Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Uit Trouw:
New York Times: Hamas probeerde gewonde strijders op lijst met geëvacueerden te zetten
De pogingen om buitenlanders uit de Gazastrook te evacueren hebben vertraging opgelopen omdat de extremistische Palestijnse organisatie Hamas probeerde om ook de gewonde strijders van haar militaire tak de grens over te smokkelen. Dat meldt de krant The New York Times zaterdag, op basis van een Amerikaanse regeringsfunctionaris.

De operatie waarbij honderden buitenlanders de Gazastrook kunnen verlaten is pas woensdag van start gegaan, op de 26e dag van de oorlog tussen Israël en Hamas. Volgens de bronnen van New York Times werd de operatie opgehouden omdat Hamas van de gelegenheid gebruik wilde maken om zijn gewonde strijders naar Egypte te brengen.

Bij het openen van de grensovergang was namelijk afgesproken dat ook zwaargewonde Palestijnse burgers de grens konden oversteken om in Egypte in een ziekenhuis te worden behandeld. Bij het opstellen van de lijst met gewonden heeft Hamas, dat de Gazastrook bestuurt, herhaaldelijk geprobeerd zijn eigen strijders op die lijst te plaatsen. Na een doorlichting van de namenlijst hebben Israël, de Verenigde Staten en Egypte zich daartegen verzet.

Op een eerste versie zou zowat een derde van de lijst uit Hamas-leden hebben bestaan. Omdat Hamas ook daarna lijsten met zijn eigen leden bleef aanbieden, liepen de vertragingen verder op. Vooral Caïro was volgens de Amerikaanse krant erg uitgesproken in zijn weigeringen. Egypte vreest een mogelijke infiltratie van zijn grondgebied door terroristen.

Hamas bond uiteindelijk in na onderhandelingen onder bemiddeling van Qatarese diplomaten.

Inmiddels ligt de evacuatie van mensen uit de Gazastrook weer helemaal stil.

absor

absor

04-11-2023 om 17:33 Topicstarter

LMEK schreef op 04-11-2023 om 15:25:

[..]

Ik vind niet dat je dat zo moet bekijken. Want de ene patiënt doet de andere patiënt veel meer pijn. Israëlische reacties zijn altijd buitenproportioneel geweest. Ik zag net weer een filmpje wat zo veelzeggend is over de oneerlijke strijd tussen beide partijen. Een Palestijnse twintiger die met stenen gooit en na een paar stenen gewoon wordt doodgeschoten. Israel heeft veel meer invloed op onschuldige Palestijnse burgers dan Hamas op onschuldige Israëlische burgers. De cijfers liegen er niet om. Het is veel makkelijker voor Israel om geweld af te schalen dan voor Hamas om op te schalen.

Om in onze metafoor te blijven, de ene patiënt pakt medicijnen van de andere patiënt af. De patiënt die de medicijnen meer nodig heeft kan kiezen tussen vechten of doodgaan een andere keuze heeft hij niet. Maar hij is ziek, de kans dat hij wint is nihil. De patiënt die de medicijnen minder nodig heeft kan ervoor kiezen die te delen of om de andere patiënt dood te laten gaan.

Ik vind Mija genuanceerd en kan me vinden in haar standpunten. Bij jou lees ik enkel israel is dader en wreed hamas is slachtoffer en zielig heeft geen keus   Sorry maar ik lees geen nuance bij jou die er wel is want het is niet zwart wit zoals jij het telkens afspiegelt 

absor schreef op 04-11-2023 om 17:33:

[..]

Ik vind Mija genuanceerd en kan me vinden in haar standpunten. Bij jou lees ik enkel israel is dader en wreed hamas is slachtoffer en zielig heeft geen keus Sorry maar ik lees geen nuance bij jou die er wel is want het is niet zwart wit zoals jij het telkens afspiegelt

Bedankt voor de mededeling. Lees het allemaal nog eens op je gemak door. Want als je leest dat ik Hamas slachtoffer vind en zielig dan ben ik geneigd te denken dat je niet goed leest. Het is ook geen wedstrijd tussen Mija en mij. Sterker nog ik ben blij dat ze er is. We hebben een andere schrijfstijl en overduidelijk ook een andere woordkeuze maar zijn het desondanks toch op de meeste punten aardig met elkaar eens. 

absor

absor

04-11-2023 om 18:06 Topicstarter

nou ik vertel gewoon hoe het op mij overkomt. 

absor schreef op 04-11-2023 om 18:06:

nou ik vertel gewoon hoe het op mij overkomt.

Nogmaals, je hebt recht op je eigen mening. Ik vind het flauw dat je mij probeert af te schilderen alsof ik Hamas zielig vind terwijl ik al 84 keer heb geschreven dat ze zonder twijfel uitgeroeid en vernietigd moeten worden. Maar goed, als je dat niet uit mijn posts weet te filteren dan kan ik het niet beter voor je maken. 

absor

absor

04-11-2023 om 19:56 Topicstarter

Dat hamas uitgeroeid moet zijn we dan eens.  Wie dat moet doen is onduidelijk.  Israel kan het niet zonder burgerdoden daar zorgt hamas zelf wel voor.  Internationale gemeenschap? Dat is met de taliban in afhanistan gebeurd en dat lukt ook niet.  Hoe dan wel weet niemand. En ondertussen leeft israel en de palestijnen gezamelijk onder de terreur.  Jammer dat ze elkaar daar niet in kunnen vinden

LMEK schreef op 04-11-2023 om 15:25:

[..]

Ik vind niet dat je dat zo moet bekijken. Want de ene patiënt doet de andere patiënt veel meer pijn. Israëlische reacties zijn altijd buitenproportioneel geweest. Ik zag net weer een filmpje wat zo veelzeggend is over de oneerlijke strijd tussen beide partijen. Een Palestijnse twintiger die met stenen gooit en na een paar stenen gewoon wordt doodgeschoten. Israel heeft veel meer invloed op onschuldige Palestijnse burgers dan Hamas op onschuldige Israëlische burgers. De cijfers liegen er niet om. Het is veel makkelijker voor Israel om geweld af te schalen dan voor Hamas om op te schalen.

Om in onze metafoor te blijven, de ene patiënt pakt medicijnen van de andere patiënt af. De patiënt die de medicijnen meer nodig heeft kan kiezen tussen vechten of doodgaan een andere keuze heeft hij niet. Maar hij is ziek, de kans dat hij wint is nihil. De patiënt die de medicijnen minder nodig heeft kan ervoor kiezen die te delen of om de andere patiënt dood te laten gaan.

Hier wordt het heel subjectief natuurlijk. De Joden waren na WOII zwaar getraumatiseerd,  miljoenen industrieel uitgeroeid, velen op sterven na dood en degenen die op afstand van de holocaust stonden moesten onder ogen zien dat dit de hunnen was overkomen, dat ze daar niets aan hadden kunnen doen, dat het zich in deze wereld had kunnen voltrekken. Ik denk niet dat ze daarvan als volk, vanuit de gevoelde joodse identiteit, al echt genezen zijn en dat het nog lang zal duren voordat dat wel zo is. Om in jouw metafoor te blijven: Israël was en is voor de joden een levensreddend medicijn. Om de machteloosheid en het slachtofferschap van zich af te schudden. Dat medicijn helpt zo goed en het is zo onmisbaar dat ze stevig van zich afbijten als hun land, hun medicijn, wordt bedreigd. Ik begrijp ergens wel de gedachte die soms cynisch wordt uitgesproken: joden worden gepruimd als ze slachtoffer zijn maar niet als ze voor zichzelf opkomen. Het is een vertekening van wat er aan de hand is maar ik snap wel waar die vandaan komt. Persoonlijk vind ik WOII niet meer lang geleden. Het voelt zelfs korter geleden naarmate ikzelf ouder word. Raar maar waar. Ik kan Israël echt niet zien als alleen een sterke agressor. Het lukt me gewoon niet. 

RaggedGull77

RaggedGull77

04-11-2023 om 21:28

Mija schreef op 04-11-2023 om 20:46:

[..]

Hier wordt het heel subjectief natuurlijk. De Joden waren na WOII zwaar getraumatiseerd, miljoenen industrieel uitgeroeid, velen op sterven na dood en degenen die op afstand van de holocaust stonden moesten onder ogen zien dat dit de hunnen was overkomen, dat ze daar niets aan hadden kunnen doen, dat het zich in deze wereld had kunnen voltrekken. Ik denk niet dat ze daarvan als volk, vanuit de gevoelde joodse identiteit, al echt genezen zijn en dat het nog lang zal duren voordat dat wel zo is. Om in jouw metafoor te blijven: Israël was en is voor de joden een levensreddend medicijn. Om de machteloosheid en het slachtofferschap van zich af te schudden. Dat medicijn helpt zo goed en het is zo onmisbaar dat ze stevig van zich afbijten als hun land, hun medicijn, wordt bedreigd. Ik begrijp ergens wel de gedachte die soms cynisch wordt uitgesproken: joden worden gepruimd als ze slachtoffer zijn maar niet als ze voor zichzelf opkomen. Het is een vertekening van wat er aan de hand is maar ik snap wel waar die vandaan komt. Persoonlijk vind ik WOII niet meer lang geleden. Het voelt zelfs korter geleden naarmate ikzelf ouder word. Raar maar waar. Ik kan Israël echt niet zien als alleen een sterke agressor. Het lukt me gewoon niet.

Met een beetje omhaal van woorden doe je nu wat de Israelische propaganda al 75 jaar doet: de Holocaust uitspelen als troefkaart ter rechtvaardiging van de misdaden tegen de Palestijnen.

KipFritesAppelmoes schreef op 04-11-2023 om 21:28:

[..]

Met een beetje omhaal van woorden doe je nu wat de Israelische propaganda al 75 jaar doet: de Holocaust uitspelen als troefkaart ter rechtvaardiging van de misdaden tegen de Palestijnen.

Jij framet het als ‘troefkaart’ en ‘rechtvaardiging’. Ik kan me daar helemaal niet in vinden. Ik vind het realistisch om er vanuit te gaan dat die geschiedenis grote invloed heeft en ik vind het absurd en onwerkelijk om te zeggen dat het er niet toe zou moeten doen. Voor mij kán dat gewoon niet. Dat is heel wat anders dan te zeggen dat je met alles zou moeten wegkomen omdat je met een zielig verhaal op de proppen komt. Ik stoor me ook aan die inkleuring. 

Nog meer troefkaarten.

'Joodse vrouw thuis in Lyon neergestoken, hakenkruis op deur gekalkt'

https://nos.nl/artikel/2496651-joodse-vrouw-thuis-in-lyon-neergestoken-hakenkruis-op-deur-gekalkt

Mija schreef op 04-11-2023 om 20:46:

[..]

Hier wordt het heel subjectief natuurlijk. De Joden waren na WOII zwaar getraumatiseerd, miljoenen industrieel uitgeroeid, velen op sterven na dood en degenen die op afstand van de holocaust stonden moesten onder ogen zien dat dit de hunnen was overkomen, dat ze daar niets aan hadden kunnen doen, dat het zich in deze wereld had kunnen voltrekken. Ik denk niet dat ze daarvan als volk, vanuit de gevoelde joodse identiteit, al echt genezen zijn en dat het nog lang zal duren voordat dat wel zo is. Om in jouw metafoor te blijven: Israël was en is voor de joden een levensreddend medicijn. Om de machteloosheid en het slachtofferschap van zich af te schudden. Dat medicijn helpt zo goed en het is zo onmisbaar dat ze stevig van zich afbijten als hun land, hun medicijn, wordt bedreigd. Ik begrijp ergens wel de gedachte die soms cynisch wordt uitgesproken: joden worden gepruimd als ze slachtoffer zijn maar niet als ze voor zichzelf opkomen. Het is een vertekening van wat er aan de hand is maar ik snap wel waar die vandaan komt. Persoonlijk vind ik WOII niet meer lang geleden. Het voelt zelfs korter geleden naarmate ikzelf ouder word. Raar maar waar. Ik kan Israël echt niet zien als alleen een sterke agressor. Het lukt me gewoon niet.

Welke boodschap denk je dat de gemiddelde Palestijn aan deze uitleg heeft? Dat ze een soortgelijk lot verdienen omdat de Joden het zo moeilijk hebben gehad? Zo van we worden wel onderdrukt maar dat is niet zo erg omdat de Joden in de tweede wereldoorlog industrieel uitgeroeid werden?  Ik begrijp dat jij de west-Europese visie vertegenwoordigt met een bepaald schuldgevoel in het verhaal. Maar die visie is toch geheel irrelevant voor de Arabieren? 

Ik heb het al meerdere keren gezegd, de hoofdverantwoordelijken voor het Joodse leiden door de gehele geschiedenis heen zijn nu de Arabische wereld aan het uitleggen dat de Joden toch ergens moeten wonen. En dat de Arabieren maar tolerant moeten zijn want tsja, we hebben de Joden toch wel erg uitgeroeid in de tweede wereldoorlog. 

Mija schreef op 04-11-2023 om 10:47:

[..]

Onze emoties hierover worden schaamteloos misbruikt. Door beide partijen maar zeker ook door Hamas. Ik vind het in het geheel te begrijpen dat Israël zich niet eenzijdig laat ontwapenen, met een tegenstander die openlijk verklaart op je vernietiging uit te zijn en zich helemaal niets aantrekt van het internationaal recht als het ze niet uitkomt maar er onophoudelijk aandacht voor vraagt als het wel in hun straatje te pas komt. Ik word daar heel erg cynisch van. Ik vertrouw geen enkele communicatie van Hamas en ik blijf vooralsnog bij mijn inschatting dat het huidige optreden van Israël door Hamas strategisch gewenst wordt en dat alles uit de kast wordt getrokken om Israël voor het oog van de wereld zoveel mogelijk mensenrechtenschendingen te laten plegen, echt of fictief. Dat maakt voor het doel van Hamas niet uit. Daarmee is het optreden van Israël in verleden en heden niet ineens witgewassen. Er moet heel veel gebeuren, heel veel veranderen. Maar het slachtofferschap dat Hamas nu uitgebreid uitvent, wantrouw ik tot op het bot en ik weiger ze daarvoor te belonen met eenzijdige verontwaardiging.

Helemaal mee eens!

Jamaarnee schreef op 04-11-2023 om 22:07:

Nog meer troefkaarten.

'Joodse vrouw thuis in Lyon neergestoken, hakenkruis op deur gekalkt'

https://nos.nl/artikel/2496651-joodse-vrouw-thuis-in-lyon-neergestoken-hakenkruis-op-deur-gekalkt

Echt het "begint" weer op jodenhaat te lijken.

Mijn opa en oma die de 2e wereldoorlog in Amsterdam meemaakten draaien zich om in hun graf nu er weer een soort heksenjacht op Joden/Israeliers aan het ontstaan is. Ik begrijp ook de mensen in Palestina maar begrijp niet de medestanders van Hamas.

Joanjett schreef op 04-11-2023 om 23:01:

Mijn opa en oma die de 2e wereldoorlog in Amsterdam meemaakten draaien zich om in hun graf nu er weer een soort heksenjacht op Joden/Israeliers aan het ontstaan is. Ik begrijp ook de mensen in Palestina maar begrijp niet de medestanders van Hamas.

En ook de mensen hier in Nederland niet die pro dit of dat zijn. Je leeft godver in een veilig land. En dan hier met vlaggen van isis en hamas lopen leuren. Waar zit je verstand dan. Ik word steeds kwader.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.