Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Daglichtlamp
07-11-2023 om 20:32
De ziekenhuizen hebben geen brandstof, bakkers kunnen geen brood meer bakken, maar Hamas heeft nog steeds brandstof voor het afvuren van raketten.
LMEK
07-11-2023 om 20:33
Malibu2 schreef op 07-11-2023 om 20:05:
[..]
Ik snap je punt niet. Je schrijft dat je gaat uitleggen waarom ik volgens jou niet zo tolerant ben tegenover de Islam. Dan volgt een heel verhaal, maar leg nu eens concreet uit waarom je dat denkt.
Omdat het feitelijke vast staat dat de Islam veel toleranter is tegenover de Joden dan de Christenen. Als je dan nog steeds denkt dat Joden en Christenen beter bij elkaar passen dan Joden en Islamieten ben je blind voor die feiten. Het enige argument wat er dan overblijft is intolerantie. Dat versterk je dan nog door absoluut geen inhoudelijke onderbouwing te geven voor je bewering. Ook dat wijst op intolerantie. Maar vooral beste Malibu2 omdat je op 21-10 nog schreef dat echte Christenen nooit met dwang of geweld iemand tot geloof of onderwerping te dwingen. Dat is zulke klinkklare onzin waaruit blijkt dat je bereid bent de waarheid te negeren als het nodig is. Als iemand op die manier zijn eigen geloof of standpunt rechtvaardigt is intolerantie een logische conclusie. Ik heb mijn verhaal duidelijk aangetoond dat de Joden veel beter af waren bij de moslim dan bij de Christenen. Zeer beknopt overigens want er zijn nog veel meer voorbeelden van Christelijke wandaden en Islamitische heldendaden.
Jamaarnee
07-11-2023 om 20:37
Tja, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor het heden.
En cherrypicken biedt al helemaal niets, zeker geen eerlijke discussie.
Miraval
07-11-2023 om 20:44
De hele wereld zou beter af zijn zonder geloven... maarja die zijn er helaas nu eenmaal met alle ellende van dien.
En nee de Christenen hebben ook zeker een geschiedenis van haat en moorden. Het is alleen heel typisch dat de hele wereld nu opstaat tegen Israël terwijl bij het bij andere conflicten in Arabische landen behoorlijk stil blijft. Over cherrypicking gesproken.
Daarnaast mag je ook gewoon niet ontkennen dat veel moslims een enorme hekel hebben aan Israël en de Joden in het bijzonder.
LMEK
07-11-2023 om 20:46
Miraval schreef op 07-11-2023 om 20:30:
Wat moet Israël dan doen? Ze worden nog dagelijks bestookt door Hamas. Het is dat ze de Iron Dome hebben dat ze het nog tegen kunnen houden maar ze moeten zich toch verdedigen?
Israel verdedigt zich nu omdat ze de afgelopen 75 jaar steeds aangevallen hebben. Israel heeft de Palestijnen onvoorstelbaar meer leed aangedaan sinds de oprichting dan hun staat dan andersom. Dat Israel zich nu moet verdedigen staat is niet door 7 oktober. Die tragische gebeurtenis had nooit mogen plaatsvinden en dat is wel gebeurd omdat zoveel onrecht extremistische mensen extremistische dingen heeft laten doen. De doden van 7 oktober zijn onschuldige Israëlische slachtoffers, die mogen we nooit vergeten. Laten we vooral ook niet de onschuldige Palestijnse slachtoffers vergeten die factor 10 hoger liggen.
Als 7 oktober een aanval uit het niets was door een terroristische groep op een soevereine staat zou ik de Israëlische reactie misschien nog wel kunnen begrijpen. Maar dat is het niet, verre van zelfs.
LMEK
07-11-2023 om 20:51
Miraval schreef op 07-11-2023 om 20:44:
De hele wereld zou beter af zijn zonder geloven... maarja die zijn er helaas nu eenmaal met alle ellende van dien.
En nee de Christenen hebben ook zeker een geschiedenis van haat en moorden. Het is alleen heel typisch dat de hele wereld nu opstaat tegen Israël terwijl bij het bij andere conflicten in Arabische landen behoorlijk stil blijft. Over cherrypicking gesproken.
Daarnaast mag je ook gewoon niet ontkennen dat veel moslims een enorme hekel hebben aan Israël en de Joden in het bijzonder.
Die haat is er zeker. Maar kijk eens wanneer die is ontstaan. Als je het dan toch over cherrypicking wil praten is het negeren van de feiten voordat de Israëlische staat werd gesticht daar een perfect voorbeeld van.
Miraval
07-11-2023 om 21:08
LMEK schreef op 07-11-2023 om 20:46:
[..]
Israel verdedigt zich nu omdat ze de afgelopen 75 jaar steeds aangevallen hebben. Israel heeft de Palestijnen onvoorstelbaar meer leed aangedaan sinds de oprichting dan hun staat dan andersom. Dat Israel zich nu moet verdedigen staat is niet door 7 oktober. Die tragische gebeurtenis had nooit mogen plaatsvinden en dat is wel gebeurd omdat zoveel onrecht extremistische mensen extremistische dingen heeft laten doen. De doden van 7 oktober zijn onschuldige Israëlische slachtoffers, die mogen we nooit vergeten. Laten we vooral ook niet de onschuldige Palestijnse slachtoffers vergeten die factor 10 hoger liggen.
Als 7 oktober een aanval uit het niets was door een terroristische groep op een soevereine staat zou ik de Israëlische reactie misschien nog wel kunnen begrijpen. Maar dat is het niet, verre van zelfs.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl
Laten we aub nou niet doen alsof alleen Israël de agressor is geweest de afgelopen jaren. Alsof ze het op zichzelf hebben afgeroepen want dat proef ik uit je antwoorden en dat vind ik bijzonder onsmakelijk.
LMEK
07-11-2023 om 21:13
Miraval schreef op 07-11-2023 om 21:08:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl
Laten we aub nou niet doen alsof alleen Israël de agressor is geweest de afgelopen jaren. Alsof ze het op zichzelf hebben afgeroepen want dat proef ik uit je antwoorden en dat vind ik bijzonder onsmakelijk.
Dat kun jij onsmakelijk vinden maar pak de cijfers er anders eens bij over het aantal doden aan Palestijnse kant en aan Israëlische kant. Cijfers liegen niet.
Miraval
07-11-2023 om 21:22
LMEK schreef op 07-11-2023 om 21:13:
[..]
Dat kun jij onsmakelijk vinden maar pak de cijfers er anders eens bij over het aantal doden aan Palestijnse kant en aan Israëlische kant. Cijfers liegen niet.
Wat ik onsmakelijk vind is dat jij net doet alsof alleen Israël de agressor is geweest. Het is een zeer complexe situatie waarbij je eigenlijk niet echt 1 schuldige partij aan kunt wijzen. Beiden zijn even schuldig. Als je kijkt naar wat Hamas heeft gedaan bij onschuldige burgers dan moet ik bijna kotsen. Zoveel wreedheid. Dat was een actie vanuit pure haat.
Ik snap aan die kant wel dat Israël vergelding wil. Wat zou jij doen wanneer het jouw vrouw, moeder of kind overkomt wat die debielen van Hamas hebben aangericht? Handelen vanuit emotie is nooit goed maar ik vind het wel begrijpelijk.
Wat er moet gebeuren? De internationale gemeenschap moet ingrijpen. Hamas moet gestopt worden tot aan zijn wortels. Israël moet de illegale bezettingen teruggeven aan de Palestijnse bevolking en beiden moeten een manier vinden om samen in vrede verder te kunnen leven en dit bloedvergieten stoppen.
Hamas geeft geen ene fuck om zijn eigen bevolking, helemaal niks. Die laten hun eigen burgers nog liever allemaal sterven, samen met alle Israëlische burgers dan dat ze willen zoeken naar oplossingen. Dus wat mij betreft wordt het hele gedachtegoed van Hamas uitgeroeid.
Malibu2
07-11-2023 om 21:27
LMEK schreef op 07-11-2023 om 20:33:
[..]
Omdat het feitelijke vast staat dat de Islam veel toleranter is tegenover de Joden dan de Christenen. Als je dan nog steeds denkt dat Joden en Christenen beter bij elkaar passen dan Joden en Islamieten ben je blind voor die feiten. Het enige argument wat er dan overblijft is intolerantie. Dat versterk je dan nog door absoluut geen inhoudelijke onderbouwing te geven voor je bewering. Ook dat wijst op intolerantie. Maar vooral beste Malibu2 omdat je op 21-10 nog schreef dat echte Christenen nooit met dwang of geweld iemand tot geloof of onderwerping te dwingen. Dat is zulke klinkklare onzin waaruit blijkt dat je bereid bent de waarheid te negeren als het nodig is. Als iemand op die manier zijn eigen geloof of standpunt rechtvaardigt is intolerantie een logische conclusie. Ik heb mijn verhaal duidelijk aangetoond dat de Joden veel beter af waren bij de moslim dan bij de Christenen. Zeer beknopt overigens want er zijn nog veel meer voorbeelden van Christelijke wandaden en Islamitische heldendaden.
Staat dat feitelijk vast? Wauw.
Als je teruggebladerd hebt, dan heb je vast ook wel mijn post gezien over soenna Sahih al-Bukhari 2922, een onder moslims in het Midden-Oosten zeer bekende hadith en als authentiek beschouwd:
"The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him; but the tree Gharqad would not say, for it is the tree of the Jews."
https://sunnah.com/muslim:2922
Ook de koran zelf is niet heel positief over Joden. 9:29 bijvoorbeeld:
"Fight those who do not believe in Allah and the Last Day, nor comply with what Allah and His Messenger have forbidden, nor embrace the religion of truth from among those who were given the Scripture,1 until they pay the tax,2 willingly submitting, fully humbled."
Noem jij dit tolerant richting de Joden? Ik ken geen vergelijkbare teksten uit het Nieuwe Testament, jij wel?
Of heb je het over de mensen en niet over de leer? Onder de noemer van het christendom zijn de Joden soms schandalig behandeld, dat klopt helaas. Dit is niet conform de christelijke leer.
Ook in moslimlanden zijn er echter vervolgingen geweest. Er zijn vele massamoorden geweest, bijvoorbeeld in Fez in 1465 en Marrakech tussen 1864 en 1880. Ook zijn in de loop van de eeuwen synagoges vernield en Joden werden gedwongen zich te bekeren tot de Islam. Na 1948 zijn meer dan 850.000 Joden gedwongen te vertrekken uit diverse islamitische landen. Er zijn tijden geweest waarin Joden relatief rustig in Islamitische landen konden wonen, maar ook dan waren ze dhimmi, oftewel tweederangs burgers. En diverse Arabische landen steunden nazi Duitsland.
Er zijn ongetwijfeld Islamitische heldenverhalen, maar die ken ik ook van christelijke zijde. De mensen van toen zijn verantwoordelijk voor hun daden, net als dat ik nu verantwoordelijk ben voor mijn daden en jij voor de jouwe. Het verleden kunnen we niet veranderen, maar met zijn allen bepalen we wel de toekomst.
LMEK
07-11-2023 om 21:46
Miraval schreef op 07-11-2023 om 21:22:
[..]
Wat ik onsmakelijk vind is dat jij net doet alsof alleen Israël de agressor is geweest. Het is een zeer complexe situatie waarbij je eigenlijk niet echt 1 schuldige partij aan kunt wijzen. Beiden zijn even schuldig. Als je kijkt naar wat Hamas heeft gedaan bij onschuldige burgers dan moet ik bijna kotsen. Zoveel wreedheid. Dat was een actie vanuit pure haat.
Ik snap aan die kant wel dat Israël vergelding wil. Wat zou jij doen wanneer het jouw vrouw, moeder of kind overkomt wat die debielen van Hamas hebben aangericht? Handelen vanuit emotie is nooit goed maar ik vind het wel begrijpelijk.
Wat er moet gebeuren? De internationale gemeenschap moet ingrijpen. Hamas moet gestopt worden tot aan zijn wortels. Israël moet de illegale bezettingen teruggeven aan de Palestijnse bevolking en beiden moeten een manier vinden om samen in vrede verder te kunnen leven en dit bloedvergieten stoppen.
Hamas geeft geen ene fuck om zijn eigen bevolking, helemaal niks. Die laten hun eigen burgers nog liever allemaal sterven, samen met alle Israëlische burgers dan dat ze willen zoeken naar oplossingen. Dus wat mij betreft wordt het hele gedachtegoed van Hamas uitgeroeid.
Hamas is geen bevolking en heeft geen eigen bevolking. De vraag wat ik zou doen na 7 oktober kan ik moeilijk beantwoorden. Niemand die het niet is overkomen kan zeggen wat hij zou doen. Ik kan ook niet zeggen wat ik zou doen als mijn opa en oma en vader en moeder vermoord zijn door Israel en ik met mijn broer of zus verdreven zou worden uit ons huis op de West-Bank zodat kolonisten er kunnen wonen. En dat is voor de volledigheid nog voor dat Hamas überhaupt bestond. Het zou mij niet verbazen alhoewel ik daar geen concreet bewijs van heb dat vele leden van de Hamas nu familie of gezinsleden hadden die door Israel zijn vermoord of verdreven uit hun huizen voordat Hamas werd opgericht. Als je begrip hebt voor de Israëlische zucht naar vergelding zul je die zeker ook wel hebben voor de Palestijnse zucht naar vergelding.
Miraval
07-11-2023 om 21:55
LMEK wat moet er dan nu concreet gebeuren volgens jou? Ik heb al wat dingen genoemd. Wat vind jij? Wie moet er "winnen"? Wie krijgt welk deel van het land of zelfs get gehele land? Waar moet de Joodse bevolking heen? Of de Palestijnse bevolking?
Zilver_gray
07-11-2023 om 21:58
Miraval schreef op 07-11-2023 om 21:22:
[..]
Een artikel van Oxfam Novib: op elke 10 doden zijn er 9 Palestijn. Lijkt mij dat Israël zijn vergelding al lang en breed gehaald heeft hoor, allang voor 7 oktober.
https://www.oxfamnovib.nl/nieuws/50-jaar-bezetting-palestijns-gebied
Miraval
07-11-2023 om 22:00
Zilver_gray schreef op 07-11-2023 om 21:58:
[..]
Een artikel van Oxfam Novib: op elke 10 doden zijn er 9 Palestijn. Lijkt mij dat Israël zijn vergelding al lang en breed gehaald heeft hoor, allang voor 7 oktober.
https://www.oxfamnovib.nl/nieuws/50-jaar-bezetting-palestijns-gebied
Ik heb daarna dan ook gezegd wat er volgens mij zou moeten gebeuren. Ik heb nergens gezegd dat Israël maar zijn Goddelijke gang moet gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.