Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Moirmel schreef op 09-11-2023 om 20:36:

[..]

Feit is ook dat deze regio tijdens WO I 20 000 Joden telde en het verder voornamelijk Arabieren waren die er ook al eeuwen leefden.
Wil je elk stukje land teruggeven aan de personen die er eerst leefde? Zullen we alle Amerikanen maar verdrijven omwille van de inheemse bevolking, herstellen we het Frankische Rijk, gaan we verder terug in de geschiedenis,...?
De argumentatie dat Joden ginds het recht hebben om zichzelf land toe te eigenen omdat voorouders daar woonden is de grootste kul die ik ooit gehoord heb.

We weten allang dat jij vindt dat het Joodse volk geen eigen land mag hebben en nog wat dingen die ik niet kan herhalen. Daar helpt geen geschiedenisboek bij.

Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 20:29:

[..]

Soms zijn feiten gewoon feiten. Feit is dat Joden al duizenden jaren in dit gebied leven.

Ik herhaal mijzelf even: Palestijnen hebben recht op een eigen staat, niet op een regio zonder Joden.

Hzo heb jij de behoefte om mij dat te vertellen? 

Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 20:36:

[..]

Nog een keer: Joodse bevolking leefde al duizenden jaren geleden in het gebied. Ze kwamen niet na tweeduizend jaar weer eens aankakken om de boel op te eisen.
...

Eigenlijk zou ik willen dat enkele volkeren jouw woorden ter harte nemen en dit nu in de praktijk uitvoeren met de volledige steun van de VN; misschien zie je dan hoe belachelijk je woorden zijn. 

Zilver_gray schreef op 09-11-2023 om 20:43:

[..]

Hzo heb jij de behoefte om mij dat te vertellen?

Pardon? 
Kijk: ik kan een antwoord geven en vervolgens een stelling poneren. Niet alles is persoonlijk.

Moirmel schreef op 09-11-2023 om 20:45:

[..]

Eigenlijk zou ik willen dat enkele volkeren jouw woorden ter harte nemen en dit nu in de praktijk uitvoeren met de volledige steun van de VN; misschien zie je dan hoe belachelijk je woorden zijn.

Ja jij wilt van alles, we weten het inmiddels.

Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 20:47:

[..]

Pardon?
Kijk: ik kan een antwoord geven en vervolgens een stelling poneren. Niet alles is persoonlijk.

Oh dus het was niet aan mij persoonlijk gericht? Misschien mij niet quoten dan. Nogal verwarrend.

Wat mij betreft  kijk je alleen naar het heden, want vrijwel alle bewoners zijn geboren in dit gebied. Wat mij betreft hebben ze daarmee recht om daar te wonen. Hoe pijnlijk het verleden ook is. Dat betekent dat Hamas van zijn "from the river to the see" filosofie moet afstappen en Israël flinke stukken land moet teruggeven aan de Palestijnen en op moet houden met het terroriseren van de Palestijnse bevolking.
Ik zie het voorlopig niet gebeuren. 

absor

absor

09-11-2023 om 21:30 Topicstarter

ik denk persoonlijk dat israel gecreëerd is in 1948 is een historische fout.  Overigens is er ook een groep orthodoxe joden (ook weer stroming in het jodendom) die dat ook geloven en er ook niet naar toe emigreerden toen en nog steeds niet.  Die zijn overtuigd dat God zelf israel zal creëren daar als het Zijn tijd daarvoor is en de mens dat niet had moeten doen

maar ja tegelijk is hrt wel een fout die nu ook niet meer terug te draaien is

Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 20:18:

[..]

Oké, dank je. Ik heb dan nog wel een vraag:

Je schrijft:

"En ja, de bevolking die al daar woonde was in 1948 uiteraard al niet blij met de komst van deze groep. Wat ik zeer goed begrijp!"

En

"Ik zou ook niet blij als er plotseling een hele groep mensen zou opduiken die zouden vinden dat dit hun land was. Ik vind het vreemder om dat niet te begrijpen."

Je schrijft dat de Palestijnen er eerder waren. (Joden waren er ook al duizenden jaren, maar dat laat ik even achterwege). Je zegt niet dat de Joden er geen recht op hebben om daar te wonen.

Dan zit er toch niets anders op voor de Palestijnen dan zich daar na 75 jaar eens overheen te zetten en te accepteren dat de Joden er zijn?

Ik zeg inderdaad niet dat er geen joden mogen wonen. Uiteraard niet.

Maar ik verwacht niet dat de Palestijnen de staat Israël gaan accepteren na 75 jaar ellende.

Een oplossing heb ik helaas ook niet. Had ik die maar. 

Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 20:26:

[..]

Dan zit je er flink naast, met dank aan.

Waar zit ik naast, in jouw ogen. Nogal een onduidelijke post. 

Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 20:36:

[..]

Nog een keer: Joodse bevolking leefde al duizenden jaren geleden in het gebied. Ze kwamen niet na tweeduizend jaar weer eens aankakken om de boel op te eisen.

Daar reageer ik op want ze beaamt dat ze dat bedoelt. Mocht ze dat deel niet bedoelen, is het handig dat evennduidelijk te maken.

Een groep leefde daar. Maar dat is niet de groep die in de jaren 40 en daarna kwam. En dat die mensen kwamen snap ik ook heel goed. En daar heeft Europa mooi gebruik van gemaakt. 

Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 20:48:

[..]

Ja jij wilt van alles, we weten het inmiddels.

Heb je er misschien problemen mee dat sommigen jouw onzin niet slikken dat je dit soort inhoudsloze berichten moet plaatsen? 
Voor mij is de oprichting van de staat Israël na WOII één van de grootste fouten uit de afgelopen eeuw. Strategisch en economisch is het ook absurd om een Joodse staat op te richten ten midden van de moslimwereld, dus voor mij is het wel duidelijk dat het om een idiote sentimentele reden ging. 

Daarnaast heb ik even je laatste berichten bekeken en eigenlijk ging je nergens inhoudelijk op in; je plaatste jezelf op een plateau en keek neer op de mensen die nog de moeite deden om op jou te reageren. 

Moirmel schreef op 09-11-2023 om 20:25:

[..]

Misschien dat dat ook zou lukken mocht de nakba niet gebeurd zijn en zouden we nu niet zitten met honderdduizenden Palestijnen wiens land ingepikt is, en wier land nog steeds ingepikt wordt door kolonisten.
Je denkt echt dat families er zich zomaar overeen moeten zetten? Ik zal morgen naar jouw woning komen, jouw en je gezin op straat gooien, ga je dan later tegen je kleinkinderen ook zeggen dat ze zich er overheen moeten zetten?

Oh, de nakba, weer eens wat afwisseling in de discussie. Welke versie geloof jij? 

Snoeske schreef op 09-11-2023 om 21:36:

[..]

Ik zeg inderdaad niet dat er geen joden mogen wonen. Uiteraard niet.

Maar ik verwacht niet dat de Palestijnen de staat Israël gaan accepteren na 75 jaar ellende.

Een oplossing heb ik helaas ook niet. Had ik die maar.

Als één van die twee dingen niet gebeurt, blijft de impasse. Als de staat Israël blijft bestaan, zullen de Palestijnen dat linksom of rechtsom moeten accepteren. Ze hoeven er niet blij mee te zijn, maar ze zullen het moeten accepteren, anders blijft de strijd voortduren. 

De enige andere optie is dat de staat Israël ophoudt te bestaan en dat alle Israeli's noodgedwongen moeten vertrekken. Fijn te lezen dat jij dat ook niet wil. 

Het is zo jammer want Gaza had echt wel mogelijkheden. Ze hadden, met alle hulp die ze gekregen hebben, er volgens mij best iets moois van kunnen maken. 

Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 23:48:

[..]

Het is zo jammer want Gaza had echt wel mogelijkheden. Ze hadden, met alle hulp die ze gekregen hebben, er volgens mij best iets moois van kunnen maken.

Ik hoorde iemand zeggen dat Gaza een soort Singapore had kunnen zijn, met al het internationaal geld dat daar naartoe is gestroomd. Over de rijkdom van Hamas publiceerden zowel Trouw als De Volkskrant een verhaal. Hamas heeft dat geld in oorlogsinfrastructuur gestopt in plaats van de levensomstandigheden te verbeteren. Dat gaf Hamas ook grif toe in dat gesprek dat ze met de NYT hebben gevoerd. Ik denk dat ze er zelfs trots op zijn. 

“Terwijl de meerderheid van de Gazanen de afgelopen jaren in armoede leefde, haalde Hamas via een financieel netwerk grote bedragen binnen voor de gewapende strijd tegen Israël. De jaarbegroting van de terreurorganisatie wordt geschat op honderden miljoenen tot een miljard dollar.

https://www.trouw.nl/buitenland/hoe-hamas-honderden-miljoenen-verdient~bba6fdd6/

“Om geld zit Hamas niet verlegen. Dat prijkt al jaren hoog in de lijst van rijkste ‘terroristische organisaties’ ter wereld van Forbes (…) Vorig jaar was Hamas in de rangschikking teruggevallen naar een derde positie, met 500 miljoen dollar aan bezittingen (…) Bij al die bedragen moeten wel wat slagen om de arm worden gehouden. (…) Zo heeft Hamas, als het wettige bestuur van Gaza, legitieme inkomstenbronnen. Het heft belastingen op alles met uitzondering van levensmiddelen en rekent geld voor vergunningen voor cafés en restaurants. Tegenover de BBC zei een functionaris in juni 2016 dat de beweging elke maand 15 miljoen dollar aan belastingen ophaalt.”

https://www.volkskrant.nl/buitenland/waar-haalt-hamas-al-zijn-geld-vandaan-onder-meer-uit-nederland~b73d49c8/

“Het doel van Hamas is niet om Gaza te besturen en het van water, elektriciteit en dergelijke te voorzien,” benadrukt al-Hayya nog. “Hamas, de al-Qassambrigades en het verzet hebben de wereld wakker geschud uit zijn diepe slaap. Deze strijd heeft niet als doel om de situatie in Gaza te verbeteren, maar wel om de situatie volledig omver te werpen,” aldus de Hamasleider.

Palestijnen betalen daarvoor de prijs. Zo zijn volgens niet onafhankelijk geverifieerde cijfers van Hamas sinds 7 oktober al meer dan 10.000 mensen om het leven gekomen in de Gazastrook, voornamelijk burgers.“

https://www.parool.nl/israel-en-hamas-in-oorlog/hamasleiders-verklaren-voor-het-eerst-waarom-ze-israel-aanvielen-de-wereld-is-wakker-geschud~bbc9af95/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.