Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
LMEK
12-11-2023 om 15:29
Zilver_gray schreef op 12-11-2023 om 15:18:
Het hele voorval met die Palestijnse student wordt nu wel heel erg uit zijn verband getrokken. Het is niet eens zeker of er überhaupt antisemitische leuzen zijn geroepen.
Ik had de link al eerder geplaatst, maar zal 'm nog een keer plaatsen.
https://www.at5.nl/artikelen/223403/student-uva-omstreden-pro-palestina-leus-niet-letterlijk-gebruikt-wel-persoonlijke-variant
Er wordt ook compleet voorbijgegaan aan het feit dat die vrouw als eerste fuck you schreeuwde en dan pas weerwoord kreeg. De vrouw lokte een reactie uit door zich ongepast uit te laten op een leus die volgens een rechter niet antisemitisch zijn. De persoonlijke beleving bij sommigen die dat zwaarder vinden wegen dan een rechterlijke uitspraak kan nooit antisemitisme zijn natuurlijk. Puur framing en manipulatie zoals wel vaker.
Zilver_gray
12-11-2023 om 15:42
LMEK schreef op 12-11-2023 om 15:29:
[..]
Er wordt ook compleet voorbijgegaan aan het feit dat die vrouw als eerste fuck you schreeuwde en dan pas weerwoord kreeg. De vrouw lokte een reactie uit door zich ongepast uit te laten op een leus die volgens een rechter niet antisemitisch zijn. De persoonlijke beleving bij sommigen die dat zwaarder vinden wegen dan een rechterlijke uitspraak kan nooit antisemitisme zijn natuurlijk. Puur framing en manipulatie zoals wel vaker.
Nou precies dit!
En erg treurig dat werkelijk niemand tot nog toe de moeite heeft genomen op hierop in te gaan..maar ja antisemitisme bekt lekkerder dan de feiten benoemen zoals ze zijn.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 15:48
Zilver_gray schreef op 12-11-2023 om 15:42:
[..]
Nou precies dit!
En erg treurig dat werkelijk niemand tot nog toe de moeite heeft genomen op hierop in te gaan..maar ja antisemitisme bekt lekkerder dan de feiten benoemen zoals ze zijn.
Dit zal jij ook wel niet geloven:
Malibu2
12-11-2023 om 15:55
majorette2005 schreef op 12-11-2023 om 10:19:
Omdat het voor heel veel mensen goed uitkomt dat het tegen Israël/joden is, die haat is er altijd geweest maar komt nu weer openlijk naar buiten in zoveel landen, onder het mom van pro palestijnen te zijn. Een hypocriete zooi dus.
Hypocriet inderdaad, maar het valt me ook op hoeveel mensen niet meer logisch kunnen nadenken of totaal onwetend zijn.
Ik zie bijvoorbeeld de laatste tijd regelmatig de opmerking voorbijkomen dat Israël genocide pleegt. Mensen hebben dan echter geen idee van de betekenis van het woord genocide. Eén van de vereisten om te kunnen spreken over genocide is dat die misdrijven zijn begaan met de intentie om de groep als zodanig te vernietigen en dat het voortbestaan van de groep als zodanig daadwerkelijk wordt bedreigd. Wie echter ook maar één blik werpt op de ontwikkeling van het aantal Palestijnen, ziet dat hier geen genocide plaatsvindt. De groei van het inwonertal van Gaza en de Westelijke Jordaanoever is namelijk fors. Dan is Israël wel heel slecht in het plegen van genocide, als de bevolking niet in rap tempo afneemt maar juist groeit.
Wat me ook opvalt is dat Israëliers vaak voor nazis worden uitgemaakt. Ik vermoed dat er mensen zijn die dit woord bewust gebruiken omdat ze weten hoe kwetsend dat kan zijn. Anderen nemen dit domweg over of weten precies wat de intentie is. Maar laten we die logica ook eens bekijken.. Zowel Hamas als de Palestijnse Autoriteit hebben duidelijk aangegeven dat ze niet willen dat er ook maar één Jood in een toekomstige Palestijnse staat woont. De leus 'From the river to the sea, Palestine will be free' roept op tot één Palestijnse staat van de rivier tot de zee, oftewel het hele gebied waar Israël nu ligt. Oftewel: een Palestijnse staat waar geen plek meer is voor ook maar één Jood. Dat betekent dat de Joden óf massaal vernietigd moeten worden óf massaal gedeporteerd moeten worden naar een ander gebied. Gaat er ergens een belletje rinkelen? Wie zijn nu de nazi's? Inderdaad de mensen die roepen 'From the river to the sea, Palestine will be free'...
In hoeverre mensen onwetend zijn en anderen nablaten of het bewust doen weet ik niet. Er zijn in ieder geval veel mensen die die leus scanderen maar helemaal geen idee hebben over welke rivier het gaat of waar die ligt. Maar er zijn er ook die precies weten wat ze roepen.
LMEK
12-11-2023 om 16:24
Malibu2 schreef op 12-11-2023 om 15:55:
[..]
Hypocriet inderdaad, maar het valt me ook op hoeveel mensen niet meer logisch kunnen nadenken of totaal onwetend zijn.
Ik zie bijvoorbeeld de laatste tijd regelmatig de opmerking voorbijkomen dat Israël genocide pleegt. Mensen hebben dan echter geen idee van de betekenis van het woord genocide. Eén van de vereisten om te kunnen spreken over genocide is dat die misdrijven zijn begaan met de intentie om de groep als zodanig te vernietigen en dat het voortbestaan van de groep als zodanig daadwerkelijk wordt bedreigd. Wie echter ook maar één blik werpt op de ontwikkeling van het aantal Palestijnen, ziet dat hier geen genocide plaatsvindt. De groei van het inwonertal van Gaza en de Westelijke Jordaanoever is namelijk fors. Dan is Israël wel heel slecht in het plegen van genocide, als de bevolking niet in rap tempo afneemt maar juist groeit.
Wat me ook opvalt is dat Israëliers vaak voor nazis worden uitgemaakt. Ik vermoed dat er mensen zijn die dit woord bewust gebruiken omdat ze weten hoe kwetsend dat kan zijn. Anderen nemen dit domweg over of weten precies wat de intentie is. Maar laten we die logica ook eens bekijken.. Zowel Hamas als de Palestijnse Autoriteit hebben duidelijk aangegeven dat ze niet willen dat er ook maar één Jood in een toekomstige Palestijnse staat woont. De leus 'From the river to the sea, Palestine will be free' roept op tot één Palestijnse staat van de rivier tot de zee, oftewel het hele gebied waar Israël nu ligt. Oftewel: een Palestijnse staat waar geen plek meer is voor ook maar één Jood. Dat betekent dat de Joden óf massaal vernietigd moeten worden óf massaal gedeporteerd moeten worden naar een ander gebied. Gaat er ergens een belletje rinkelen? Wie zijn nu de nazi's? Inderdaad de mensen die roepen 'From the river to the sea, Palestine will be free'...
In hoeverre mensen onwetend zijn en anderen nablaten of het bewust doen weet ik niet. Er zijn in ieder geval veel mensen die die leus scanderen maar helemaal geen idee hebben over welke rivier het gaat of waar die ligt. Maar er zijn er ook die precies weten wat ze roepen.
Ik ga even het Jerusalem center for public affairs als bron geven.
Vreemd dat Netanyahu aangeeft de Palestijnse autoriteit nodig te hebben. Jij zegt dat ze alle Joden willen uitroeien of deporteren. Wat weet jij nog meer dat Netanyahu niet weet? Of blaat Netanyahu ook maar anderen na?
https://jcpa.org/article/can-israel-maintain-the-sham-of-an-existing-palestinian-authority/
Palestinian leader Mahmoud Abbas (Abu Mazen) is 87 years old. When he leaves the political scene, will Israel be able to continue supporting the Palestinian Authority (PA) and even influence who stands at its head? Speaking in a closed session of the Foreign Affairs and Defense Committee in Israel’s Knesset, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu seemed to answer the question affirmatively, saying, “We are preparing for the day after Abu Mazen. We need the Palestinian Authority. We can’t let it collapse. We don’t want it to collapse, either. We are ready to help it financially. We have an interest in the PA continuing to work. Where it manages to operate, it does the work for us, and we have no interest in it falling.”1
Moxxie
12-11-2023 om 17:58
Zilver_gray schreef op 12-11-2023 om 15:42:
[..]
Nou precies dit!
Ik krijg het gevoel dat jij denkt dat de doorsnee Via-forummer helemaal niks op heeft met de slachtoffers van Gaza en dat wil ik toch echt bestrijden hoor. Dit topic gaat continu over de schuldvraag en wie de ergste misdaden pleegt en ik voel gewoon niet de behoefte om me daar in te mengen.
De staat Israēl gaat te ver, dit kost alleen maar mensenlevens op een vreselijke manier en het lost niets op, daar ben ik wel van overtuigd. Maar hoe moslims hier vaak weggezet worden als de vredelievende mensen op deze aardkloot en de westerlingen als de barbaren dat trek ik ook weer slecht.
Zilver_gray
12-11-2023 om 18:14
Moxxie schreef op 12-11-2023 om 17:58:
[..]
Ik krijg het gevoel dat jij denkt dat de doorsnee Via-forummer helemaal niks op heeft met de slachtoffers van Gaza en dat wil ik toch echt bestrijden hoor. Dit topic gaat continu over de schuldvraag en wie de ergste misdaden pleegt en ik voel gewoon niet de behoefte om me daar in te mengen.
De staat Israēl gaat te ver, dit kost alleen maar mensenlevens op een vreselijke manier en het lost niets op, daar ben ik wel van overtuigd. Maar hoe moslims hier vaak weggezet worden als de vredelievende mensen op deze aardkloot en de westerlingen als de barbaren dat trek ik ook weer slecht.
Dan voel je dat helemaal verkeerd! Ik heb het over degene die hier in dit topic reageren en overal antisemitisme in zien, degene die met allerlei links komen aanzetten om hun onderbuikgevoel kracht bij te zetten.
En dat laatste heb ik niet gezegd.
LMEK
12-11-2023 om 18:43
Moxxie schreef op 12-11-2023 om 17:58:
[..]
Maar hoe moslims hier vaak weggezet worden als de vredelievende mensen op deze aardkloot en de westerlingen als de barbaren dat trek ik ook weer slecht.
Niet alle moslims zijn vredelievend en niet alle westerlingen zijn barbaren.
Jamaarnee
12-11-2023 om 18:59
Ik sta nergens meer van te kijken, ook niet wat er in dit topic geschreven wordt trouwens.
Als er hier Joodse mensen worden uitgescholden, lastiggevallen of gediscrimineerd vanwege de situatie in Gaza is dat gestoord en jawel, dat heeft wel degelijk alles met Jodenhaat te maken.
Moxxie
12-11-2023 om 19:08
LMEK schreef op 12-11-2023 om 18:43:
[..]
Niet alle moslims zijn vredelievend en niet alle westerlingen zijn barbaren.
Maar als je het zo genuanceerd ziet, waarom noem je het dan framing en manipulatie als joden de leus 'From the river to the sea' als antisemitisch ervaren? De rechter kan daar wel een uitspraak over doen, maar de joden ervaren het zo en daar verandert zo'n uitspraak niets aan.
Jamaarnee
12-11-2023 om 19:13
Meer dan honderdduizend Fransen doen mee aan mars tegen antisemitisme in Parijs
https://nos.nl/artikel/2497611-meer-dan-honderdduizend-fransen-doen-mee-aan-mars-tegen-antisemitisme-in-parijs
Mooi, alleen dit dan weer hè: "Jean-Luc Mélenchon, leider van de links-radicale partij LFI, liep niet mee. Hij zei vooraf op het platform X dat de mars een bijeenkomst zou zijn van mensen met "onvoorwaardelijke steun voor het bloedbad" in de Gazastrook."
Kortom: tegen Jodenhaat zijn is voor bloedbaden zijn, want Joden in Frankrijk hebben wat te maken met de Israëlische regering, ofzo. Ze hebben in Frankrijk geen Le Pen nodig, dat blijkt wel.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 19:16
Moxxie schreef op 12-11-2023 om 19:08:
[..]
Maar als je het zo genuanceerd ziet, waarom noem je het dan framing en manipulatie als joden de leus 'From the river to the sea' als antisemitisch ervaren? De rechter kan daar wel een uitspraak over doen, maar de joden ervaren het zo en daar verandert zo'n uitspraak niets aan.
Ik weet niet of alle joden dit zo ervaren, maar wat mij wel stoort is dat het bij elke scheet (Bij wijze van spreken!) wordt geschreeuwd, kijk maar naar die klimaatmars van vandaag, het is alsof linkse mensen bij werkelijk alles het niet kunnen laten ofzo. Ik vind het een waardeloze nietszeggende kreet, dom ook.
Jamaarnee
12-11-2023 om 20:09
Ik kwam een enquête uit 2018 tegen uitgevoerd in opdracht van CNN in een aantal Europese landen (o.a. Frankrijk, Engeland, Duitsland, Zweden)
Ontnuchterend:
- A third said that Jews use the Holocaust to advance their own positions or goals.
- In Poland and Hungary, about four out of 10 people said Jews have too much influence in business and finance around the world.
- Roughly one out of three people there said Jews were too influential in political affairs around the world, and more than a quarter of Poles and Hungarians said they had too much influence on the media.
- A third of Austrians said Jews have too much influence in finance, while a quarter of French and German respondents said so.
Voor de duidelijkheid: 0,2% van de wereldbevolking is Joods.
https://edition.cnn.com/interactive/2018/11/europe/antisemitism-poll-2018-intl
LMEK
12-11-2023 om 20:39
Moxxie schreef op 12-11-2023 om 19:08:
[..]
Antisemitisme is strafbaar in Nederland. Als de rechter oordeelt dat de leus niet strafbaar is geeft hij daarmee ook meteen aan dat het geen antisemitisme betreft. Dat jij en anderen mensen die er voor kiezen om de leus te gebruiken toch als antisemitisch beschouwd is framing en manipulatie. Je beschuldigt iemand van een strafbaar feit op basis van je eigen gevoel en niet op basis van de wet. En gelukkig mag je veel dingen vinden in Nederland maar dat maakt het niet minder belachelijk.
RaggedGull77
12-11-2023 om 20:44
- A third said that Jews use the Holocaust to advance their own positions or goals.
https://edition.cnn.com/interactive/2018/11/europe/antisemitism-poll-2018-intl
De Amerikaans-joodse politieke wetenschapper Norman Finkelstein, wiens ouders gevangen hebben gezeten in Auschwitz en Majdanek, heeft daar zelfs een boek over geschreven: The Holocaust Industry.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.