Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Mija
28-10-2023 om 09:23
Zilver_gray schreef op 28-10-2023 om 05:01:
[..]
Ik wou dat ik er een oplossing voor had.
Dit gaat al ruim 70 jaar zo.
Zolang deze (extreem) rechtse regering aan de macht blijft in Israël zie ik het somber in voor de Palestijnen. Het roer zal er radicaal omgegooid moeten worden.
Ze worden onderdrukt, opgejaagd, en als 2e rangs burgers behandeld. Die mensen leven in zo'n uitzichtloze situatie. Dat kunnen wij hier in het westen niet eens beginnen te begrijpen. Zolang dit zo blijft, zal er een Hamas blijven bestaan.
Iemand schreef (iets in de trant van) in de 2e wereldoorlog ging je bij het verzet als je iets wou doen tegen de onderdrukker. Nu ben je een terrorist. Dat vind ik ergens geen gekke vergelijking. Wellicht wat gechargeerd maar toch.
Ik vraag me ook af waarom de Joden zo nodig een eigen staat moeten hebben? Waarom kunnen ze niet samen met andere gelovigen naast elkaar leven. Dat doen Christenen, Moslims, Katholieken etc toch ook?
En dan hebben wij in Nederland een minister president die doodleuk zegt "wij staan achter Israël". Schaamteloos! Hij moet verdomme zijn ogen uit zijn kop schamen voor die belachelijke uitspraak. En behalve dat, welk gevoel geeft hij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking hiermee? Ja nu probeerd hij zijn eerdere uitspraak te nuanceren. Hoeft niet meer, het kwaad is al geschied.
Het volgende heb ik gekopieerd van Amnesty.nl:
"Amnesty concludeert dat Israël een apartheidssysteem, een misdrijf tegen de menselijkheid, toepast tegen Palestijnen in Israël, de Bezette Gebieden en onder Palestijnse vluchtelingen elders. Dit gebeurt onder meer door onteigening van land en eigendommen, gedwongen verplaatsing en beperking van bewegingsvrijheid. Bovendien heeft Israël duizenden Palestijnen onwettig gedood, onder wie onschuldige burgers. Amnesty meldt ook dat de Israëlische autoriteiten gezichtsherkenningstechnologie gebruiken om Palestijnen te volgen en hun bewegingsvrijheid te beperken. Dit systeem maakt deel uit van een groter bewakingsnetwerk dat de privacy van Palestijnen schendt.
Amnesty International roept op tot beëindiging van de apartheidspolitiek en de massale surveillance van Palestijnen en vraagt bedrijven die deze technologie leveren om hun verantwoordelijkheid op het gebied van mensenrechten na te komen".
Zegt genoeg lijkt me!
Dat Israël mensenrechten schendt, is volkomen duidelijk voor mij. Maar ik vind het nog steeds ingewikkelder dat dit.
De vergelijking van Hamas met verzetsstrijders gaat niet op. Heb jij ooit gehoord dat het Nederlands verzet een slachtpartij onder burgers begin, met verkrachtingen en onthoofdingen? Ooit gehoord van zelfmoordaanslagen met als doel burgerslachtoffers te maken? Ze waren zelfs terughoudend met verzetsdaden die maakten dat de Duitsers uit wraak willekeurige mensen fusilleerden. Alles wat we nu zien in Gaza duidt erop dat Hamas dit bewust uitlokt om vervolgens naar de wereld toe uit te dragen: “Zien jullie hoe slecht Israël zich gedraagt!” Wat waar is. Maar het is wel onoprecht en cynisch. Want ze maken hier zelf deel vanuit door bewust tussen de burgers te gaan zitten met hun raketinstallaties. Hamas pleegde een gruwelijke misdaad tegen Israëlische burgers, met de wetenschap dat Israël hen alleen kan treffen als ze ook veel burgerslachtoffers maken. En dat ze dat zullen doen. Dat was de bedoeling!
Je kunt heel makkelijk zeggen: waarom moesten ze zo nodig een eigen staat? Maar als je om Israël heen kijkt, leidt de democratie bepaald geen bloeiend leven. De kans dat Israël een vitale democratie zou blijven als er meer Palestijnen/Arabieren leven dan Joden, is zeer twijfelachtig. De kans dat de rechten van Joden zouden worden beknot door een Palestijnse meerderheid, lijkt me vrij groot. Ik snap wel dat ze dat risico niet hebben willen nemen. Wat ze niet wilden worden, begrijp ik. Wat ze wel zijn geworden niet.
Ik hoorde ergens: “Als de Palestijnen de wapens neerleggen, is het morgen vrede. Als Israël de wapens neerlegt, is het morgen weg.” Daar is heel veel bij te nuanceren. Er moeten nog veel dingen veranderen voor de Palestijnen. De kolonisten moeten weg. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Ik vind dat Israël zichzelf wel degelijk verdedigt en mag verdedigen. Maar ze gaan veel te ver. Evengoed kun je als internationale gemeenschap niet met de handen op de rug zeggen: “Stop daar nou gewoon eens mee”. Die Hamas-aanval heeft plaatsgevonden en het is logisch dat Israël daarop militair reageert. De internationale gemeenschap kan niet anders dan er zich actiever mee bemoeien, om beide partijen zich te laten matigen, om dat vredesproces vlot te trekken, anders verandert er niks.
Muurbloem1985
28-10-2023 om 10:04
Cleopatra. schreef op 28-10-2023 om 09:49:
[Quote verwijderd]
O echt? kom met bewijs
Mevrouw75
28-10-2023 om 10:44
Daglichtlamp schreef op 28-10-2023 om 08:20:
[..]
Wellicht in het verleden. Nu is de jodenhaat zo groot dat er van de grote joodse gemeenschappen vrijwel niets is overgebleven.
Aanvullend:
15 jaar geleden geschreven en nu opnieuw gepubliceerd:
Moirmel
28-10-2023 om 11:25
Malibu2 schreef op 28-10-2023 om 08:48:
[..]
...
Waarom denk je dat islamitische buurlanden de Palestijnen niet opvangen? Als Egypte de grens opengooit, zouden ze daar veilig zijn voor de aanvallen vanuit Israël. Maar Egypte doet dat bewust niet. Waarom doen ze dat niet, Moslims moeten elkaar toch helpen?
...
Egypte kan niet op eigen houtje de grensovergang openen, daarvoor heeft het toestemming van Israël nodig.
Daglichtlamp
28-10-2023 om 11:29
Moirmel schreef op 28-10-2023 om 11:25:
[..]
Egypte kan niet op eigen houtje de grensovergang openen, daarvoor heeft het toestemming van Israël nodig.
De grens tussen Gaza en Egypte was ook dicht in de jaren dat Egypte daar de controle had tussen 1948 en 1967.
absor
28-10-2023 om 11:46
egypte wil geen 2 miljoen palestijnen die hamas binnenbrengen. Daarom zal hun grens dichtblijven
Mija
28-10-2023 om 12:20
Butterflywhy schreef op 28-10-2023 om 01:17:
[..]
Bizar dat je het nog goed praat. Mensen gaan dood. Duizenden kinderen per dag. Is dat de bedreiging voor Israel? Kinderen? En Israel probeert zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken? Ajb. Bekijk even de beelden van de afgelopen weken. Dit is meer dan buitenproportioneel. Dit moet je als mens raken. Tenzij je gewoon verblind bent en puur kijkt naar kleur van de slachtoffers en zolang het niet jouw kleur is alles oke is.
Ik vind dit kant noch wal raken. Je gaat met dik hout zaagt men planken door de kwestie heen en suggereert in één moeite door dat Malibu een racist is. Dat het je als mens raakt en of je elkaars analyses deelt, is wat anders. De kwaliteit van jouw argumentatie houdt niet over.
En ja helemaal eens, het is inderdaad verschrikkelijk dat er zoveel mensen, waaronder veel kinderen, sterven. En daar moet Israël op heel stevig worden ‘aangesproken’ door de internationale gemeenschap, door vriend en vijand. Net zoals Hamas stevig door diezelfde gemeenschap moet worden ‘aangesproken’ op zijn terrorisme en cynische manipulatie-en propaganda-oorlog.
Zilver_gray
28-10-2023 om 12:24
Malibu2 schreef op 28-10-2023 om 08:48:
[..]
Los van wat jij en ik van Netanyahu en zijn regering vinden (ik heb me daar in dit topic niet over uitgesproken), Netanyahu is niet de hele tijd aan de macht geweest. In de recente geschiedenis, in de tweede helft van 2022, was Lapid premier van Israël. Was dat een periode waarin iedereen volkomen vredig naast elkaar leefde? Echt, ik zou willen dat dat zo was. Wat je ook van deze rechtse regering denkt, het is een illusie dat het zonder Netanyahu vrede zou zijn.
Waarom denk je dat islamitische buurlanden de Palestijnen niet opvangen? Als Egypte de grens opengooit, zouden ze daar veilig zijn voor de aanvallen vanuit Israël. Maar Egypte doet dat bewust niet. Waarom doen ze dat niet, Moslims moeten elkaar toch helpen?
Amnesty is helaas enorm gepolitiseerd.
Ik schrik er eerlijk gezegd van dat je je afvraagt waarom de Joden zo nodig een eigen staat moeten hebben. Was het nou een "opdat dit nooit meer zal gebeuren"? Of nemen we intussen ook genoegen met een "opdat dit in de generatie die WOII heeft meegemaakt niet meer zou gebeuren"? Ook nu is antisemitisme nog springlevend. Kijk maar naar de beelden, kijk bijvoorbeeld maar wat er wereldwijd geroepen wordt tijdens pro Palestina protestacties, wat er gebeurt op Amerikaanse universiteiten.
Israël wil best met andere geloven samenleven. In Israël leven Joden, Arabieren en Christenen volgens mij behoorlijk vredig samen. Israël is voor de Joden het land waar ze veilig hopen te leven, na alle vervolgingen die ze wereldwijd al vele eeuwen hebben moeten doorstaan. In Israël verdedigen ze zichzelf, en gezien de oorlogen en aanvallen sinds 1948, behoorlijk succesvol voor zo'n klein land.
Ik weet hoe het in Israël was voor Netanyahu. Ik was er toen Menachem Begin premier was, en toen was het er ook al niet best voor de Palestijnen nee.
Amnesty gepolitiseerd? Waaruit blijkt dat?
Discriminatie is net als het antisemitisme springlevend. Helaas.
Ik hoop met heel mijn hart dat de Israëliërs en Palestijnen samen in vrede kunnen leven in het door hun zo geliefde Israël. Ben bang dat ik dat niet meer ga meemaken in dit leven.
Zilver_gray
28-10-2023 om 12:38
Mija schreef op 28-10-2023 om 09:23:
[..]
Dat Israël mensenrechten schendt, is volkomen duidelijk voor mij. Maar ik vind het nog steeds ingewikkelder dat dit.
De vergelijking van Hamas met verzetsstrijders gaat niet op. Heb jij ooit gehoord dat het Nederlands verzet een slachtpartij onder burgers begin, met verkrachtingen en onthoofdingen? Ooit gehoord van zelfmoordaanslagen met als doel burgerslachtoffers te maken? Ze waren zelfs terughoudend met verzetsdaden die maakten dat de Duitsers uit wraak willekeurige mensen fusilleerden. Alles wat we nu zien in Gaza duidt erop dat Hamas dit bewust uitlokt om vervolgens naar de wereld toe uit te dragen: “Zien jullie hoe slecht Israël zich gedraagt!” Wat waar is. Maar het is wel onoprecht en cynisch. Want ze maken hier zelf deel vanuit door bewust tussen de burgers te gaan zitten met hun raketinstallaties. Hamas pleegde een gruwelijke misdaad tegen Israëlische burgers, met de wetenschap dat Israël hen alleen kan treffen als ze ook veel burgerslachtoffers maken. En dat ze dat zullen doen. Dat was de bedoeling!
Je kunt heel makkelijk zeggen: waarom moesten ze zo nodig een eigen staat? Maar als je om Israël heen kijkt, leidt de democratie bepaald geen bloeiend leven. De kans dat Israël een vitale democratie zou blijven als er meer Palestijnen/Arabieren leven dan Joden, is zeer twijfelachtig. De kans dat de rechten van Joden zouden worden beknot door een Palestijnse meerderheid, lijkt me vrij groot. Ik snap wel dat ze dat risico niet hebben willen nemen. Wat ze niet wilden worden, begrijp ik. Wat ze wel zijn geworden niet.
Ik hoorde ergens: “Als de Palestijnen de wapens neerleggen, is het morgen vrede. Als Israël de wapens neerlegt, is het morgen weg.” Daar is heel veel bij te nuanceren. Er moeten nog veel dingen veranderen voor de Palestijnen. De kolonisten moeten weg. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Ik vind dat Israël zichzelf wel degelijk verdedigt en mag verdedigen. Maar ze gaan veel te ver. Evengoed kun je als internationale gemeenschap niet met de handen op de rug zeggen: “Stop daar nou gewoon eens mee”. Die Hamas-aanval heeft plaatsgevonden en het is logisch dat Israël daarop militair reageert. De internationale gemeenschap kan niet anders dan er zich actiever mee bemoeien, om beide partijen zich te laten matigen, om dat vredesproces vlot te trekken, anders verandert er niks.
Ik ben het met je eens dat de internationale gemeenschap veel meer zou moeten doen. Het lijkt wel of niemand zijn handen eraan wil branden.
Ik vond het wel ronduit pijnlijk te horen hoe Rutte zijn standpunt in nam. Dat had hij best wat genuanceerder kunnen uitspreken.
Mija
28-10-2023 om 12:39
Snoeske schreef op 28-10-2023 om 01:32:
Ik schrijf hier niet mee omdat ik niet kan verdragen wat hier door sommige mensen wordt geschreven. Dit raakt me te persoonlijk en mensen die dit nu nog goed praten, daar heb ik geen woorden meer voor. Dit is genocide, daar zijn geen andere woorden voor. En de reactie van de wereld is beschamend.
Gisteren heb ik mijn werkdag afgesloten met een groep mensen waarvan de families nu vastzitten in Gaza. Hun angst en verdriet breken mijn hart. Het enige wat ik en mijn collega's kunnen doen is een luisterend oor bieden. Maar ze zijn kapot. Ze waren al zwaar getraumatiseerd, maar hoe ze dit moeten overleven weet ik niet.
Ik bid voor Gaza.
Er is een verschil tussen goedpraten en zien dat beide partijen klem zitten in het conflict. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dat zo’n helicopterview totaal geen troost biedt of indruk maakt als je direct met de pijn van families te maken krijgt, dat snap ik. Dan voel je de verschrikking en dan weet je diep van binnen: dit is onacceptabel. Maar dat geldt dan ook voor de mensen die gemarteld, gestorven en gegijzeld zijn in Hamas’ pogrom. Het werkt gewoon niet, om op vechtersbazen die buiten zichzelf zijn van woede en vinden dat hun leed en krenking veel belangrijker zijn dan die van de ander, te zeggen dat ze er nou maar eens mee moeten ophouden. Er is geen partij in dit conflict die alleen schone handen heeft. Er is geen partij in dit conflict die geen gerechtvaardigde grieven heeft. Het gaat er niet om dat de een moet buigen en de ander hoort te winnen. Ze moeten als grote mensen hun conflict uitpraten, onderhandelen. En als ze dat zelf niet kunnen, moet ‘de wereld’ ze dwingen. Maar het vervelende is natuurlijk dat allerlei partijen en landen er belang bij hebben dat dit conflict blijft voortbestaan. En die zullen een oplossing in de weg blijven staan.
Dit is geen genocide. Israël wil, mijns inziens terecht, het leiderschap, Hamas, zwaar treffen. Als Hamas zijn lanceerinrichtingen niet tussen de burgers zette, zouden daar echt niet zoveel burgerslachtoffers vallen. Daarmee praat ik het niet goed, want het ís onacceptabel. Net zoals dat de pogrom van Hamas onacceptabel is. Maar genocide is het niet. Deze mensen zijn ‘nevenschade’. Is dat minder erg? Nee! Deze mensen ‘tellen niet’, ze doen er niet toe. Ze betekenen niks. Dat vind ik heel erg. Ik zie niet waarom dit genocide genoemd zou moeten worden. Wat er echt gebeurt, is meer dan erg genoeg.
Moirmel
28-10-2023 om 13:16
Daglichtlamp schreef op 28-10-2023 om 11:29:
[..]
De grens tussen Gaza en Egypte was ook dicht in de jaren dat Egypte daar de controle had tussen 1948 en 1967.
Sorry, maar probeer je nu werkelijk te zeggen dat Egypte toen maar de grens had moeten openstellen zodat de kolonisten alle ruimte kregen?
Daglichtlamp
28-10-2023 om 13:50
Moirmel schreef op 28-10-2023 om 13:16:
[..]
Sorry, maar probeer je nu werkelijk te zeggen dat Egypte toen maar de grens had moeten openstellen zodat de kolonisten alle ruimte kregen?
De grens was dicht voor Palestijnen.Ook voor Joden, maar daar had ik het niet over. Verdiep je eerst in de geschiedenis, voor je reageert.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.