Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

absor schreef op 07-11-2023 om 14:49:

[..]

Gaza naar Egypte? Dat is ook geen best vooruitzicht voor de gazanen

Voor Hamas is niets een best vooruitzicht. Hamas en andere terroristen hebben uiteindelijk nooit toekomst. Kan kort of lang duren maar een bestendige toekomst zit er niet in. Dat geldt niet voor de gewone vredelievende Gazanen en Palestijnen.

Overigens zie ik dan ook wel een soort onafhankelijke staat Jeruzalem. Een soort 'oecumenisch Vaticaanstad' voor de drie grootste religies.

Zilver_gray schreef op 07-11-2023 om 16:49:

https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2496936-rutte-morgen-naar-qatar-voor-overleg-alle-bakkerijen-noord-gaza-buiten-gebruik

Wat gaat dat nou helpen? Alsof Netanyahu zich überhaupt iets aantrekt van wat de rest van de wereld vind.

Nee, dat doet Israël niet. En ik snap dat ook wel. Wij hebben geen buurlanden die onze vernietiging willen, maar als dat wel zo was, dan zou ik zelf ook hopen op een regering die alles op alles zou stellen om haar eigen bevolking te beschermen. Ook als de hele wereld protesteert. Israël weet dat ze uiteindelijk op zichzelf zijn aangewezen. Kijk maar naar de wereldwijde protesten tegen Israël, die al direct losbarstten. En kijk dan eens naar de overweldigende wereldwijde protesten nu Pakistan 1,7 miljoen Afghanen het land uit wil zetten. De massale protesten tegen de oorlog in Syrië die intussen honderdduizenden het leven heeft gekost. 

Ik hou niet van whataboutismen, maar ik kan dit verschil niet negeren. Waar ik steeds tegenaan loop is dat er een dubbele moraal lijkt te heersen wanneer het Israël betreft. Moet Israël burgerslachtoffers zoveel mogelijk voorkomen? Absoluut. Israël had heel Gaza inclusief haar inwoners al volledig plat kunnen gooien, maar dat doen ze niet. Deze grondactie kost ook levens aan de zijde van de IDF. Oa dit toont voor mij aan dat een onschuldig Gazaans mensenleven voor Israël heel wat meer waard is dan een onschuldig Israëlisch mensenleven waard was voor Hamas. 

Jamaarnee schreef op 07-11-2023 om 17:27:

[..]

Voor Hamas is niets een best vooruitzicht. Hamas en andere terroristen hebben uiteindelijk nooit toekomst. Kan kort of lang duren maar een bestendige toekomst zit er niet in. Dat geldt niet voor de gewone vredelievende Gazanen en Palestijnen.

Overigens zie ik dan ook wel een soort onafhankelijke staat Jeruzalem. Een soort 'oecumenisch Vaticaanstad' voor de drie grootste religies.

Ik denk dat dat voor het Jodendom en Christendom best nog wel zou kunnen werken. Ik heb er een hard hoofd in dat dat ook voor de Islam geldt. 

absor

absor

07-11-2023 om 18:29 Topicstarter

Malibu2 schreef op 07-11-2023 om 18:08:

[..]

Ik denk dat dat voor het Jodendom en Christendom best nog wel zou kunnen werken. Ik heb er een hard hoofd in dat dat ook voor de Islam geldt.

Echt, Joden hebben een hele maar dan ook hele grote hekel aan christenen hoor. Vergis je niet    En dan heb ik het dus over Joden en niet over joden

Malibu2 schreef op 07-11-2023 om 18:06:

[..]

Nee, dat doet Israël niet. En ik snap dat ook wel. Wij hebben geen buurlanden die onze vernietiging willen, maar als dat wel zo was, dan zou ik zelf ook hopen op een regering die alles op alles zou stellen om haar eigen bevolking te beschermen. Ook als de hele wereld protesteert. Israël weet dat ze uiteindelijk op zichzelf zijn aangewezen. Kijk maar naar de wereldwijde protesten tegen Israël, die al direct losbarstten. En kijk dan eens naar de overweldigende wereldwijde protesten nu Pakistan 1,7 miljoen Afghanen het land uit wil zetten. De massale protesten tegen de oorlog in Syrië die intussen honderdduizenden het leven heeft gekost.

Ik hou niet van whataboutismen, maar ik kan dit verschil niet negeren. Waar ik steeds tegenaan loop is dat er een dubbele moraal lijkt te heersen wanneer het Israël betreft. Moet Israël burgerslachtoffers zoveel mogelijk voorkomen? Absoluut. Israël had heel Gaza inclusief haar inwoners al volledig plat kunnen gooien, maar dat doen ze niet. Deze grondactie kost ook levens aan de zijde van de IDF. Oa dit toont voor mij aan dat een onschuldig Gazaans mensenleven voor Israël heel wat meer waard is dan een onschuldig Israëlisch mensenleven waard was voor Hamas.

Israël is anders hard op weg daar de hele zooi plat te gooien. De cijfers liegen er niet om. Alles wat Israël doet tbv de burgers aldaar is propaganda, denk je echt dat ze ook maar ene zier geven om het leven van de Palestijnen? 

Onschuldige Gazaanse levens zijn voor Israël net zo weinig waard als voor Hamas, beide bombarderen ze daar met 1 doel; de ander uitroeien. 

Vind je echt dat hoe Israël zich nu opstelt dat zoveel verschild als dat van Hamas? Nee vind ik niet, ik vind het buitenproportioneel, dit heeft helemaal niets meer met verdedigen te maken, ik vind het ronduit crimineel....misdadig....ik heb er nog wel een andere term voor...maar ik heb mij punt wel gemaakt denk ik.

Jij blijft echt uitgaan van de goede bedoelingen van Israël, dat vind ik knap, want steeds meer komt nu toch de ware aard naar boven drijven.

Ik hoop dat je gelijk hebt hoor, maar ik ik geloof er niet zo in.

[..]

Ik denk voornamelijk dat dat komt omdat je niet zo tolerant bent tegenover de Islam. En waarom ik dat denk zal ik je dan ook meteen uitleggen. Dat werkt veel beter dan een ongefundeerde stelling deponeren zoals je nu doet. Namelijk toen in Europa de Spaanse inquisitie bezig was alle Joden te verdrijven vonden ze hun onderdak bij de Moslims. Toen ze door Lodewijk XI van Beieren verjaagd werden vonden ze hun onderdak bij de Moslims. Toen ze door Hongarije, Frankrijk en Sicilië werden verdreven vonden ze onderdak bij de Moslims. Toen het Christendom in heel Europa bezig was om de Joden te vermoorden en te verdrijven vonden ze hun onderdak bij de Moslims. Het Ottomaanse rijk is veel toleranter voor Joden geweest dan het Christendom ooit zal zijn. De islamitische Ottomanen lieten de Joden synagogen bouwen waar ze hun godsdienst vrij konden beleven. Toen de Sefardische Joden gedwongen werden om te bekeren tot het katholicisme of anders al hun bezittingen moesten achter laten werden ze persoonlijk door Bayezid de tweede uitgenodigd om naar het Ottomaanse rijk te komen. Zelfs in de jaren 30 van de vorige eeuw vluchten Joden uit Duitsland naar Turkije. Het Christendom heeft de Joden na hun enorme bloei bij de Ottomanen waar ze zelfs bestuurlijke posities hadden totaal vernietigd toen de Engelsen het gebied gingen veroveren. De Holocaust vond plaats en inmiddels kent iedereen het vanaf daar wel. Het Christendom heeft de meest afschuwelijke dingen met de Joden gedaan maar personen zoals Malibu gaan het wel even uitleggen dat de Islam de intolerante godsdienst is en het Christendom die van verzoening. Vooroordelen en een schokkend gebrek aan historisch besef noem ik dat. 

Zilver_gray schreef op 07-11-2023 om 18:59:

[..]

Israël is anders hard op weg daar de hele zooi plat te gooien. De cijfers liegen er niet om. Alles wat Israël doet tbv de burgers aldaar is propaganda, denk je echt dat ze ook maar ene zier geven om het leven van de Palestijnen?

Onschuldige Gazaanse levens zijn voor Israël net zo weinig waard als voor Hamas, beide bombarderen ze daar met 1 doel; de ander uitroeien.

Vind je echt dat hoe Israël zich nu opstelt dat zoveel verschild als dat van Hamas? Nee vind ik niet, ik vind het buitenproportioneel, dit heeft helemaal niets meer met verdedigen te maken, ik vind het ronduit crimineel....misdadig....ik heb er nog wel een andere term voor...maar ik heb mij punt wel gemaakt denk ik.

Jij blijft echt uitgaan van de goede bedoelingen van Israël, dat vind ik knap, want steeds meer komt nu toch de ware aard naar boven drijven.

Israel heeft en had de mogelijkheden om af te rekenen met elke Palestijn als men dat had gewild. Vergeet niet dat het piepkleine land als sinds het ontstaan wordt bedreigd door omringende landen. Niet alleen in woord maar ook in daad. Decennialang vinden er al zelfmoordaanslagen en raketaanvallen plaats. Praat dat kolonisatie goed? absoluut niet. 

De opstelling van Israel is niet te vergelijken met die van Hamas, Israel doet wat het behoort te doen: haar burgers beschermen. Hamas gooit haar burgers al onder de bus sinds de jaren '80. Overigens doen beide partijen aan propaganda, alleen blijkt de propaganda van Hamaa beter aan te slaan bij sommigen. Het appeleert aan de neiging dat 'we' (voor wat we zien als) de 'underdog' willen zijn.

Er is absoluut een dubbele moraal die Malibu benoemd. Er zijn geen vergelijkbare massale protesten geweest betreffende Yemen, Syrië en nu Pakistan. Op 8 oktober waren al de eerste protesten voor Gaza te zien. 

Ik vind je 'ware aard' opmerking bijzonder dubieus overigens. 

https://www.trouw.nl/buitenland/hoe-hamas-honderden-miljoenen-verdient~bba6fdd6/
Hamas investeert alleen in terreur en in luxe leven voor hun eigen leiders. Niet in ontwikkeling van de Gazastrook.

[..]

Ik zie het meer als een soort openluchtmuseum idee.

Men hoeft daar niet perse samen te leven. Al moet dat ook kunnen met de juiste mindset. Er leven 18% Moslims en ook nog een procent of wat Druzen en Christenen in Israël. Het kan wel, maar het kan niet als we de meest orthodoxe mensen bij elkaar zetten.

Daglichtlamp schreef op 07-11-2023 om 19:34:

https://www.trouw.nl/buitenland/hoe-hamas-honderden-miljoenen-verdient~bba6fdd6/
Hamas investeert alleen in terreur en in luxe leven voor hun eigen leiders. Niet in ontwikkeling van de Gazastrook.

Is eerder ook al benoemd inderdaad. Kun je nagaan wat men met al dat geld had kunnen bereiken voor de bevolking... Dieptriest.

Zilver_gray schreef op 07-11-2023 om 18:59:

[..]

Ja, ik denk echt dat ze een zier geven om het leven van Palestijnse burgers. Het doel van Israël is niet om de Palestijnse bevolking uit te roeien; ze willen Hamas wel uitroeien. 

Ik vind echt dat Israël zich heel anders opstelt dan Hamas. Absoluut onvergelijkbaar. Hamas verkracht vrouwen, doodt kinderen en babies op gruwelijke wijze, ontvoert meer dan 200 onschuldige mensen naar Gaza en heeft maar een enkeling vrijgelaten, kwam met één doel: doden (oké, en ontvoeren). Ik heb beelden gezien die op mijn netvlies gebrand staan, ik bespaar je de details maar het zijn de meest gruwelijke beelden die ik in de 40+ jaar van mijn leven heb gezien. Vervolgens gebruiken ze al jaren hun eigen inwoners als schild, maar pikken ze ook al jaren de hulpgoederen die voor de bevolking bedoeld waren in voor hun eigen terroristische strijd. Ik ben heel duidelijk in mijn veroordeling van Hamas, maar als Israël hetzelfde zou doen zou ik hen ook veroordelen. Dit was gewoon beestachtig. 

Heb je de beelden gezien van de lichamen die aan die weg lagen van mannen, vrouwen en kinderen? Geen bominslag te zien. Dat was niet Israël die wilde voorkomen dat burgers wegvluchtten, maar Hamas. 

https://twitter.com/amjadt25/status/1720425819305070821?t=9mqw0w1HoytY_HVLEWDKeg&s=19

En het filmpje zelf:

https://twitter.com/amjadt25/status/1720436200572334273?t=puX9CLDeOcheRUieN0aLOg&s=19

Doet Israël niets verkeerd in deze oorlog? Die illusie heb ik niet. Sterven er onschuldige burgers? Ja, en ik wou dat het anders was. Doet Israël genoeg om onschuldige slachtoffers te voorkomen in relatie tot het doel wat ze willen bereiken? Daarover kun je van mening verschillen. Maar Hamas geeft geen zier om mensenlevens, behalve hun eigen. 

LMEK schreef op 07-11-2023 om 19:06:

[..]

Ik denk voornamelijk dat dat komt omdat je niet zo tolerant bent tegenover de Islam. En waarom ik dat denk zal ik je dan ook meteen uitleggen. Dat werkt veel beter dan een ongefundeerde stelling deponeren zoals je nu doet. Namelijk toen in Europa de Spaanse inquisitie bezig was alle Joden te verdrijven vonden ze hun onderdak bij de Moslims. Toen ze door Lodewijk XI van Beieren verjaagd werden vonden ze hun onderdak bij de Moslims. Toen ze door Hongarije, Frankrijk en Sicilië werden verdreven vonden ze onderdak bij de Moslims. Toen het Christendom in heel Europa bezig was om de Joden te vermoorden en te verdrijven vonden ze hun onderdak bij de Moslims. Het Ottomaanse rijk is veel toleranter voor Joden geweest dan het Christendom ooit zal zijn. De islamitische Ottomanen lieten de Joden synagogen bouwen waar ze hun godsdienst vrij konden beleven. Toen de Sefardische Joden gedwongen werden om te bekeren tot het katholicisme of anders al hun bezittingen moesten achter laten werden ze persoonlijk door Bayezid de tweede uitgenodigd om naar het Ottomaanse rijk te komen. Zelfs in de jaren 30 van de vorige eeuw vluchten Joden uit Duitsland naar Turkije. Het Christendom heeft de Joden na hun enorme bloei bij de Ottomanen waar ze zelfs bestuurlijke posities hadden totaal vernietigd toen de Engelsen het gebied gingen veroveren. De Holocaust vond plaats en inmiddels kent iedereen het vanaf daar wel. Het Christendom heeft de meest afschuwelijke dingen met de Joden gedaan maar personen zoals Malibu gaan het wel even uitleggen dat de Islam de intolerante godsdienst is en het Christendom die van verzoening. Vooroordelen en een schokkend gebrek aan historisch besef noem ik dat.

Ik snap je punt niet. Je schrijft dat je gaat uitleggen waarom ik volgens jou niet zo tolerant ben tegenover de Islam. Dan volgt een heel verhaal, maar leg nu eens concreet uit waarom je dat denkt. 

Als je de Israëlische regering moet gaan verdedigen door erop te wijzen dat ze wel beter zijn dan een terroristische organisatie maak je misschien niet echt een goed punt. Ook het feit dat Hamas een eigen volk krijgt toegewezen die ze voor de bus gooien en Israel zijn burgers beschermd is een teken dat de argumenten flinterdun zijn. Want Hamas heeft geen eigen bevolking, Hamas is onderdeel van een bevolking. Hamas is absoluut een verwerpelijk gedrocht dat uitgeroeid moet worden. Ik zie in de huidige Israëlische regering ook weinig dingen die we moeten koesteren. Ministers die met hun uitspraken misdaden tegen de menselijkheid propageren. Netanyahu die uit is op genocide door de Palestijnen steeds minder ruimte te geven en er dan bommen op te gooien een vitale levensbehoeften ontzeggen. Minstens net zo belangrijk als het stoppen van Hamas is het stoppen van de extremistische regering van Israel. 

Wat moet Israël dan doen? Ze worden nog dagelijks bestookt door Hamas. Het is dat ze de Iron Dome hebben dat ze het nog tegen kunnen houden maar ze moeten zich toch verdedigen?

LMEK schreef op 07-11-2023 om 20:12:

Als je de Israëlische regering moet gaan verdedigen door erop te wijzen dat ze wel beter zijn dan een terroristische organisatie maak je misschien niet echt een goed punt. Ook het feit dat Hamas een eigen volk krijgt toegewezen die ze voor de bus gooien en Israel zijn burgers beschermd is een teken dat de argumenten flinterdun zijn. Want Hamas heeft geen eigen bevolking, Hamas is onderdeel van een bevolking. Hamas is absoluut een verwerpelijk gedrocht dat uitgeroeid moet worden. Ik zie in de huidige Israëlische regering ook weinig dingen die we moeten koesteren. Ministers die met hun uitspraken misdaden tegen de menselijkheid propageren. Netanyahu die uit is op genocide door de Palestijnen steeds minder ruimte te geven en er dan bommen op te gooien een vitale levensbehoeften ontzeggen. Minstens net zo belangrijk als het stoppen van Hamas is het stoppen van de extremistische regering van Israel.

Er werd mij gevraagd naar het verschil tussen Hamas en Israël. En ja, dan is mijn conclusie dat Israël op moreel vlak beter is dan Hamas. 

Hamas is dit conflict op 7 oktober begonnen. Hamas, verkozen in 2006 bestuurt de Gazastrook, hoewel ze blijkbaar van mening zijn dat de veiligheid van hun inwoners de taak van de VN is. Ben het volkomen met je eens dat Hamas uitgeroeid moet worden. 

Over de regering van Israël mag je een mening hebben, die heb ik ook. En ik betwijfel sterk of Netanyahu na deze oorlog aan kan blijven. Maar ik snap ook dat de focus van Israël nu eerst op deze oorlog ligt. De vraag hoe 7 oktober had kunnen gebeuren, die vraag zal later beantwoord moeten worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.