Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Wat betreft die jodenster: oppervlakkige kritiek hebben op een symbool terwijl wat erachter zit niet geadresseerd wordt: namelijk de etnische zuiveringen van het Joodse volk. Niet alleen in Europa maar ook in Arabische landen.

Is dat oppervlakkigheid, gewoon onvoldoende kennis of iets ergers?
Het zal wel een combinatie zijn. 

Jamaarnee schreef op 31-10-2023 om 20:55:

Wat betreft die jodenster: oppervlakkige kritiek hebben op een symbool terwijl wat erachter zit niet geadresseerd wordt: namelijk de etnische zuiveringen van het Joodse volk. Niet alleen in Europa maar ook in Arabische landen.

Vele Joodse organisaties hadden ook kritiek op deze actie met de jodenster. Dat kun je niet wijten aan oppervlakkigheid of onvoldoende kennis. 

_Audrey schreef op 31-10-2023 om 21:03:

[..]

Vele Joodse organisaties hadden ook kritiek op deze actie met de jodenster. Dat kun je niet wijten aan oppervlakkigheid of onvoldoende kennis.

Ik zeg dat het oppervlakkig en goedkoop is om het alleen over die ster te hebben en de rest voor het gemak erbuiten te laten. Zoals op veel plekken gebeurt.

Ook hier.

Jamaarnee schreef op 31-10-2023 om 21:06:

[..]

Ik zeg dat het oppervlakkig en goedkoop is om het alleen over die ster te hebben en de rest voor het gemak erbuiten te laten. Zoals op veel plekken gebeurt.

Ook hier.

Ah zo, excuus dan begreep ik je verkeerd. 

Jamaarnee schreef op 31-10-2023 om 21:06:

[..]

Ook hier.

Ik zou zeggen… neem je podium om een ontbrekend geluid te laten horen! Ik ben wel benieuwd. 

Doemijdieglazenbol schreef op 31-10-2023 om 21:09:

[..]

Ik zou zeggen… neem je podium om een ontbrekend geluid te laten horen! Ik ben wel benieuwd.

Heb ik gedaan.

Ik heb hier nu een paar aanknopingspunten gegeven. Degene die wil, kan googlen. Ik ga niet meer hele stukken schrijven om vervolgens geen reactie meer te krijgen van diegene die claimde interesse te hebben.

Jamaarnee schreef op 31-10-2023 om 20:55:

Voor mij gaat de uitdrukking ‘nooit weer’ niet louter over de poging tot uitroeiing van Joden maar over alle haat en agressie tegen mensen omdat ze tot een groep behoren. Vanuit dat perspectief vind ik het pijnlijk dat het de demonstratieve dragers ontgaat hoe wrang het is om op deze manier de holocaust aan te roepen, terwijl er op hetzelfde moment door de hand van jouw land en leiders massaal mensen van een andere groep sterven: mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden. Dat mag ook ‘nooit meer’. Of mag dat wel? Over oppervlakkig gesproken. 

Zilver_gray schreef op 31-10-2023 om 20:54:

[..]

Dan heb jij iets anders gehoord "vanuit" Israël, dan ik gezien en ervaren heb in Israël.

Het is al een aantal jaren geleden dat ik in Israël was, maar ook toen heb ik dat niet gezien noch ervaren. En dit is inderdaad wat ik nu hoor "vanuit" Israël. 

Er zullen helaas vast mensen zijn die er wel zo over denken, maar schrijven dat ze voor "de Israëliërs" nog minder zijn dan kakkerlakken wekt de onterechte indruk dat "de Israeliër" zo denkt. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer ik zou schrijven dat "de Palestijnen" schuldig zijn aan de terreurdaden van 7 oktober. Dat is ook veel te generaliserend. 

Ik krijg hier nu waarschijnlijk enorme kritiek op, maar in mijn ogen wordt zo gauw er kritiek komt op Israël, de Holocaust erbij gehaald. Omdat men weet dat die met name bij Europese landen schuldgevoel oproept. En zo zie ik ook het dragen van die jodenster door de Israëlische VN ambassadeur, weer op het schuldgevoel spelen. 

Gisteren sprak ik een journaliste van een bekende Nederlandse krant en ze vertelde me dat er duidelijke regels zijn opgesteld over welke termen er wel en niet gebruikt mogen worden in dit conflict . Gewoon censuur dus. Een hele akelige conclusie. 

Mija schreef op 31-10-2023 om 21:19:

[..]

Voor mij gaat de uitdrukking ‘nooit weer’ niet louter over de poging tot uitroeiing van Joden maar over alle haat en agressie tegen mensen omdat ze tot een groep behoren. Vanuit dat perspectief vind ik het pijnlijk dat het de demonstratieve dragers ontgaat hoe wrang het is om op deze manier de holocaust aan te roepen, terwijl er op hetzelfde moment door de hand van jouw land en leiders massaal mensen van een andere groep sterven: mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden. Dat mag ook ‘nooit meer’. Of mag dat wel? Over oppervlakkig gesproken.

Dit is zo ongeveer wat ik bedoel: eeuwenlang is het Joodse volk vervolgd en weggejaagd. Maar zodra je dat benoemd hebt, wordt er geïnsinueerd dat je burgerdoden onder Palestijnen wellicht tolerabel vindt. 

Malibu2 schreef op 31-10-2023 om 20:33:

[..]

Hoe kom je erbij dat de Palestijnen voor de Israëliërs nog minder zijn dan kakkerlakken? Dat is absoluut niet wat ik vanuit Israël hoor.

Knip

Snoeske schreef op 31-10-2023 om 21:26:

Ik krijg hier nu waarschijnlijk enorme kritiek op, maar in mijn ogen wordt zo gauw er kritiek komt op Israël, de Holocaust erbij gehaald. Omdat men weet dat die met name bij Europese landen schuldgevoel oproept. En zo zie ik ook het dragen van die jodenster door de Israëlische VN ambassadeur, weer op het schuldgevoel spelen.

Gisteren sprak ik een journaliste van een bekende Nederlandse krant en ze vertelde me dat er duidelijke regels zijn opgesteld over welke termen er wel en niet gebruikt mogen worden in dit conflict . Gewoon censuur dus. Een hele akelige conclusie.

Welke termen mogen niet gebruikt worden?

En welke Nederlandse krant?

Jamaarnee schreef op 31-10-2023 om 21:32:

[..]

Welke termen mogen niet gebruikt worden?

En welke Nederlandse krant?

Dat zullen afspraken als deze zijn, vermoed ik (indirecte bron, omdat hij over klachten gaat, maar je ziet de BBC hun keuzes daar onderbouwen en dus zijn er keuzes gemaakt) 

https://www.bbc.co.uk/contact/complaint/hamasdescription

Doemijdieglazenbol schreef op 31-10-2023 om 21:40:

[..]

Dat zullen afspraken als deze zijn, vermoed ik (indirecte bron, omdat hij over klachten gaat, maar je ziet de BBC hun keuzes daar onderbouwen en dus zijn er keuzes gemaakt)

https://www.bbc.co.uk/contact/complaint/hamasdescription

De BBC zijn niet de Nederlandse kranten. Er wordt gesproken over censuur. Dus ik ben benieuwd.

Snoeske schreef op 31-10-2023 om 21:26:

Het is gewoon goedkope propaganda van Israel. Een gebeurtenis uit de vorige eeuw er steeds maar bij te slepen in een oorlog met een land dat niks met de holocaust te maken heeft. Israel probeert met dit soort onsmakelijke stunts weer de aandacht af te leiden van waar ze mee bezig zijn. Gelukkig zijn er niet veel mensen die erin trappen en wel de focus weten te houden op wat er nu gaande is. 

Op deze manier een van de meest verwerpelijke gebeurtenissen in de geschiedenis gebruiken om is echt afkeurenswaardig. Bolivia heeft vandaag trouwens de diplomatieke banden met Israel opgeschort vanwege de misdaden tegen de menselijkheid die Israel op dit moment begaat. Ik hoop vurig dat meer landen dit voorbeeld volgen om Israel te dwingen te stoppen met deze waanzin. Maar goed, aangezien het gros van de westerse landen niet eens het lef heeft een resolutie voor vrede aan te nemen is dat ijdele hoop. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.