Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Beterhier schreef op 27-10-2023 om 22:38:

Wordt dat woord vergelding door Israël uitgesproken? Is duidelijk iets anders dan zelfverdediging.

Ja, een adviseur van Netanyahu noemt het zo. 

Eigenlijk maakt het ook niet uit hoe ze het noemen; dit is zo buitenproportioneel, dit is geen verdedigen meer.

Zilver_gray schreef op 27-10-2023 om 23:14:

Eigenlijk maakt het ook niet uit hoe ze het noemen; dit is zo buitenproportioneel, dit is geen verdedigen meer.

Nee inderdaad,  dit gaat echt veel te ver. En de wereld kijkt toe en doet niks.... ik zit me er zo boos om te maken. 

_Audrey schreef op 27-10-2023 om 23:17:

[..]

Nee inderdaad, dit gaat echt veel te ver. En de wereld kijkt toe en doet niks.... ik zit me er zo boos om te maken.

Ja ik snap dat, ik ben er ook (misschien wel te) veel mee bezig. Bah! Die arme mensen daar!

Zilver_gray schreef op 27-10-2023 om 23:20:

[..]

Ja ik snap dat, ik ben er ook (misschien wel te) veel mee bezig. Bah! Die arme mensen daar!

Echt vreselijk,  ze kunnen geen kant op

_Audrey schreef op 27-10-2023 om 23:22:

[..]

Echt vreselijk, ze kunnen geen kant op

Echt hé! Nou ik ga slapen (tja die luxe hebben wij hier gewoon, daar zullen ze geen oog dicht doen).

Morgen zullen we zien wat de schade is.

Welterusten ♥️

Zilver_gray schreef op 27-10-2023 om 23:31:

[..]

Echt hé! Nou ik ga slapen (tja die luxe hebben wij hier gewoon, daar zullen ze geen oog dicht doen).

Morgen zullen we zien wat de schade is.

Welterusten ♥️

Ik kruip ook mijn bed in. 

Welterusten ❤️

Hoe zien jullie het dan voor je en wat zou Israël dan moeten doen? Een gesprek met Hamas voeren en zeggen dat ze dat nooit meer mogen doen? Die lui zijn absoluut niet te vertrouwen, tonen keer op keer aan dat ze de boel bij elkaar liegen en hebben als doelstelling totale vernietiging van Israël. Alleen krachtig optreden werkt dan. Helaas..

Voor de Palestijnse bevolking is er geen makkelijke uitweg. Trekt Israël zich nu terug dan blijven de Palestijnen onder het terreurbewind van Hamas vallen. Wat heeft dat ze sinds 2005 opgeleverd? Bovendien zullen ze een menselijk schild blijven in de strijd tussen hun leiders en Israël, want die strijd zal blijven doorgaan gezien de doelstelling en de haat van Hamas. Ik benijd het Palestijnse volk niet met zo'n onderdrukker als Hamas. 
Ik gun de Palestijnen een veel beter leven dan ze nu hebben, maar in mijn wereldbeeld kan dat alleen maar als Hamas volledig geëlimineerd wordt. En waar de doelstelling van Hamas was om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te veroorzaken, is het doel van Israël juist om het aantal burgerslachtoffers zo laag mogelijk te houden. Helaas kun je dat niet altijd voorkomen. Maar zolang Israël zich aan het internationale recht houdt (had Hamas dat maar gedaan..), lijkt dit mij de enige weg naar een hopelijk veiliger regio. 

Ik vind Donald Trump een enorme hork, maar één ding moet ik hem nageven. Hij was totaal onvoorspelbaar en straalde een soort politieke macht uit. Ik weet dat macht in de huidige tijd een nogal beladen woord is geworden, maar landen als Rusland en Iran hielden zich toen vrij koest, ook al liet Trump zijn spierballen zien door Soleimani te doden. Biden komt veel zwakker over en dan lijkt er toch een soort vacuüm op het wereldtoneel te ontstaan. 

Malibu2 schreef op 28-10-2023 om 01:09:

Hoe zien jullie het dan voor je en wat zou Israël dan moeten doen? Een gesprek met Hamas voeren en zeggen dat ze dat nooit meer mogen doen? Die lui zijn absoluut niet te vertrouwen, tonen keer op keer aan dat ze de boel bij elkaar liegen en hebben als doelstelling totale vernietiging van Israël. Alleen krachtig optreden werkt dan. Helaas..

Voor de Palestijnse bevolking is er geen makkelijke uitweg. Trekt Israël zich nu terug dan blijven de Palestijnen onder het terreurbewind van Hamas vallen. Wat heeft dat ze sinds 2005 opgeleverd? Bovendien zullen ze een menselijk schild blijven in de strijd tussen hun leiders en Israël, want die strijd zal blijven doorgaan gezien de doelstelling en de haat van Hamas. Ik benijd het Palestijnse volk niet met zo'n onderdrukker als Hamas.
Ik gun de Palestijnen een veel beter leven dan ze nu hebben, maar in mijn wereldbeeld kan dat alleen maar als Hamas volledig geëlimineerd wordt. En waar de doelstelling van Hamas was om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te veroorzaken, is het doel van Israël juist om het aantal burgerslachtoffers zo laag mogelijk te houden. Helaas kun je dat niet altijd voorkomen. Maar zolang Israël zich aan het internationale recht houdt (had Hamas dat maar gedaan..), lijkt dit mij de enige weg naar een hopelijk veiliger regio.

Ik vind Donald Trump een enorme hork, maar één ding moet ik hem nageven. Hij was totaal onvoorspelbaar en straalde een soort politieke macht uit. Ik weet dat macht in de huidige tijd een nogal beladen woord is geworden, maar landen als Rusland en Iran hielden zich toen vrij koest, ook al liet Trump zijn spierballen zien door Soleimani te doden. Biden komt veel zwakker over en dan lijkt er toch een soort vacuüm op het wereldtoneel te ontstaan.

Bizar dat je het nog goed praat. Mensen gaan dood. Duizenden kinderen per dag. Is dat de bedreiging voor Israel? Kinderen? En Israel probeert zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken? Ajb. Bekijk even de beelden van de afgelopen weken. Dit is meer dan buitenproportioneel. Dit moet je als mens raken. Tenzij je gewoon verblind bent en puur kijkt naar kleur van de slachtoffers en zolang het niet jouw kleur is alles oke is.

Ik schrijf hier niet mee omdat ik niet kan verdragen wat hier door sommige mensen wordt geschreven. Dit raakt me te persoonlijk en mensen die dit nu nog goed praten, daar heb ik geen woorden meer voor. Dit is genocide, daar zijn geen andere woorden voor. En de reactie van de wereld is beschamend. 

Gisteren heb ik mijn werkdag afgesloten met een groep mensen waarvan de families nu vastzitten in Gaza. Hun angst en verdriet breken mijn hart. Het enige wat ik en mijn collega's kunnen doen is een luisterend oor bieden. Maar ze zijn kapot. Ze waren al zwaar getraumatiseerd, maar hoe ze dit moeten overleven weet ik niet. 

Ik bid voor Gaza. 

Ik vind het ook heel misselijkmakend wat hier beschreven word. Krijg gewoon er buikpijn van en ziek gevoel dat mensen dit kunnen typen in onwetenheid. Palestijnen hebben de joden ontvangen als vluchtelingen toen ze in heel het westen werden afgeschreven. En dit is uiteindelijk hen dank daarvoor? En dan nog het meest zieke is dat mensen het oke vinden dat er letterlijk al jarenlang massamoorden plaatsvind waarbij de bevolking meer dan de helft ook nog eens kinderen zijn! Daar zijn ze dus zo bang voor dat ze die alvast platbombarderen zodat het gehele gebied veroverd kan worden dat al vanaf dag 1 gepland is. Ik weet eerlijk gezegd niet veel over hamas en keur alle geweld af, maar hoor veel verschillende verhalen en meningen over die mogelijk een complottheorie is, maar tegenwoordig kijk ik nergens meer van op en dat is dat hamas een opgezet agenda plan is om dit allemaal goed te keuren voor de bevolking. Volgens de islam mogen en dienen de verschillende religies naast elkaar in alle vrede met elkaar om te gaan. Er wonen ook super veel joden in islamitische landen die daar ook gewoon mochten blijven wonen. Maar vs moest perse besluiten dat de joden het land van Palestina krijgen. Ze kwamen aan en dat was geen enkel probleem. Maar het land moest verdeeld worden en kijk eens hoe dat nu verloopt..

Malibu2 schreef op 28-10-2023 om 01:09:

Ik wou dat ik er een oplossing voor had.
Dit gaat al ruim 70 jaar zo.
Zolang deze (extreem) rechtse regering aan de macht blijft in Israël zie ik het somber in voor de Palestijnen. Het roer zal er radicaal omgegooid moeten worden.
Ze worden onderdrukt, opgejaagd, en als 2e rangs burgers behandeld. Die mensen leven in zo'n uitzichtloze situatie. Dat kunnen wij hier in het westen niet eens beginnen te begrijpen. Zolang dit zo blijft, zal er een Hamas blijven bestaan.
Iemand schreef (iets in de trant van) in de 2e wereldoorlog ging je bij het verzet als je iets wou doen tegen de onderdrukker. Nu ben je een terrorist. Dat vind ik ergens geen gekke vergelijking. Wellicht wat gechargeerd maar toch.

Ik vraag me ook af waarom de Joden zo nodig een eigen staat moeten hebben? Waarom kunnen ze niet samen met andere gelovigen naast elkaar leven. Dat doen Christenen, Moslims, Katholieken etc toch ook?

En dan hebben wij in Nederland een minister president die doodleuk zegt "wij staan achter Israël". Schaamteloos! Hij moet verdomme zijn ogen uit zijn kop schamen voor die belachelijke uitspraak. En behalve dat, welk gevoel geeft hij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking hiermee? Ja nu probeerd hij zijn eerdere uitspraak te nuanceren. Hoeft niet meer, het kwaad is al geschied.

Het volgende heb ik gekopieerd van Amnesty.nl:

"Amnesty concludeert dat Israël een apartheidssysteem, een misdrijf tegen de menselijkheid, toepast tegen Palestijnen in Israël, de Bezette Gebieden en onder Palestijnse vluchtelingen elders. Dit gebeurt onder meer door onteigening van land en eigendommen, gedwongen verplaatsing en beperking van bewegingsvrijheid. Bovendien heeft Israël duizenden Palestijnen onwettig gedood, onder wie onschuldige burgers. Amnesty meldt ook dat de Israëlische autoriteiten gezichtsherkenningstechnologie gebruiken om Palestijnen te volgen en hun bewegingsvrijheid te beperken. Dit systeem maakt deel uit van een groter bewakingsnetwerk dat de privacy van Palestijnen schendt.
Amnesty International roept op tot beëindiging van de apartheidspolitiek en de massale surveillance van Palestijnen en vraagt bedrijven die deze technologie leveren om hun verantwoordelijkheid op het gebied van mensenrechten na te komen".

Zegt genoeg lijkt me!

Cleopatra. schreef op 28-10-2023 om 02:30:

IVolgens de islam mogen en dienen de verschillende religies naast elkaar in alle vrede met elkaar om te gaan. Er wonen ook super veel joden in islamitische landen die daar ook gewoon mochten blijven wonen.

https://decorrespondent.nl/2515/factcheck-in-1948-woonden-er-856-000-joden-in-arabische-landen-nu-4-300/2b61b32e-9502-0161-1154-7375c5e0ccb2

Wellicht in het verleden. Nu is de jodenhaat zo groot dat er van de grote joodse gemeenschappen vrijwel niets is overgebleven.

Zilver_gray schreef op 28-10-2023 om 05:01:

[..]

Ik wou dat ik er een oplossing voor had.
Dit gaat al ruim 70 jaar zo.
Zolang deze (extreem) rechtse regering aan de macht blijft in Israël zie ik het somber in voor de Palestijnen. Het roer zal er radicaal omgegooid moeten worden.
Ze worden onderdrukt, opgejaagd, en als 2e rangs burgers behandeld. Die mensen leven in zo'n uitzichtloze situatie. Dat kunnen wij hier in het westen niet eens beginnen te begrijpen. Zolang dit zo blijft, zal er een Hamas blijven bestaan.
Iemand schreef (iets in de trant van) in de 2e wereldoorlog ging je bij het verzet als je iets wou doen tegen de onderdrukker. Nu ben je een terrorist. Dat vind ik ergens geen gekke vergelijking. Wellicht wat gechargeerd maar toch.

Ik vraag me ook af waarom de Joden zo nodig een eigen staat moeten hebben? Waarom kunnen ze niet samen met andere gelovigen naast elkaar leven. Dat doen Christenen, Moslims, Katholieken etc toch ook?

En dan hebben wij in Nederland een minister president die doodleuk zegt "wij staan achter Israël". Schaamteloos! Hij moet verdomme zijn ogen uit zijn kop schamen voor die belachelijke uitspraak. En behalve dat, welk gevoel geeft hij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking hiermee? Ja nu probeerd hij zijn eerdere uitspraak te nuanceren. Hoeft niet meer, het kwaad is al geschied.

Het volgende heb ik gekopieerd van Amnesty.nl:

"Amnesty concludeert dat Israël een apartheidssysteem, een misdrijf tegen de menselijkheid, toepast tegen Palestijnen in Israël, de Bezette Gebieden en onder Palestijnse vluchtelingen elders. Dit gebeurt onder meer door onteigening van land en eigendommen, gedwongen verplaatsing en beperking van bewegingsvrijheid. Bovendien heeft Israël duizenden Palestijnen onwettig gedood, onder wie onschuldige burgers. Amnesty meldt ook dat de Israëlische autoriteiten gezichtsherkenningstechnologie gebruiken om Palestijnen te volgen en hun bewegingsvrijheid te beperken. Dit systeem maakt deel uit van een groter bewakingsnetwerk dat de privacy van Palestijnen schendt.
Amnesty International roept op tot beëindiging van de apartheidspolitiek en de massale surveillance van Palestijnen en vraagt bedrijven die deze technologie leveren om hun verantwoordelijkheid op het gebied van mensenrechten na te komen".

Zegt genoeg lijkt me!

Los van wat jij en ik van Netanyahu en zijn regering vinden (ik heb me daar in dit topic niet over uitgesproken), Netanyahu is niet de hele tijd aan de macht geweest. In de recente geschiedenis, in de tweede helft van 2022, was Lapid premier van Israël. Was dat een periode waarin iedereen volkomen vredig naast elkaar leefde? Echt, ik zou willen dat dat zo was. Wat je ook van deze rechtse regering denkt, het is een illusie dat het zonder Netanyahu vrede zou zijn.

Waarom denk je dat islamitische buurlanden de Palestijnen niet opvangen? Als Egypte de grens opengooit, zouden ze daar veilig zijn voor de aanvallen vanuit Israël. Maar Egypte doet dat bewust niet. Waarom doen ze dat niet, Moslims moeten elkaar toch helpen? 

Amnesty is helaas enorm gepolitiseerd. 

Ik schrik er eerlijk gezegd van dat je je afvraagt waarom de Joden zo nodig een eigen staat moeten hebben. Was het nou een "opdat dit nooit meer zal gebeuren"? Of nemen we intussen ook genoegen met een "opdat dit in de generatie die WOII heeft meegemaakt niet meer zou gebeuren"? Ook nu is antisemitisme nog springlevend. Kijk maar naar de beelden, kijk bijvoorbeeld maar wat er wereldwijd geroepen wordt tijdens pro Palestina protestacties, wat er gebeurt op Amerikaanse universiteiten. 

Israël wil best met andere geloven samenleven. In Israël leven Joden, Arabieren en Christenen volgens mij behoorlijk vredig samen. Israël is voor de Joden het land waar ze veilig hopen te leven, na alle vervolgingen die ze wereldwijd al vele eeuwen hebben moeten doorstaan. In Israël verdedigen ze zichzelf, en gezien de oorlogen en aanvallen sinds 1948, behoorlijk succesvol voor zo'n klein land. 

Mijn hart huilt als ik de beelden zie.Zoveel vragen zonder antwoorden. Waarom willen beide partijen niet stoppen met het geweld?
Waarom treed Israël niet op tegen de kolonisten die moorden? Waarom gebruikt Hamas wat er nog is in de Gazastrook om Israël aan te vallen in plaats van te zorgen voor hun eigen mensen? Ik kan wel doorgaan, maar antwoorden zijn er toch niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.