Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
29-10-2023 om 15:09
Zal vast ook geen "betrouwbare" bron zijn, maar wilde 'm hier toch even delen;
https://www.livemint.com/news/world/pm-netanyahu-invokes-amalek-theory-to-justify-gaza-killings-what-is-this-hebrew-bible-nation/amp-11698555324918.html
Netanyahu noemde de Palestijnen ‘Amalek’, verwijzend naar de Bijbel als het volk dat uitgeroeid moet worden...
Malibu2
29-10-2023 om 15:09
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 14:46:
"Amnesty is gepolitiseerd"
Was deze (nog) ongefundeerde beschuldigingen niet van jou afkomstig? Heb je eenlink?
Zou het graag zelf willen lezen.
Het klinkt alsof ik een gevoelige snaar heb geraakt met mijn laatste post. Dat was niet mijn intentie. Maar echt, let alsjeblieft op van wie bepaalde "informatie" afkomstig is. We hebben allemaal gezien wat er kan gebeuren als verhalen van Hamas klakkeloos voor waarheid worden aangenomen.
In antwoord op je post: Amnesty is gepolitiseerd. Uiteraard ben ik bereid daar een voorbeeld van te geven. Onderstaande uitspraken zijn van Paul O'Brien, directeur van Amnesty in de USA, gedaan in 2022:
"Paul O’Brien said one of Amnesty’s goals in publishing the report, which was roundly criticized by Israeli and American officials, is to “collectively change the conversation” on the Israeli-Palestinian conflict."
[...]
“The right of the people to self-determination and to be protected is without a doubt something that we believe in, and I personally believe that,” said O’Brien. But “we are opposed to the idea — and this, I think, is an existential part of the debate — that Israel should be preserved as a state for the Jewish people.”
Daglichtlamp
29-10-2023 om 15:13
Laten we niet vergeten dat wij ons hier veilig voelen. Alleen de zeer hoogbejaarden onder ons hebben meegemaakt dat er bommen op Nederland vielen. Hoezeer ik ook verdrietig ben door het leed van de kinderen in Gaza, laten we niet vergeten dat ze allereerst niet door hun eigen leiders beschermd worden. De leider van Hamas zit veilig in het buitenland. De commandanten ter plaatse zitten ondergronds. De kinderen van Gaza worden gebruikt als levend schild.
Gelukkig is er inmiddels een tweede waterleiding opnieuw geopend door Israël. Ook hulpgoederen bereiken Gaza inmiddels door de grensovergang bij Egypte. Ook al heeft Israël geen manier om te controleren of deze hulpgoederen niet allereerst bij Hamas terechtkomen.
Maar laten we niet doen alsof Israël geen reden heeft om bang te zijn. Vanaf het ontstaan van de moderne staat Israël in 1948 (na een VN resolutie, laten we dat niet vergeten), zijn ze aangevallen door de landen om hun heen.
Zilver_gray
29-10-2023 om 15:17
Malibu2 schreef op 29-10-2023 om 15:09:
[..]
Het klinkt alsof ik een gevoelige snaar heb geraakt met mijn laatste post. Dat was niet mijn intentie. Maar echt, let alsjeblieft op van wie bepaalde "informatie" afkomstig is. We hebben allemaal gezien wat er kan gebeuren als verhalen van Hamas klakkeloos voor waarheid worden aangenomen.
In antwoord op je post: Amnesty is gepolitiseerd. Uiteraard ben ik bereid daar een voorbeeld van te geven. Onderstaande uitspraken zijn van Paul O'Brien, directeur van Amnesty in de USA, gedaan in 2022:
"Paul O’Brien said one of Amnesty’s goals in publishing the report, which was roundly criticized by Israeli and American officials, is to “collectively change the conversation” on the Israeli-Palestinian conflict."
[...]
“The right of the people to self-determination and to be protected is without a doubt something that we believe in, and I personally believe that,” said O’Brien. But “we are opposed to the idea — and this, I think, is an existential part of the debate — that Israel should be preserved as a state for the Jewish people.”
Niet direct een gevoelige snaar, maar het irriteert me dat wij hier aan het bakkeleien zijn over het aantal daadwerkelijk vermoorde kinderen, terwijl daar chaos, paniek en totale ontreddering heerst.
Malibu2
29-10-2023 om 15:34
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 15:17:
[..]
Niet direct een gevoelige snaar, maar het irriteert me dat wij hier aan het bakkeleien zijn over het aantal daadwerkelijk vermoorde kinderen, terwijl daar chaos, paniek en totale ontreddering heerst.
Daar kan ik meegaan. Het is alleen zo verrekte lastig dat er gelijktijdig een informatieoorlog aan de gang is. De stemming in het westen wordt zo sterk beïnvloed door de informatie die deze kant op komt. Informatie die juist is en informatie die onjuist is. En dat kan dan bewust of onbewust zo opgesteld zijn. En vaak weten we niet in welke categorie iets valt, maar wordt het wel als waarheid gepresenteerd. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Muurbloem1985
29-10-2023 om 15:40
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 15:09:
https://www.livemint.com/news/world/pm-netanyahu-invokes-amalek-theory-to-justify-gaza-killings-what-is-this-hebrew-bible-nation/amp-11698555324918.html
Netanyahu noemde de Palestijnen ‘Amalek’, verwijzend naar de Bijbel als het volk dat uitgeroeid moet worden...
Andersom is het net zo
Zilver_gray
29-10-2023 om 15:45
Muurbloem1985 schreef op 29-10-2023 om 15:40:
[..]
Andersom is het net zo
Het gaat mij erom dat bij hoog en laag beweerd wordt dat het Israël enkel te doen is om Hamas, dat ze eerst waarschuwen voordat ze bommen gooien etc etc..
Als ik dan dit soort onfrisse uitspraken lees..maar hé; Hamas doet het ook en daarmee heeft Israël verder geen enkele verantwoordelijkheid.
Daglichtlamp
29-10-2023 om 15:51
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 15:09:
De Palestijnen of Hamas?
Zilver_gray
29-10-2023 om 15:56
Daglichtlamp schreef op 29-10-2023 om 15:51:
[..]
De Palestijnen of Hamas?
"Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu on Sunday invoked the theory of ‘Amalek’, a nation in the Hebrew Bible, to justify the killing of Gaza residents in the ongoing Israel-Hamas war that has killed over 1,400 Israelis, and nearly 8,000 people in Gaza"
Mevrouw75
29-10-2023 om 16:00
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 15:56:
[..]
"Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu on Sunday invoked the theory of ‘Amalek’, a nation in the Hebrew Bible, to justify the killing of Gaza residents in the ongoing Israel-Hamas war that has killed over 1,400 Israelis, and nearly 8,000 people in Gaza"
Dat is de uitleg van die site. De Times of Israel legt hem dan weer heel anders uit, nl. Hamas. Times of India laat het dan weer in het midden.
Zilver_gray
29-10-2023 om 16:02
Mevrouw75 schreef op 29-10-2023 om 16:00:
[..]
Dat is de uitleg van die site. De Times of Israel legt hem dan weer heel anders uit, nl. Hamas. Times of India laat het dan weer in het midden.
Zo geeft een ieder er zijn eigen draai aan...
Muurbloem1985
29-10-2023 om 16:05
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 15:45:
[..]
Het gaat mij erom dat bij hoog en laag beweerd wordt dat het Israël enkel te doen is om Hamas, dat ze eerst waarschuwen voordat ze bommen gooien etc etc..
Als ik dan dit soort onfrisse uitspraken lees..maar hé; Hamas doet het ook en daarmee heeft Israël verder geen enkele verantwoordelijkheid.
Ja eerst 1400 mensen op een gruwelijke manier afslachten, maar als Israël achter Hamas aangaat heel hard schreeuwen.
Mija
29-10-2023 om 16:09
Doemijdieglazenbol schreef op 29-10-2023 om 10:30:
[..]
dat zie je me ook niet schrijven. Ik ben me daarnaast ook bewust dat narcisme en narcistische trekken vaker voorkomen bij “machthebbers”. Of dat nu in het bedrijfsleven is of in de politiek. De ellende is alleen dat andere mensen daarin meegesleept worden. Maar dat is wezenlijk iets anders dan Israël strijdt voor de westerse wereld tegen het kwaad. Dat ruikt zelfs een beetje naar narcisme.
![]()
Ja, absoluut waar!!! Dat soort taal wantrouw ik ook heel erg. Maar evengoed denk ik wel dat er een kern van waarheid zit in het verhaal dat Hamas niet veel goeds voorheeft met de wereld. Laatst hoorde ik iemand zeggen: “Wanneer is Hamas ISIS geworden?” Nou, dat vat het wel zo’n beetje samen.
PS is evengoed geen excuus voor het militaire optreden van Israël ten koste zoveel burgerslachtoffers (ik zal het er voor de zekerheid maar even bij vermelden, voordat er misverstanden ontstaan)
Malibu2
29-10-2023 om 16:27
Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 15:56:
[..]
De Amalekieten waren in de tijd van het Oude Testament een grote vijand van Israël en vielen degenen aan die achteraan in de kolonne liepen, die wat achterbleven. Dat waren de zwakkeren van de groep en niet de strijdbare mannen.
In het moderne Israël wordt hier vaker naar verwezen als het om een vijand van Israël gaat. Ook bijvoorbeeld bij een Auschwitz herdenking in 2010 werd een verwijzing naar Amalek gemaakt toen Netanyahu waarschuwde voor het gevaar vanuit Iran.
https://www.jpost.com/international/a-new-amalek-is-appearing-netanyahu-warns-at-auschwitz
Ook de Times of Israel beschrijft het als het verslaan van Hamas. Israël is echt niet uit op het stelselmatig uitmoorden van de bevolking van Gaza.
Zilver_gray
29-10-2023 om 16:31
Malibu2 schreef op 29-10-2023 om 16:27:
[..]
De Amalekieten waren in de tijd van het Oude Testament een grote vijand van Israël en vielen degenen aan die achteraan in de kolonne liepen, die wat achterbleven. Dat waren de zwakkeren van de groep en niet de strijdbare mannen.
In het moderne Israël wordt hier vaker naar verwezen als het om een vijand van Israël gaat. Ook bijvoorbeeld bij een Auschwitz herdenking in 2010 werd een verwijzing naar Amalek gemaakt toen Netanyahu waarschuwde voor het gevaar vanuit Iran.
https://www.jpost.com/international/a-new-amalek-is-appearing-netanyahu-warns-at-auschwitz
Ook de Times of Israel beschrijft het als het verslaan van Hamas. Israël is echt niet uit op het stelselmatig uitmoorden van de bevolking van Gaza.
Dit alles is bij mij bekend, maar toch bedankt voor de toelichting 😉
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.