Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

LMEK schreef op 12-11-2023 om 20:39:

[..]

Antisemitisme is strafbaar in Nederland. Als de rechter oordeelt dat de leus niet strafbaar is geeft hij daarmee ook meteen aan dat het geen antisemitisme betreft. Dat jij en anderen mensen die er voor kiezen om de leus te gebruiken toch als antisemitisch beschouwd is framing en manipulatie. Je beschuldigt iemand van een strafbaar feit op basis van je eigen gevoel en niet op basis van de wet. En gelukkig mag je veel dingen vinden in Nederland maar dat maakt het niet minder belachelijk.

Waarom moet je het nu meteen belachelijk noemen, dat is toch nergens voor nodig? Het is gewoon een vorm van empathie voor mensen met een andere achtergrond dan die van mij. Vergelijk het met Zwarte Piet, ook niet strafbaar, maar toch vind ik het geen framing of manipulatie als donkere mensen het ervaren als racistisch.

Moxxie schreef op 12-11-2023 om 21:03:

[..]

Waarom moet je het nu meteen belachelijk noemen, dat is toch nergens voor nodig? Het is gewoon een vorm van empathie voor mensen met een andere achtergrond dan die van mij. Vergelijk het met Zwarte Piet, ook niet strafbaar, maar toch vind ik het geen framing of manipulatie als donkere mensen het ervaren als racistisch.

Wat mensen ervaren is geen maatstaf voor een strafbaar feit. Je zou beide voorbeelden hooguit als provoceren kunnen ervaren maar echt niks meer. 

Klimaatmars vandaag.

Mooie reactie: "Geruststellende gedachte dat dankzij kreet ‘Palestine will be free….’ van Sahar Shizad tijdens klimaatdemonstratie Museumplein de paar miljoen Joden op deze aarde ook exclusief schuldig zijn aan de klimaatverandering. Was even bezorgd dat we niet de schuld zouden krijgen."

F-vshS4WMAA1qBD?format=jpg&name=large

LMEK schreef op 12-11-2023 om 16:24:

[..]

Ik ga even het Jerusalem center for public affairs als bron geven.

Vreemd dat Netanyahu aangeeft de Palestijnse autoriteit nodig te hebben. Jij zegt dat ze alle Joden willen uitroeien of deporteren. Wat weet jij nog meer dat Netanyahu niet weet? Of blaat Netanyahu ook maar anderen na?

https://jcpa.org/article/can-israel-maintain-the-sham-of-an-existing-palestinian-authority/

Palestinian leader Mahmoud Abbas (Abu Mazen) is 87 years old. When he leaves the political scene, will Israel be able to continue supporting the Palestinian Authority (PA) and even influence who stands at its head? Speaking in a closed session of the Foreign Affairs and Defense Committee in Israel’s Knesset, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu seemed to answer the question affirmatively, saying, “We are preparing for the day after Abu Mazen. We need the Palestinian Authority. We can’t let it collapse. We don’t want it to collapse, either. We are ready to help it financially. We have an interest in the PA continuing to work. Where it manages to operate, it does the work for us, and we have no interest in it falling.”1

Tuurlijk hebben ze te dealen met de PA. Netanyahu weet ook wat er gebeurt als de PA van het toneel verdwijnt zoals in Gaza is gebeurd toen Hamas op niet bepaald vreedzame wijze de macht overnam. 

De PA wil een staat die vrij van Joden is, daar zijn ze duidelijk in. Abbas heeft dat inderdaad gezegd, maar het is naïef te denken dat dat na zijn overlijden anders zou zijn. Ik zal twee voorbeelden geven: 1) Nu al is er wetgeving die Palestijnen verbiedt land te verkopen aan een Jood, dat wordt gezien als verraad en kan bestraft worden met de doodstraf. 2) Ook krijgen terroristen in gevangenschap en nabestaanden van martelaren een maandelijkse bijdrage van de PA van in totaal €300 miljoen (bedrag 2016) volgens dezelfde bron die jij ook quote (https://jcpa.org/paying-salaries-terrorists-contradicts-palestinian-vows-peaceful-intentions/). Ook vrijgelaten terroristen krijgen een vergoeding. De PA noemt ze overigens "fighters". Dit is 7% van het jaarlijkse Palestijnse budget en meer dan 20% van de jaarlijkse buitenlandse hulp aan de PA. 

Malibu2, ik lees je graag,  je geduld en ook je duidelijke verwoording zonder allerlei veroordelingen. .

absor

absor

13-11-2023 om 09:00 Topicstarter

https://www.thefp.com/p/jew-at-the-guardian-dont-feel-safe

iemand plaatste deze link op viva forum.  Ik vind een stukje perspectief wat wel mist bij mensen.  Zeker nu na die klimaatmars die over klimaat zou gaan en heb geen idee wat die met dit te maken heeft ook

LMEK schreef op 12-11-2023 om 22:07:

[..]

Wat mensen ervaren is geen maatstaf voor een strafbaar feit. Je zou beide voorbeelden hooguit als provoceren kunnen ervaren maar echt niks meer.

Dat ben ik met je eens. Maar Zwarte Piet is gewoon racistisch. Daar is geen mogelijkheid tot nuance ongeacht wat een rechter vindt. Zwarte Piet is gewoon een karikatuur van zwarte mensen. Kun je het schoorsteenveger noemen zoveel als je wil, dat is gewoon niet waar. En zo ook, in mijn optiek, de spreuk "from the river to the sea..." we weten allemaal wat ermee bedoelt wordt en toch gaan we het nuanceren. En daarmee dus een hele bevolkingsgroep kwetsen. Want dat is wat er gebeurd met die uitspraak. Maar hey, zo is het niet bedoelt hoor.

Jamaarnee schreef op 12-11-2023 om 22:29:

Klimaatmars vandaag.

Mooie reactie: "Geruststellende gedachte dat dankzij kreet ‘Palestine will be free….’ van Sahar Shizad tijdens klimaatdemonstratie Museumplein de paar miljoen Joden op deze aarde ook exclusief schuldig zijn aan de klimaatverandering. Was even bezorgd dat we niet de schuld zouden krijgen."

F-vshS4WMAA1qBD?format=jpg&name=large

Ach ja lekker makkelijk scoren weer dit. Appels en peren... en dat ze dat zelf niet in de gaten hebben geeft genoeg blijk aan hun intelligentie.

absor

absor

13-11-2023 om 09:21 Topicstarter

Miraval schreef op 13-11-2023 om 09:17:

[..]

Dat ben ik met je eens. Maar Zwarte Piet is gewoon racistisch. Daar is geen mogelijkheid tot nuance ongeacht wat een rechter vindt. Zwarte Piet is gewoon een karikatuur van zwarte mensen. Kun je het schoorsteenveger noemen zoveel als je wil, dat is gewoon niet waar. En zo ook, in mijn optiek, de spreuk "from the river to the sea..." we weten allemaal wat ermee bedoelt wordt en toch gaan we het nuanceren. En daarmee dus een hele bevolkingsgroep kwetsen. Want dat is wat er gebeurd met die uitspraak. Maar hey, zo is het niet bedoelt hoor.

Zwarte piet is racistisch Weten en realiseren we nu, maar ik steek mijn hand in het vuur dat zwarte piet absoluut nooit racistisch is bedoeld.

absor schreef op 13-11-2023 om 09:21:

[..]

Zwarte piet is racistisch Weten en realiseren we nu, maar ik steek mijn hand in het vuur dat zwarte piet absoluut nooit racistisch is bedoeld.

In mijn kindertijd had Piet regelmaat een zg  Surinaams accent. Werden donker gekleurde mensen weer gezellig zwarte Piet genoemd in de periode voorafgaand aan sinterklaas etc etc. Waarom was dat dan als het niet racistisch bedoelt werd?

absor schreef op 13-11-2023 om 09:21:

[..]

Niet zo bedoelt? Een karikatuur van zwarte mensen maar niet zo bedoelt? Het werd vergoelijkt omdat hij een kindervriend is. Maar hij had net zo goed van het begin af aan gewoon Piet kunnen heten. Waarom moest die zwart zijn? Nee ik zie de goede bedoelingen in het beginsel er niet in.

En dus precies hetzelfde geldt voor die beladen uitspraak. Die wordt genuanceerd waar nuance niet wenselijk is.

majorette2005 schreef op 13-11-2023 om 08:56:

Malibu2, ik lees je graag, je geduld en ook je duidelijke verwoording zonder allerlei veroordelingen. .

Fijn te lezen, ik doe mijn best. Dank je wel 

absor

absor

13-11-2023 om 09:49 Topicstarter

Miraval schreef op 13-11-2023 om 09:35:

[..]

Niet zo bedoelt? Een karikatuur van zwarte mensen maar niet zo bedoelt? Het werd vergoelijkt omdat hij een kindervriend is. Maar hij had net zo goed van het begin af aan gewoon Piet kunnen heten. Waarom moest die zwart zijn? Nee ik zie de goede bedoelingen in het beginsel er niet in.

En dus precies hetzelfde geldt voor die beladen uitspraak. Die wordt genuanceerd waar nuance niet wenselijk is.

Ik zou zeggen lees de hele geschiedenis eens;

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Maar dan ook de hele.  
nogmaals, dat het niet zo bedoeld is maar ontstaan betekent niet dat ik vind dat het niet nu racistisch ís en niet meer dan logisch is,  is dat het (is) veranderd.   

absor schreef op 13-11-2023 om 09:49:

[..]

Ik zou zeggen lees de hele geschiedenis eens;

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Maar dan ook de hele.
nogmaals, dat het niet zo bedoeld is maar ontstaan betekent niet dat ik vind dat het niet nu racistisch ís en niet meer dan logisch is, is dat het (is) veranderd.

Okee. Nou ja hoe dan ook tegenwoordig geen ruimte (en terecht) voor nuancering van Zwarte Piet. 

Zo ook voor de leuze. Het is notabene de lijfspreuk van Hamas. Hoezo moet die genuanceerd worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.