor 50 tot 70 gijzelaars van Israël. 

https://www.volkskrant.nl/aanval-op-israel/al-shifa-het-ziekenhuis-waar-israel-naar-eigen-zeggen-zelf-de-basis-legde-voor-het-ondergrondse-hoofdkwartier-van-hamas~bf7c6855/
Het enige wat zeker is, is dat zich onder het ziekenhuis grote kelders bevinden. Die zijn in de jaren tachtig door Israël zelf aangelegd om er machines en ziekenhuisspullen in op te slaan. In die jaren voerde Israël het bewind over de Gazastrook, en dus ook over het ziekenhuis. Onder leiding van Israëlische architecten werd het uitgebreid tot het grootste ziekenhuis van Gaza: een modern hoofdgebouw met bijgebouwen voor onder meer operaties, kindergeneeskunde, oogheelkunde en gynaecologie, dat een centrale plek inneemt de wijk Rimal in Gaza-Stad.
Voor zover ik dat zie was Gaza onder bewind van Israël echt beter af dan onder bewind van Hamas. Maar ik geloof ook dat mensen recht hebben om zelf hun leiders te kiezen. Het blijft voor mij een onoplosbaar iets.
De huidige oorlog kan ik alleen maar hopen dat die zo snel mogelijk over is. Maar voor Israël is denk ik wel het militair aanwezig zijn in Gaza de enige manier om te voorkomen dat er vanuit Gaza raketten op Israël worden afgevuurd. Het is verschrikkelijk dat er gevochten wordt rondom de ziekenhuizen, maar we lijken hier te vergeten dat we voor vechten wel twee partijen nodig hebben, dus waarom krijgt Israël daar alleen de schuld van?

https://www.trouw.nl/buitenland/hoe-israel-te-midden-van-de-oorlog-probeert-op-te-krabbelen~b419402b/
Maar sinds Israëlische grondtroepen Gaza-Stad zijn binnengetrokken, zijn de raketbeschietingen wel sterk afgenomen. De Hamasstrijders in de Gazastrook houden zich kennelijk schuil in hun bunkers en tunnels, van waaruit ze geen raketten kunnen lanceren.

Israëlische minister: 'Vertrek Palestijnen uit Gaza juiste oplossing'

De uiterst rechtse Israëlische minister van Financiën Bezalel Smotrich heeft gezegd dat vrijwillige migratie van Palestijnen in Gaza de juiste humanitaire oplossing is. Smotrich reageert hiermee op een artikel in de Wall Street Journaal waarin twee Israëlische parlementsleden schreven dat westerse landen Gazanen moeten opvangen die de regio willen verlaten.

Volgens Smotrich kan Gaza als onafhankelijke regio niet overleven en is het voor Palestijnen daar beter om te vertrekken naar andere landen. "Dit is de juiste humanitaire oplossing voor de inwoners van Gaza en de hele regio na 75 jaar vluchtelingen, armoede en gevaar", aldus Smotrich in een verklaring. "Het is de enige oplossing die een einde zal maken aan het lijden en pijn van zowel Joden als Arabieren."

Hij voegde daaraan toe dat Israël het bestaan van een onafhankelijk Gaza niet meer kan accepteren.

Ik vraag me me af of de Palestijnen er ook zo over denken.

Zelfs uit Amerika wordt de oproep voor een staakt-het-vuren steeds luider nu ongeveer 400 werknemers van de Biden administration een brief hebben gestuurd met die boodschap. Ruim 11.000 doden waaronder 4100 kinderen en volgens de VN nog 1200-1300 vermiste kinderen. Aanleiding, 1300 Israëlische doden en 300 gijzelaars. Maar goed zoals sommige hier al schreven wat moet Israel dan doen? Gewoon doorgaan met moorden van het mag van de machtigste landen. Op naar de 100.000 doden dan maar voor het einde van het jaar. Ze hebben tenslotte geen andere keuze dan kinderen vermoorden, arme Israëlische regering. Geen genocide mensen, gewoon zelfverdediging. Amerika stemde tegen een humanitair staakt-het-vuren het vuren en vele westerse landen waaronder Nederland onthielden zich van stemmen. En dan vragen bepaalde mensen zich nog af waarom de pro-Palestijnse demonstraties soms grimmig verlopen in Nederland. Dan zit er voor de Palestijnen niet veel meer op dan hopen dat Iran zijn nucleaire arsenaal gaat inzetten tegen Israel. Putin heeft inmiddels een samenwerkingsverband gesloten met Iran over de fabricage van raketten. Putin heeft zich per direct teruggetrokken uit het verdrag met de VN over het leveren van wapens, materialen en kennis. Het lijkt wel of Israel bewust aanstuurt op een escalatie gesteund door het zwalkende beleid van Biden. Zoveel buitenproportioneel geweld kan denk ik alleen metnog meer geweld gestopt worden. Terwijl ik altijd had gedacht dat geweld nooit een oplossing was. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.