Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Mija
09-11-2023 om 12:10
Beterhier schreef op 09-11-2023 om 12:00:
[..]
Denk inderdaad wel een afgrendeling. Zoiets als Oost en West Duitsland hadden met een brede strook niemandsland met strakke bewaking. Ik weet alleen niet hoeveel huizen dat verhinderen.
Dat is geen ruimteprobleem. Gaza is dan totaal afgesloten van de rest van de wereld. Dan komen er ook geen eerste levensbehoeften meer binnen. Want Egypte werkt ook maar mondjesmaat mee aan het toelaten van goederen en mensen. Die willen Hamas ook niet op hun grondgebied hebben.
Beterhier
09-11-2023 om 13:06
Mija schreef op 09-11-2023 om 12:10:
[..]
Dat is geen ruimteprobleem. Gaza is dan totaal afgesloten van de rest van de wereld. Dan komen er ook geen eerste levensbehoeften meer binnen. Want Egypte werkt ook maar mondjesmaat mee aan het toelaten van goederen en mensen. Die willen Hamas ook niet op hun grondgebied hebben.
Als er geen huizen weg moeten om zo'n grens te realiseren gaat die er snel komen denk ik. Er zijn natuurlijk wel grensovergangen nodig voor bevoorrading en personenverkeer, ook zwaar bewaakt. Het werd al de grootste openlucht gevangenis genoemd maar dan helemaal.
Mija
09-11-2023 om 13:07
Beterhier schreef op 09-11-2023 om 13:06:
[..]
Als er geen huizen weg moeten om zo'n grens te realiseren gaat die er snel komen denk ik. Er zijn natuurlijk wel grensovergangen nodig voor bevoorrading en personenverkeer, ook zwaar bewaakt. Het werd al de grootste openlucht gevangenis genoemd maar dan helemaal.
Is dat dan wel acceptabel voor de Gazanen? Dat is toch geen alternatief? Met de beste wil van de wereld kan ik dit niet tot 'basale zelfverdeding' rekenen.
Beterhier
09-11-2023 om 13:16
Mija schreef op 09-11-2023 om 13:07:
[..]
Is dat dan wel acceptabel voor de Gazanen? Dat is toch geen alternatief?
Vast niet. Ik zie dat ook niet als ideaal maar hebben ze nog een keus? Het lijkt mij de beste geweldloze verdediging. Als ook alle opties voor tunnels onder die strook door onmogelijk zijn moeten wapens via de grensposten of via zee binnengesmokkeld worden. Dat lijkt me wel moeilijker dicht te timmeren.
Beterhier
09-11-2023 om 13:26
Ik ben niet goed geïnformeerd want die grens is er allang inclusief een kilometer buffer zone. Ook zijn er tunnels onderdoor gemaakt.
Blijkbaar heeft dit toch gefaald.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza%E2%80%93Israel_barrier
Jamaarnee
09-11-2023 om 14:31
De muur tussen Egypte en Gaza schijnt helemaal next level te zijn, scheelt natuurlijk dat het resltief een kort stukje is.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Egypt%E2%80%93Gaza_barrier
Snoeske
09-11-2023 om 14:41
Ja, fantastisch. Sluit het maar hermetisch af en wees vervolgens verbaasd dat er een nieuwe Hamas opstaat.
Het zijn mensen in Gaza. Als ik sommigen hier lees, lijken het beesten.
Gebruikersnaaminvullen
09-11-2023 om 14:44
Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 06:36:
"Ik hoop dat de staat van oorlog met Israël permanent wordt en dat het land aan alle grenzen oorlog voert ", vertelde een media-adviseur van Hamas tegen de krant. Hij gaat er vanuit dat 'de Arabische wereld achter ons zal staan'.
[...]
De leiders van Hamas wísten naar eigen zeggen dat Israël met talloze bombardementen zou reageren. "Onze grote daad zou zonder twijfel leiden tot een grote reactie van Israël", zegt al-Hayya.
Hier kun je niet mee onderhandelen, hier kun je geen staakt-het-vuren mee afspreken. Als Israël hun aanval op Gaza stopt, zal Hamas doorgaan. Ze zijn zo duidelijk in hun intenties. Israël moet wel doorgaan tot Hamas totaal vernietigd is.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5417797/interviews-kopstukken-hamas-aanval-israel-uitleg
Ik vraag me af of die landen zich voor het Hamas-karretje laten spannen. Neem aan dat deze uitspraken de hele wereld over gaan en ook bij hun terecht komen.
Jamaarnee
09-11-2023 om 15:37
Snoeske schreef op 09-11-2023 om 14:41:
Ja, fantastisch. Sluit het maar hermetisch af en wees vervolgens verbaasd dat er een nieuwe Hamas opstaat.
Er worden wat feiten benoemd over grenzen en muren.
En dit is wat jij eruit haalt?
Beterhier
09-11-2023 om 16:17
Snoeske schreef op 09-11-2023 om 14:41:
Ik ben zeker niet verbaasd dat Palestijnen getergd zijn en Hamas is
ontstaan. Het afsluiten was de enige methode die Israël kon bedenken om
die boosheid op afstand te houden zonder zelf in te leveren.
Zulke muren zijn een toonbeeld van onmacht om het op een menselijke manier op te lossen. En blijkbaar heeft (ook) deze muur het doel niet bereikt.
Mija
09-11-2023 om 16:24
Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-11-2023 om 14:44:
[..]
Ik vraag me af of die landen zich voor het Hamas-karretje laten spannen. Neem aan dat deze uitspraken de hele wereld over gaan en ook bij hun terecht komen.
Heel cynisch: als het ze strategisch goed uitkomt bij het bereiken van hun eigen doelen, zullen ze dat zeker doen. Vooralsnog staat ogenschijnlijk niemand te trappelen maar het kan verkeren. Er is op de achtergrond vast een hoop aan de hand qua lobby en diplomatie tussen alle betrokken partijen.
Snoeske
09-11-2023 om 16:32
Jamaarnee schreef op 09-11-2023 om 15:37:
[..]
Er worden wat feiten benoemd over grenzen en muren.
En dit is wat jij eruit haalt?
Ja, zo voel ik het.
Muren zijn altijd een idiote oplossing. Op termijn gedoemd te mislukken.
Bij sommige mensen lees ik hier vooral over de arme Israëliërs. Israël heeft dit monster gecreëerd.
Jamaarnee
09-11-2023 om 16:41
Snoeske schreef op 09-11-2023 om 16:32:
[..]
Ja, zo voel ik het.
Bij sommige mensen lees ik hier vooral over de arme Israëliërs. Israël heeft dit monster gecreëerd.
Je moet ook niet op gevoel afgaan maar eens een geschiedenisboek lezen.
Dit monster bestond in feite de eerste dag van de staat Israel al. Daar was zelfs geen foute kolonist voor nodig.
Malibu2
09-11-2023 om 16:54
[..]
Ja, zo voel ik het.
Nee, dat is onjuist. Er zijn in de loop van de decennia meerdere voorstellen gedaan om het land te verdelen: in 1937, in 1947, in 2003 en 2008. Voorstellen kwamen van de Britten, de Verenigde Naties en de Verenigde Staten. Israël was bereid daarmee in te stemmen, de Palestijnen keer op keer niet. Ze hadden allang een Palestijnse staat kunnen hebben, maar nemen niet genoegen met minder dan het volledige grondgebied. Dat gaat natuurlijk niet werken.
Mija
09-11-2023 om 16:56
[..]
Ja, zo voel ik het.
En wie heeft dan het monster Israel gecreëerd? Van dit soort knippen in de geschiedenis word je toch helemaal niet wijzer?
Israel werd gesticht in 1948. De omringende Arabische landen begonnen direct een oorlog, niet de mensen die nu 'Palestijnen' genoemd worden. Door die oorlog ontstond een vluchtelingenstroom. Een deel van de vluchtelingen werd actief verdreven tijdens die oorlog. Israel wilde de mensen die vertrokken waren later niet meer opnemen. De landen die de oorlog waren begonnen trokken hun handen ook van deze mensen af. Voor de landen die de oorlog waren begonnen, waren ze dus volkomen onbelangrijk. Ze lieten eerst de boel ontsporen, creëerden chaos, geweld, vijandschap, en toen ze niet konden winnen, lieten ze de Palestijnen wegrotten in vluchtelingenkampen. De Palestijnen zijn vanuit dit perspectief net zoveel het slachtoffer van de Arabische landen als van Israel. Als ze zich er niet mee hadden bemoeid, de situatie met rust hadden gelaten en eerst eens hadden afgewacht of de oude en nieuwe bewoners er met elkaar zouden kunnen uitkomen, hadden alle Palestijnen nog in Israel kunnen wonen. Of het dan goed gegaan was? Geen mens zal het ooit weten. Maar de bewering dat het allemaal de schuld is van Israel, is gebaseerd op een hele specifieke, nauwe perceptie van het conflict, namelijk dat Israel niet zou mogen bestaan.
Aangezien Israel een realiteit is en de geschiedenis niet kan worden teruggedraaid, heb je niet zoveel aan de overtuiging over wat er (niet) had moeten gebeuren. De vraag is wat er nú kan en moet gebeuren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.