Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 06-11-2023 om 11:27:

[..]

Zo herkenbaar!

Ik vind jou juist zo positief overkomen, bekijkt zaken vanuit meerdere invalshoeken als die er zijn, de manier waarop jij schrijft dwingt mij min of meer dat ook te doen.

Ik vind het prettig, nee ik heb het nodig om jouw berichten te lezen!

Ik heb het zelf ook nodig om ze te schrijven. Het is niet alsof dit me makkelijk afgaat. Ik moet het zelf ook actief oproepen. Het is fijn om dat hier te doen en ook te merken dat mensen er iets positiefs uithalen. Ik haal zelf ook veel positiefs uit dit topic, waarin we er volgens mij met zijn allen in slagen zowel aandacht te geven aan de pijn als aan de hoop. We nemen geen blad voor de mond maar staan ook steeds weer open voor elkaar. Ik vind dat heel waardevol in deze bange dagen. Het maakt volgens mij echt dat ik er minder somber van word dan als ik hier in mijn eentje de hele tijd mee in mijn hoofd zou rondmalen. Dus bedankt voor het lezen en schrijven allemaal! 

Mija schreef op 06-11-2023 om 11:40:

[..]

Ik heb in de media wat specifieke handelingen horen beschrijven die Hamas op 7 oktober heeft bedreven. Dat is van een zodanige horror en wreedheid dat ik er als het ware direct mentaal doorheen begint te neuriën om het maar niet al te goed tot me door te laten dringen wat mensen, kinderen, baby’s daar is aangedaan. Ik weet ook: als ik dat wel diep laat binnenkomen, verlies ik mijn emotionele evenwicht en voel ik alleen nog maar haat en walging en moeten de daders en alles en iedereen die daar in de verste verte bijhoort kapot. Datzelfde geldt voor het lijden van de Palestijnen. Aan de ene kant vind ik dat we niet weg mogen kijken van het lijden van al deze mensen. Omdat het daar om gaat. Aan de andere kant, voel ik dat te diep in dat onmetelijke verdriet gaan mij alleen maar woedend maakt en mijn vertrouwen laat verliezen dat de mensheid en de wereld van waarde is. Dan wil ik het liefst de hele wereld vernietigen. Omdat dat geen enkel positief doel dient, kies ik er toch maar voor wat afstand te houden en zoveel mogelijk voor compassie te gaan. Dat is al moeilijk genoeg 🥲.

Een mens zou van minder doordraaien. 

Kun je nagaan dat dit al zo'n afschuw bij ons teweeg brengt. Laat staan om daar tussen te moeten zitten, wat voor een traumatische hel dat moet zijn. Die mensen zullen van hun leven niet meer normaal kunnen functioneren, die zijn (als ze dit al overleven) voor het leven verpest. Zowel de festival gangers de gegijzelden als de Gazanen. God sta hen bij.

Mija schreef op 06-11-2023 om 11:47:

[..]

Ik heb het zelf ook nodig om ze te schrijven. Het is niet alsof dit me makkelijk afgaat. Ik moet het zelf ook actief oproepen. Het is fijn om dat hier te doen en ook te merken dat mensen er iets positiefs uithalen. Ik haal zelf ook veel positiefs uit dit topic, waarin we er volgens mij met zijn allen in slagen zowel aandacht te geven aan de pijn als aan de hoop. We nemen geen blad voor de mond maar staan ook steeds weer open voor elkaar. Ik vind dat heel waardevol in deze bange dagen. Het maakt volgens mij echt dat ik er minder somber van word dan als ik hier in mijn eentje de hele tijd mee in mijn hoofd zou rondmalen. Dus bedankt voor het lezen en schrijven allemaal!

Op fb en onder nieuwsberichten is de haat ook explosief en dan niet richting de moslims maar naar de Westerse werekd en de joden, afschuwelijk gewoon.

Wel raar om nu de maandelijkse test van de sirenes te horen. Kennissen van me die in Israël wonen, horen die nu regelmatig en moeten dan de schuilkelders in. Ik kan gewoon doorgaan met mijn lunch klaarmaken. 

Malibu2 schreef op 06-11-2023 om 12:03:

Wel raar om nu de maandelijkse test van de sirenes te horen. Kennissen van me die in Israël wonen, horen die nu regelmatig en moeten dan de schuilkelders in. Ik kan gewoon doorgaan met mijn lunch klaarmaken.

Ja een niet te bevatten realiteit. Ik heb het vooral s'avonds dat ik denk " ik kan nu onbekommerd gaan slapen "....zij niet 😞

Zilver_gray schreef op 06-11-2023 om 12:08:

[..]

Ja een niet te bevatten realiteit. Ik heb het vooral s'avonds dat ik denk " ik kan nu onbekommerd gaan slapen "....zij niet 😞

Kun je het dan wel weer van je afzetten?

Ik ben gestopt met 's avonds laat nog Twitter/X en Facebook te bekijken en het scheelt dat ik sowieso weinig tv kijk. 

Ik weet uit mijn persoonlijke kring dat er moslims zijn in Nederland die al behoorlijk last hebben van die extremistische haatberichten van die andere (veel kleinere) groep moslims. Zij worden nu gevraagd wat ze er allemaal van vinden, en dan met name door de mensen die ook graag een discussie aangaan over halal eten, die de ramadan belachelijk vinden en die grinnikend vragen of ze nou echt denken dat er 69 bloedmooie maagden staan te wachten bij de hemelpoort.

Het is allemaal koren op de molen van Geert Wilders en zijn aanhang.

Malibu2 schreef op 06-11-2023 om 12:17:

[..]

Kun je het dan wel weer van je afzetten?

Ik ben gestopt met 's avonds laat nog Twitter/X en Facebook te bekijken en het scheelt dat ik sowieso weinig tv kijk.

Lief dat je het vraagt.  Jawel hoor.

Ik zou ook mijn telefoon wat vaker moeten weg leggen. En voor het slapen gaan sowieso.

Muurbloem1985 schreef op 06-11-2023 om 12:21:

Bridgitte Gabriel speaks out strongly for Israel at the UN - YouTube

Wat is er met dit filmpje Muurbloem, vind jij er iets van of moeten anderen er wat van  vinden? Licht eens toe?

Moxxie schreef op 06-11-2023 om 12:23:

Ik weet uit mijn persoonlijke kring dat er moslims zijn in Nederland die al behoorlijk last hebben van die extremistische haatberichten van die andere (veel kleinere) groep moslims. Zij worden nu gevraagd wat ze er allemaal van vinden, en dan met name door de mensen die ook graag een discussie aangaan over halal eten, die de ramadan belachelijk vinden en die grinnikend vragen of ze nou echt denken dat er 69 bloedmooie maagden staan te wachten bij de hemelpoort.

Dat denk ik zeker..helaas

Moxxie schreef op 06-11-2023 om 12:23:

Ik weet uit mijn persoonlijke kring dat er moslims zijn in Nederland die al behoorlijk last hebben van die extremistische haatberichten van die andere (veel kleinere) groep moslims. Zij worden nu gevraagd wat ze er allemaal van vinden, en dan met name door de mensen die ook graag een discussie aangaan over halal eten, die de ramadan belachelijk vinden en die grinnikend vragen of ze nou echt denken dat er 69 bloedmooie maagden staan te wachten bij de hemelpoort.

Net zoals radicale moslims in de minderheid zijn zijn ook deze mensen in de minderheid denk ik dan maar.

Ik ben wel van mening dat we niet naïef weg moeten kijken van radicalisering in de vorm van bovengenoemde filmpjes bijvoorbeeld. Wat mij betreft moet dit wel veel harder afgestraft worden door de gehele gemeenschap. Dus niet alleen moslims die zich daar tegen uitspreken maar iedereen. 

Of het koren op de molen is van Geert Wilders weet ik niet. Hij is niet zoveel gestegen in de peilingen zover ik weet en heeft al jaren een stabiel aantal zetels. Ik denk niet dat hij er veel bij wint al zal hij die filmpjes zeker wel in opspraak brengen tijdens zijn campagne. Maar dat zouden meer politieke partijen moeten doen vind ik.

Muurbloem1985 schreef op 06-11-2023 om 12:21:

Bridgitte Gabriel speaks out strongly for Israel at the UN - YouTube

Joden moeten gewoon goed behandeld worden. Antisemitisme moet stoppen/veroordeeld worden etc. Zoals wel duidelijk is, ben ik ook sterk tegen islamofobie. Daar heeft deze vrouw minder moeite mee. 

Brigitte Gabriel (Arabic: بريجيت غابرييل; born Hanan Qahwaji,[2] 21 October 1964) is a Lebanese-American conservative activist, author and lecturer, and critic of Islam.[3][4][5][6] She is the founder of ACT for America, which has been described as "the largest grassroots anti-Muslim group" in the United States.[7]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brigitte_Gabriel

Klik gerust het stukje onder “views” eens aan. Ze ontmoedigt dialoog, focust op extremisme en generaliseert dat naar de hele populatie. Ik geloof niet dat zij wereldvrede dichterbij haalt, zeg maar. 

Ik moet wel opmerken dat ik niet de hele 14 minuten heb gekeken. Ik vind haar stem vervelend en ze somde vooral verschillende vormen van onrecht en antisemitisme op. Ik ben me daar bewust van en dat moet stoppen. Geen nieuws onder de zon, dus ik verloor interesse. Als er een paar extra interessante minuten zijn, hoor ik het graag. 

Mija schreef op 06-11-2023 om 11:28:

[..]

Wat ik eigenlijk dan toch wel mis is een duidelijk en wijdverbreid tegengeluid uit de moslimwereld. Je kunt zeggen: waarom zou je van moslims verwachten dat ze afstand nemen van dingen waar ze vanzelfsprekend niet achter staan? Ze hoeven zich niet te verantwoorden of verontschuldigen voor dingen die andere mensen, andere moslims, doen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat hoeven ze zeker niet. Het gaat er meer om dat ik zou verwachten dat je de behoefte voelt om afstand te nemen van mensen die jouw dierbare geloof aanroepen om allerlei vreselijke overtuigingen te onderbouwen. Gewoon voor jezelf, omdat je andere waarden wil uitdragen. Iets maakt dat mensen zich niet uitspreken, geen stelling nemen. Het is op zich niet zo moeilijk om te zien wat dat is. De mensen die zich met enige stemverheffing losmaken van de Islam kunnen op veel agressie rekenen. Natuurlijk en gelukkig zijn er veel woordvoerders die heel redelijk en genuanceerd uit de hoek komen. Maar dat de vrijheid lijkt te ontbreken om je met net zoveel toeters en bellen af te zetten tegen de al dan niet radicale Islam als waarmee de ‘supporters’ hun steun voor bijvoorbeeld de Sharia bezingen. Dat is toch eigenlijk wel raar en dat vind ik ook zorgelijk. Als het puntje bij paaltje komt, betekent dat mijns inziens toch dat intimidatie werkt. Ik zie dat toch echt wel als een probleem voor en van de moslimgemeenschap. En ik zou verwachten dat je daar als moslim vanaf wil, van de overheersing van het publieke debat door destructieve, reactionaire figuren, de macht die ze via agressie uitoefenen op de vrijheid van meningsuiting van andere moslims en het beeld dat ze in het publieke domein keer op keer van jouw religie neerzetten. Daar word je toch boos van? Of is dat een westers perspectief?

Alle moslims zien in dat het geweld qat van hamas komt totaal niet volgens islamitische richtlijnen verloopt. Merendeels denkt dat hamas zelfs is opgezet om te kunnen aanvallen en de overige ziet het als zelfverdediging van zijn staat zoals Oekraïne dat doet met Rusland. 

Ik ga nergens afstand van nemen, waarom zie ik Nederlanders niet elke dag naar mij toe komen om zich te verdedigen tegen wilders en alle andere racistische uitlatingen? Waarom zou de andere groep dat dan wel moeten doen? 

Waar heb je het over met radicale islam en sharia, welke supporters? Weet jij überhaupt iets over de islam?
Geen enkele moslim is bezig met sharia invoeren, mensen willen rustig in vrede leven en respecteren de wetten van de democratische staat in het westen.
Isreal daarentegen pikt een land in dat Arabieren vervolgens discrimineert, uitsluit, vernederd, alles afneemt en het leven onmogelijk maakt. 
President isreal zegt nog duidelijk zelf dat hij de Palestijnen wil verwoesten en niet bang is voor veroordelingen doordat amerika toch altijd achter hem zal blijven staan. Blijkbaar zijn veel mensen gehersenspoeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.