Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Miraval schreef op 08-11-2023 om 16:23:

[..]

Nee natuurlijk vindt niemand dat okee wanneer daar hun eigen kinderen of familie aanwezig is. Op die manier maak je het ook veel te persoonlijk.

Maar stel dat er iemand in een school verschanst zit met wapens/raketten die hij af wil vuren op een nabijgelegen dorp. Moet dat dorp dan afgeschoten worden met alle slachtoffers van dien omdat je die persoon niet uit wil schakelen vanwege de kinderen?

Het is een duivels dilemma dat is iets wat ik zeker weet.

Want wat zou jij doen wanneer een kind van pakweg 14 jaar met een mes op je af komt met zoveel geïndoctrineerde haat dat hij je echt wil vermoorden, zou je dat kind sparen omdat het een kind is en jezelf opofferen of zou je kiezen voor je eigen leven en het kind doden? Want ook dat is het dilemma wat speelt. Kindsoldaten die ingezet worden door Hamas. Vreselijk voor die kinderen wat zij hebben meegemaakt maar het maakt die kinderen niet minder gevaarlijk omdat ze kind zijn.

Eens. Het zijn heel ongemakkelijke vragen, maar wel vragen die we ons nu blijkbaar moeten stellen. Iedereen kent intussen de beelden van Palestijnse burgers, maar wat zijn de gevolgen van niet-ingrijpen? 

Oh en die kindsoldaten.. heb er beelden van gezien, vreselijk. Je zult maar zo'n kindsoldaat tegenover je hebben staan als soldaat. Doe je niets, dan teken je je eigen doodvonnis. En wie weet hoeveel meer moorden het kind daarna zal plegen. Schiet je het kind dood, dan is dat voor Hamas weer een "onschuldig" kindslachtoffer die ze volop kunnen uitbuiten. 

Zilver_gray schreef op 08-11-2023 om 16:31:

[..]

Nee jij?

Of wil je zeggen dat de Palestijnen het wel ok vinden? Anders snap ik je vraag niet?

Maar wat zou jij dan wel doen? 

Ingrijpen heeft consequenties, die kennen we allemaal. Maar niet ingrijpen heeft ook consequenties.. 

Miraval schreef op 08-11-2023 om 16:24:

[..]

Aahhh okee dat vind ik wel goed om te lezen. De familie van die slachtoffers hebben al zoveel te verduren gehad dat ze de beelden echt niet de wereld over willen zien gaan.

Ja, dit was inderdaad een reden. Ik wilde het zeker weten en heb het nog even gecheckt. CNN geeft aan:

"Israeli officials explained they are not releasing the video publicly out of respect for the victims."

https://www.cnn.com/2023/10/29/world/why-israel-showed-searing-images-of-the-hamas-attack/index.html

Malibu2 schreef op 08-11-2023 om 17:00:

[..]

Ja, dit was inderdaad een reden. Ik wilde het zeker weten en heb het nog even gecheckt. CNN geeft aan:

"Israeli officials explained they are not releasing the video publicly out of respect for the victims."

https://www.cnn.com/2023/10/29/world/why-israel-showed-searing-images-of-the-hamas-attack/index.html

Mooi! 

In ieder geval een positieve note omtrent Israël 

Malibu2 schreef op 08-11-2023 om 16:49:

[..]

Maar wat zou jij dan wel doen?

Ingrijpen heeft consequenties, die kennen we allemaal. Maar niet ingrijpen heeft ook consequenties..

Wat zou ik kùnnen doen? 

Wat ik ervan vind is heel wat anders.

Wat betreft de beelden, ik heb een heel klein beetje gezien een paar weken geleden. Had er gelijk al spijt van, snel weg geklikt.

Wat ik ondanks de gruwelijkheid van de daad die begaan werd nog het ergste vond, was het enthousiasme en de lol die de terroristen hadden in hun daad.

Onbeschrijfelijk. Goed dat verdere beelden niet gedeeld worden maar de pers wel de kans heeft gehad ze te zien. 

"Get it all on record now - get the films - get the witnesses - because somewhere down the track of history some bastard will get up and say that this never happened"
Dwight D. Eisenhower

Jamaarnee schreef op 08-11-2023 om 17:15:

Wat betreft de beelden, ik heb een heel klein beetje gezien een paar weken geleden. Had er gelijk al spijt van, snel weg geklikt.

Wat ik ondanks de gruwelijkheid van de daad die begaan werd nog het ergste vond, was het enthousiasme en de lol die de terroristen hadden in hun daden.

Onbeschrijfelijk. Goed dat verdere beelden niet gedeeld worden maar de pers wel de kans heeft gehad ze te zien.

"Get it all on record now - get the films - get the witnesses - because somewhere down the track of history some bastard will get up and say that this never happened"
Dwight D. Eisenhower

Die laatste uitspraak is helaas gebleken waarheid. Goed dat de beelden er zijn maar publiceren hoeft (nu nog) niet.

Miraval schreef op 08-11-2023 om 17:19:

[..]

Die laatste uitspraak is helaas gebleken waarheid. Goed dat de beelden er zijn maar publiceren hoeft (nu nog) niet.

Precies.

Maar ze zullen zeker bewaard worden.

Zilver_gray schreef op 08-11-2023 om 17:09:

[..]

Wat zou ik kùnnen doen?

Wat ik ervan vind is heel wat anders.

Als jij in de positie was om iets te doen. Het is heel makkelijk om vanuit het veilige Nederland Israël te veroordelen, maar wat zou jij doen als jij degene bent die moet beslissen om wel of niet een aanval uit te voeren in een dichtbevolkt gebied waarin zich terroristen bevinden. Je hebt de burgers opgeroepen om te evacueren en sommigen hebben daar gehoor aan gegeven, maar anderen niet. Je weet waartoe die terroristen in staat zijn (zie 7 oktober) en dat ze geenszins van plan zijn om te stoppen. Niet ingrijpen betekent dat ze door kunnen gaan met hun terroristische activiteiten en meer mensen zullen doden. Wel ingrijpen betekent dat er onschuldige burgerslachtoffers kunnen vallen. Ook al probeer je dat te voorkomen, dat zal niet volledig lukken want de terroristen verschansen zich expres tussen burgers. 

Wat zou je doen? 

Ik weet het, een duivels dilemma, maar hier moet Israël nu mee dealen. 

Jamaarnee schreef op 08-11-2023 om 17:15:

Wat ik ondanks de gruwelijkheid van de daad die begaan werd nog het ergste vond, was het enthousiasme en de lol die de terroristen hadden in hun daad.

Dwight D. Eisenhower

Eisenhower had een vooruitziende blik. 

Ook de BBC weigerde eerst een eigen journalist te geloven die getuige was van de bevrijding van Bergen Belsen in 1945 en beschreef wat hij zag. 

Malibu2 schreef op 08-11-2023 om 17:33:

[..]

Ook de BBC weigerde eerst een eigen journalist te geloven die getuige was van de bevrijding van Bergen Belsen in 1945 en beschreef wat hij zag.

Dat snap ik wel ergens. Dat was van zo'n ongekende gruwelijkheid dat niemand dat destijds geloofd zou hebben zonder het te hebben gezien.

Helaas weten we nu wel beter waar de mensheid toe in staat is. 

Maar de Holocaust en industriële vernietiging van een heel ras is wel iets wat gelukkig maar eenmalig heeft plaatsgevonden in de geschiedenis. En laten we hopen dat het daar echt bij blijft. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5417645/israel-vs-relatie-hamas-gaza-oorlog-militaire-steun

Israel lijkt totaal niet mee te willen bewegen in een oplossing in dit conflict. Een gemiste kans want hierdoor zullen ze (nog meer) internationale steun verliezen terwijl iedereen gebaat is bij stabiliteit in de omgeving.

Israël gedraagt zich nu als een "gepikeerd klein kind" dat niet zijn ongelijk toe wil geven. Met alle gevolgen van dien. Echt niet okee.

Malibu2 schreef op 08-11-2023 om 17:31:

[..]

Als jij in de positie was om iets te doen. Het is heel makkelijk om vanuit het veilige Nederland Israël te veroordelen, maar wat zou jij doen als jij degene bent die moet beslissen om wel of niet een aanval uit te voeren in een dichtbevolkt gebied waarin zich terroristen bevinden. Je hebt de burgers opgeroepen om te evacueren en sommigen hebben daar gehoor aan gegeven, maar anderen niet. Je weet waartoe die terroristen in staat zijn (zie 7 oktober) en dat ze geenszins van plan zijn om te stoppen. Niet ingrijpen betekent dat ze door kunnen gaan met hun terroristische activiteiten en meer mensen zullen doden. Wel ingrijpen betekent dat er onschuldige burgerslachtoffers kunnen vallen. Ook al probeer je dat te voorkomen, dat zal niet volledig lukken want de terroristen verschansen zich expres tussen burgers.

Wat zou je doen?

Ik weet het, een duivels dilemma, maar hier moet Israël nu mee dealen.

Ik werk niet bij de Defensiestaf. 

Ik mag toch hopen dat Netanyahu omringd is door adviseurs die daar verstand van hebben? Helemaal niet realistisch om mij deze vraag te stellen.

Malibu2 schreef op 08-11-2023 om 17:33:

[..]

Ach, ik weet wie je bedoeld, Richard Dimbleby was dat.

Op YouTube zijn de opnamen van zijn relaas te beluisteren. 

Miraval schreef op 08-11-2023 om 17:45:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5417645/israel-vs-relatie-hamas-gaza-oorlog-militaire-steun

Israel lijkt totaal niet mee te willen bewegen in een oplossing in dit conflict. Een gemiste kans want hierdoor zullen ze (nog meer) internationale steun verliezen terwijl iedereen gebaat is bij stabiliteit in de omgeving.

Israël gedraagt zich nu als een "gepikeerd klein kind" dat niet zijn ongelijk toe wil geven. Met alle gevolgen van dien. Echt niet okee.

Toevallig kwam ik onderstaand artikel vandaag tegen, dan is het ook niet raar dat ze niet mee willen werken aan een oplossing in dit conflict. Ik hoop dat het niet waar is.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2023/10/31/uitgelekt-israelisch-plan-om-gaza-etnisch-te-zuiveren/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.