Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Jamaarnee
04-11-2023 om 23:22
Joanjett schreef op 04-11-2023 om 23:05:
[..]
En ook de mensen hier in Nederland niet die pro dit of dat zijn. Je leeft godver in een veilig land. En dan hier met vlaggen van isis en hamas lopen leuren. Waar zit je verstand dan. Ik word steeds kwader.
Dit is al lang aan de gang. Deze zomer ook berichten gelezen over notabene de UvA en VU:
https://www.folia.nl/actueel/158063/joodse-studenten-voelen-zich-onveilig-en-ongewenst-op-de-uva
Beter zal het er hier in elk geval niet op worden.
Joanjett
04-11-2023 om 23:28
Jamaarnee schreef op 04-11-2023 om 23:22:
[..]
Dit is al lang aan de gang. Deze zomer ook berichten gelezen over notabene de UvA en VU:
https://www.folia.nl/actueel/158063/joodse-studenten-voelen-zich-onveilig-en-ongewenst-op-de-uva
Beter zal het er hier in elk geval niet niet op worden.
Het wordt steeds erger. Ik kan er niet over uit dat we in Nederland ineens zo pro hamas en anti joods zijn geworden. Ik heb wel zo mijn ideeen hoe en wat natuurlijk.
Jamaarnee
04-11-2023 om 23:33
Joanjett schreef op 04-11-2023 om 23:28:
[..]
Het wordt steeds erger. Ik kan er niet over uit dat we in Nederland ineens zo pro hamas en anti joods zijn geworden. Ik heb wel zo mijn ideeen hoe en wat natuurlijk.
Het Joodse volk heeft de pech dat Jodenhaat uit letterlijk iedere hoek komt.
Malibu2
04-11-2023 om 23:43
Jamaarnee schreef op 04-11-2023 om 23:33:
[..]
Het Joodse volk heeft de pech dat Jodenhaat uit letterlijk iedere hoek komt.
Antisemitisme zit zó diep.
Ik heb zonet beelden gezien van protesten in Londen en Berlijn. Foute boel...
Jamaarnee
04-11-2023 om 23:49
Malibu2 schreef op 04-11-2023 om 23:43:
[..]
Antisemitisme zit zó diep.
Ik heb zonet beelden gezien van protesten in Londen en Berlijn. Foute boel...
En dan van die onbenullen die meehobbelen en werkelijk nìets hebben meegekregen van de geschiedenis (die, raar maar waar, veel verder teruggaat dan WOII)
Wij hebben maar een beperkte invloed op deze oorlog maar hier zou iedere fatsoenlijke burger toch tegen op moeten staan. Dit gebeurt hìer, in Europa en in Nederland.
Doemijdieglazenbol
04-11-2023 om 23:49
[..]
Waar haal je dit vandaan? Ik heb letterlijk niemand in dit topic of live elders zich pro-Hamas zien verklaren.
Mija
04-11-2023 om 23:56
LMEK schreef op 04-11-2023 om 22:20:
[..]
Welke boodschap denk je dat de gemiddelde Palestijn aan deze uitleg heeft? Dat ze een soortgelijk lot verdienen omdat de Joden het zo moeilijk hebben gehad? Zo van we worden wel onderdrukt maar dat is niet zo erg omdat de Joden in de tweede wereldoorlog industrieel uitgeroeid werden? Ik begrijp dat jij de west-Europese visie vertegenwoordigt met een bepaald schuldgevoel in het verhaal. Maar die visie is toch geheel irrelevant voor de Arabieren?
Ik heb het al meerdere keren gezegd, de hoofdverantwoordelijken voor het Joodse leiden door de gehele geschiedenis heen zijn nu de Arabische wereld aan het uitleggen dat de Joden toch ergens moeten wonen. En dat de Arabieren maar tolerant moeten zijn want tsja, we hebben de Joden toch wel erg uitgeroeid in de tweede wereldoorlog.
Ik snap wat jij zegt maar er ontstaat de hele tijd verwarring over of de samenhang op een bepaalde manier verklaren hetzelfde is als het moreel te rechtvaardigen. Dat is niet hetzelfde, niet voor mij in ieder geval. Ik snap heus dat het niet logisch is. Gevolgen van trauma’s komen heel vaak niet terecht bij degenen die ze hebben veroorzaakt. Dat is onrechtvaardig maar daarmee is het nog niet zomaar te voorkomen of te beëindigen. Ik gebruik voor Israël niet voor niks de metafoor van de patiënt. Ik zeg niet dat het daarom niet erg is. Ik zeg ook niet dat de Palestijnen dus ‘maar tolerant moeten zijn’. Ik zeg alleen dat het probleem niet zo gemakkelijk is op te lossen als je zou willen omdat er veel existentiële pijn en angst meespeelt, aan beide kanten. Je kunt wel zeggen dat dat niet aan de hand zou moeten zijn omdat het niet eerlijk of onlogisch is maar dat betekent in de praktijk niks want mensen laten hun pijn niet achter zich alleen omdat iemand anders ze uitlegt dat het onlogisch is om ‘m te hebben. Beide strijdende partijen zullen de pijn van de andere partij als werkelijkheid moeten accepteren, dat die bestaat en gevolgen heeft. Dat betekent niet per se dat je de innerlijke logica van die pijn moet delen of ‘het ermee eens moet zijn’, voor zover dat bij pijn al een relevante categorie is.
LMEK
05-11-2023 om 00:35
Mija schreef op 04-11-2023 om 23:56:
[..]
Ik snap wat jij zegt maar er ontstaat de hele tijd verwarring over of de samenhang op een bepaalde manier verklaren hetzelfde is als het moreel te rechtvaardigen. Dat is niet hetzelfde, niet voor mij in ieder geval. Ik snap heus dat het niet logisch is. Gevolgen van trauma’s komen heel vaak niet terecht bij degenen die ze hebben veroorzaakt. Dat is onrechtvaardig maar daarmee is het nog niet zomaar te voorkomen of te beëindigen. Ik gebruik voor Israël niet voor niks de metafoor van de patiënt. Ik zeg niet dat het daarom niet erg is. Ik zeg ook niet dat de Palestijnen dus ‘maar tolerant moeten zijn’. Ik zeg alleen dat het probleem niet zo gemakkelijk is op te lossen als je zou willen omdat er veel existentiële pijn en angst meespeelt, aan beide kanten. Je kunt wel zeggen dat dat niet aan de hand zou moeten zijn omdat het niet eerlijk of onlogisch is maar dat betekent in de praktijk niks want mensen laten hun pijn niet achter zich alleen omdat iemand anders ze uitlegt dat het onlogisch is om ‘m te hebben. Beide strijdende partijen zullen de pijn van de andere partij als werkelijkheid moeten accepteren, dat die bestaat en gevolgen heeft. Dat betekent niet per se dat je de innerlijke logica van die pijn moet delen of ‘het ermee eens moet zijn’, voor zover dat bij pijn al een relevante categorie is.
Is de illegale bezetting van de West-Bank dat volgens sommigen zelfs genocide is dan ook te verklaren door die existentiële pijn en angst? Als de staat Israel zo belangrijk is voor de Joden waarom hechten ze dan minstens zoveel belang aan het gebied dat niet toebehoort aan de staat Israel? Je moet eerst 10 Palestijnse families verjagen om er 10 Joodse families te laten wonen. Die verjaagde Palestijnse families komen in Gaza terecht waarbij ze een makkelijk prooi zijn voor de terroristische ideeën van Hamas. En zelfs als ze niet bij Hamas eindigen zullen ze Israel altijd blijven haten. En dat heeft Israel aan zichzelf te danken en aan niemand anders.
Zilver_gray
05-11-2023 om 07:09
Jamaarnee schreef op 04-11-2023 om 23:49:
[..]
En dan van die onbenullen die meehobbelen en werkelijk nìets hebben meegekregen van de geschiedenis (die, raar maar waar, veel verder teruggaat dan WOII)
Wij hebben maar een beperkte invloed op deze oorlog maarhier zou iedere fatsoenlijke burger toch tegen op moeten staan. Dit gebeurt hìer, in Europa en in Nederland.
Ik zie vooral heel veel mensen op straat die demonstreren tegen het geweld en voor staakt het vuren. Ik ben blij te zien dat deze fatsoenlijke burgers dààr tegen opstaan.
Joanjett
05-11-2023 om 09:58
Doemijdieglazenbol schreef op 04-11-2023 om 23:49:
[..]
Waar haal je dit vandaan? Ik heb letterlijk niemand in dit topic of live elders zich pro-Hamas zien verklaren.
Jij hebt de beelden niet gezien van protesten? In grote steden in Nederland heb ik hele foute vlaggen voorbij zien komen. Bepaalde websites die te vinden zijn waar de haat van afspat. Leuzen die gescandeerd worden. Ik weet niet hoor maar kijk of lees jij geen nieuws? Oh en waag t niet in Nederland of bijv. London een israelische vlag op te hangen want die wordt verbrand. Ik heb nog niemand een Palestijnse vlag zien verbranden want dan is de wereld rte klein.
Mija
05-11-2023 om 10:13
LMEK schreef op 05-11-2023 om 00:35:
[..]
Is de illegale bezetting van de West-Bank dat volgens sommigen zelfs genocide is dan ook te verklaren door die existentiële pijn en angst? Als de staat Israel zo belangrijk is voor de Joden waarom hechten ze dan minstens zoveel belang aan het gebied dat niet toebehoort aan de staat Israel? Je moet eerst 10 Palestijnse families verjagen om er 10 Joodse families te laten wonen. Die verjaagde Palestijnse families komen in Gaza terecht waarbij ze een makkelijk prooi zijn voor de terroristische ideeën van Hamas. En zelfs als ze niet bij Hamas eindigen zullen ze Israel altijd blijven haten. En dat heeft Israel aan zichzelf te danken en aan niemand anders.
Ook ik vind de illegale nederzettingen niet acceptabel en ook ik denk dat ze hiermee zichzelf in de voet schieten.
Gebruikersnaaminvullen
05-11-2023 om 10:27
Jamaarnee schreef op 04-11-2023 om 23:22:
[..]
Beter zal het er hier in elk geval niet op worden.
Ik vind de websites zo raar. Een foto van de actie uit het artikel
En een pictogram op de website met "integration".
We are a grass-roots movement that is non-hierarchical, we have no leaders, but work with different roles that change regularly. In order to structure the movement we have different circles, that all have their own mandate. These circles are groups of people that meet regularly and take up specific responsibilities for the movement.
Currently we have the circles shown on the right at a national level.
http://universityrebellion.nl/
Wat een raar clubje.
felija
05-11-2023 om 11:07
[..]
Niemand hier is pro Hamas. Wel pro de gewone burger die de dupe wordt van dit vreselijke conflict tussen Hamas en Israël. Of dat nu een jood of een palestijn is.
Miraval
05-11-2023 om 11:52
felija schreef op 05-11-2023 om 11:07:
[..]
Niemand hier is pro Hamas. Wel pro de gewone burger die de dupe wordt van dit vreselijke conflict tussen Hamas en Israël. Of dat nu een jood of een palestijn is.
Dat klopt ik vind het vreselijk wat Israël nu aan het doen is en ik vind echt dat er internationaal ingegrepen moet worden. Er moeten nieuwe afspraken gemaakt worden omtrent grenzen en beleid aan beide zijden zodat de burgers normaal kunnen leven zonder angst voor geweld, bombardementen of aanslagen.
Wat mij wel zorgen baart is de haat naar Joden op het internet of in het dagelijks leven. Je kunt prima pro-palestijns zijn zonder Joden te bedreigen.
Moxxie
05-11-2023 om 12:22
felija schreef op 05-11-2023 om 11:07:
[..]
Joanjett heeft het niet over dit forum maar over Nederland, en wat zij ziet zie ik ook. Meteen na de aanslagen van 7 oktober gingen mensen al massaal de straat op, wat ik uiterst ongepast vond. Als je dat doet moet je niet raar opkijken dat het geïnterpreteerd wordt als pro-hamas.
Dat er nu geprotesteerd wordt vind ik begrijpelijk en terecht, maar de manier waarop is niet oké. Tussen de demonstranten lopen figuren die de bekende leus scanderen, op die ophitsende manier en met agressieve lichaamstaal, hier en daar half bedekte gezichten, ik vind het eng. Net als de haat op internet. Er zijn joden die zich niet meer veilig voelen in Nederland, zou niet nodig moeten zijn.
Ik begrijp echt niet waarom we per se moeten ontkennen dat er idioten in ons land rondlopen die antisemitisch of pro-hamas zijn. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat Israël maar heel Gaza moet uitmoorden ofzo, of zeggen dat het allemaal de schuld van de moslims is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.