Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/27/simon-schama-misschien-hebben-we-de-joodse-geschiedenis-niet-goed-uitgelegd-a4178804/appview
„De schrijfster Dara Horn heeft het mooi gezegd in haar boek People Love Dead Jews. Zolang Joden slachtoffers zijn, kunnen mensen daar prima mee omgaan. Maar zodra we terugslaan, verdwijnt die sympathie razendsnel.

„Misschien ligt dat ook wel aan onszelf. Misschien hebben we niet goed uitgelegd wat de Joodse geschiedenis behelst. Tijdens die demonstraties wordt geroepen dat Israël een koloniale staat is. Dan vraag ik me toch af waar mensen denken dat het Hebreeuws vandaan komt, uit Polen ofzo? Er is een ongebroken band met Palestina die duizenden jaren oud is. De stichting van de Joodse staat lijkt in niets op het Europese imperialisme.”

En verderop in het artikel:
„Het moet toch mogelijk zijn om diep medeleven te voelen over wat onschuldige Palestijnen overkomt én vol afschuw te zijn over de daden van Hamas? Je kunt pro-Palestijns zijn én begrijpen hoe afgrijselijk 7 oktober was.

Hij zegt ook dat Netanyahu onmiddellijk weg moet. Dat denk ik ook, zijn 'leiderschap' staat elke oplossing in de weg.

Friezinnetje schreef op 24-10-2023 om 19:48:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2495258-kolonisten-op-de-westoever-vallen-palestijnen-aan-met-steun-van-israel
En hier zijn de kolonisten de boel aan het vermoorden en nemen land in.

Die kolonisten zijn tuig van de richel, net als hamas. En de Israëlische soldaten die er niets tegen doen, ook tuig.

“Hamas heeft brandstof, voedsel en wapens opgeslagen in uitgebreide ondergrondse tunnels, waardoor ze ondanks de humanitaire crisis in de regio kunnen blijven vechten.

Terwijl de bevolking van Gaza moeite heeft om voedsel en water te vinden, heeft Hamas toegang tot honderdduizenden liters brandstof, munitie en andere voorraden.”

Dit zou bevestigd zijn door andere bronnen dan Israël aan de New York Times. 

https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/4317836/new-york-times-bevestigt-hamas-verbergt-heel-veel-brandstof-eten-water-en-medicijnen.html

Het schijnt dat ze voortdurend in oorlog zullen zijn. Ik zie geen uitkomst. Met Hamas kan je geen afspraken maken en die hebben elke afspraak tot nu toe altijd weer geschonden. Hamas zal niet rusten totdat alle gebieden weer in de staat terug zijn van volledige achterlijkheid.

Wel gebruiken ze alle moderne middelen om dat te bereiken, wat dan weer inconsequent is.

In een kapitalistische wereld zul je altijd mensen vinden die voor geld of ander voordeel bereid zijn ze te helpen. Dat is de zwakte van het systeem.

Maar toch zullen de meeste mensen voor een systeem kiezen waarin ze zelf vrij zijn en de vrijheid van de bestuurders ingeperkt wordt. Helaas zullen de verlokkingen van een sterke man aan de top die van wanten weet, steeds krachtiger worden. Pas als je zelf je vrijheid kwijt bent weet je wat je mist.

Het worden spannende tijden.

Het zijn en worden inderdaad spannende tijden. 

In de onderstaande link staat een CNN interview van een paar dagen geleden met de zoon van de oprichter van Hamas, die jaren geleden spion werd voor Israël. Paar quotes uit het interview, maar bekijk het vooral het hele interview:

"Israël is fighting on behalf of America, Israël is fighting on behalf of the Palestinian people, Israël now is fighting on behalf of the free world." 

"Hamas [...] start a war every few years, whenever they want money. They shed children's blood. This is their game and this has to stop. This has to come to an end. And unfortunately the price is not going to be cheap."

"We need to give Israël the support. We need to free Palestinians and free Gaza from Hamas ruling." 

"Hamas is a religious movement that does not believe in political borders. They want to establish an Islamic state on the rubble of the state of Israel. They want to annihilate the Jewish people and the Jewish state. They want to kill everybody that supports Israël. Then establish an Islamic state but this is not the end, because their ambition is global. They want to establish eventually an islamic state, a global state. [...] The more power we give them, the more aggressive they are going to be. "

"This is an ugly war. Israël did not start it. But Israël will end it."

Hij raadt Israël aan eerst te wachten voor een grondinvasie, oa om verdere informatie te verzamelen. Maar Israël zit ook hier in een rare spagaat met een afbrokkelende steun vanuit met name de westerse landen. Hebben ze die tijd wel? En dat terwijl Israël vecht voor de gehele vrije westerse wereld. En voor wie denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen: kijk alleen maar naar de wereldwijde pro Palestina protesten en naar de (uitblijvende) reacties daarop. 

https://www.youtube.com/watch?v=jwvsrybklf8&pp=ygUMU29uIG9mIGhhbWFz#dialog

Dat Israël vecht voor de hele “westerse wereld” is nou juist het narratief dat ik doodeng vind, me niet in kan vinden en manipulatief. Zelfs Israëlische bondgenoten vinden nu vaak (iig in het openbaar) dat dit niet allemaal oké is. En voor wie strijdt Hamas dan? Het is koude oorlog retoriek, letterlijk polariserend. Laten we de wereld niet verdelen in “goeden en slechten” (wat hier dus het westen tegen het (moslim?) midden-oosten lijkt te betekenen. er zijn genoeg Israëlis die niet eens vinden dat er nu uit hún naam gevochten wordt. 
Ik ga nog even zoeken naar iets waar ik gisterenavond over struikelde, weet niet of ik het nog kan vinden. 

Zelfs als daar een kern van waarheid in zou zitten, ik geloof die zoon helaas wel, dan nog is het niet acceptabel dat er zoveel burgerslachtoffers vallen. Dat het Hamas geen €&@)#% kan schelen wat er met hun burgers gebeurt, ze ondergeschikt maakt aan hun doel, dat betekent toch niet dat Israël dat ook mag doen. We zouden Israël aan een hogere standaard moeten houden dan Hamas.

Doemijdieglazenbol schreef op 29-10-2023 om 09:26:

Dat Israël vecht voor de hele “westerse wereld” is nou juist het narratief dat ik doodeng vind, me niet in kan vinden en manipulatief. Zelfs Israëlische bondgenoten vinden nu vaak (iig in het openbaar) dat dit niet allemaal oké is. En voor wie strijdt Hamas dan? Het is koude oorlog retoriek, letterlijk polariserend. Laten we de wereld niet verdelen in “goeden en slechten” (wat hier dus het westen tegen het (moslim?) midden-oosten lijkt te betekenen. er zijn genoeg Israëlis die niet eens vinden dat er nu uit hún naam gevochten wordt.
Ik ga nog even zoeken naar iets waar ik gisterenavond over struikelde, weet niet of ik het nog kan vinden.

Toch zijn er natuurlijk wel degelijk narcistische krachten in de wereld. We moeten ook niet naïef zijn en denken dat iedereen wel gewoon lief zou doen als je maar aardig tegen ze bent. Ik reken overigens zowel Hamas als het Israëlische leiderschap tot de narcistische krachten: “De regels gelden niet voor ons. Wij hebben een hoger doel. Wij zijn zo bijzonder en belangrijk dat we boven de wet staan.”

Wat een walgelijke poging om het om het vermoorden van duizenden kinderen te verkopen als strijd voor de gehele vrije westerse wereld. Want hoe kan een staat die al jaren misdrijven tegen de menselijkheid pleegt en allerlei internationale wetten aan zijn laars lapt nou vertegenwoordiger zijn van het gehele vrije westen? Dit soort loze kreten als strijd voor een vrije wereld zijn er alleen om proberen de publieke opinie te beïnvloeden. 
Afgelopen vrijdag was er een stemming in de VN waarbij een resolutie met 120-14 werd aangenomen. Tussen de 14 landen die tegen de resolutie voor een oproep tot humanitaire vrede hadden gestemd zat natuurlijk Amerika. Nederland was zelfs weer te laf om zich uit te spreken en onthield zich van stemmen. Krachtig signaal van Nederland om niet durven te stemmen voor vrede. 
Te lang heeft de vrije westerse wereld de onderdrukking van de Palestijnen toegestaan. Het heeft dan ook helemaal niks met vrijheid te maken maar met puur eigenbelang. Het westen en voornamelijk Amerika heeft Israel nodig als kernmacht in de Arabische wereld. Strategisch gezien enorm belangrijk om een uitvalsbasis te hebben in een geval van oorlog. Dat dat strategische belang zwaarder weegt dan het lot van de Palestijnen is veelzeggend. 
Ik ben blij dat er steeds meer pro-Palestina demonstraties plaatsvinden. Hoewel ik het jammer vind dat ze vaak een ruw randje hebben waardoor de aandacht verlegd wordt naar de deelnemers in plaats van hun doel. Maar in een ideale wereld staan er dagelijks miljoenen mensen bij een vreedzame pro-Palestina demonstratie. 

Ik ben bij 2 demonstraties geweest, waarvan 1 heel groot in Brussel. Geen vuiltje aan de lucht. 

En ik blijf stomverbaasd over hoe Israël steeds wordt goed gepraat. Ook walg ik van de uitspraken van Rutte. 

Ik heb zelf bombardementen meegemaakt en dat gaat elke avond door me heen: al die mensen die nu al wekenlang zo de nacht in gaan. Met de angst dat zij het volgende slachtoffer zijn. Waarbij ze niet eens meer hun geliefden in het buitenland kunnen bereiken. Niemand op aarde gun ik die angst. 

En ja, ik haat Hamas. Zoals ik alle extremisten haat. En nee, ik gun ook de Israëli's geen slachtoffers. Maar dit geweld is buitenproportioneel. Naast het feit dat de Palestijnen al decennialang als beesten worden behandeld. 

Mija schreef op 29-10-2023 om 09:37:

[..]

Toch zijn er natuurlijk wel degelijk narcistische krachten in de wereld. We moeten ook niet naïef zijn en denken dat iedereen wel gewoon lief zou doen als je maar aardig tegen ze bent.

dat zie je me ook niet schrijven. Ik ben me daarnaast ook bewust dat narcisme en narcistische trekken vaker voorkomen bij “machthebbers”. Of dat nu in het bedrijfsleven is of in de politiek. De ellende is alleen dat andere mensen daarin meegesleept worden. Maar dat is wezenlijk iets anders dan Israël strijdt voor de westerse wereld tegen het kwaad. Dat ruikt zelfs een beetje naar narcisme.

Zilver_gray schreef op 29-10-2023 om 14:30:

https://www.ad.nl/buitenland/live-ruim-3300-kinderen-gedood-bij-aanvallen-israel-gazanen-plunderen-pakhuizen-vn~a1cc9bea/

Hoe kun je zoiets nog rechtvaardigen?

Er zijn kinderen onder de slachtoffers, ik ben de laatste om dat te ontkennen. Maar zie je uit welke bron deze "informatie" afkomstig is? 

"Dat meldt het lokale ministerie van Volksgezondheid, dat onder controle staat van terreurbeweging Hamas."

Was dat niet hetzelfde ministerie dat 500 doden bij de aanval op het ziekenhuis (lees: parkeerplaats) meldde? Zelfs het AD geeft al aan dat de cijfers niet onafhankelijk geverifieerd kunnen worden.

Er is niets voor niets een #Paliwood op X...

"Amnesty is gepolitiseerd" 

Was deze (nog) ongefundeerde beschuldigingen niet van jou afkomstig? Heb je eenlink? 
Zou het graag zelf willen lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.