Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
09-11-2023 om 06:26
Mija schreef op 08-11-2023 om 23:58:
[..]
Dit was een week geleden al in het nieuws:
“De authenticiteit is door zowel het betreffende ministerie van Inlichtingen als door de regering van premier Benjamin Netanyahu bevestigd. Zijn kabinet doet het af als een ‘conceptplan’ met een hypothetisch karakter.”
Hier krijgen ze internationaal nooit de handen voor op elkaar. Misschien wilden ze dat peilen door het stuk te lekken?
Oh?
Stond dit artikel vorige week al in de Volkskrant? Loop ik met oud nieuws te leuren dus
Geen idee Mija wat hierachter zit. Kan me bijna niet voorstellen dat dit soort geheime documenten expres gelekt zijn. Maar alles blijkt mogelijk, als je denkt dat het niet erger kan..
De laatste paar artikelen die ik hier lees stemmen me niet echt hoopvol hoor.
Arme mensen daar, wat een horror, niet voor te stellen wat ze moeten doormaken
Malibu2
09-11-2023 om 06:36
"Ik hoop dat de staat van oorlog met Israël permanent wordt en dat het land aan alle grenzen oorlog voert ", vertelde een media-adviseur van Hamas tegen de krant. Hij gaat er vanuit dat 'de Arabische wereld achter ons zal staan'.
[...]
De leiders van Hamas wísten naar eigen zeggen dat Israël met talloze bombardementen zou reageren. "Onze grote daad zou zonder twijfel leiden tot een grote reactie van Israël", zegt al-Hayya.
Hier kun je niet mee onderhandelen, hier kun je geen staakt-het-vuren mee afspreken. Als Israël hun aanval op Gaza stopt, zal Hamas doorgaan. Ze zijn zo duidelijk in hun intenties. Israël moet wel doorgaan tot Hamas totaal vernietigd is.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5417797/interviews-kopstukken-hamas-aanval-israel-uitleg
Zilver_gray
09-11-2023 om 06:42
Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 06:36:
"Ik hoop dat de staat van oorlog met Israël permanent wordt en dat het land aan alle grenzen oorlog voert ", vertelde een media-adviseur van Hamas tegen de krant. Hij gaat er vanuit dat 'de Arabische wereld achter ons zal staan'.
[...]
De leiders van Hamas wísten naar eigen zeggen dat Israël met talloze bombardementen zou reageren. "Onze grote daad zou zonder twijfel leiden tot een grote reactie van Israël", zegt al-Hayya.
Hier kun je niet mee onderhandelen, hier kun je geen staakt-het-vuren mee afspreken. Als Israël hun aanval op Gaza stopt, zal Hamas doorgaan. Ze zijn zo duidelijk in hun intenties. Israël moet wel doorgaan tot Hamas totaal vernietigd is.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5417797/interviews-kopstukken-hamas-aanval-israel-uitleg
Ik denk dat Hamas totaal kunnen vernietigen onmogelijk is, wat denk je met welke trauma's deze kinderen opgroeien? Familie uitgemoord, geen veilig thuis, geen vooruitzicht op überhaupt een beter leven...lijkt mij een makkelijke prooi voor een nieuwe generatie terroristen.
Malibu2
09-11-2023 om 06:47
Zilver_gray schreef op 09-11-2023 om 06:42:
[..]
Ik denk dat Hamas totaal kunnen vernietigen onmogelijk is, wat denk je met welke trauma's deze kinderen opgroeien? Familie uitgemoord, geen veilig thuis, geen vooruitzicht op überhaupt een beter leven...lijkt mij een makkelijke prooi voor een nieuwe generatie terroristen.
Eens hoor, maar wat is het alternatief?
Als Hamas blijft, zullen die kinderen ook in oorlog opgroeien, zullen ze ook opgroeien met haat richting Israël, en hebben ze ook geen vooruitzicht op een beter leven.
Malibu2
09-11-2023 om 06:48
Die haat jegens Israël staat volgens mij elke mogelijke oplossing in de weg.
Zilver_gray
09-11-2023 om 07:02
Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 06:47:
[..]
Eens hoor, maar wat is het alternatief?
Als Hamas blijft, zullen die kinderen ook in oorlog opgroeien, zullen ze ook opgroeien met haat richting Israël, en hebben ze ook geen vooruitzicht op een beter leven.
Geen idee, echt geen idee.
Het lijkt ook een vicieuze cirkel; het onderdrukken de haat de ongelijkheid etc etc dat moet doorbroken worden, zolang een van beide partijen zich niet gehoord voelt zal er altijd onvrede zijn in welke mate dan ook.
Moirmel
09-11-2023 om 07:33
[..]
Eens. Paar weken geleden stond er hierover nog een interview van in de krant met iemand die al decennialang Hamas bestudeerd en deze stelde simpelweg dat het onmogelijk is om Hamas te vernietigen omdat je een idee niet kunt vernietigen.
Daarnaast denk ik dat Israël ook moet oppassen dat het zichzelf niet in de vingers snijdt, want één van de redenen die aangehaald werd in het interview voor de laatste aanslag, was omdat Hamas in Gaza concurrentie begon te krijgen van radicalere bewegingen.
Malibu2
09-11-2023 om 08:04
Ik heb net dit gesprek tussen Piers Morgan en journalist/schrijver Douglas Murray bekeken. Het gesprek duurt 30 minuten (incl korte ongeplande pauze), en ik vond het interessant omdat verschillende standpunten bediscussieerd werden. Murray is een van de journalisten die de 45 minuten aan video- en geluidsopnames heeft gezien en refereert daar ook naar.
Mija
09-11-2023 om 08:19
[..]
Dit leiderschap van Hamas heeft op deze oorlog en op de reactie van Israël aangestuurd met de hoop en bedoeling dat de oorlog nog groter wordt. Je kunt ze niet laten functioneren. Je zou kunnen zeggen dat Hamas dit in alle gevallen wint.
Malibu2
09-11-2023 om 09:17
Mija schreef op 09-11-2023 om 08:19:
[..]
Dit leiderschap van Hamas heeft op deze oorlog en op de reactie van Israël aangestuurd met de hoop en bedoeling dat de oorlog nog groter wordt. Je kunt ze niet laten functioneren. Je zou kunnen zeggen dat Hamas dit in alle gevallen wint.
De grootste winst voor Hamas is dat de internationale steun aan Israël in rap tempo afneemt.
Beterhier
09-11-2023 om 10:42
Mija schreef op 09-11-2023 om 08:19:
[..]
Israël had ook kunnen kiezen voor basale zelfverdediging in plaats van wraak met binnenkort het 10 voudige aan doden.
Een identieke aanslag is met de huidige kennis niet moeilijk te verhinderen.
Nu voeden ze het monster verder, precies wat Hamas wil.
absor
09-11-2023 om 10:44
Beterhier schreef op 09-11-2023 om 10:42:
[..]
Israël had ook kunnen kiezen voor basale zelfverdediging in plaats van wraak met binnenkort het 10 voudige aan doden.
Wat voor basale zelfverdediging dan? Hamas had expres veel gegijzelden gaza ingenomen met als doel dat israel gaza wel in moest trekken om die proberen te bevrijden. Elk land zou zo gereageerd hebben als israel uit primaire woede. Ik denk dat hamas de oorlog zolang hij duurt heeft gewonnen.
Mija
09-11-2023 om 11:26
Beterhier schreef op 09-11-2023 om 10:42:
[..]
Hoe ziet dat er dan uit? De Gazastrook permanent afgrendelen? Ik zie niet onmiddellijk hoe dat duurzaam kan worden vormgegeven.
Ik ben het wel met je eens dat ze het monster voeden. Israël zit between a rock and a hard place en Hamas wint altijd. Dat hebben ze handig gespeeld.
Mija
09-11-2023 om 11:43
Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 08:04:
Ik heb net dit gesprek tussen Piers Morgan en journalist/schrijver Douglas Murray bekeken. Het gesprek duurt 30 minuten (incl korte ongeplande pauze), en ik vond het interessant omdat verschillende standpunten bediscussieerd werden. Murray is een van de journalisten die de 45 minuten aan video- en geluidsopnames heeft gezien en refereert daar ook naar.
https://youtu.be/LoWViuG5VYs?si=J_djLSKq8ckDwJ9C
Piers Morgan is not my cup of tea en Douglas Murray debatteert wel erg fel en retorisch maar desondanks komt uit het gesprek mijns inziens wel de onmogelijke positie van Israël naar boven.
Beterhier
09-11-2023 om 12:00
Mija schreef op 09-11-2023 om 11:26:
[..]
Hoe ziet dat er dan uit? De Gazastrook permanent afgrendelen? Ik zie niet onmiddellijk hoe dat duurzaam kan worden vormgegeven.
Ik ben het wel met je eens dat ze het monster voeden. Israël zit between a rock and a hard place en Hamas wint altijd. Dat hebben ze handig gespeeld.
Denk inderdaad wel een afgrendeling. Zoiets als Oost en West Duitsland hadden met een brede strook niemandsland met strakke bewaking. Ik weet alleen niet hoeveel huizen dat verhinderen.
Ik lees in onderstaande link dat het Iron dome schild dat Israël nu heeft 90% effectief is maar ze krijgen vast wel hulp van de VS dit verder te verhogen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.