Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 09:54
Misschien riskeer ik hier wel een ban voor, dat is dan maar zo. Maar ik begrijp werkelijk waar niet en kan er met mijn hoofd niet bij waarom mensen zo ontzettend bijna opgefokt meeleven met Palestijnen, 1000en mensen de straat opgaan, terwijl je deze mensen nooit de straat op ziet gaan als er mensen sterven van de honger in Afrika, of als IS Yeshidi´s verschrikkelijk behandeld of als boko haram meisjes in Afrika ontvoerd ect. ect. en dan heb ik het nog geen eens over wat Hamas allemaal in Israël heeft aangericht met raketten en natuurlijk 7 oktober, nouja het zal wel aan mij liggen maar het is iets wat ik nooit zal begrijpen waarschijnlijk.
majorette2005
12-11-2023 om 10:19
Omdat het voor heel veel mensen goed uitkomt dat het tegen Israël/joden is, die haat is er altijd geweest maar komt nu weer openlijk naar buiten in zoveel landen, onder het mom van pro palestijnen te zijn. Een hypocriete zooi dus.
Mija
12-11-2023 om 10:38
LMEK schreef op 12-11-2023 om 03:00:
[..]
Ze schreef dat er bekeken moest worden of er sprake is van vrijwillige levende schilden. Want mocht dat het geval zijn dan zijn ze een legitiem militair doel. Het is absurd om te stellen dat dit in een oorlog een optie is. Ik heb over vele oorlogen gelezen maar dat er mensen vrijwillig een vliegtuigbom proberen terug te koppen is een noviteit.
Retoriek LMEK. Inderdaad is het absurd te stellen dat een menselijk schild bedoeld is om een vliegtuigbom tegen te houden. Maar er zijn heel andere redenen om op een plek te zijn die mogelijk gaat worden aangevallen: om te voorkomen dat de plek wordt aangevallen of om de vijand in de publieke opinie/diplomatiek/politiek/juridisch een oorlogsmisdaad aan te smeren. Het is overduidelijk in deze situatie dat Hamas enorm veel voordeel heeft van de menselijke schilden. Ze hebben openlijk uitgesproken dat burgerslachtoffers (martelaren) een middel zijn om de verontwaardiging zodanig aan te wakkeren dat de oorlog zich uitbreidt. Aangezien ze grote waarde hechten aan het martelaarschap is het helemaal niet zo ondenkbaar dat er burger-sympathisanten zijn die daar in meegaan.
Het kan zijn dat het blijkt dat hier niet speelt maar het moet wel evengoed worden uitgesloten. Zo absurd als jij denkt dat het is, is het helaas niet.
Interessant stuk van Carl Ceulemans, hoogleraar aan Koninklijke Militaire School Brussel, over ethiek rond menselijke schilden in irreguliere oorlogvoering. Er worden ook een paar voorbeelden in genoemd van situaties waarin burgers zich bewust en vrijwillig posteren als menselijke schilden:
https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/ANTW2019.1.002.CEUL
LMEK
12-11-2023 om 12:36
Mija schreef op 12-11-2023 om 10:38:
[..]
Retoriek LMEK. Inderdaad is het absurd te stellen dat een menselijk schild bedoeld is om een vliegtuigbom tegen te houden. Maar er zijn heel andere redenen om op een plek te zijn die mogelijk gaat worden aangevallen: om te voorkomen dat de plek wordt aangevallen of om de vijand in de publieke opinie/diplomatiek/politiek/juridisch een oorlogsmisdaad aan te smeren. Het is overduidelijk in deze situatie dat Hamas enorm veel voordeel heeft van de menselijke schilden. Ze hebben openlijk uitgesproken dat burgerslachtoffers (martelaren) een middel zijn om de verontwaardiging zodanig aan te wakkeren dat de oorlog zich uitbreidt. Aangezien ze grote waarde hechten aan het martelaarschap is het helemaal niet zo ondenkbaar dat er burger-sympathisanten zijn die daar in meegaan.
Het kan zijn dat het blijkt dat hier niet speelt maar het moet wel evengoed worden uitgesloten. Zo absurd als jij denkt dat het is, is het helaas niet.
Interessant stuk van Carl Ceulemans, hoogleraar aan Koninklijke Militaire School Brussel, over ethiek rond menselijke schilden in irreguliere oorlogvoering. Er worden ook een paar voorbeelden in genoemd van situaties waarin burgers zich bewust en vrijwillig posteren als menselijke schilden:
https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/ANTW2019.1.002.CEUL
Het concept om iemand een oorlogsmisdaad aan te smeren die daar niet voor terecht kan staan is toch op zijn minst raar? In jouw link staat ook duidelijk dat diegene die zich als burger vrijwillig aandient om op gecoördineerde wijze als schild te fungeren in een militaire niet langer geloofwaardig beschouwd kan worden als non-combatant. Ook gedwongen schilden mogen collateraal geschaad worden. Waarmee je ook het hele concept van iemand een oorlogsmisdaad aan smeren om zeep helpt want je elimineert een legitiem militair doelwit. Dus de behoefte om te bekijken of het om vrijwillige schilden gaat zoals Malibu dat schetst is onzin. En als de Palestijnen zoveel waarde hechten aan martelaarschap waarom staan er dan niet een miljoen op de daken en pleinen om voor dat martelaarschap te gaan? En ook de manier van oorlogvoering in dit geval maakt het hele verhaal van Malibu gewoon Israëlische propaganda. Israel heeft tienduizenden bommen op Gaza gegooid inmiddels. Het schild heeft dus absoluut geen enkel nut want die bom ziet niet wie er vrijwillig of gedwongen staat. Als er nou een grondoorlog bezig was dan kunnen er bij wijze van spreken vijfduizend burgers vrijwillig voor een ingang van een tunnel gaan staan. Of die burgers gaan voor een vrachtwagen staan waarmee Hamas raketten afvuurt. Maar in beide gevallen haalt het niks uit omdat ze volgens het PINC legitieme doelwitten zijn. Dus als Israel zegt te gaan kijken of het vrijwillige of gedwongen schilden zijn zeggen ze eigenlijk het maakt ons helemaal niks uit maar het is zand in de ogen van de publieke opinie sturen. En die publieke opinie zegt dan vervolgens heel naïef, kijk Israel doet er van alles aan om geen oorlogsmisdaden te plegen waar ze toch niet voor berecht kunnen worden maar het is wel lief van ze.
En Malibu hamert er constant op dat Israel zich aan de internationale wetten houdt terwijl Israel de rechtbank die dat recht moet toetsen niet eens erkent. De proportionaliteit wordt bepaald door juristen en de Israëlische hoge raad want nogmaals het bewijs is dat het niet internationale wetten gaat maar om de Israëlische invulling van proportionaliteit. Het is een schijnproces om te toetsen of je voldoet aan iets waar je niet voor terecht kunt staan. Net alsof we gaan toetsen welke wielrenner er buitenspel staat. Leuk voor de bühne maar ook niks meer.
LMEK
12-11-2023 om 12:45
Malibu2 schreef op 12-11-2023 om 07:26:
[..]
Dat is nu het mooie van deze internationale wetten, ze zijn vrij van emotie en gelden precies gelijk voor iedere partij, ongeacht welke oorlog.
Als mensen het hebben over Israël en daarbij termen als 'oorlogsmisdaden' gebruiken, dan speelt daar vaak emotie bij. Dan krijg je een soort van informele wet die alleen lijkt te gelden voor Israël. Maar Israël moet beoordeeld worden op basis van de bestaande wetten die voor iedereen gelden, een hogere wettelijke standaard opleggen aan Israël is niet fair. Nogmaals, dat staat los van wat je zelf vindt van hoe ze acteren. Dat is, even heel flauw gezegd, jouw subjectieve mening, die je wellicht met vele mensen deelt, maar die subjectief blijft. De wet wordt geacht objectief te zijn. En hetzelfde stappenplan geldt, ongeacht welke oorlog en welke partij.
En als je het hebt over vrijwillige menselijke schilden, helaas, die zijn er. Er zijn mensen die als martelaar willen sterven omdat ze geloven dat ze daardoor verzekerd zijn van een plek in de hemel. Je komt volgens de Islam alleen in het paradijs als de weegschaal van goede en slechte daden naar de goede kant uitvalt. Mensen weten dan nooit met zekerheid of ze genoeg doen. Maar velen geloven dat sterven als martelaar de enige garantie biedt op het paradijs, en velen geloven dat ze dan 70 vrienden of familieleden met zich mee mogen brengen. Dat maakt dat ze een heel andere afweging maken tussen leven en sterven dan jij en ik zouden doen. Ik heb dit zelf zo gehoord of gelezen van meerdere ex-moslims en dit is ook online wel te vinden. Of dat in deze oorlog in Gaza ook speelt, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar er circuleren genoeg filmpjes online op basis waarvan ik vermoed dat dit wel het geval is. Maar ook hier geldt dat het niet aan mij is om dit aan de internationale wetgeving te toetsen.
Israel erkent de rechtbank die dat moet toetsen niet eens. Op die manier omzeilen ze een hoop internationale wetten waarvoor ze anders gegarandeerd veroordeeld kunnen worden. Dus je hele verhaal over een subjectieve beoordeling van die wetten is kul. Israel kiest er zelf voor om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden door een internationale rechtbank. Het staat zelfs lijnrecht tegenover je opmerking dat we Israel een hogere wettelijke standaard opdringen omdat Israel simpelweg weigert een wettelijke standaard aan te nemen. Buiten hun eigen Israëlische hoge raad natuurlijk. Ik zou jouw mening wel een willen weten over een Russische hoge raad die gaat toetsen of Rusland oorlogsmisdaden heeft begaan.
RaggedGull77
12-11-2023 om 14:01
Muurbloem1985 schreef op 12-11-2023 om 09:54:
Misschien riskeer ik hier wel een ban voor, dat is dan maar zo. Maar ik begrijp werkelijk waar niet en kan er met mijn hoofd niet bij waarom mensen zo ontzettend bijna opgefokt meeleven met Palestijnen, 1000en mensen de straat opgaan, terwijl je deze mensen nooit de straat op ziet gaan als er mensen sterven van de honger in Afrika, of als IS Yeshidi´s verschrikkelijk behandeld of als boko haram meisjes in Afrika ontvoerd ect. ect. en dan heb ik het nog geen eens over wat Hamas allemaal in Israël heeft aangericht met raketten en natuurlijk 7 oktober, nouja het zal wel aan mij liggen maar het is iets wat ik nooit zal begrijpen waarschijnlijk.
Tot op zekere hoogte heb je wel een punt. Maar het omgekeerde gebeurt ook. Er zijn ook hele volksstammen die bijna opgefokt meeleven met Israel terwijl het leed van andere conflicten in de wereld ze volledig koud laat.
Dat mensen nu zo openlijk meeleven met de Palestijnen, zal voor een deel compensatie zijn voor het feit dat het vroeger taboe was en dat er nu wat meer mag. Veel mensen hebben vroeger meegemaakt dat je bij de geringste kritiek op Israel voor antisemiet werd uitgemaakt. Zoals soms nog steeds af en toe gebeurt. Zie deze reactie:
majorette2005 schreef op 12-11-2023 om 10:19:
Omdat het voor heel veel mensen goed uitkomt dat het tegen Israël/joden is, die haat is er altijd geweest maar komt nu weer openlijk naar buiten in zoveel landen, onder het mom van pro palestijnen te zijn. Een hypocriete zooi dus.
Het spijt me voor je, maar kritiek op Israel framen als antisemitisme werkt niet meer. Die toverspreuk is uitgewerkt. Men is er niet meer gevoelig voor.
Een aspect dat natuurlijk wel meespeelt waardoor het Israelisch-Palestijnse conflict zoveel emotie oproept, is de verbijstering erover dat een volk dat 80 jaar geleden zoveel geleden heeft, nu een ander volk onderdrukt.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 14:08
KipFritesAppelmoes schreef op 12-11-2023 om 14:01:
[..]
Tot op zekere hoogte heb je wel een punt. Maar het omgekeerde gebeurt ook. Er zijn ook hele volksstammen die bijna opgefokt meeleven met Israel terwijl het leed van andere conflicten in de wereld ze volledig koud laat.
Dat mensen nu zo openlijk meeleven met de Palestijnen, zal voor een deel compensatie zijn voor het feit dat het vroeger taboe was en dat er nu wat meer mag. Veel mensen hebben vroeger meegemaakt dat je bij de geringste kritiek op Israel voor antisemiet werd uitgemaakt. Zoals soms nog steeds af en toe gebeurt. Zie deze reactie:
[..]
Het spijt me voor je, maar kritiek op Israel framen als antisemitisme werkt niet meer. Die toverspreuk is uitgewerkt. Men is er niet meer gevoelig voor.
Een aspect dat natuurlijk wel meespeelt waardoor het Israelisch-Palestijnse conflict zoveel emotie oproept, is de verbijstering erover dat een volk dat 80 jaar geleden zoveel geleden heeft, nu een ander volk onderdrukt.
Nou je kunt niet ontkennen dat er een heel dun lijntje is tussen antisemitisme en kritiek op Israël, denk bijvoorbeeld aan de heisa op de UVA waar mensen voor "fucking jews" werden uitgemaakt. En dit is nog maar een heeel klein voorbeeld van het antisemitisme dat overal ter wereld weer oplaait, de pro Palestijnen mensen zien het verschil niet meer, dus je kunt verontwaardigd reageren, maar dat is onterecht.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 14:10
KipFritesAppelmoes schreef op 12-11-2023 om 14:01:
[..]
[..]
En nog een groot verschil tussen pro Israël en pro Palestijnen protesten, ik heb nog nooit ellende meegemaakt bij pro Israël demonstraties, dat er agressiviteit ontstaan met nare leuzen, vlaggen die worden verbrand of weggerukt.
RaggedGull77
12-11-2023 om 14:36
Muurbloem1985 schreef op 12-11-2023 om 14:08:
[..]
Nou je kunt niet ontkennen dat er een heel dun lijntje is tussen antisemitisme en kritiek op Israël, denk bijvoorbeeld aan de heisa op de UVA waar mensen voor "fucking jews" werden uitgemaakt. En dit is nog maar een heeel klein voorbeeld van het antisemitisme dat overal ter wereld weer oplaait, de pro Palestijnen mensen zien het verschil niet meer, dus je kunt verontwaardigd reageren, maar dat is onterecht.
Als die persoon "fucking zionists" had geroepen, dan had je dat waarschijnlijk ook als een uiting van antisemitisme benoemd.
Muurbloem1985 schreef op 12-11-2023 om 14:10:
[..]
En nog een groot verschil tussen pro Israël en pro Palestijnen protesten, ik heb nog nooit ellende meegemaakt bij pro Israël demonstraties, dat er agressiviteit ontstaan met nare leuzen, vlaggen die worden verbrand of weggerukt.
Er zijn anders wel degelijk ook gevallen geweest waarbij pro-Palestina demonstraties werden verstoord door pro-Israel actievoerders.
majorette2005
12-11-2023 om 14:47
KipFritesAppelmoes schreef op 12-11-2023 om 14:36:
[..]
Als die persoon "fucking zionists" had geroepen, dan had je dat waarschijnlijk ook als een uiting van antisemitisme benoemd.
[..]
Er zijn anders wel degelijk ook gevallen geweest waarbij pro-Palestina demonstraties werden verstoord door pro-Israel actievoerders.
Ongetwijfeld als je goed zoekt tussen al die honderdduizenden pro demonstraties, maar ik ben benieuwd of die dan ook zo agressief waren.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 14:51
[..]
[..]
Jaja goed smoesje om het antisemitische sausje te verbergen altijd, meeste weten geen eens wat zionisten zijn maar roepen dan maar wat.
LMEK
12-11-2023 om 14:55
majorette2005 schreef op 12-11-2023 om 14:47:
[..]
Ongetwijfeld als je goed zoekt tussen al die honderdduizenden pro demonstraties, maar ik ben benieuwd of die dan ook zo agressief waren.
De BLM demonstraties gingen gepaard met plunderingen en zelfs doden. Toch stond bijna de hele wereld achter die protesten en de boodschap die de protesten uitdroegen. Waarom zou dat bij de pro-Palestijnse protesten anders moeten zijn? Het is afkeurenswaardig en spijtig dat die dingen gebeuren. De pro-Israel mensen grijpen dat aan om de hele boodschap onderuit te halen en dat is een vorm van manipulatie.
Muurbloem1985
12-11-2023 om 14:58
[..]
[..]
Maar dat riep die persoon niet he.
Zilver_gray
12-11-2023 om 15:18
Het hele voorval met die Palestijnse student wordt nu wel heel erg uit zijn verband getrokken. Het is niet eens zeker of er überhaupt antisemitische leuzen zijn geroepen.
Ik had de link al eerder geplaatst, maar zal 'm nog een keer plaatsen.
https://www.at5.nl/artikelen/223403/student-uva-omstreden-pro-palestina-leus-niet-letterlijk-gebruikt-wel-persoonlijke-variant
Muurbloem1985
12-11-2023 om 15:23
Zilver_gray schreef op 12-11-2023 om 15:18:
Het hele voorval met die Palestijnse student wordt nu wel heel erg uit zijn verband getrokken. Het is niet eens zeker of er überhaupt antisemitische leuzen zijn geroepen.
Ik had de link al eerder geplaatst, maar zal 'm nog een keer plaatsen.
https://www.at5.nl/artikelen/223403/student-uva-omstreden-pro-palestina-leus-niet-letterlijk-gebruikt-wel-persoonlijke-variant
Dit is natuurlijk maar een klein voorbeeld is wat er gaande is, ga jij nu maar eens met een keppeltje over straat lopen als man, dat kan haast niet meer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.