Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

_Audrey schreef op 26-10-2023 om 13:49:

[..]

Het aantal Palestijnen dat is omgekomen bij Israëlische luchtaanvallen in de Gazastrook is gestegen tot 6547. Dat meldt althans het lokale ministerie van Volksgezondheid, dat onder controle staat van Hamas. Bijna 68 procent van de dodelijke slachtoffers zouden kinderen en vrouwen zijn.

-AD-

Mwah ja, ze noemen niet expliciet mannen tussen 16-35 inderdaad (waarom zouden ze ook?), maar je kunt zelf concluderen dat 32% van de slachtoffers wel man is. Uit propagandadoeleinden is vrouwen en kinderen noemen beter, dat doet elk land in conflict/oorlog. Wat er waar is van de aantallen is een tweede.

Je ziet niet voor niks al die afschuwelijke beelden voorbijkomen van gewonde/ dode kinderen, daar maken beide partijen zich schuldig aan.

Vind wel trouwens dat daar wel wat aan gedaan mag worden, zodra ik mijn Insta open op mijn mobiel zie ik de meeste gruwelijke filmpjes voorbij komen, en hoe erg ook, je raakt er een soort van aan gewend, nou ja niet gewend, maar ik heb er ook geen slapeloze nachten (meer) van. Erg toch!

Malibu2 schreef op 26-10-2023 om 12:56:

Valt het jullie ook op dat Hamas heel snel is met claims dat zoveel onschuldige vrouwen, kinderen en ouderen zijn gestorven door de luchtaanvallen, maar dat ze nergens berichten over het aantal gesneuvelde mannen van ca 16-35 jaar oud? Of heb ik hier iets totaal gemist?

Ik hecht überhaupt geen enkele waarde meer aan de aantallen die Hamas naar buiten brengt. Dus mij valt daar niks aan op. Ik lees er zo overheen.

Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 13:58:

[..]

Je ziet niet voor niks al die afschuwelijke beelden voorbijkomen van gewonde/ dode kinderen, daar maken beide partijen zich schuldig aan.

Vind wel trouwens dat daar wel wat aan gedaan mag worden, zodra ik mijn Insta open op mijn mobiel zie ik de meeste gruwelijke filmpjes voorbij komen, en hoe erg ook, je raakt er een soort van aan gewend, nou ja niet gewend, maar ik heb er ook geen slapeloze nachten (meer) van. Erg toch!

Ja vreselijk he. Zowel dat soort beelden als dat je eraan gewend raakt. 

Ik wil het helemaal niet zien 

Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 12:25:

[..]

Netanyahu is het ergste (slechtste) wat Israel is overkomen...

Als zijn regering op deze weg doorgaat, en reageert op een genuanceerde VN-speech door de VN te straffen, dan gaat Israël veel internationale steun verliezen. Ik vind het heel opmerkelijk dat ze zo emotioneel reageren. Ze lijken de realiteit behoorlijk uit het oog te verliezen. Als dat zo blijft, komt ze dat duur te staan.

_Audrey schreef op 26-10-2023 om 14:02:

[..]

Ja vreselijk he. Zowel dat soort beelden als dat je eraan gewend raakt.

Ik wil het helemaal niet zien

Ik weet niet of het een juiste keuze zou zijn om zulke beelden niet meer naar buiten te brengen, wordt een oorlog daardoor niet te veel een concept met cijfertjes. Denk dat de media op dat vlak trouwens al veel terughoudener is dan vroeger. Tijdens de Rwandese Genocide zag ik als twaalfjarige tijdens het journaal gewoon de expliciete beelden van mensen die afgeslacht werden met machetes. Liet een stevige indruk na. 

Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 13:58:

[..]

Maar niet alles wat je voorbij ziet komen is waar. Zie bijvoorbeeld onderstaand artikel uit USA Today. 

https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2023/10/18/photo-of-dead-children-is-from-syria-in-2013-not-gaza-fact-check/71231756007/

Ik heb zelf gelukkig weinig last van dit soort filmpjes op Social Media. De kanalen die ik wel volg hebben eventuele foto's geblurd en pas als je er bewust op klikt kun je de foto zien. Dan is het eigen keuze en krijg je het niet opgedrongen, dat is echt irritant. Zelf heb ik van 1 filmpje die ik wel heb gezien wakker gelegen. Zal je de inhoud besparen... 

Moirmel schreef op 26-10-2023 om 14:07:

[..]

Ik weet niet of het een juiste keuze zou zijn om zulke beelden niet meer naar buiten te brengen, wordt een oorlog daardoor niet te veel een concept met cijfertjes. Denk dat de media op dat vlak trouwens al veel terughoudener is dan vroeger. Tijdens de Rwandese Genocide zag ik als twaalfjarige tijdens het journaal gewoon de expliciete beelden van mensen die afgeslacht werden met machetes. Liet een stevige indruk na.

Ik vind het wel goed zoals veel media tegenwoordig doen: eerst een melding in beeld dat de video schokkende beelden bevat. Dat kun je zelf kiezen of je wilt kijken. Dat zouden ze wel overal kunnen invoeren.

Malibu2 schreef op 26-10-2023 om 14:12:

[..]

Maar niet alles wat je voorbij ziet komen is waar. Zie bijvoorbeeld onderstaand artikel uit USA Today.

https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2023/10/18/photo-of-dead-children-is-from-syria-in-2013-not-gaza-fact-check/71231756007/

Ik heb zelf gelukkig weinig last van dit soort filmpjes op Social Media. De kanalen die ik wel volg hebben eventuele foto's geblurd en pas als je er bewust op klikt kun je de foto zien. Dan is het eigen keuze en krijg je het niet opgedrongen, dat is echt irritant. Zelf heb ik van 1 filmpje die ik wel heb gezien wakker gelegen. Zal je de inhoud besparen...

Oh ik geloof meteen dat bepaalde beelden gemanipuleerd zijn, of niets met deze oorlog te maken hebben, maar heel ergens anders in de wereld zijn gebeurd.

_Audrey schreef op 26-10-2023 om 14:13:

[..]

Ik vind het wel goed zoals veel media tegenwoordig doen: eerst een melding in beeld dat de video schokkende beelden bevat. Dat kun je zelf kiezen of je wilt kijken. Dat zouden ze wel overal kunnen invoeren.

Ik vind dit een lastige. Sowieso zou je zelf moeten kunnen kiezen wat je wel of niet ziet aan afbeeldingen cq foto's. Daarnaast circuleert er veel fake spul. AI wordt steeds beter, maar ik heb foto's gezien waar het niet helemaal leek te kloppen met de vingers, wat een bekend issue is van AI. 

Ik ben er voorstander van dat informatie beschikbaar is, maar wil zelf niet alles zien. Ik weet dat ze van de IDF een paar dagen geleden bepaalde videos en foto's met internationale journalisten hebben gedeeld die ze bewust niet delen met het publiek. 

Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 14:32:

[..]

Oh ik geloof meteen dat bepaalde beelden gemanipuleerd zijn, of niets met deze oorlog te maken hebben, maar heel ergens anders in de wereld zijn gebeurd.

Dat vind ik ook zo dubbel aan het huidige internet en social media tijdperk. Aan de ene kant is het hartstikke fijn dat er realtime informatie is over wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt. Fysieke afstanden hoeven geen drempel meer te zijn. 

Maar soms mis ik weleens de tijd dat je afhankelijk was van het 8-uur journaal en de ochtendkrant om erachter te komen wat er in de wereld speelt. Dat leverde een tijd op waarin er onderzoek kon worden gedaan, checks en dubbelchecks en fake informatie uitgefilterd kon worden. En ik wil niet zeggen dat alles toen perfect was, maar nu ontbreekt de pauzeknop volledig. 

Iemand gister avond de geschiedenisles Israëlisch-Palestijns conflict
van Arjen Lubach gezien ?  Erg leerzaam .

https://www.youtube.com/watch?v=qMqq-dWCAd0

Malibu2 schreef op 26-10-2023 om 14:50:

[..]

Dat vind ik ook zo dubbel aan het huidige internet en social media tijdperk. Aan de ene kant is het hartstikke fijn dat er realtime informatie is over wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt. Fysieke afstanden hoeven geen drempel meer te zijn.

Maar soms mis ik weleens de tijd dat je afhankelijk was van het 8-uur journaal en de ochtendkrant om erachter te komen wat er in de wereld speelt. Dat leverde een tijd op waarin er onderzoek kon worden gedaan, checks en dubbelchecks en fake informatie uitgefilterd kon worden. En ik wil niet zeggen dat alles toen perfect was, maar nu ontbreekt de pauzeknop volledig.

Dat heb ik ook hoor; erg dubbel; aan de ene kant is het "fijn" zo snel te weten wat er speelt in de wereld, aan de andere kant was het destijds ook prima om te wachten tot het avond journaal. Toen miste we ook niks, althans je wist ook niet anders.

wild-flower schreef op 26-10-2023 om 14:52:

van Arjen Lubach gezien ? Erg leerzaam .

Ik heb weg gezapt want ik trek Lubach nogal slecht  misschien dat ik me straks toch aan waag, want ik sta zeker open voor meer info omtrent deze kwestie.

Malibu2 schreef op 26-10-2023 om 14:50:

[..]

Ik beperk me zoveel mogelijk tot 'echte' nieuwssites en niet allerlei social media, X, youtube etc. Dan hoop ik dat het tenminste nog zoveel mogelijk gecheckt is allemaal, alhoewel dat met dat ziekenhuis ook de mist in ging. Daar heb ik een lesje van geleerd: niet meteen oordelen. 

wild-flower schreef op 26-10-2023 om 14:52:

van Arjen Lubach gezien ? Erg leerzaam .

Die wil ik nog terugkijken,  ik las lovende kritieken over deze uitzending. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.