Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 10-11-2023 om 12:55:

[..]

Op dit stukje wil ik toch nog even reageren. Ik probeer steeds heel duidelijk onderscheid te maken tussen de leer van de Islam enerzijds en de moslims anderzijds. Heb ik problemen met de leer van de Islam? Absoluut. De redenen daarvoor heb ik eerder in dit topic al gegeven.

Heb ik problemen met moslims? Dat ligt eraan, met sommige wel, met sommige niet. Er zijn moslims waarmee ik het prima kan vinden. Er is echter ook een groep moslims, en die bevinden zich met name in het Midden Oosten (maar helaas ook wel deels in de westerse wereld) die totale vernietiging van Israël en de Joodse bevolking wil. Ik was daarmee al bekend vóór 7 oktober, maar sindsdien is het door henzelf meermaals bevestigd. En het zijn niet alleen de leiders, maar ook mensen vanuit de bevolking zelf, kijk maar naar de reacties naar aanleiding van 7 oktober. Ex-moslims zoals bijvoorbeeld Ayaan Hirsi Ali hebben ook verteld hoe zij daar vroeger in stonden. En ja, met die groep moslims heb ik inderdaad een heel groot probleem.

Ik waardeer je eerlijkheid.

Vind je denkbeelden toch wel erg rechtlijnig, bekrompen en vol vooroordelen.

Natuurlijk ga je dingen zien en lezen die jouw gedachtegoed bevestigen. Misschien ook wel logisch, je zoekt bevestiging in je (voor) oordelen, je gaat op zoek naar hetgeen je je in kan vinden. Daarmee beperk je jezelf, en zul je nooit verder kijken dan je neus lang is, maar wat belangrijker is; de ander nooit een eerlijke kans geven.

We zullen het nooit eens worden met elkaar, dat hoeft ook niet.

Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 14:33:

[..]

Ik waardeer je eerlijkheid.

Vind je denkbeelden toch wel erg rechtlijnig, bekrompen en vol vooroordelen.

Natuurlijk ga je dingen zien en lezen die jouw gedachtegoed bevestigen. Misschien ook wel logisch, je zoekt bevestiging in je (voor) oordelen, je gaat op zoek naar hetgeen je je in kan vinden. Daarmee beperk je jezelf, en zul je nooit verder kijken dan je neus lang is, maar wat belangrijker is; de ander nooit een eerlijke kans geven.

We zullen het nooit eens worden met elkaar, dat hoeft ook niet.

Mijn probleem met de islamitische leer staat los van mijn christelijk geloof. Het is de leer zelf, en als onderdeel daarvan de houding naar het Joodse volk, waar ik problemen mee heb. Ik ken genoeg niet-christenen die daar hetzelfde in staan als ik. 

De islamitische en christelijke leer sluiten elkaar wel uit, dat klopt. Maar daar zit niet mijn grote probleem met de islamitische leer. Atheïsme en christendom sluiten elkaar ook uit. Groot verschil is echter dat atheïsme vanuit zichzelf niet haatdragend is richting Joden of een andere bevolkingsgroep. 

De discussie over welke stroming de waarheid is, staat daar los van. 

Mija schreef op 10-11-2023 om 10:49:

[..]

Ik probeer in het heden te blijven. Ik heb eerder gezegd dat ik zie dat Israël door Hamas strategisch in een onmogelijke positie is gebracht. Als ze de strijd staken, wat de enige manier is om geen burgerslachtoffers te maken, behoudt Hamas zijn positie en de ruimte om zijn beleid van het doelbewust zaaien van dood en verderf, ook volledige ten koste van de Palestijnen, voort te zetten. Als Israël Hamas bestrijdt, zijn burgerslachtoffers onmogelijk te voorkomen, omdat Hamas daarop bewust heeft aangestuurd en zal blijven aansturen. Het lukt mij niet één schuldige aan te wijzen, dat heb ik al eerder gezegd. Daarom probeer ik dieper in de huidige situatie door te dringen om te zien waar (on)mogelijkheden liggen. De strategie van Hamas, recent en structureel, maakt het onmogelijk om tot een oplossing te komen, omdat Hamas dat niet wenst! Omdat Hamas alles doet om die oplossing te torpederen. Ze kiezen voor tunnels en wapens in plaats van voor de mensen voor wie ze zeggen op te komen. Ze kozen en zullen blijven kiezen voor het uitlokken van een extreem destructieve militaire operatie van Israël, waarbij de burgerslachtoffers onder de Palestijnen een hoofdrol spelen, als martelaars, waar de VN maar voor moet zorgen, niet zij.

Ik kom er gewoon niet met de eenvoudige constatering dat het een misdrijf is van Israël en dat ze die mensen gewoon hun land moeten terug geven. Wat betekent dat in hemelsnaam in de bovenstaande context?

Overigens: als Nethanyahu oorlogsmisdaden pleegt, zie ik hem heel graag in Den Haag verschijnen. Ik heb al eerder duidelijk uitgesproken dat het huidige Israëlische leiderschap bepaald niet op warme steun kan rekenen van mij.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat, na deze crisis, Israël begint met de ontmanteling van haar illegale nederzettingen op de westelijke Jordaanoever en hiermee aan de Palestijnen haar bereidheid toont om te willen werken aan een toekomstperspectief. 

Je schrijft dat Hamas geen oplossing wenst, maar is dat wel de wens bij Israël dan? Denk dat veel Israëlieten de bestaande situatie wel prima vonden. 

Mija schreef op 10-11-2023 om 11:13:

[..]

Over de betekenis van die oorlog in 1948 denken beide groepen uiteraard anders. Dat de Palestijnen aan het kortste eind hebben getrokken, is onmiskenbaar. Dat er wederzijds vijandigheid en minachting groeide, is ook onmiskenbaar. Je kunt proberen terug te grijpen op: daar is het misgegaan. Dat is geen gekke gedachte. Maar ook daarover kan anders worden gedacht. Er zullen verschillende startpunten worden geïdentificeerd en verschillende opvattingen zijn over wie is begonnen.

Duidelijk is, voor mij, dat de huidige situatie rampzalig is en dat als er ooit in het verleden al een volkomen ‘onschuldige’ partij zou zijn geweest, die er nu absoluut niet meer is. Zoals jij zelf al de profetie van Ginsberg aanhaalde: ze zijn wraakzuchtig als geen ander. We zitten in deze realiteit en er is geen toverstok om terug te keren naar de tijd dat ze nog kumbaya met elkaar op het dorpsplein hadden kunnen leren overleggen en feesten. Hoewel er dus nog steeds gemeenschappen zijn van Joden en Palestijnen die met elkaar in vrede leven! Het is haast een wonder maar het kán dus!

Er zal een uitweg moeten worden gevonden uit de huidige situatie, niet uit een analyse van een situatie van 100, 75 of 50 jaar geleden. Ik weet dat jij dat weet hoor, maar ik benadruk het in dit topic toch nog maar een keer. Ik vind het persoonlijk zo weinig zinvol om lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan, met veel retorische kracht, met emotie, venijn en suggesties dat anderen dom of slecht zijn, met ‘opvattingen’, die altijd een versimpeling zijn, terwijl de werkelijke situatie zo gecompliceerd is. Ik zeg ook niet dat er geen vingers op pijnlijke plekken gelegd mogen worden. Ik probeer niemand het zwijgen op te leggen of zo. Maar ik vind het wel belangrijk om zo breed mogelijk te blijven kijken en elkaars gezichtspunten in overweging te nemen, informatie erbij te blijven betrekken. Het kan dat je van elkaar vindt dat je de verkeerde informatie te zwaar weegt. Het is nuttig om dat te constateren, dat je dat waarneemt, vindt, het geeft inzicht in de dynamiek van het conflict. Maar laten we elkaar een beetje heel houden hier. Wat heeft het voor zin om elkaar hier een rotgevoel aan te smeren? Lost dat ook maar iets op?

De oplossing ligt inderdaad niet in een opsomming van het verleden. De opsomming van het verleden zorgt alleen voor wat inzicht. Ik krijg namelijk het gevoel dat de pro-Israel forummers hier proberen uit de dragen dat Israel wel eens wat verkeerd doet maar dat het toch echt aan de Palestijnen ligt. Want ze gaan niet akkoord met een twee staten oplossing en Israel wel. Ja logisch denk ik dan, de ene partij krijgt alles cadeau en de andere verliest alles.  Natuurlijk gaat Israel akkoord, die hadden eerst niks en zijn de absolute winnaar. En de Palestijnen verliezen alles en moeten maar akkoord gaan want tsja het is nu eenmaal zo. En als je niet akkoord gaat annexeren we nog meer gebied van je en dan vragen we het nog een keer. De Palestijnen worden gedwongen hun land af te staan onder het mom van vrede. Dat de Joden daar ook ooit gewoond hadden is een vaststaand feit. Dat ze door allerlei redenen verspreid raakten over de hele wereld ook. Dat ze recht hebben om terug te keren ten koste van anderen is een leugen. Dat recht heb je nu eenmaal niet. Dat recht hebben de zionisten zelf verzonnen zonder zich te bekommeren om anderen. Nu zeggen we wel doodleuk van ja dat is 75 jaar geleden en ze moeten het nou maar eens leren te accepteren bla bla bla. Van wie moet dat dan vraag ik me af? Wie zijn wij om te bepalen waar de Palestijnen zich bij neer moeten leggen en dat ze alles maar moeten opgeven? Welk volk in de wereld heeft het recht anderen te vertellen wat te denken en wat te doen? Wij die nu in vrede leven zeggen uiteraard dat je voor vrede moet kiezen omdat we weten hoe goed dat voor iedereen is. Dus Palestijnen kies nou maar voor vrede en dan ben je er vanaf, lekker simpel. Dat wij in het westen altijd maar denken dat alles met geld is op te lossen is mij ook maar een doorn in het oog. Ze hebben zoveel geld gehad dat het wel Singapore zou kunnen zijn. Als er ooit de keuze was geweest voor de Palestijnen tussen en zak met westers geld en lekker tuinieren op de grond van je grootvader dan weet ik wel wat ze hadden gekozen. Die Nederlandse boer die hier zijn bedrijf moet sluiten vanwege stikstof krijgt ook een zak geld mee. Maar als ik die dan hoor praten dan willen ze helemaal niet stoppen of verhuizen. Stop die zak geld maar in je kapitalistische …. ik blijf doen wat mijn grootouders ook deden. Uiteindelijk ben je niet rijk als je veel bezit maar als je weinig nodig hebt. 

LMEK schreef op 10-11-2023 om 17:13:

[..]

De oplossing ligt inderdaad niet in een opsomming van het verleden. De opsomming van het verleden zorgt alleen voor wat inzicht. Ik krijg namelijk het gevoel dat de pro-Israel forummers hier proberen uit de dragen dat Israel wel eens wat verkeerd doet maar dat het toch echt aan de Palestijnen ligt. Want ze gaan niet akkoord met een twee staten oplossing en Israel wel. Ja logisch denk ik dan, de ene partij krijgt alles cadeau en de andere verliest alles. Natuurlijk gaat Israel akkoord, die hadden eerst niks en zijn de absolute winnaar. En de Palestijnen verliezen alles en moeten maar akkoord gaan want tsja het is nu eenmaal zo. En als je niet akkoord gaat annexeren we nog meer gebied van je en dan vragen we het nog een keer. De Palestijnen worden gedwongen hun land af te staan onder het mom van vrede. Dat de Joden daar ook ooit gewoond hadden is een vaststaand feit. Dat ze door allerlei redenen verspreid raakten over de hele wereld ook. Dat ze recht hebben om terug te keren ten koste van anderen is een leugen. Dat recht heb je nu eenmaal niet. Dat recht hebben de zionisten zelf verzonnen zonder zich te bekommeren om anderen. Nu zeggen we wel doodleuk van ja dat is 75 jaar geleden en ze moeten het nou maar eens leren te accepteren bla bla bla. Van wie moet dat dan vraag ik me af? Wie zijn wij om te bepalen waar de Palestijnen zich bij neer moeten leggen en dat ze alles maar moeten opgeven? Welk volk in de wereld heeft het recht anderen te vertellen wat te denken en wat te doen? Wij die nu in vrede leven zeggen uiteraard dat je voor vrede moet kiezen omdat we weten hoe goed dat voor iedereen is. Dus Palestijnen kies nou maar voor vrede en dan ben je er vanaf, lekker simpel. Dat wij in het westen altijd maar denken dat alles met geld is op te lossen is mij ook maar een doorn in het oog. Ze hebben zoveel geld gehad dat het wel Singapore zou kunnen zijn. Als er ooit de keuze was geweest voor de Palestijnen tussen en zak met westers geld en lekker tuinieren op de grond van je grootvader dan weet ik wel wat ze hadden gekozen. Die Nederlandse boer die hier zijn bedrijf moet sluiten vanwege stikstof krijgt ook een zak geld mee. Maar als ik die dan hoor praten dan willen ze helemaal niet stoppen of verhuizen. Stop die zak geld maar in je kapitalistische …. ik blijf doen wat mijn grootouders ook deden. Uiteindelijk ben je niet rijk als je veel bezit maar als je weinig nodig hebt.

Je hebt wel een heel romantisch beeld van de Palestijnse boeren. Aangezien er nooit zoiets heeft bestaan als een Palestijnse staat, denk ik dat het vooral landarbeiders waren voor Ottomaanse of Britse machthebbers.

LMEK schreef op 10-11-2023 om 17:13:

[..]

De oplossing ligt inderdaad niet in een opsomming van het verleden. De opsomming van het verleden zorgt alleen voor wat inzicht. Ik krijg namelijk het gevoel dat de pro-Israel forummers hier proberen uit de dragen dat Israel wel eens wat verkeerd doet maar dat het toch echt aan de Palestijnen ligt. Want ze gaan niet akkoord met een twee staten oplossing en Israel wel. Ja logisch denk ik dan, de ene partij krijgt alles cadeau en de andere verliest alles. Natuurlijk gaat Israel akkoord, die hadden eerst niks en zijn de absolute winnaar. En de Palestijnen verliezen alles en moeten maar akkoord gaan want tsja het is nu eenmaal zo. En als je niet akkoord gaat annexeren we nog meer gebied van je en dan vragen we het nog een keer. De Palestijnen worden gedwongen hun land af te staan onder het mom van vrede. Dat de Joden daar ook ooit gewoond hadden is een vaststaand feit. Dat ze door allerlei redenen verspreid raakten over de hele wereld ook. Dat ze recht hebben om terug te keren ten koste van anderen is een leugen. Dat recht heb je nu eenmaal niet. Dat recht hebben de zionisten zelf verzonnen zonder zich te bekommeren om anderen. Nu zeggen we wel doodleuk van ja dat is 75 jaar geleden en ze moeten het nou maar eens leren te accepteren bla bla bla. Van wie moet dat dan vraag ik me af? Wie zijn wij om te bepalen waar de Palestijnen zich bij neer moeten leggen en dat ze alles maar moeten opgeven? Welk volk in de wereld heeft het recht anderen te vertellen wat te denken en wat te doen? Wij die nu in vrede leven zeggen uiteraard dat je voor vrede moet kiezen omdat we weten hoe goed dat voor iedereen is. Dus Palestijnen kies nou maar voor vrede en dan ben je er vanaf, lekker simpel. Dat wij in het westen altijd maar denken dat alles met geld is op te lossen is mij ook maar een doorn in het oog. Ze hebben zoveel geld gehad dat het wel Singapore zou kunnen zijn. Als er ooit de keuze was geweest voor de Palestijnen tussen en zak met westers geld en lekker tuinieren op de grond van je grootvader dan weet ik wel wat ze hadden gekozen. Die Nederlandse boer die hier zijn bedrijf moet sluiten vanwege stikstof krijgt ook een zak geld mee. Maar als ik die dan hoor praten dan willen ze helemaal niet stoppen of verhuizen. Stop die zak geld maar in je kapitalistische …. ik blijf doen wat mijn grootouders ook deden. Uiteindelijk ben je niet rijk als je veel bezit maar als je weinig nodig hebt.

Ik snap deze emoties. Maar een mens, en ook een volk, kunnen niet het recht doen gelden dat het leven altijd eerlijk voor ze moet zijn. Ze kunnen niet het recht doen gelden dat het moet blijven zoals het was omdat dat goed was. Er gebeuren dingen in het leven die onrechtvaardig zijn. Je verliest dingen en mensen en mogelijkheden die je niet kwijt had gewild. Er gebeuren dingen in het leven die onacceptabel zijn. Je kind wordt aangereden door een dronkelap. Je winkel wordt overvallen. Je nieuwe manager is een narcist. Je zult er wat mee moeten. Als je er wat aan kunt doen, doe je dat maar op enig moment ‘moet’ je eieren voor je geld kiezen en de ongewenste verandering accepteren. Niet omdat een ander dat zegt maar omdat dat is wat het leven je opdringt, om geestelijk gezond te blijven en je niet te verliezen in vechten tegen windmolens. Je kunt zeggen: wie zijn wij om dat te bepalen? Soit. Kunnen we niet. Maar wat ‘we’ op enig moment wel zeggen, wat de wereld om ons heen wel zegt, laat merken, is: tot hier helpen we je om je recht te halen, te compenseren of je op weg te helpen. Maar uiteindelijk is het wel aan jou om te accepteren dat je door moet. Dat kunnen ‘wij’ niet voor jou oplossen of in orde maken. Niet omdat we dat niet willen maar omdat we de dingen niet kunnen terugdraaien, omdat er factoren meespelen die we niet kunnen of willen beïnvloeden, omdat dat ergens anders gevolgen heeft die we niet kunnen accepteren. En als je je blijft verzetten tegen het lot heeft dat consequenties. Of dat nou aardig en eerlijk is of niet, zo gaat het. De wereld laat je niet maar door en doorgaan om je gelijk of je recht te halen. Ergens wordt de grens aangeven.

Israël heeft het recht verworven een staat te zijn door erin te geloven en het op precies het goede moment op een overtuigende manier voor het voetlicht te brengen. Uiteindelijk zijn rechten alleen rechten als er in geloofd wordt. En ze hebben dit weten waar te maken. 

De Palestijnen hoeven niet ‘alles’ op te geven. Maar door niets te willen opgeven, hebben ze steeds meer verloren. Ze hebben op het verkeerde paard gewed. Zichzelf overschat. Ze hebben gedacht dat ze het zouden kunnen winnen maar Israël is sterker. En nu probeert Hamas iedereen zo woest te maken dat de hel losbreekt. Nou, je kunt zeggen: wie zijn wij om te zeggen dat ze daar mee moeten stoppen, met alles te eisen, alles in de waagschaal te stellen, met alle handreikingen voor ontwikkeling en levensstandaard om te zetten in verzet en geweld? Tja, het ligt gewoon voor de hand om dat te zeggen. Dit gaat ver, ver, ver de grens over. 

Als Hamas de uitdager is en aankondigt zijn barbarij te herhalen tot Israël vernietigd is, waar moet je dan over praten? Met wie? Je kunt met iemand anders gaan praten en Hamas zal zich toch niet koest houden. Er is geen momentum voor onderhandelingen. Hamas zal er alles aan doen om wat mogelijk bereikt wordt kapot te maken. Zolang Hamas slagkracht heeft, is onderhandelen energie in een bodemloze put smijten. Daar valt niks positiefs van te verwachten.

De Palestijnen hebben niet de keuze tussen een zak geld en de grond van hun voorouders. Ze hebben de keuze tussen naar de kloten gaan en iets van hun leven maken. Hamas kiest openlijk en structureel voor de dood of de gladiolen en sleept daar alle Palestijnen in mee. Ik heb intens medelijden met de Palestijnen. Ja, Israël behandelt ze slecht. ja, Israël moet daarvoor verantwoordelijk worden gehouden. Ze moeten onder druk worden gezet om vast te houden aan bepaalde waarden. Maar de Palestijnen worden het meest verraden door hun eigen leiderschap. Verbetering van de situatie voor de Palestijnen is namelijk helemaal niet in Hamas’ belang. Dat zou de Palestijnen er maar toe verleiden om met minder genoegen te nemen. Hamas orchestreert die ellende bewust om te voorkomen dat de Palestijnen verder gaan met hun leven. Dat kun je tragisch vinden, verwijzen naar het aangedane onrecht, traumatisch, wraakzuchtig etc. Is allemaal te verklaren en begrijpen. Maar wat het ook is: je kúnt het niet honoreren, omdat ze gaan voor alles of niets. En aan wie onder zulke omstandigheden nietsontziend inzet op alles of niets, de dood of de gladiolen, kan logischerwijs niks worden aangeboden en zal bestreden worden tot het einddoel is bereikt: de dood of de volledige overwinning.

Ik vind dat we van zo’n totaal krankzinnige, psychopathische houding best wat mogen vinden. De Palestijnen zullen echt moeten gaan beseffen dat ze gijzelaars zijn van hun eigen zogenaamde leiders. En anders gaan ze met Hamas ten onder. Omdat Hamas daarop stuurt.

OmaVan2 schreef op 10-11-2023 om 19:11:

[..]

Je hebt wel een heel romantisch beeld van de Palestijnse boeren. Aangezien er nooit zoiets heeft bestaan als een Palestijnse staat, denk ik dat het vooral landarbeiders waren voor Ottomaanse of Britse machthebbers.

Wat jij niet lijkt te beseffen is dat we het over mensen hebben. Wat een rare post eigenlijk. Wat maakt het nou uit voor wie ze werkten? Ze zijn verjaagd. Romantiseer ik ook de Afrikaanse slaven of de inheemse bevolking van Amerika? Die hadden ook geen staat. Laten we net doen of ze dan nooit bestaan hebben. Echt waar denk gewoon even na. 

Ik las net dit op X.
Geen idee of het ook echt waar is maar als het zo is, is het goed nieuws.
Ik gun ze bevrijding van Hamas, Hoe men daarna gebieden verdeelt zien we dan wel weer.

"Sources in the Arab media report the cooperation of thousands of Gazans with the IDF in handing over locations of Hamas forces, locations of tunnels and IDF warehouses and launch sites.

The cooperation began after the IDF distributed leaflets calling for the provision of information about the location of the Israeli abductees while promising financial compensation and safety for informants.

The sources report that, most of the information transmitters do not demand money but safe passage for them and their families.

- Al-Alam Al-Arabi"

Mija schreef op 10-11-2023 om 21:13:

[..]

Ik snap deze emoties. Maar een mens, en ook een volk, kunnen niet het recht doen gelden dat het leven altijd eerlijk voor ze moet zijn. Ze kunnen niet het recht doen gelden dat het moet blijven zoals het was omdat dat goed was. Er gebeuren dingen in het leven die onrechtvaardig zijn. Je verliest dingen en mensen en mogelijkheden die je niet kwijt had gewild. Er gebeuren dingen in het leven die onacceptabel zijn. Je kind wordt aangereden door een dronkelap. Je winkel wordt overvallen. Je nieuwe manager is een narcist. Je zult er wat mee moeten. Als je er wat aan kunt doen, doe je dat maar op enig moment ‘moet’ je eieren voor je geld kiezen en de ongewenste verandering accepteren. Niet omdat een ander dat zegt maar omdat dat is wat het leven je opdringt, om geestelijk gezond te blijven en je niet te verliezen in vechten tegen windmolens. Je kunt zeggen: wie zijn wij om dat te bepalen? Soit. Kunnen we niet. Maar wat ‘we’ op enig moment wel zeggen, wat de wereld om ons heen wel zegt, laat merken, is: tot hier helpen we je om je recht te halen, te compenseren of je op weg te helpen. Maar uiteindelijk is het wel aan jou om te accepteren dat je door moet. Dat kunnen ‘wij’ niet voor jou oplossen of in orde maken. Niet omdat we dat niet willen maar omdat we de dingen niet kunnen terugdraaien, omdat er factoren meespelen die we niet kunnen of willen beïnvloeden, omdat dat ergens anders gevolgen heeft die we niet kunnen accepteren. En als je je blijft verzetten tegen het lot heeft dat consequenties. Of dat nou aardig en eerlijk is of niet, zo gaat het. De wereld laat je niet maar door en doorgaan om je gelijk of je recht te halen. Ergens wordt de grens aangeven.

Israël heeft het recht verworven een staat te zijn door erin te geloven en het op precies het goede moment op een overtuigende manier voor het voetlicht te brengen. Uiteindelijk zijn rechten alleen rechten als er in geloofd wordt. En ze hebben dit weten waar te maken.

De Palestijnen hoeven niet ‘alles’ op te geven. Maar door niets te willen opgeven, hebben ze steeds meer verloren. Ze hebben op het verkeerde paard gewed. Zichzelf overschat. Ze hebben gedacht dat ze het zouden kunnen winnen maar Israël is sterker. En nu probeert Hamas iedereen zo woest te maken dat de hel losbreekt. Nou, je kunt zeggen: wie zijn wij om te zeggen dat ze daar mee moeten stoppen, met alles te eisen, alles in de waagschaal te stellen, met alle handreikingen voor ontwikkeling en levensstandaard om te zetten in verzet en geweld? Tja, het ligt gewoon voor de hand om dat te zeggen. Dit gaat ver, ver, ver de grens over.

Als Hamas de uitdager is en aankondigt zijn barbarij te herhalen tot Israël vernietigd is, waar moet je dan over praten? Met wie? Je kunt met iemand anders gaan praten en Hamas zal zich toch niet koest houden. Er is geen momentum voor onderhandelingen. Hamas zal er alles aan doen om wat mogelijk bereikt wordt kapot te maken. Zolang Hamas slagkracht heeft, is onderhandelen energie in een bodemloze put smijten. Daar valt niks positiefs van te verwachten.

De Palestijnen hebben niet de keuze tussen een zak geld en de grond van hun voorouders. Ze hebben de keuze tussen naar de kloten gaan en iets van hun leven maken. Hamas kiest openlijk en structureel voor de dood of de gladiolen en sleept daar alle Palestijnen in mee. Ik heb intens medelijden met de Palestijnen. Ja, Israël behandelt ze slecht. ja, Israël moet daarvoor verantwoordelijk worden gehouden. Ze moeten onder druk worden gezet om vast te houden aan bepaalde waarden. Maar de Palestijnen worden het meest verraden door hun eigen leiderschap. Verbetering van de situatie voor de Palestijnen is namelijk helemaal niet in Hamas’ belang. Dat zou de Palestijnen er maar toe verleiden om met minder genoegen te nemen. Hamas orchestreert die ellende bewust om te voorkomen dat de Palestijnen verder gaan met hun leven. Dat kun je tragisch vinden, verwijzen naar het aangedane onrecht, traumatisch, wraakzuchtig etc. Is allemaal te verklaren en begrijpen. Maar wat het ook is: je kúnt het niet honoreren, omdat ze gaan voor alles of niets. En aan wie onder zulke omstandigheden nietsontziend inzet op alles of niets, de dood of de gladiolen, kan logischerwijs niks worden aangeboden en zal bestreden worden tot het einddoel is bereikt: de dood of de volledige overwinning.

Ik vind dat we van zo’n totaal krankzinnige, psychopathische houding best wat mogen vinden. De Palestijnen zullen echt moeten gaan beseffen dat ze gijzelaars zijn van hun eigen zogenaamde leiders. En anders gaan ze met Hamas ten onder. Omdat Hamas daarop stuurt.

…and either must die by the hand of the other for neither can live while the other survives.

Even een quote uit een film die helaas toepasselijk is want beide partijen gaan zich er niet bij neerleggen. Dan zal het recht van de sterkste zich moeten gelden blijkbaar. Rationaliteit zegt dat beide partijen dat niet moeten willen maar misschien staan we wel aan de vooravond van een totale oorlog. Dat Hamas de slechterik is ben ik uiteraard met je eens. De situatie voor Hamas was slecht en tijdens Hamas nog slechter. Dus voor de Palestijnen bevolking is slecht nu ineens goed geworden. Maar wat als die massaal voor goed willen kiezen en niet voor onderdrukking door iemand anders? Niet door Hamas en niet door Israel? Ik geloof er geen zier van dat Israel ook maar één promille het beste met de Palestijnen voor heeft net zoals Hamas dat niet doet. 

LMEK schreef op 10-11-2023 om 22:36:

[..]

…and either must die by the hand of the other for neither can live while the other survives.

Even een quote uit een film die helaas toepasselijk is want beide partijen gaan zich er niet bij neerleggen. Dan zal het recht van de sterkste zich moeten gelden blijkbaar. Rationaliteit zegt dat beide partijen dat niet moeten willen maar misschien staan we wel aan de vooravond van een totale oorlog. Dat Hamas de slechterik is ben ik uiteraard met je eens. De situatie voor Hamas was slecht en tijdens Hamas nog slechter. Dus voor de Palestijnen bevolking is slecht nu ineens goed geworden. Maar wat als die massaal voor goed willen kiezen en niet voor onderdrukking door iemand anders? Niet door Hamas en niet door Israel? Ik geloof er geen zier van dat Israel ook maar één promille het beste met de Palestijnen voor heeft net zoals Hamas dat niet doet.

Misschien niet. Maar ik denk dat Israël wel door de internationale gemeenschap onder druk kan worden gezet om consessies te doen en Hamas niet. Die willen alleen maar martelaar worden. Het is een soort zombieleger: niks te verliezen. Israël heeft heel veel te verliezen.

Knip

Malibu2 schreef op 11-11-2023 om 10:03:

Knip

Ik wou net reageren, maar zie dat het bericht al verwijderd is..

nou, Macron heeft zich eindelijk uitgesproken dat wat nu gebeurt niet kan. Vraag me af of hij zich op de een of andere manier gedwongen voelde dit te doen omdat de roep om het stoppen van Israel nu steeds harder wordt.. Het is echt schandalig dat de hele wereld toekijkt en niemand wat doet. Nu gaan er vele baby's dood die in een couveuse liggen, daar lijkt niemand zich aan te storen. Toen er nepnieuws rondging over het onthoofden van Israelische baby's wist men niet hoe hard ze moesten roepen dat Israel keihard moest terugslaan. Maar nu, nu moeten de Palestijnen alles gewoon ondergaan en Israel mag doen en laten wat het wil. 

Er is momenteel een Arabische nood top aan de gang die de situatie in Gaza bespreekt.
En wie is daar ondermeer ook aanwezig?

Tadaa: Assad. 

Echt, ik kan niet meer met de hypocrisie. 

absor

absor

11-11-2023 om 16:31 Topicstarter

Jamaarnee schreef op 11-11-2023 om 16:13:

Er is momenteel een Arabische nood top aan de gang die de situatie in Gaza bespreekt.
En wie is daar ondermeer ook aanwezig?

Tadaa: Assad.

Echt, ik kan niet meer met de hypocrisie.

Ik lees op rtl nieuws dat Iran op die top heeft gezegd dat ze Hamas roemen voor de aanval en ‘kussen de handen van hamas’.       Nou schiet op hoor allemaal zo.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.